Nieuw hier (en ook redelijk nieuw wat betreft Weston price) - streetspirit

streetspirit

New member
Hoi allemaal,

Ik ben 24 jaar (morgen 25) en ik lees al een paar maandjes (zo nu en dan) mee op dit forum. Ik ben zelf eind november begonnen met het paleo dieet en vanaf januari 2012 ging het roer om wat betreft natuurlijk eten (dwz steeds meer biologisch, onbewerkt).

Ik voelde me eigenlijk nooit echt gezond en ik ben jaren aan het onderzoeken wat dit probleem kan zijn (onvoldoende kalium? bloedarmoede? Hormoniaal inbalans?).

Ik voelde me regelmatig moe en slap (mijn zus die ms heeft was zelf bang dat ik ook ms zou hebben). Met regelmatig bedoel ik minstens elke maand een paar dagen. Ik merk dat ik deze dagen een kleine heuvel moeilijk omhoog kan fietsen en ik word dan met opstaan duizelig en zwart voor mn ogen (ook hele dag gapen enzo). Mijn bloeddruk is op deze dagen laag, maar niet dramatisch. Vaak 100-60 of 105-65 (ook al eet ik soms veel zout en laurierdrop).

Na enkele dagen voel ik me weer prima (helaas komt dit probleem elke maand weer terug, dus misschien hormoniaal?) Vorige week had ik weer ditzelfde probleem (vlak voor me periode). Misschien drink ik soms ook te weinig (dat kan ook de bloeddruk verlagen), ik doe nu dus ook mijn best om 1.5-2 l te drinken als test voor de volgende x.

Ondanks mijn nieuwe eetgewoonten (en zeker veel positieve dingen!) is dit probleem nog aanwezig.

Verder wat kleinere klachten. Pukkelige oneffen huid (met paleo voor 80% verbeterd overigens, vergergerd voor de menstruatie), pms en lichte pds (met paleo ook grotendeels verholpen!). Mijn stoelgang was hard, klein en weinig (sorry voor de details XD, soms ook heel waterig) en nu zijn het echt enorme hoeveelheden (1 grote lading haha), ik schrik daar wel eens van want ik weet niet meer wat normaal is. Heeft iemand daar wat meer kennis van? Het kost me iig geen moeite het te lozen (eerder wel).

Ik ben aan het werk en heb nog maar 10% verteld.. goed, ik ben me dus aan het verdiepen in weston price voor een optimale gezondheid! Ik heb een heleboel vragen dus die ga ik zeker stellen.

ow en nog een vervelende klacht, ik heb last van baarmoederverklevingen. Wie weet is dat ook met een goed dieet op te lossen (ik kreeg van de arts een spiraal wat de pijn verminderd, maar het is nog elke maand aanwezig).

grtz

streetspirit

 
Klinkt als hormonale disbalans, in de vorm van uitgeputte bijnieren (lage bloeddruk, vermoeidheid, zware menstruatie/PMS), een ontregelde schildklier (huidklachten, verstopping, prikkelbare darm) en ontregelde geslachtshormonen (baarmoederverklevingen).

Dat je nu wel goed kunt 'lozen' komt omdat je meer vetten en eiwitten eet en minder koolhydraten. Je lever en galblaas worden hierdoor op een positieve manier gestimuleerd. Dit is een flinke stap in de goede richting! Blijf meelezen en meevragen/praten!

Mike

 
Nu ik thuis ben kan ik iets meer inzicht geven in mijn voedingspatroon.

Ik eet sinds november paleo, maar ik heb niet elke dag 100% paleo gegeten. Ik hield bijvoorbeeld niet echt van pure chocolade, maar inmiddels ben ik hier echt dol op geworden! Ik vind het nu te lekker waardoor ik soms 1 reep chocolade eet (70% cacao). Dat is niet paleo en ook zeker niet gezond in die hoeveelheid! Waarschijnlijk is dit ook giga slecht bij een bijnieruitputting.

Mijn menu ziet er als volgt uit (ik wil een paar kg aankomen voor een gezonder gewicht, dus hou dat in je achterhoofd).

Ochtend:

fruit shake (banaan/mango/sinaasappelsap/kokos/chiazaad/visolie en soms hennepeiwit of eigeel). De visolie zit inmiddels niet meer in mijn shake, ik wil de gefermenteerde levertraan bestellen waar hier op het forum veel over word gesproken. Meestal zit er een banaan en zelf geperst sinaasappelsap in mijn shake. Ik voeg daar als variatie bosvruchten of ander fruit aan toe.

Tussendoor:

soms niets als ik een grote shake maak met eidooiers, maar meestal een eigen baksel (honing, noten en kokosolie als basis), fruit, geroosterde noten of pure chocolade. Soms eet ik ook gerookte makreel of notencrackers met leverpastei als tussendoortje, ligt er maar net aan! In de winter eet ik eigenlijk nooit fruit tussendoor (ik heb meer behoefte aan iets zwaarders). Ik koop zo nu en dan droge worst op de biomarkt, lekkere manier om wat rauwvlees binnen te krijgen :) Deze worst heeft bestaat uit darm, vlees en zout.

Lunch:

Meestal een groente roerbak met vlees/vis (vers gevangen)/garnalen gebakken in veel kokosolie. Daar voeg ik gedroogde en verse kruiden aan toe. Soms strooi ik daar wat noten/zaden of kokos overheen. Een meeneemgerechtje is vaak ei/groente/spek muffins. Soms eet ik een gevulde soep als lunch (bijvoorbeeld pompoensoep met garnalen en zeekraal).

Diner:

Varieert, maar meestal rood vlees. Biologische kipvlees is erg duur en dan gaat de keuze sneller naar rood vlees (soms koop ik wel als lekkernij een kippenbout met 1 beter leven ster, deze gooi ik als tussendoortje dan in de oven). Wij eten meestal vlees van pure graze (ik let erop dat er geen glucose of zetmeel in zit) en als dat niet in huis is dan gewoon biologisch vlees.

Qua groente eten we vaak wortel (daar ben ik echt gek op!) en verder veel knollen (zoete aardappel voor de stamppot). Ik kijk meestal naar de aanbiedingen, zo aten we vorige week oa. boerenkool, andijvie, wortelen, radijsjes, bloemkool, paprika, tomaat, ui, knolselderij, zoete aardappel, prei, sperziebonen, champignons...

We bakken in biologische grasboter of kokosolie.

En inderdaad, we eten dus ook nachtschades! Nu vind ik dit niet de meest voedzame groentes (eigenlijk een vrucht), dus de basis ligt meer bij andere groenten. Ik hou niet zo van rauwkost, dus dat ik eet bijna nooit. Hooguit een keer wat sla of komkommer bij een pittig gerechtje.

Ik eet eigenlijk wanneer ik zin heb. Zo'n shake drink ik soms in 1 x, soms in een paar uur. Soms eet ik nog een halve kip voor ik ga slapen als ik daar behoefte aan heb, soms heb ik genoeg aan puur nootjes.

Qua zuivel eet ik alleen grasboter. Ik wil nog even op zoek gaan naar rauwe melk (tot dusver nog niet gevonden, dus we zullen bij de bioboeren langs moeten). Mijn dochter krijgt van koe en geitenmelk bultjes (netelroos), het is nog even afwachten of ze een lactose intolerantie heeft of dat het een andere oorzaak heeft.

Bouillon maak ik wel zelf, maar ik doe dit bijna nooit. Dat is iets waar ik meer over wil weten en leren. Niet alleen ingewanden zijn gezond, maar ook de huid van bijvoorbeeld vis schijnt iets in te zitten wat onze eigen huid helpt. Misschien weet iemand daar meer over.

Mijn leven bestaat om het moment uit studeren (voedingsdeskundige), huishouden doen, werken (kantoorbaan), sociaal contact, sporten (3 x per week trainen waaronder crossfit, dit doe ik net 2 weken) en genieten van mijn gezin (man en dochter).

Ik ben al jaren met voeding bezig en ik leer steeds meer bij. Ik wil in de toekomst mensen helpen met hun voeding en leefgewoonten.

Ik ben afgelopen jaar heel anders gaan eten en voor mij gaat dat ook echt met kleine stapjes. Ik ben ook gestopt met roken, wat natuurlijk zeker een gezondheidsvoordeel oplevert! Ik eet dus nog zeker niet optimaal, maar ik ben goed op weg.

Mijn baksels zijn erg lekker en makkelijk mee te nemen, maar ook niet helemaal gezond (Heel veel fructose uit honing, fytinezuur en geoxideerde vetzuren).

PMS is iets wat ik altijd heb gezien als iets wat erbij hoort. Ik lees nu steeds vaker dat dit niet iets normaals is. Vervelend is het wel, want het is bij mij vooral geestelijk zwaar. Het begint met Teveel energie (ik reageer dan ook soms heel erg fel) en daarna volgt een paar dagen van een emotionele wrak zijn en meestal ben ik dan ook extreem moe). Mijn huid en darmen reageren hier ook altijd heftig op!

Mijn drinken bestaat uit kruiden thee, engelse thee, kokoswater en gewoon water.

Ik heb een artikel gevonden over bijnieruitputting (die van mike heb ik ook, maar kost iets meer tijd om helemaal door te nemen).

Ik haal even aan wat voor mij van toepassing is

Duizeligheid: Wanneer iemand gaat staan vanuit zittende of liggende positie, stijgt de systolische bloeddruk (de druk die ontstaat wanneer het hart het bloed in de slagaders pompt) tien punten doordat de bloedvaten in het onderlichaam samentrekken om bloed naar het hart, de longen en het brein toe te leiden. Dit proces wordt mogelijk gemaakt door het hormoon epinefrine. Bij mensen met uitgeputte bijnieren zijn de bloedvaten niet in staat om te reageren op het vrijkomen van epinefrine vanwege een laag cortisolgehalte, waardoor dit proces niet plaats kan vinden en de bloeddruk daalt. Dit proces werkt duizeligheid in de hand;

Hoofdpijn: Omdat de bloedtoevoer naar de hersenen niet volledig functioneert, krijgt het te weinig zuurstof en ontstaat er hoofdpijn;

Soms heb ik een lichte hoofdpijn, meestal in combi met vermoeidheid. Ongeveer 2 x per jaar heb ik een migraineaanval (lichtflikkeringen, misselijk, spraakgebrek, hoofdpijn etc.).

Overmatige dorst en plassen: Iemand met een lage aldosteronspiegel kan dagelijks wel vijftien tot twintig keer naar het toilet moeten en vele liters water wegwerken;

Ik heb wel vaak dorst, maar ik hoef niet vaak te plassen (mijn vermoeden is dat ik te weinig water drink).

Zwelling: Terwijl het lichaam probeert om de balans tussen vocht en elektrolyten in balans te houden, kunnen weefsels in het lichaam vocht vasthouden, wat zwelling veroorzaakt; Doktoren kunnen dit symptoom waarnemen zonder de onderliggende oorzaak vast te stellen en schrijven vervolgens een urineafdrijvend medicijn voor, wat verdere uitdroging stimuleert en je alleen maar verder van huis bent;

Al vanaf de pubertijd last van oedeem in de onderbenen (ook cellulite).

Hartgeluiden: Normaal maakt het hart een ritmisch geluid met twee tonen, de tweede normaliter zachter dan de eerste. Bij mensen met hypoadrenia klinkt het tweede geluid even hard of zelfs harder. Wanneer het lichaam gestresst is, produceert het epinefrine, wat de bloedvaten in bijna het hele lichaam vernauwt, inclusief de longen. Dit vermindert enerzijds de slijmvorming in de luchtwegen, en daarnaast ontspant het de luchtwegvertakkingen (bronchi) waardoor meer lucht de longen bereikt. Bij mensen met uitgeputte bijnieren reageert het lichaam niet op epinefrine vanwege het lage cortisolgehalte, waardoor het tegenovergestelde plaatsvindt: er komt minder lucht in de longen (bronchoconstrictie), wat symptomen van astma veroorzaakt. Deze bronchoconstrictie, samen met het verwijden van de bloedvaten door het niet kunnen reageren op epinefrine (vasodilatie) en het zwellen van de slijmmembranen creëren een tegendruk op de longcirculatie, wat de luchtklep doet dichtslaan. Dit veroorzaakt het tweede, harde geluid bij de hartslag;

Astma, bronchitis en chronisch hoesten: Iedereen met longproblemen, in het bijzonder astma en bronchitis, zouden moeten onderzocht worden op het functioneren van de bijnieren. De longen kunnen niet adequaat reageren op stress, allergenen etcetera vanwege een verminderde cortisonspiegel. Astma worst vaak gezien als een emotionele ziekte omdat stress het triggert en aanvallen bezorgt;

Geen last van mijn longen ( alleen snel buiten adem op de dagen dat ik duizelig ben), wel heb ik last van extra systoles (dat word overigens steeds minder! Van meerdere keren per dag naar nu 1 x per maand). Ik heb jarenlang heel veel energiedrink gedronken (3 blikjes per dag, light). Afgelopen jaar ben ik gestopt met light en ook met de energiedrank

Infecties: Zware en terugkerende infecties (met name in het ademhalingssysteem) wijzen vaak op problemen met de bijnieren. Hoe zwaarder ze zijn, hoe vaker het voorkomt of hoe langer het blijft, des te groter is de kans dat uitgeputte bijnieren bijdragen aan de infectie.

Ik ben eigenlijk nooit ziek en hooguit een keer licht verkouden.

Allergieën: De meeste allergieën gaan gepaard met een ontstekingsproces. Wanneer de bijnierfunctie verlaagt, verergert dit allergieën. Wanneer de bijnieren normaal zouden functioneren, zou het lichaam niet eens reageren op de allergenen;

Geen allergieën voor zover ik weet. Wel last van bultjes op mijn gezicht (huidkleurig, zonder ontsteking) wat misschien komt door een allergie.

Andere symptomen van hypoadrenia, uitgeputte bijnier, zijn:

Stemmingswisselingen (vooral rond de menstruatie);

Moeilijkheden met omgaan met stress (ook alleen rond de menstruatie, normaal gesproken ben ik vrij rustig);

Laag energieniveau (mentaal en fysiek) (zelfde als hierboven);

Emotionele instabiliteit;

Meer last bij PMS;

Depressie (hoort voor mij bij mijn pms;

Trek in suikers (vooral rond de menstruatie);

Rugpijn (alleen tijdens de menstruatie);

Vermoeidheid (zelfde);

Lage bloeddruk (ja, rond de menstruatie);

Droge huid en haar (nee, vette huid en vet haar);

Angstaanvallen (nee);

Verminderd libido (nee, behalve tijdens de menstruatie);

Haaruitval (nee);

Daarnaast zorgt deze aandoening vaak voor een bepaald energiepatroon, wat er ongeveer als volgt uitziet:

Ze zijn meestal ’s ochtends, zelfs na voldoende slaap, vermoeid en beginnen pas te ontwaken halverwege de ochtend;

Vaak worden ze pas echt wakker na de lunch;

Midden op de middag krijgen ze een energiedip;

Aan het begin van de avond, rond een uur of zes, beginnen ze zich beter te voelen;

Tegen negen uur ’s avonds voelen ze zich weer moe;

Rond elf uur ’s avonds voelt men zich weer energieker, waardoor slapen geen optie is;

Tegen één uur ’s nachts word je terug moe, waardoor je kan slapen

Dit is voor sommige dagen een herkenbaar patroon, maar probleem is wel dat ik mijn bioritme verstoor door lang uit te slapen op mijn vrije dagen.

Goed, hopelijk word het 1 en ander iets duidelijker!

Iig bedankt voor je snelle reactie mike!

 
Hoi

Ik denk dat je nog teveel eiwitten binnen krijgt , meer dan de goede vetten in elk geval als ik het zo lees.

Teveel eiwitten zijn niet goed voor je en gaat ten koste van je natrium wat je extra nodig hebt bij bijnieruitputting, richt je in 1e instantie niet op je gewicht, blijf wel op gewicht maar focus je niet op zwaarder worden, hierdoor ga je misschien sneller meer eten op de verkeerde manier.

Ik zou de noten laten staan vanwege het fytinezuur en de eiwitten. verder zou ik de engelse thee weglaten, dat is ook nog weer vochtafdrijvend.

Ook de mango en de banaan zijn niet echt geweldig , vooral voor je bloedsuiker

Zo stapje voor stapje beter gaan eten

Gebruik je al keltisch zeezout? zo nee begin daar dan ook mee zou ik zeggen. en ga sole maken en drinken,

 
Hoi Elmo,

ik heb enkele menu's berekend en daar kwam uit dat ik 130 g vet eet, ongeveer 80-100 g eiwitten en 100-150 g koolhydraten.

Noten gebruik ik vooral voor mijn baksels (al heb ik ook muffins gemaakt met kokosmeel, maar dan zit je met een overdaad aan honing). Voor nu kan ik nog niet zonder dit soort tussendoortjes, maar daarom verander ik mijn eetgewoonten ook niet in 1 x drastisch. Tot dusver gaat deze aanpak erg goed, ik heb nooit meer behoefte aan bijvoorbeeld brood.

Met een banaan zie ik zelf geen problemen (misschien wel als ik het in 1 x achterover gooi in combi met nog meer zoet fruit). Ik heb mij nog niet helemaal verdiept in weston price dus wie weet herzie ik mijn mening nog wel.

Engels thee is niet iets dat ik koop, ik kreeg het in mijn kerstpakket en het bleek een biovariant! Normaal drink ik voornamelijk kruidenthee (vooral chaithee).

Ik gebruik geen keltisch zout, maar wel himalayazout. Zit daar heel veel verschil in?

 
Streetspirit, welkom

Ga je eens in lezen op mijn site, vooral bij 'juiste voeding'. Op mijn site staat informatie vanaf dit forum overzichtelijk bij elkaar.

's ochtends starten met een fruitsmoothie is niet de juiste manier om de dag te beginnen. Het zijn allemaal suikers die je bloedsuikerspiegel omhoog jagen. En een onstabiele bloedsuikerspiegel is funest voor je gezondheid.

Begin de dat liever met vet bijv. in de vorm van een yoghurtsmoothie. Je blijft uren verzadigd en hebt totaal geen behoefte aan tussendoortjes.

De juiste verhouding is als volgt: veel (dierlijke) vetten - minder eiwitten en nog minder koolhydraten.

En kies dan voor de juiste koolhydraten (100 gram drooggewicht verdeeld over de dag/maaltijden): De juiste koolhydraten zijn: honing, glutenvrije granen (witte basmatirijst, quinoa, gierst en boekweit). Ook groentes zijn koolhydraten maar ze tellen niet mee voor de 100 gram droog gewicht inname.

Ga ook lezen in het 'alleen lezen forum' en dan vooral het stuk van Weston Price zelf.

Wat betreft de banaan, de wijsheid komt vanzelf als je hier meer gaat lezen op het forum. Dan zul je als het goed is je mening idd herzien. Of niet, je mag het helemaal zelf weten trouwens.

Himalayazout is ook goed maar Keltisch zout bevat ook volspectrum zonlicht. Wat Himalayazout ontbeert. Bovendien zit er in Keltisch zeezout ook nog een beetje klei (moeder aarde) vandaar dat het grijs ziet. Je kunt het Himalayazout opmaken en dan overgaan.

Hier lees je hoe de sole te maken en bouillons van beestenbotten: http://www.voedingisgezondheid.nl/recepten.html

De sole is erg goed bij huidproblemen. Trouwens het is overal goed voor.

Noten zijn inderdaad fytinezuur en pas op met veel wortelen/knollen en zo: veel zetmeel wat omgezet wordt in suikers = verhoogt de bloedsuikerspiegel.

Je dochter kan niet tegen koe/geiten melk. Maar dat zou nog best eens een intolerantie tegen gepasteuriseerde zuivel kunnen zijn.

Heel veel mensen kunnen dan juist wel weer rauwe melk van koe of geit velen.

Lia

 
Hoi Lia, bedankt voor je antwoord!

Heb ik zeker wat aan!

Met yoghurt bedoel je denk ik rauwe yoghurt? Kan je dit kopen of moet je dit zelf maken (ik lees wel is over kefir, maar daar ben ik totaal onbekend mee).

Zodra ik rauwmelk kan vinden (of yoghurt) dan wil ik inderdaad daar mijn smoothie mee maken. Banaan maakt het zo onwijs lekker, dus ik ben daarin ook een beetje verwend. Zou je honing wel aanraden in een ontbijtshake? Ik heb koud geslingerde biologische boekweithoning. Ruikt heel sterk, maar de smaak is goed.

Ik heb altijd gelezen dat je lichaam in de ochtend het beste fructose kan verwerken, vandaar de ontbijtsmoothie. Ik heb ook dagen dat mijn lichaam meer vraagt om vet/zout eten als ontbijt, ik doe dat tot dusver nog helemaal op gevoel. In de winter heb ik dus ook minder behoefte aan zoet.

In mijn optiek (maar natuurlijk kan dat ook veranderen ;)) zitten er weinig voedingsstoffen in graan en wel heel erg veel koolhydraten. Persoonlijk haal ik dan de koolhydraten liever uit aardpeer en niet uit boekweit. Tenzij ik hele goede argumenten krijg waarom ik toch echt voor graan moet gaan en niet voor de zetmeelrijke knollen!:)

Rijst eet ik heel sporadisch (en dan gewoon pandan omdat het lekker is!), maar dat eet ik dan niet voor de voedingsstoffen.

Als ik zetmeelrijke knollen eet dan eet ik daar niet heel erg veel van. Focus is voornamelijk op vlees en groente. Niet op vet zoals met weston price, maar ik eet graag vet (extra roomboter door de stamppot, extra kokosolie om het vlees in te bakken en dan het vet wat van nature aan het vlees zit). Vet is gewoon super lekker!

Maar goed, zetmeel verhoogd inderdaad de bloedsuikerspiegel (al valt dit mee met een ruime lading vet en wat eiwitten). Is dan 100 g drooggewicht graan/honing niet erg veel in dit verhaal aangezien granen ook de bloedsuikerspiegel opjagen?

Misschien dat ik iets over het hoofd zie, dan hoor ik het graag!

Dat van keltisch zout is me nu duidelijk, ik heb alleen nog een volle pot zout te gaan XD

Die intolerantie tegen gepasteuriseerde zuivel zou heel goed kunnen, dat is ook iets dat ik wil gaan uittesten (mijn dochter is vaak verkouden en ik hoop dat het drinken van rauwe melk haar een betere weerstand geeft). Ze eet trouwens gewoon brood (spelt) en voor de rest hetzelfde als mij. Met de tijd zal ik meer leren over goede voeding voor mijn dochter, maar de moeilijkheid zit hem in de kinderdagopvang die ons al heel radicaal vinden (wij geven haar al het eten mee en alsnog krijgt ze vaak snoep ook al zijn wij het daar niet mee eens).

Ik ga je linkjes morgen even bekijken! Ik sta zeker open voor nieuwe informatie, maar ik wil dan wel alles hebben gelezen :)

 
Hoi Streetspirit, wat een uitgebreide post. Leuk hoor!!!!

Ik vind dat je op jouw leeftijd al hartstikke goed bezig bent.

Jouw post jaagt mij het schaamrood naar mijn kaken ( of hoe zeg je dat?).

Ik zou gewild hebben dat ik op die leeftijd zo bewust met voeding bezig was.

Maar oké, gedane zaken nemen geen keer.

Je bent al heel bewust bezig, ik zou zeggen ga zo door en leer bij.

Dat is wat wij hier allemaal willen.

 
Gisteren een klein experiment gedaan.

Na een tijd graa nen zuivelvrij te hebben gegeten was ik toch nieuwsschierig naar de reactie van mijn lichaam.

Ik heb ongeveer 30 g bio boerenkaas gehad en 60 g gekiemde boekweit.

De reactie is helaas wat minder dan verwacht. Na de gekiemde boekweit in de middag begon mijn maag op te zwellen (misschien was het iets teveel) en ik merk vandaag dat ik flink vocht ben vast gaan houden.

Ik zit helaas weer flink verstopt en dat heb ik sinds paleo niet meer gehad. De uren na de boekweitmaaltijd (die heb ik overigens aangevuld met kokos) voelde ik erg moe (zwaar verteerbaar?).

Van de kaas heb ik niets gemerkt, ik zag alleen vanmorgen bultjes op mijn dij en mijn dochter kreeg weer netelroos op haar buik. Helaas. Binnenkort even laten testen dus.

Of de boekweit echt een probleem is weet ik niet, iig niet in die hoeveelheid. Lekker is het ook niet, dus als niemand mij een goede reden kan geven om vaker zoiets te eten dan hoor ik het wel XD Voor nu blijf ik lekker graan (muv soms rijst) vrij.

Althans, een boekweit pannenkoek is wel erg lekker!

 
Wij doen 3 theelepels boekweitvlokken in onze smoothie. En als we yoghurt eten doen we er een eetlepel in.

Lia

 
Ik zie al helemaal voor je dat jullie aan de kade zitten te wachten op de boot naar Marokko, Lia.

We vinden we het fantastisch dat je blijft posten hoor. Zolang die boot niet vertrekt. Maar let je straks wel nog een beetje op de geiten en de kamelen?

 
beh en boeh.

We zitten trouwens nog 40 km van de kade vandaan, heerlijk in de natuur van Andalusië. Het was heerlijk zonnig vandaag, 17 graden.

Dat is wat anders als sneeuw. Heb nog effe lekker in mijn bikini gezeten.

We hebben een prachtige wandeling gemaakt door een rivierdal, een hele mooie natuur, ontzettend groen.

Dat komt omdat het daar ook regelmatig regent, dat is wel duidelijk.

Lia

 
Mooi, ik ben wel erg benieuwd naar het verschil in landschap en sfeer straks.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.984
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan