Nederlandse politiek

We hebben een 21e eeuwse variant van de Deductie van Vrancken nodig:

Wat vinden jullie van deze tekst?
1. Het document is opgesteld, gezien de huidige droeve situatie van het land.

2. De oude graven van Holland hebben altijd overleg gepleegd met edelen en steden, voordat zij besloten over oorlog, vrede of het heffen van belastingen. Dit overleg was ook hun wettelijke plicht.

3. De graven hadden in het verleden nooit macht over steden en edelen (de Staten); hun enige inkomen kwam uit hun domeinen. Niettemin was deze staatsvorm een glorieus succesverhaal. Graven genoten een Europees respect, de gewesten Holland en Zeeland zijn nooit in een oorlog verslagen. Alleen Venetië kan ermee vergeleken worden.

4-5. Als een graaf, ingegeven door kwaadaardig advies, ooit eens tegen het landsbelang inging, zorgden redelijke verzoeken (remonstrantiën) vanuit de Staten er wel voor dat de valse adviseurs werden aangepakt. Ook zorgden de Staten voor de voogdij van graven, indien deze minderjarig of krankzinnig waren (bijvoorbeeld bij graaf Willem V).

6. De Bourgondische hertogen respecteerden op hun beurt de rechten van de Staten. De dochter van Karel de Stoute, Maria van Bourgondië, werd onder voogdij van de Staten geplaatst, hoewel de kwaadaardige hertog Maximiliaan (keizer Maximiliaan I) door zijn geweld de hele staatsstructuur in gevaar bracht. Ook keizer Karel V aanvaardde tijdens zijn minderjarigheid de voogdij van de Staten. Diens zoon Filips II was helaas minder meegaand. De huidige problemen vloeien voort uit het feit dat Spaanse legers de staatsvorm ("de Staet van den Lande") willen vernietigen.

7. Koninklijke ambtenaren ("Aghenten vanden Coninck van Spanghien) hebben de autoriteit van de Statenvergaderingen de laatste vijftien jaar structureel gekleineerd.

8-9. De Statenvergaderingen vormen de wettelijke kern van de landsregering. Hun autoriteit vloeit voort uit de macht van de edelen en de steden. De edelen hebben hun stand door afkomst en landbezit; zij vergaderen onderling en adviseren samen met de steden.

10-13. Steden in Holland en Zeeland worden geregeerd door een College van Vroedschappen, bestaande uit de prominentste leden van de burgerij. Dit college bepaalt alles in de stad, hun besluiten worden zonder oppositie gevolgd door de burgers. Jaarlijks wordt in het vroedschap magistraten, burgemeesters en schepenen gekozen.

14-17. Steden en edelen vormen het wezen van de staat ("t'gheele Lichaem vanden Landsaten"); er is geen andere staatsvorm denkbaar die met zo veel autoriteit kan regeren. Als steden en edelen gezamenlijk vergaderen, sturen beide hun meest competente vertegenwoordigers. De vertegenwoordigers spreken nooit op persoonlijke titel ("het Volcke heeft een affkeer van ambitie, is Vyandt van alle ambitieusen"), maar verdedigen altijd bestaande rechten en vrijheden. De vertegenwoordigers zijn verantwoording schuldig aan de Raden die zij vertegenwoordigen.

18-19. Besproken wordt de mogelijkheid dat een vertegenwoordiger van stad of adelstand zich tegen het algemeen belang zou keren. Deze mogelijkheid wordt verworpen.

20. De soevereiniteit van de landen ligt bij de Staten, dat wil zeggen bij "de" Edelen en "de" Steden. Niet bij individuele personen.

21. Edelen en steden staan in het volste recht om soevereine beslissingen te nemen; dit geldt met name voor de beslissingen die tijdens de laatste tumultueuze 15 jaar zijn genomen.

22. Het bewijs is geleverd: steden en edelen ("de Staten") zijn een betere waarborg voor de soevereiniteit van de landen, dan alleenheersers ("de voorgaende Princen deser Landen" - niet alleen Filips II, maar ook de hertog van Anjou en de graaf van Leicester).
Hier de originele tekst:

En goed leesbaar:
 
Laatst bewerkt:

Het plaatje is me nu duidelijk. Ik krijg container woningen naast mijn huis, woon daar met 2 tienerdochters. Noodtoestand want voor Oekraïners. D66 burgemeester 1 zijdig besloten. Op deze plek zouden woningen komen voor eigen inwoners. Nu ontheffing voor 7a 10 jaar voor die kutcontaimers. We hebben handtekeningen actie dat er geen draagvlak is voor andere doelgroepen dan Oekraïners en ook liever andere plek want ja voor was eigenlijk stukje grond voor eigen bewoners. 4 weken geleden in geleverd geen enkele reactie nog van de raad. Ik zit straks gewoon met statushouders hier opgescheept. 75 m van mijn achtertuin.
 
Het plaatje is me nu duidelijk. Ik krijg container woningen naast mijn huis, woon daar met 2 tienerdochters. Noodtoestand want voor Oekraïners. D66 burgemeester 1 zijdig besloten. Op deze plek zouden woningen komen voor eigen inwoners. Nu ontheffing voor 7a 10 jaar voor die kutcontaimers. We hebben handtekeningen actie dat er geen draagvlak is voor andere doelgroepen dan Oekraïners en ook liever andere plek want ja voor was eigenlijk stukje grond voor eigen bewoners. 4 weken geleden in geleverd geen enkele reactie nog van de raad. Ik zit straks gewoon met statushouders hier opgescheept. 75 m van mijn achtertuin.
Wat naar. Ik vraag me anderzijds af, is er dan niemand die initiatief neemt om een gesorek aan te gaan over dit issue met burgemeester? Sorry geen verwijt maar gewoon verwondering van mij kant daarover.
 
Wat naar. Ik vraag me anderzijds af, is er dan niemand die initiatief neemt om een gesorek aan te gaan over dit issue met burgemeester? Sorry geen verwijt maar gewoon verwondering van mij kant daarover.
Jawel. Heb hem thuis gehad en de waarheid verteld. Handtekeningen actie gehouden dat er geen draagvlak is voor andere doelgroepen. Geen reactie. Nu 16 mei bijeenkomst georganiseerd en er gaat een brief t halve dorp rond dat ze willen voorsorteren voor plaatsing statushouders. Want velen hebben geen idee in dit dorp.
 
  • Leuk
Waarderingen: Binc
Het plaatje is me nu duidelijk. Ik krijg container woningen naast mijn huis, woon daar met 2 tienerdochters. Noodtoestand want voor Oekraïners. D66 burgemeester 1 zijdig besloten. Op deze plek zouden woningen komen voor eigen inwoners. Nu ontheffing voor 7a 10 jaar voor die kutcontaimers. We hebben handtekeningen actie dat er geen draagvlak is voor andere doelgroepen dan Oekraïners en ook liever andere plek want ja voor was eigenlijk stukje grond voor eigen bewoners. 4 weken geleden in geleverd geen enkele reactie nog van de raad. Ik zit straks gewoon met statushouders hier opgescheept. 75 m van mijn achtertuin.
Wij hebben de provinciale partij FNP die de burgemeester levert. Bij ons zijn VVD en D66 klein. FvD heeft in Noardeast-Fryslân nog niet meegedaan. Maar we hebben dhr Talsma (BVNL) nog.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.320
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan