Nederlandse politiek

Nederland wil met coalitie van landen verdediging ontwikkelen tegen Russische raketten​

13 juli 2026
Nederland, Oekraïne en acht andere Europese landen gaan samenwerken om zich te verdedigen tegen de snelste wapens in het Russische oorlogsarsenaal: ballistische raketten. Ook zullen er gezamenlijke militaire oefeningen met de multinationale troepenmacht plaatsvinden. Dat is besloten tijdens een overleg van Oekraïne-bondgenoten in Parijs
© Blondet Eliot/ABACA
Nederland wil met coalitie van landen verdediging ontwikkelen tegen Russische raketten

Europese leiders in Parijs: Jetten gaat half schuil achter Zelensky.

Nederland en Oekraïne hopen samen met andere Europese partners snel een eigen afweermiddel te ontwikkelen, omdat er een voortdurend tekort is aan de Amerikaanse Patriot-raketten die er wel raad mee weten. Oekraïne wordt haast dagelijks bestookt door Rusland en heeft daarop nog nauwelijks een antwoord. De Patriots zijn schaars doordat er onder meer veel verbruikt zijn in de oorlog van de VS en Israël met Iran.

Rusland maakt bovendien steeds meer ballistische raketten. Daarmee zette het de Oekraïners afgelopen winter al in het donker en in de kou. Kyiv ziet de volgende winter daarom alweer met bezorgdheid tegemoet. Ook Europa ziet hoe kwetsbaar het zou zijn voor Russische raketten als het in oorlog zou raken.

Nieuwe coalitie​

De tien landen van de nieuwe coalitie gaan hun industrieën samenbrengen en kennis en ervaring delen om een afweer tegen de raketten op te zetten. Ze mikken op het ontwikkelen van eigen onderscheppingsraketten om projectielen uit de lucht te halen. Het tiental wil onder meer vereisten en regels gelijktrekken die nu nog hinderlijk uiteenlopen.

"We moeten als Europa meer doen om ons continent, onze mensen en onze infrastructuur veilig te houden", zegt premier Rob Jetten tegen RTL Nieuws. "Door de snel toegenomen productie van ballistische raketten door Rusland is het noodzaak dat we ons tegen deze dreiging kunnen verdedigen."

Jetten verwacht snel resultaat van de nieuwe Europese coalitie. "We verwachten eigenlijk binnen een jaar al te kunnen leveren voor een deel van het luchtafweergeschut, en binnen anderhalf jaar voor de meer complexe gevallen", zei hij tegen persbureau ANP.

De landen willen samen een schild maken tegen Russische ballistische raketten. Dat kan volgens de minister-president - die in Parijs het Oekraïne-overleg met tientallen collega's bijwoont - alleen met de hulp van Oekraïne, dat al sinds 2022 vecht tegen Rusland en inmiddels een grote wapenindustrie heeft opgebouwd. "De ervaring die Oekraïne in de afgelopen jaren heeft opgedaan is onmisbaar. Met goede samenwerking met bedrijven en andere landen in Europa kunnen we binnen een jaar het verschil maken."

Behalve Nederland en Oekraïne doen ook Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, Noorwegen, Zweden en Denemarken mee. Naar verwachting sluiten er ook nog andere landen aan.

Europa kondigt oefeningen aan​

Naast de gezamenlijke verdediging tegen Russische raketten, heeft de Franse president Emmanuel Macron ook militaire oefeningen voor Oekraïne aangekondigd. Het gaat om oefeningen van de multinationale troepenmacht die kan worden ingezet in Oekraïne nadat een bestand is bereikt met Rusland.

Ook Nederland zal hieraan meedoen, zegt premier Jetten. Volgens hem gaat het om oefeningen op het gebied van onder meer logistiek en luchtverdediging om te zien wat nodig is om een vredesakkoord ook daadwerkelijk in stand te houden.

Oekraïne mag mogelijk zelf Patriot-raketten gaan maken

Het is nog niet duidelijk welke bijdrage Nederland gaat leveren aan de oefeningen. Dat hangt af van het verzoek van Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, aldus de premier na de bijeenkomst van de Coalition of the Willing. De oefeningen vinden niet plaats in Oekraïne, maar op grondgebied van de EU.

Nog geen zicht op vrede​

De Coalition of the Willing is een groep bondgenoten die Oekraïne veiligheidsgaranties wil geven na een staakt-het-vuren. Aan de coalitie nemen inmiddels 37 landen deel. Op de bijeenkomst van gisteren sloten Moldavië en Noord-Macedonië zich ook bij de coalitie aan.

Bijna 4,5 jaar na het begin van de Russische invasie is er nog steeds geen zicht op een bestand met Rusland. Daardoor is inzet van de multinationale troepenmacht in Oekraïne nog ver weg. De Russische president Vladimir Poetin lijkt de oorlog tegen het buurland ondanks zware verliezen te willen voortzetten. Hij geeft geen enkel signaal af serieus over vrede te willen praten.

Tofik Dibi is spoorloos en wordt door een deurwaarder gezocht voor een huurschuld. © ANP / Peter Hilz

Politicus heeft ’geen vaste woon- of verblijfplaats’​

Bij1-politicus Tofik Dibi onvindbaar: deurwaarder zoekt hem voor schuld bij woningverhuurder​

Amsterdam​

Marcel Vink

Er ligt een kopie van een openbaar exploot bij de deurwaarder klaar voor de fractievoorzitter, maar die heeft hij voor zover bekend nog niet opgehaald. In de Staatscourant staat dat de deurwaarder op verzoek van particuliere woningverhuurder Vesteda ’een proces-verbaal van derdenbeslag heeft betekend’.

Bij1-politicus stapt op: ’Er zijn dagen dat je Tofik Dibi niet kunt bereiken’

Dylan Bakker op campagne voor zijn partij.
Dat houdt in dat er beslag is of wordt gelegd, bijvoorbeeld op een bankrekening, loon bij een werkgever of tegoeden bij andere instellingen. Via een openbaar exploot wordt voldaan aan de wettelijke verplichting om iemand op de hoogte te stellen.
Er staat niet vermeld welke schuld Dibi heeft, maar omdat de vordering van Vesteda is, wijst alles erop dat het om een huurschuld gaat. Een woordvoerder van de woningverhuurder kan desgevraagd weinig zeggen. ,,Ik kan niet op individuele kwesties rondom huurders ingaan, of ze nu wel of niet huren van Vesteda.”

Forse huurschuld​

Bronnen van De Telegraaf bevestigen dat het inderdaad om een forse huurschuld zou gaan. In het exploot wordt hij overigens Tovek Dibi genoemd, wat zijn officiële naam lijkt te zijn. De genoemde geboortedatum komt overeen met die van de Bij1-politicus.
Dat Dibi niet bereikbaar is, merkt ook De Telegraaf. De telefoon van de lokale politicus, die in het verleden ook Tweede Kamerlid was voor GroenLinks, staat uit. Ook berichten komen niet aan. De nummer twee van Bij1 in Amsterdam, Saskia Meiland, laat weten nergens van op de hoogte te zijn. ,,Ik zal vragen of hij contact opneemt”, meldt ze. Dat was nog niet gebeurd.

Mot binnen Bij1: fractievertegenwoordiger Dylan Bakker zegt functie op vanwege ’toxiciteit’ in partij

Dylan Bakker tijdens een flyeractie voor Bij1 in 2023 in Reigersbos, Amsterdam.
Het rommelt al langer rond Dibi. Eerder deze maand vertrok raadslid Dylan Bakker al bij Bij1 in de Amsterdamse gemeenteraad. Hij gaf als een van de redenen aan dat ’er dagen zijn dat je Tofik Dibi niet kunt bereiken’. Hij voegde toe: ,,Ik moest constant invallen voor zowel Tofik als Saskia als zij er niet waren. Dat vond ik zwaar.”
De wisselvallige aanwezigheid van fractievoorzitter Dibi werd onlangs ook al op andere manieren duidelijk. Hij zou alleen present zijn op dagen dat er een debat op de agenda van de Stopera staat.
,,Ik moest constant invallen voor zowel Tofik als Saskia als zij er niet waren. Dat vond ik zwaar.”
Dylan Bakker
Opgestapt raadslid Bij1
Afgelopen maart keerde Bij1 terug in de gemeenteraad met twee zetels. Bij de verkiezingen van 2022 haalde de partij er nog drie. Die fractie viel echter uiteen in twee afsplitsingen.
Anderhalve maand geleden plaatste Dibi op sociale media een post over ’hosselen en fakeness in de politiek’. Hij gaf daarin ook ’een groot compliment aan de coalitie voor het recht op een fout voor mensen die niet altijd alle shit op orde hebben voor de overheid’. Daarop reageerde iemand met de opmerking: ’Deurwaarders en incassobureaus aan banden!’ gevolgd door een smiley.

Amsterdams raadslid Tofik Dibi slaat van zich af na bericht over ‘onbekende woonplaats’: ‘Het geheel heeft me bijna gebroken’​

Dat bij een deurwaarder geen vaste woon- of verblijfplaats van Bij1-fractievoorzitter Tofik Dibi bekend is, heeft vooralsnog geen gevolgen voor zijn zetel in de Amsterdamse gemeenteraad. Dibi reageert via sociale media met een emotioneel statement, maar gaat niet in op zijn woonplaats of de beslaglegging.

Tofik Dibi werd in april als raadslid geïnstalleerd.Bron foto Remko de Waal/ANP
Dit artikel is geschreven doorDavid Hielkema en Tim WagemakersGepubliceerd op 28 juli 2026
De Telegraaf berichtte zaterdag op basis van een oproep in de Staatscourant dat een deurwaarder namens woningverhuurder Vesteda beslag heeft gelegd op bezittingen of tegoeden van Bij1-fractievoorzitter Tofik Dibi. Omdat voor de deurwaarder geen vaste woon- of verblijfplaats van Dibi bekend was, werd de kennisgeving openbaar gepubliceerd.

Elke dag het belangrijkste nieuws vanuit Amsterdam.​

De kwestie is politiek relevant omdat raadsleden inwoner moeten zijn van de gemeente waarin zij zijn gekozen. Als onherroepelijk vaststaat dat een raadslid niet meer in Amsterdam woont, eindigt het raadslidmaatschap van rechtswege. Voor raadsleden bestaat, anders dan voor wethouders, geen mogelijkheid om daarvan tijdelijk ontheffing te krijgen.
Het presidium van de gemeenteraad ziet vooralsnog geen aanleiding om in te grijpen. Voorzitter Suleyman Aslami wijst erop dat Dibi bij zijn benoeming aan alle wettelijke eisen voldeed. “Dan geven we mensen altijd de gelegenheid om de situatie weer op te lossen. We gaan ervan uit dat de heer Dibi hier dan ook werk van maakt en verwachten dat hij het presidium hierover informeert.”

Persoonlijk statement​

Na enkele dagen stilte verscheen dinsdag alsnog een uitgebreid persoonlijk statement van Dibi, gepubliceerd via de landelijke kanalen van Bij1.

Daarin gaat hij niet in op de vraag waar hij woont, of op de beslaglegging door de deurwaarder. Wel schrijft hij dat ‘privé-informatie op straat’ is beland. Volgens Dibi heeft hij al sinds zijn elfde met deurwaarders te maken en zijn deurwaarders onderdeel van een ‘schuldenindustrie’, waarvan de werkwijze ‘soms zelfs doet denken aan die van de maffia’.
Ook haalt hij uit naar De Telegraaf, die volgens hem al sinds zijn tijd als Tweede Kamerlid op hem jaagt. Dibi stelt dat de krant hem jarenlang heeft geprobeerd te beschadigen met haar verslaggeving. ‘Zowel deurwaarders als De Telegraaf hebben me getraumatiseerd, maar ze hebben me ook vechtlust gegeven.’
Dibi schrijft verder dat de afgelopen jaren hem ‘bijna hebben gebroken’. Hij noemt onder meer schulden, dakloosheid, werkloosheid, discriminatie en ‘mentale en fysieke klappen’. ‘Het geheel heeft me bijna gebroken, maar net als vele Amsterdammers doorsta ik het.’

Onrust Bij1​

Zijn politieke werk bij Bij1, waar het al een paar jaar rommelt en onlangs ook nummer drie Dylan Bakker vertrok, wil hij gewoon voortzetten. ‘Meer dan voorheen doe ik dit werk met overtuiging. In de gemeenteraad mijn nieuwgevonden gemeenschap vertegenwoordigen, voelt als roeping.’
Op de vermeende huurschuld, de beslaglegging en zijn huidige woonsituatie geeft Dibi geen toelichting. Buiten het gepubliceerde statement was hij dinsdag niet bereikbaar voor Het Parool. Saskia Meiland, raadslid van Bij1, reageerde evenmin op een verzoek om commentaar.

Een rechtbanktekening van Berry van D. tijdens de eerste pro forma-zitting in de rechtbank van Den Haag. © ANPEen rechtbanktekening van Berry van D. tijdens de eerste pro forma-zitting in de rechtbank van Den Haag.

Man die bom liet afgaan bij kantoor D66 werd eerder veroordeeld tot 3,5 jaar cel voor drie brandstichtingen​

Berry van D. (37) liet in mei een vuurwerkbom afgaan bij het partijkantoor van D66 in Den Haag als ‘protestactie’ en wilde schade aan het gebouw aanrichten, vertelt hij in de rechtbank. „Om aandacht te vragen voor de problematiek en afbraak van ons Nederland.” Van D. werd in 2019 al veroordeeld tot 3,5 cel voor drie brandstichtingen.

Michiel van Gruijthuijsen

13 augustus 2026

„Het was een protest, om schade aan het D66-kantoor aan te richten. Een protestactie om aandacht te vragen voor de problematiek en afbraak van ons Nederland. Vanwege de migratiegekte, stikstofgekte, woningnoodgekte, gendergekte, Lentekriebels-gekte, de belastinggekte, Jodenhaat, bij D66 kan het allemaal niet gek genoeg”, zegt Berry van D. (37) donderdag tijdens de eerste voorbereidende zitting van zijn strafzaak. Bij de politie legde hij geen verklaring af.

Van D. - wit overhemd en bruine pantalon - schreef volgens justitie op zijn Facebookaccount dat hij ‘tegen het asielbeleid is, dat verzet nodig is, dat hij geen voorstander van het huidige kabinet is en dat hij geweld niet uit de weg gaat.’ „Met een vreedzame demonstratie schieten we ook niets op. D66 is een partij die mij al jaren uitsluit, mijn stem doet er niet toe. Die partij is medeverantwoordelijk voor de puinhoop in ons land. Voor normale mensen is dit geen gaaf land meer.”

Vergadering​

Op 7 mei 2026 wierp hij een vuurwerkbom door de brievenbus van het partijkantoor van D66 aan de Lange Houtstraat in Den Haag. Op dat moment vergaderden zo’n dertig leden van de Jonge Democraten op zo’n twaalf meter van de voordeur. Terwijl de bom ontplofte kon een passerend stelletje op straat maar net ontkomen.

Als ik had geweten dat er mensen aanwezig waren, was ik op een ander moment teruggekomen
Berry van D.,Verdachte
Voor zijn actie, zo vertelt hij, keek hij meermaals of er geen mensen in het pand aanwezig waren. „Het is nooit mijn intentie geweest om mensen in gevaar te brengen. Voor de mensen die toch aanwezig waren wil ik mijn oprechte excuses aanbieden. Als ik had geweten dat er mensen aanwezig waren, was ik op een ander moment teruggekomen.”

Eerdere veroordeling voor brandstichting​

Van D. werd in augustus 2018 tot drie jaar cel veroordeeld voor het veroorzaken van drie branden in twee maanden tijd bij vervoersbedrijf Arriva in Tilburg, waar hij als buschauffeur werkte. In hoger beroep kwam daar nog een half jaar bij. Van D. zou gefrustreerd zijn geweest over zijn ontslag. De aantijgingen heeft hij altijd ontkend. Arriva claimde een schadepost van 1,5 miljoen euro.

Terroristisch motief​

Justitie verdenkt de man dit keer van het veroorzaken van een explosie met terroristisch motief bij het partijkantoor van D66. In dit geval verwijt het Van D. dat hij met zijn actie een deel van de bevolking angst aanjaagde. Meer in het bijzonder zou hij zich hebben gericht op de aanhangers van D66, waardoor zij zich niet meer vrij voelen hun politieke standpunt te uiten.

bij-het-partijkantoor-van-d66-is-een-explosie-veroorzaakt-het-pand-aan-de-lange-houtstraat-in-de-haagse-binnenstad-is-daardoor-beschadigd
Bij het partijkantoor van D66 is een explosie veroorzaakt. Het pand aan de Lange Houtstraat in de Haagse binnenstad is daardoor beschadigd. © ANP / (inzet: ANP)
Volgens de wet kan een opgelegde straf voor een explosie bij een terroristisch oogmerk met de helft worden verhoogd. Met de terrorisme-aantijging is zijn advocaat Monique Friperson het niet eens. „De verklaring die vandaag door de verdachte is afgelegd draagt wat mij betreft wel bij aan de verdenking van een terroristisch oogmerk”, zegt de officier van justitie.
Het Pieter Baan Centrum gaat onderzoek doen naar de geestelijke gesteldheid van Van D. Daar kan hij eind augustus of begin september terecht.

Volledig herkenbaar in beeld​

Op camerabeelden van de naastgelegen club Danzig was de man volledig herkenbaar in beeld toen hij het explosief liet afgaan. Binnen een uur na de explosie werd hij aangehouden op de Grote Marktstraat in het Haagse centrum, zo’n 700 meter vanaf het partijkantoor van D66. Op dat moment droeg hij twee messen bij zich. De politie vermoedt dat hij alleen handelde.
Het kabinet noemde de actie een ‘aanslag op de democratie’. Het was volgens premier Rob Jetten ‘kansloos als je met dit soort gewelddadige acties denkt politici te kunnen intimideren.’ En: „Ook als je het heel erg met elkaar oneens bent, moet je toch even de tijd nemen om naar elkaar te luisteren.”

Tweede keer in acht maanden tijd​

De aanslag met een vuurwerkbom was de tweede keer in acht maanden tijd dat het partijkantoor van D66 werd aangevallen. Op 20 september 2025 werden de ramen met stenen ingegooid en werd er brand gesticht in een vuilniscontainer voor de deur.
Op het Malieveld vond die dag een demonstratie plaats tegen het asielbeleid van de overheid. Een groep van zo’n 1500 personen scheidde zich af van de actievoerders, bezette de A12 en viel de politie aan. Er werd gegooid met vuurwerk, stokken en stenen richting agenten en journalisten. Ook werd een politieauto in brand gestoken.
een-gedeelte-van-de-straat-werd-afgezet-voor-onderzoek
Een gedeelte van de straat werd afgezet voor onderzoek. © District8
De rellen en gezamenlijke acties die daar toen ontstonden, waren volgens justitie een week daarvoor bekokstoofd in een Haags café. Opruiende berichten om te gaan rellen op het Malieveld gingen al maanden daarvoor online rond.
Bij die demonstratie was Van D. ook aanwezig. „Als we geweldloos demonstreren worden we door geweldsgeile Romeo’s van het Malieveld afgemept. Elke keer wordt er gemeten met twee maten. Als linkse gekkies van Extinction Rebellion de snelweg blokkeren, dat mag allemaal. Na een tijdje worden ze met zachte hand met bussen naar het ADO-stadion gebracht en daar zonder straf losgelaten.”
En, zo roept hij aan het einde van de zitting naar zijn familie: „Trots op de boeren! Ga ze morgen (vrijdag, red.) steunen in Den Bosch!”

Forum statistieken

Onderwerpen
4.715
Leden
8.708
Nieuwste lid
KevinArgus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan