Nieuw lid: Martin

G

Guest

Guest
Hallo,

Martin stelt zich voor.

Ik ben sinds een half jaar veranderd van eetpatroon.

Dit houd in dat ik geen melkeitwit bevatte de producten vermijdt en zuivel links laat liggen. Dit is echt een ommekeer voor mij daar ik 's morgens als ontbijt yoghurt nam, tussen de middag 3 glazen melk nam, en 's avonds een kom yoghurt. Varkensvlees was al niet mijn favoriet en dat wordt nu helemaal niet meer gegeten. Een ding is voor mij alleen nog een probleem, ik eet ongeveer 15 sneetjes brood op een dag. Weliswaar speltbrood maar het is denk ik wel veel als je de verhalen leest over graanproducten. De hoeveelheid heb ik wel nodig ivm met een lichamelijk intensieve baan. Zijn hier nog tips voor?

 
Welkom Martin,

Rauwe melk is een ander verhaal dan gepasteuriseerde melk. Met mate een keer wat yoghurt lijkt me ook niet zo'n probleem, maar kan individueel verschillen.

Ik zou zeker zsm van het brood af, probeer het eens een maand en kijk dan hoe je je voelt. Je kunt aan diverse alternatieven denken zoals rauwe melk, teff/boekweit brood (tip, haal dit bij de PLUS), smoothies zijn ook top (vooral groene=detox), vlees, eieren, groentes, noten, zaden. Maar voor alles geldt: wel goede kwaliteit van de bio boer/supermarkt.

 
Welkom,

Is er een reden van het stoppen met melk?

Anders raad ik aan weer (rauwe) zuivelproducten te gaan nemen.

Van veel zuivel naar niks kan een lactose intolerantie veroorzaken en dat is best lastig.

Broodalternatieven vind ik ook lastig om op locatie te eten.

Vette dingen als broodbeleg zijn handig om te minderen: dikke plakken kaas, leverworst, vlees, ei en je gaat vanzelf minder (zuurdesem) brood eten. Mijn doel is wel om naar zo min mogelijk brood te gaan.

@ aHealthylife:

noten en zaden worden niet aangeraden vanwege fytinezuur.

 
De reden dat ik gestopt ben met zuivel producten is op aanraden van mijn osteopaat. En ik moet zeggen dat ik me er goed bij voel. Vlees op brood vindt ik erg lastig omdat er erg veel met varkensvlees wordt gewerkt. Daar komt bij dat in de supermarkt alles met rotzooi bewerkt is. Brood vervangen voor iets anders wordt ook moeilijk. Neem nu brood mee naar m'n werk wel zo praktisch

 
Ongeveer dezelfde reden waarom ik er ooit mee gestopt ben. Bij mij voelde het ook goed en dat is stoppen met gewone bewerkte melk ook.

Er is hier veel te vinden over rauwe melk, dat is een heel ander verhaal en dat voelt (bij mij) nog beter.

Vanwege een intolerantie drink ik (nog) geen melk, wel kefir (van rauwe volle melk) en ik eet kaas.

Vlees alleen biologisch en voornamelijk rund, o.a. goeie runderleverworst.

 
Hey Martin, je zou bv als je voor avond eten biologische kip eet wat extra kunnen bakken. dit zou je dan koud kunnen opeten op werk. en anders een stuk of 3 gekookte biologische eieren mee kunnen nemen met wat ham of kaas ofzo. ik lees dat je wil stoppen met zuivel producten zelf zou ik dit niet doen en in dat geval kan je bv griekse yoghurt met honing op je werk hebben staan. Verder zou je toch echt willen adviseren om het brood uit je eetpatroon te halen het is echt een behoorlijke hoeveelheid die je eet. En het zal je alleen maar vullen niet voeden.

 
Ik neem vaak nieuwe haringen mee (die van de aldi smaken momenteel echt fanastisch), of blikjes sardines , makreel, wile zalm ( op water)

Ook neem ik gefermenteerd bieten / wortelsap mee en iedere dag een liter kefir gemaakt van rauwe melk en slagroom.

Wij hebben wel een koelkast op het werk. Eventueel een stuk komkommer als je er wat groenten bij wilt eten.

Gaat prima zo en boordevol verzadigde vetten.

Ook heb ik een pot kokosolie bij mijn werk staan en daar neem ik ook regelmatig wat van.

 
Je kunt ook zelf yoghurt maken van de rauwe melk, 24 uur laten fermenteren en nog 8 uur in de koelkast. Je kunt hier naast blauwe bessen of kiwi, boekweitvlokken/amaranth doordoen.

Het is lekker, en je kunt hiermee het brood gaan vervangen.

Wij maken zelf zuurdesembrood vaan speltmeel, ikzelf eet dit niet meer of heel erg sporadisch, maar mijn man en kinderen voelen zich hier erg goed bij. Je hebt er veel minder van nodig.

 
Er zijn allerlei voedzame dingen die je handig mee kan nemen naar je werk:

avocado, stuk kokosnoot, gebakken omelet, rauwe haring, blikjes vis, navulbare beker yoghurt of kwark, een stuk kaas, olijven, gekookte eieren, noten, een stuk vlees. Ik eet ook wel eens vlees bij een stukje zelfgebakken zuurdesembrood, maar koop nooit vleesbeleg. Ik neem gewoon een stuk worst of gehaktbal van de vorige dag, of een kippenboutje. Bij de slager koop ik wel eens Zeeuws spek. Dat is gekookt, licht gemarineerd spek. Dan kan je zo koud eten. Wat ik wel trouwens eet is leverworst op de boterham. Ik neem ook vaak een salade mee naar mijn werk.

 
Quote:
ik dacht dat noten niet goed waren ivm fytinezuur


Dat zijn ze ook niet. Daarnaast zijn ze moeilijk verteerbaar en kunnen ze, afhankelijk van de soort noten, veel koolhydraten bevatten.

Martin, gemak is een valkuil. Denk niet in termen van wat je kant-en-klaar kunt kopen, maar wat je zelf kunt maken op basis van volledige en volwaardige, onbewerkte ingredienten. Gemak is een valkuil!

Mike

 
Quote:
Een ding is voor mij alleen nog een probleem, ik eet ongeveer 15 sneetjes brood op een dag. Weliswaar speltbrood maar het is denk ik wel veel als je de verhalen leest over graanproducten. De hoeveelheid heb ik wel nodig ivm met een lichamelijk intensieve baan. Zijn hier nog tips voor?


Je hebt overduidelijk geen idee van de energie en voedingswaarde die vet- en eiwitrijke dierlijke voeding je kan geven t.o.v. granen. Lees deze topic maar eens:

https://www.fatsforum.nl/topic/vergelijking-brood-met-dierlijk-voedsel-lever

Mike

 
Ok na 1 dag aangemeld te zijn op dit forum, komt er wel erg veel informatie binnen. Erg interessant maar om in 1 keer helemaal om te gaan gaat wel erg snel en zal proberen mijn eigen draai er in te vinden.

Wat ik veel lees is dat er erg veel yoghurt gegeten wordt. Op advies van mijn osteopaat neem ik dus geen melkprodukten meer. Is de yoghurt die hier gegeten wordt allemaal gemaakt van rauwe melk of wordt er toch nog gewoon uit de supermarkt gekocht. bijv. griekse yoghurt? die volgens mij ook van bewerkte melk wordt gemaakt?

Na al deze informatie ga ik zeker minderen met mijn speltbrood, maar one day at a time

 
@ Devriesmm

Je spant wel de kroon met 15 sneetjes brood. :)

Ik ben benieuwd hoe je zou functioneren op een vetrijk/koolhydraatarm dieet. Maar neem je tijd, dat hebben de meeste van ons ook gedaan. Jezelf forceren is ook niet fijn. Ik heb allerlei veranderingen ook over maanden uitgespreid en het is eigenlijk ook een proces van jaren. Steeds nieuwe dingen leren, nieuwe keuzes maken en mijn draai erin vinden.

Quote:
ik dacht dat noten niet goed waren ivm fytinezuur


Kokosnoten bevatten geen fytinezuur en rauwe noten kan je weken en drogen/roosteren om het fytinezuur een heel eind onschadelijk te maken. Hoe het met gebakken noten zit weet ik niet precies.

 
@Martin,

Je kunt ook de beestenbottenbouillon maken, die is prima (opgewarmd) mee te nemen in een thermosfles en zeer voedzaam.

Iemand op dit forum bakt omeletten en neemt die koud mee naar haar werk.

Je geeft aan dat je osteopaat aangeeft dat je beter geen zuivelproducten kunt nemen. Maar dit is vaak een advies gebaseerd op gepasteuriseerde zuivelproducten. Hier op het forum maken we inderdaad yoghurt en kefir van rauwe melk.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.685
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan