Nu ik thuis ben kan ik iets meer inzicht geven in mijn voedingspatroon.
Ik eet sinds november paleo, maar ik heb niet elke dag 100% paleo gegeten. Ik hield bijvoorbeeld niet echt van pure chocolade, maar inmiddels ben ik hier echt dol op geworden! Ik vind het nu te lekker waardoor ik soms 1 reep chocolade eet (70% cacao). Dat is niet paleo en ook zeker niet gezond in die hoeveelheid! Waarschijnlijk is dit ook giga slecht bij een bijnieruitputting.
Mijn menu ziet er als volgt uit (ik wil een paar kg aankomen voor een gezonder gewicht, dus hou dat in je achterhoofd).
Ochtend:
fruit shake (banaan/mango/sinaasappelsap/kokos/chiazaad/visolie en soms hennepeiwit of eigeel). De visolie zit inmiddels niet meer in mijn shake, ik wil de gefermenteerde levertraan bestellen waar hier op het forum veel over word gesproken. Meestal zit er een banaan en zelf geperst sinaasappelsap in mijn shake. Ik voeg daar als variatie bosvruchten of ander fruit aan toe.
Tussendoor:
soms niets als ik een grote shake maak met eidooiers, maar meestal een eigen baksel (honing, noten en kokosolie als basis), fruit, geroosterde noten of pure chocolade. Soms eet ik ook gerookte makreel of notencrackers met leverpastei als tussendoortje, ligt er maar net aan! In de winter eet ik eigenlijk nooit fruit tussendoor (ik heb meer behoefte aan iets zwaarders). Ik koop zo nu en dan droge worst op de biomarkt, lekkere manier om wat rauwvlees binnen te krijgen
Deze worst heeft bestaat uit darm, vlees en zout.
Lunch:
Meestal een groente roerbak met vlees/vis (vers gevangen)/garnalen gebakken in veel kokosolie. Daar voeg ik gedroogde en verse kruiden aan toe. Soms strooi ik daar wat noten/zaden of kokos overheen. Een meeneemgerechtje is vaak ei/groente/spek muffins. Soms eet ik een gevulde soep als lunch (bijvoorbeeld pompoensoep met garnalen en zeekraal).
Diner:
Varieert, maar meestal rood vlees. Biologische kipvlees is erg duur en dan gaat de keuze sneller naar rood vlees (soms koop ik wel als lekkernij een kippenbout met 1 beter leven ster, deze gooi ik als tussendoortje dan in de oven). Wij eten meestal vlees van pure graze (ik let erop dat er geen glucose of zetmeel in zit) en als dat niet in huis is dan gewoon biologisch vlees.
Qua groente eten we vaak wortel (daar ben ik echt gek op!) en verder veel knollen (zoete aardappel voor de stamppot). Ik kijk meestal naar de aanbiedingen, zo aten we vorige week oa. boerenkool, andijvie, wortelen, radijsjes, bloemkool, paprika, tomaat, ui, knolselderij, zoete aardappel, prei, sperziebonen, champignons...
We bakken in biologische grasboter of kokosolie.
En inderdaad, we eten dus ook nachtschades! Nu vind ik dit niet de meest voedzame groentes (eigenlijk een vrucht), dus de basis ligt meer bij andere groenten. Ik hou niet zo van rauwkost, dus dat ik eet bijna nooit. Hooguit een keer wat sla of komkommer bij een pittig gerechtje.
Ik eet eigenlijk wanneer ik zin heb. Zo'n shake drink ik soms in 1 x, soms in een paar uur. Soms eet ik nog een halve kip voor ik ga slapen als ik daar behoefte aan heb, soms heb ik genoeg aan puur nootjes.
Qua zuivel eet ik alleen grasboter. Ik wil nog even op zoek gaan naar rauwe melk (tot dusver nog niet gevonden, dus we zullen bij de bioboeren langs moeten). Mijn dochter krijgt van koe en geitenmelk bultjes (netelroos), het is nog even afwachten of ze een lactose intolerantie heeft of dat het een andere oorzaak heeft.
Bouillon maak ik wel zelf, maar ik doe dit bijna nooit. Dat is iets waar ik meer over wil weten en leren. Niet alleen ingewanden zijn gezond, maar ook de huid van bijvoorbeeld vis schijnt iets in te zitten wat onze eigen huid helpt. Misschien weet iemand daar meer over.
Mijn leven bestaat om het moment uit studeren (voedingsdeskundige), huishouden doen, werken (kantoorbaan), sociaal contact, sporten (3 x per week trainen waaronder crossfit, dit doe ik net 2 weken) en genieten van mijn gezin (man en dochter).
Ik ben al jaren met voeding bezig en ik leer steeds meer bij. Ik wil in de toekomst mensen helpen met hun voeding en leefgewoonten.
Ik ben afgelopen jaar heel anders gaan eten en voor mij gaat dat ook echt met kleine stapjes. Ik ben ook gestopt met roken, wat natuurlijk zeker een gezondheidsvoordeel oplevert! Ik eet dus nog zeker niet optimaal, maar ik ben goed op weg.
Mijn baksels zijn erg lekker en makkelijk mee te nemen, maar ook niet helemaal gezond (Heel veel fructose uit honing, fytinezuur en geoxideerde vetzuren).
PMS is iets wat ik altijd heb gezien als iets wat erbij hoort. Ik lees nu steeds vaker dat dit niet iets normaals is. Vervelend is het wel, want het is bij mij vooral geestelijk zwaar. Het begint met Teveel energie (ik reageer dan ook soms heel erg fel) en daarna volgt een paar dagen van een emotionele wrak zijn en meestal ben ik dan ook extreem moe). Mijn huid en darmen reageren hier ook altijd heftig op!
Mijn drinken bestaat uit kruiden thee, engelse thee, kokoswater en gewoon water.
Ik heb een artikel gevonden over bijnieruitputting (die van mike heb ik ook, maar kost iets meer tijd om helemaal door te nemen).
Ik haal even aan wat voor mij van toepassing is
Duizeligheid: Wanneer iemand gaat staan vanuit zittende of liggende positie, stijgt de systolische bloeddruk (de druk die ontstaat wanneer het hart het bloed in de slagaders pompt) tien punten doordat de bloedvaten in het onderlichaam samentrekken om bloed naar het hart, de longen en het brein toe te leiden. Dit proces wordt mogelijk gemaakt door het hormoon epinefrine. Bij mensen met uitgeputte bijnieren zijn de bloedvaten niet in staat om te reageren op het vrijkomen van epinefrine vanwege een laag cortisolgehalte, waardoor dit proces niet plaats kan vinden en de bloeddruk daalt. Dit proces werkt duizeligheid in de hand;
Hoofdpijn: Omdat de bloedtoevoer naar de hersenen niet volledig functioneert, krijgt het te weinig zuurstof en ontstaat er hoofdpijn;
Soms heb ik een lichte hoofdpijn, meestal in combi met vermoeidheid. Ongeveer 2 x per jaar heb ik een migraineaanval (lichtflikkeringen, misselijk, spraakgebrek, hoofdpijn etc.).
Overmatige dorst en plassen: Iemand met een lage aldosteronspiegel kan dagelijks wel vijftien tot twintig keer naar het toilet moeten en vele liters water wegwerken;
Ik heb wel vaak dorst, maar ik hoef niet vaak te plassen (mijn vermoeden is dat ik te weinig water drink).
Zwelling: Terwijl het lichaam probeert om de balans tussen vocht en elektrolyten in balans te houden, kunnen weefsels in het lichaam vocht vasthouden, wat zwelling veroorzaakt; Doktoren kunnen dit symptoom waarnemen zonder de onderliggende oorzaak vast te stellen en schrijven vervolgens een urineafdrijvend medicijn voor, wat verdere uitdroging stimuleert en je alleen maar verder van huis bent;
Al vanaf de pubertijd last van oedeem in de onderbenen (ook cellulite).
Hartgeluiden: Normaal maakt het hart een ritmisch geluid met twee tonen, de tweede normaliter zachter dan de eerste. Bij mensen met hypoadrenia klinkt het tweede geluid even hard of zelfs harder. Wanneer het lichaam gestresst is, produceert het epinefrine, wat de bloedvaten in bijna het hele lichaam vernauwt, inclusief de longen. Dit vermindert enerzijds de slijmvorming in de luchtwegen, en daarnaast ontspant het de luchtwegvertakkingen (bronchi) waardoor meer lucht de longen bereikt. Bij mensen met uitgeputte bijnieren reageert het lichaam niet op epinefrine vanwege het lage cortisolgehalte, waardoor het tegenovergestelde plaatsvindt: er komt minder lucht in de longen (bronchoconstrictie), wat symptomen van astma veroorzaakt. Deze bronchoconstrictie, samen met het verwijden van de bloedvaten door het niet kunnen reageren op epinefrine (vasodilatie) en het zwellen van de slijmmembranen creëren een tegendruk op de longcirculatie, wat de luchtklep doet dichtslaan. Dit veroorzaakt het tweede, harde geluid bij de hartslag;
Astma, bronchitis en chronisch hoesten: Iedereen met longproblemen, in het bijzonder astma en bronchitis, zouden moeten onderzocht worden op het functioneren van de bijnieren. De longen kunnen niet adequaat reageren op stress, allergenen etcetera vanwege een verminderde cortisonspiegel. Astma worst vaak gezien als een emotionele ziekte omdat stress het triggert en aanvallen bezorgt;
Geen last van mijn longen ( alleen snel buiten adem op de dagen dat ik duizelig ben), wel heb ik last van extra systoles (dat word overigens steeds minder! Van meerdere keren per dag naar nu 1 x per maand). Ik heb jarenlang heel veel energiedrink gedronken (3 blikjes per dag, light). Afgelopen jaar ben ik gestopt met light en ook met de energiedrank
Infecties: Zware en terugkerende infecties (met name in het ademhalingssysteem) wijzen vaak op problemen met de bijnieren. Hoe zwaarder ze zijn, hoe vaker het voorkomt of hoe langer het blijft, des te groter is de kans dat uitgeputte bijnieren bijdragen aan de infectie.
Ik ben eigenlijk nooit ziek en hooguit een keer licht verkouden.
Allergieën: De meeste allergieën gaan gepaard met een ontstekingsproces. Wanneer de bijnierfunctie verlaagt, verergert dit allergieën. Wanneer de bijnieren normaal zouden functioneren, zou het lichaam niet eens reageren op de allergenen;
Geen allergieën voor zover ik weet. Wel last van bultjes op mijn gezicht (huidkleurig, zonder ontsteking) wat misschien komt door een allergie.
Andere symptomen van hypoadrenia, uitgeputte bijnier, zijn:
Stemmingswisselingen (vooral rond de menstruatie);
Moeilijkheden met omgaan met stress (ook alleen rond de menstruatie, normaal gesproken ben ik vrij rustig);
Laag energieniveau (mentaal en fysiek) (zelfde als hierboven);
Emotionele instabiliteit;
Meer last bij PMS;
Depressie (hoort voor mij bij mijn pms;
Trek in suikers (vooral rond de menstruatie);
Rugpijn (alleen tijdens de menstruatie);
Vermoeidheid (zelfde);
Lage bloeddruk (ja, rond de menstruatie);
Droge huid en haar (nee, vette huid en vet haar);
Angstaanvallen (nee);
Verminderd libido (nee, behalve tijdens de menstruatie);
Haaruitval (nee);
Daarnaast zorgt deze aandoening vaak voor een bepaald energiepatroon, wat er ongeveer als volgt uitziet:
Ze zijn meestal ’s ochtends, zelfs na voldoende slaap, vermoeid en beginnen pas te ontwaken halverwege de ochtend;
Vaak worden ze pas echt wakker na de lunch;
Midden op de middag krijgen ze een energiedip;
Aan het begin van de avond, rond een uur of zes, beginnen ze zich beter te voelen;
Tegen negen uur ’s avonds voelen ze zich weer moe;
Rond elf uur ’s avonds voelt men zich weer energieker, waardoor slapen geen optie is;
Tegen één uur ’s nachts word je terug moe, waardoor je kan slapen
Dit is voor sommige dagen een herkenbaar patroon, maar probleem is wel dat ik mijn bioritme verstoor door lang uit te slapen op mijn vrije dagen.
Goed, hopelijk word het 1 en ander iets duidelijker!
Iig bedankt voor je snelle reactie mike!