Miep stelt zich voor

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Miep
  • Startdatum Startdatum

Miep

New member
Hallo allemaal!
Ik ben een Miep en ik wil graag zo gezond en natuurlijk mogelijk leven. Vroeger interesseerde mij dat niet zo veel, maar zoals waarschijnlijk bij velen ging mijn gezondhed, oftewel het ontbreken daarvan, een te grote rol spelen om het te negeren.
Ik ben mij gaan verdiepen in voeding en sta ervan versteld dat wij als Nederlanders denken te weten wat gezond is, doordat het Voedingscentrum of dergelijke instanties maar iets hoeven te roepen en 'wij' het voor waar aannemen. Hoog cholesterol, zout, fluoride, verzadigd vet, zoveel onderwerpen, zoveel meningen. Ik ben er wel achter dat je kritisch moet blijven en dat zelfs goed onderbouwde studies vaak op meerdere manieren geïnterpreteerd en uitgelegd kunnen worden.

De dingen die ik heb gelezen op dit forum spreken mij erg aan. Ik ben al vaker van 'dieet' veranderd, naarmate mijn inzicht veranderde, waarbij velen in de omgeving denken dat je weer met iets extreems bezig bent. Ik val regelmatig terug in oude gewoonten, ik denk dat het gemakszucht is. Zeg nou zelf, anders dan de meeste mensen om je heen eten is niet altijd eenvoudig. De maatschappij is er niet op ingesteld.

Toch wil ik graag weer zo'n puur mogelijke eetstijl oppakken. Ik wil me niet laten vormen naar iets wat anderen doen. Ik wil graag wat het beste is voor mezelf. Ik zou er wel wat hulp bij kunnen gebruiken, vandaar dat ik me hier op het forum heb aangemeld. Ik wil veranderingen doorvoeren, maar weet niet zo goed waar te beginnen.

Het moet wel goed te integreren zijn in mijn huishouden. Mijn man let wel op zijn gezondheid, maar alleen als het uitkomt. Het moet vooral niet te moeilijk zijn. Dat is voor hem ook lastig, want waarschijnlijk heeft hij het syndroom van Asperger. Zijn routine moet vooral heel gelijkmatig zijn. Ik kook nu vaak al dubbel, niet een totaal ander gerecht, maar anders bereid of wat andere ingrediënten toegevoegd. Ik verdraag geen gist en heel weinig tarwe/spelt. E621 komt bij ons het huis niet in.

Ik heb fibromyalgie en CVS, waarmee ik 5 jaar arbeidsongeschikt ben geweest, maar ben blijven vechten. Nu, met natuurlijke en chemische medicijnen en letten op voeding en beweging, werk ik weer, als tandartsassistent. Naast dit parttime werk predik ik Gods Konnkrijk tot andere mensen, waar ik de meeste voldoening uit haal, omdat ik weet dat die straks voor een blijvende oplossing voor alle problemen gaat zorgen. Als de aarde weer in een paradijs hersteld wordt en een volmakte opbrengst geeft en wij volmaakt worden, bedenk eens wat er dan allemaal mgelijk zal zijn! Maar ik blijf realistisch en tot die tijd zullen we het moeten doen met wat we hebben.

De komende tijd zal ik regelmatig de artikelen op dit forum doorpluizen. Als ik één voor één de veranderingen doorvoer, zou het moeten lukken!
Ik begin meteen! Alvast bedankt voor al jullie bijdragen op dit forum, zodat we onze eigen mening kunnen vormen over wat wel en niet gezond is.
Ik hoop nog veel te leren!
een Miep
 
Bedankt voor je hulp, Tanja. Ik ga zeker kijken! Ik weet dat het gewoon een kwestie van wennen / ontwennen is om je een nieuwe voedingswijze aan te meten. Ik heb het gevoel dat ik in de goede richting zit, nu nog een beetje fine-tunen...

 
Hallo Miep,
2 potjes koken, wel daar zou ik geen zin in hebben. De meeste mannen zullen het alleen maar toejuichen als je voortaan een eitje extra bakt e.d.
Je bent een tandartsassistente, heb jij dan ook met kwik gewerkt? Fluortandenpasta is ook niet goed voor je hersenen! Om het simpel te houden poets ik met keltisch zeezout, de smaak went sneller dan de paradontax.

 
Hi Miep, heb je kunnen achterhalen waar je fibromyalgie en CVS vandaan komen? Hoe vaak heb je als tandartsassistente aan kwikdampen bloot gestaan? En hoe vaak ben je in aanraking geweest met fluor? En zoek ook eens op "floxed". Het is natuurlijk mooi dat je weer kunt werken maar je hebt wel een heel ongezond beroep uitgekozen. Assisteer je ook bij verwijderen van amalgaam?

 
Officieel ben ik tandartsassistent, maar ik werk in een orthodontiepraktijk, waar we niks met kwik en amalgaam doen! Gelukkig maar! Ik heb een jaar of 15 geleden al mijn eigen amalgaamvullingen al laten vervangen en ik heb idd een tijdje met een keltisch zeezout/baking soda/muntolie/kokosolie mengseltje gepoetst, maar ik moet toegeven dat ik me daar nog niet genoeg in heb verdiept om standvastig genoeg te blijven. Misschien moet ik de soda gewoon weglaten... ik weet ook niet meer waar ik dat 'recept' vandaan had. Ik zal ook eens kijken naar "floxed", want dat zegt me nu nog niks. Wel geloof ik dat fluoride één van de vele manieren is om geld te verdienen aan afvalproducten waar men anders mee opgescheept zit. Heel typisch dat wanneer er een vertegenwoordiger langskomt voor spoelmiddeltjes en tandpasta, mét fluoride, ze daar niks van weten als ik er naar vraag.
Ik heb zojuist het E-book goede voeding aangevraagd. Hopelijk staan er bruikbare tips in, zodat ik de info die ik in de loop van de jaren verzameld heb beter in mijn leven kan gaan toepassen.
Bedankt voor jullie reacties! Dat stimuleert wel, heb je niet het gevoel dat je de enige bent die zo kritisch is, als ik het zo kan noemen.

 
Gelukkig dat je niet in een tandartsenpraktijk werkt! Het zou mooi zijn als je kunt achterhalen waar de fibro en CVS vandaan komt. Als je de bron wegneemt dan scheelt dat een hoop en kun je je gaan richten op helen. Goed dat je amalgaam er al uit. Dat betekent echter nog niet dat het kwik uit je lijf is. Misschien ook iets om in te duiken.

 
fibroyalgie wordt ook gelinkt aan een tekenbeet. Zou dat kunnen Miep?
Mijn zus heeft fibro en zegt steeds "kan niet van een tekenbeet zijn, maar ze is vroeger wel 4x minstens gebeten. Inmiddels is ze te oud om er mee aan de slag te gaan.

 
Ik heb alle lyme tests die ik kon vinden gedaan, zelfs in Duitsland, die schijnt betrouwbaarder te zijn. Mijn arts dacht ook steeds dat alle symptomen erop wezen. Ik heb vroeger als kind en jongvolwassene wel zware dingen te verduren gehad die me psychisch niet in de koude kleren gingen zitten, maar met veel tijd, geduld en hard werk, denken de psycholoog, de psychiater en ikzelf dat ik het echt goed verwerkt heb. Wat niet wil zeggen dat ik er niks aan over houd, natuurlijk. Ik ben nu 35 en mijn leven lijkt in rustig vaarwater te zijn gekomen. De diagnose fibro en cvs zijn al een jaar of vijftien geleden gesteld. ik word liever niet in een hokje geplaatst en ga ook niet zielig zitten doen. Zelfmedelijden heeft mij, zonder dat ik het toen door had (niemand vindt dat hij zelfmedelijden heeft) een paar jaar flink beperkt, maar everything that doesn't kill you, makes you stronger, nietwaar? Alles wat ik heb meegemaakt heeft mij gebracht waar ik nu ben en daar ben ik tevreden mee.
Mijn moeder schijnt tijdens de zwangerschap een antibiotica kuur te hebben gehad. Als kind was ik dol op penicilline, ik kreeg het vaak en vond de smaak heerlijk. Toen hadden we er nog geen idee van dat dit ook heel veel schade in je lichaam aanricht. Ik kreeg ook elke dag fluortabletjes. Zou dit nog steeds veel invloed op mijn gezondheid kunnen hebben?
De fibromyalgie/cvs schijnt een uitwerking te zijn van het xmrv virus. Dit is een retrovirus dat zich schuilhoudt tot er een moment van veel stress is, waarop het zich openbaart. Het is besmettelijk. De geneeskunde accepteert het niet als zodanig, maar er zijn gewoon tests verkrijgbaar, zij het niet in Nederland, die met een simpel plasje in een buisje aantonen of je drager bent en zo ja in welke mate. Als ze zouden accepteren dat hier veel personen mee rondlopen, kost dat natuurlijk veel te veel! Maar als je bloeddonor zou willen worden zou je geweigerd worden, want dan geloven ze er opeens wel in... Het is krom!
Ik heb H2O2 besteld, daar heb ik vandaag voor het eerst over gelezen. Als ik het goed begrijp zou dit ook kunnen helpen de gifstoffen uit mijn lichaam te krijgen. Geldt dit ook voor al die antibiotica?
Ik heb ook maar weer meteen zelf gezonde tandpasta gemaakt. Als ik iets doe, probeer ik het ook meteen goed te doen.
Bedankt dat jullie met me meedenken!

Miep

 
@Pike

Jazeker!

TSH / 1.00
vrij T4 / 11.1
T3 / 1.1
DHEA-S / 2.2
anti-tTG IgA / 1
Anti-TPO / <26

n.a.v. deze uitslagen sinds drie jaar thyreoidum 120 mg p.d gaan gebruiken
Toch heb ik het nog steeds altijd koud. Als ik minder ga gebruiken, krijg ik het kouder, als ik méér ga gebruiken, krijg ik een gejaagd gevoel, dus ik denk dat dit voorlopig de juiste dosering is.

 
Ik heb vorig jaar een boek over bijnieruitputting gelezen. Alsof alle stukjes op zijn plaats vielen! Maar uit de plastest kwamen geen bijzonderheden. Ik heb hydrocortison tabletten gekregen en ben daarmee begonnen, maar ook heel snel weer gestopt. Op alle fronten voelde ik me minder goed toen ik ze gebruikte. Jammer, want ik was super gemotiveerd en de tabletjes waren niet goedkoop. Misschien had ik moeten doorzetten… Heb ik het te kort geprobeerd… Ik heb ze nog staan...

Ik ga binnenkort eens de lever- en galreiniging doen! Ik heb echt veel aan alle verwijzingen die jullie doorsturen.

Vanochtend ben ik begonnen met tandenpoetsen met een zelfgemaakt mengseltje. Toen een grote beker sole op. Ik maak hem met warm water.
Als ontbijt heb ik bessen met ongezoete opgeklopte slagroom gegeten. Ik voelde me allesbehalve zielig, hoor! " :D"
Op mijn werk als tussendoortje 4 grote eetlepels Griekse Yoghurt.
Als lunch sla met mayonaise (zelfgemaakt: eidooier, walnootolie eerste persing, peper, Keltisch zeezout, citroen, mosterd) en tonijn uit blik (op water) en twee gekookte eieren.
Tussendoortje 's-middags een beker volle melk.
Diner: gewokte bloemkool met een beetje kokosmelk, peper, Keltisch zeezout en knoflook. Lapje rundvlees met gedroogde basilicum en oregano en creme fraîche. Anderhalve opscheplepel rijst, half Basmati, half zilvervlies. Alles bereid in kokosolie met geur en smaak van kokos, extra vierge.
Als toetje een stukje 85% pure chocolade.
Vanavond nog een flinke beker sole.

Is dit een beetje in de richting van Weston Price?
Alle tips zijn welkom!
Morgen ga ik soep maken van beestenbotten, wortel, prei, ui en bloemkool.
Best wel even lastig, om die nachtschades te vermijden! Ik ben gek op tomaat en gebruik die in zo veel gerechten! En chillies, ik denk dat ik daar verslaafd aan ben… Maar als het echt waar is dat dit zo veel klachten kan veroorzaken, ben ik zeker bereid om het voorlopig zes weken te vermijden. Wat zou het heerlijk zijn als ik 's-nachts wat beter sliep en wat minder pijn had!

Voor de spieren gebruik ik magnesiumspray, die ik zelf maak door de vlokken in water op te lossen en in een plantenspuitje te doen.

Voor het slapen gaan gebruik ik mijn acupunctuurpen die ik op verschillende plaatsen gebruik om als natuurlijke pijnstiller te dienen.

Ik probeer drie keer in de week mezelf ondanks alle vermoeidheid en pijn naar buiten te slepen voor een rondje joggen. Een goede hardloper zal ik waarschijnlijk niet worden, maar zo blijf ik een beetje in vorm, het is ontspannend en later op de dag heb ik minder pijn dan wanneer ik stil zou hebben gezeten.

Ik hen hypermobiel, mijn gewrichten kunnen net even verder dan normaalgesproken, daarom moet ik mijn spieren kort houden, wat best lastig is als vrouw van 1,84 m.

Ik ben allergisch voor van alles: van dieren tot metalen en van pollen tot huisstofmijt. De lastigste overgevoeligheid is nog wel de chemische. Dat houdt in dat ik van veel soorten parfum (zowel een natuurlijke lelie als bijv. chanel#5) heel veel last krijg. Bij mijn andere allergieën kan ik een loopneus, kriebels en jeuk krijgen, maar van de chemische overgevoeligheid raken mijn hersenen in een soort trance of zo. Ik kan dan niet meer helder nadenken. Ik voel dat het niet goed gaat en moet direct opstaan en weglopen, want als ik er in blijf zitten, vertellen mijn hersenen niet meer wat ik moet doen. Ik kan dan alleen nog maar voor me uit staren, huilen van de hoofdpijn en misselijkheid en wachten tot iemand me helpt ergens anders te komen waar ik weer een beetje kan bijkomen. Dat kan een uurtje duren, andere keren een hele nacht. Zo had ik vorig jaar echt een probleem in een hotelkamer. Er hing een luchtje waar ik niet tegen kon. Daar het al laat was en we de volgende dag vroeg weer door moesten, dacht ik: Gewoon gaan slapen, morgen zien we wel weer. Wat erop uitdraaide dat ik uren op de gang heb zitten huilen van de pijn. Niet o.k. En als ik bij iemand in de auto moet stappen die parfum op heeft, kan ik beter gaan lopen… Gelukkig heb ik veel lieve mensen in mijn omgeving die er veel rekening mee houden, maar je ontkomt er nooit helemaal aan en het schijnt dat hoe vaker je eraan blootgesteld wordt, hoe heftiger de reactie wordt. Veel mensen met chemische overgevoeligheid komen hun huis niet meer uit. Zo ver wil ik het niet laten komen. Maar daarom blijf ik ook steeds op zoek naar oorzaken. Als je zoveel dingen mankeert, zou er toch best een andere oorzaak aan ten grondslag kunnen liggen???

Verder is mijn slaap van superslechte kwaliteit. Ik word veel te vaak wakker en heb ook niet echt het gevoel dat ik in een diepe slaap kom. Die waarvan je uitrust en herstelt. Ik heb me verdiept in mindfulness, zodat ik toch rust 's-nachts, ook al lig ik wakker. Ik heb een matrastopper, vaste routines, geventileerde kamer zonder tv, zo min mogelijk straling (alles op vliegtuigstand en vaste telefoon met snoer).

Ik denk dat niemand het nog interessant vindt om verder te lezen over mijn kwaaltjes. Je moet ondertussen echt wel denken dat ik een of andere hypochonder ben of zo, maar feit is dat ik het niet opgeef, mijn leven nog steeds erg leuk vind en ik dankbaar ben voor alles wat ik wel kan!!! En als de kwaliteit nog een beetje verbeterd kan worden door rauwe eieren, klysma's en andere ongein waar ik nog niet aan toe ben gekomen, is dat mij niet teveel gevraagd. Maar nou niet gelijk gaan zeggen dat dat moet hoor…

Waar ik ook voorlopig nog niet van af wil is mijn bakkie koffie 's-morgens. Maar één bakkie, maar wel één om van te genieten. Zonder suiker of melk, puur genieten.

Ik ga weer eens verder kijken hoe die lever en galreiniging nou in zijn werk gaat, volgens mij heb ik alle benodigde ingrediënten wel in huis.

 
Wat ik hier zo uit opmaak is dat je erg gevoelig bent, voor van alles. Dat zet ik hier niet neer als een verwijt, maar een constatering. Mijns inziens betekent dit dat er iets mis is met je zenuwstelsel. Dit kan zich in van alles uiten omdat het zenuwstelsel alles aanstuurt. Ik denk dat je er goed aan zou doen om een goede chiropractor te bezoeken die je hierbij kan helpen.

 
@Paradogma
Wat lief dat je de tijd hebt genomen om mijn hele verhaal te lezen! Het zou best eens met mijn zenuwstelsel te maken kunnen hebben, gezien de klachten. Ik zie alleen niet in hoe een chiropractor daarbij zou kunnen helpen. Ik heb drie verschillende chiropractors gehad, en ben er jarenlang teruggegaan, vooral in de periode dat de pijn minder draaglijk was dan nu, maar het blijft toch altijd voelen als symptoombestrijding. Begrijp ik uit jouw reactie dat hij iets aan de oorzaak zou kunnen doen? Daar heb ik eigenlijk nog nooit iemand over gehoord. Maar je hebt mijn interesse gewekt.
De orthomanueel therapeut heeft mij trouwens ook niet verder kunnen helpen.

 
Miep,
Die T3 is 'gewoon'T3 neem ik aan en geen vrij T3?
Al met al hele lage waarden maar nog binnen de bandbreedte die de meeste huisartsen aanhouden de TSH is zelfs laag. Valt mij mee dat je met deze waarden medicatie hebt gekregen. Helaas helpt het niet of nauwelijks als ik het zo lees.
Maar dat komt heel vaak voor en ik denk dat je zeker meer in de richting van de schildklier moet gaan kijken.
CVS en fibromyalgie zijn volgens s
sommige artsen zeer vaak gewoon schildklierklachten die niet adequaat behandeld zijn. Daarbij komt ook nog de bijnier zoals je in het boekje van Mike kan lezen.

Bij allergische klachten en overgevoeligheid voor voedsel e.d. denk ik eigenlijk meteen aan een lekke darm. Dat past dan ook weer precies in het plaatje van de niet optimaal functionerende schildklier en bijnieren.

 
@Pike
Ik denk ook dat het gewoon T3 is, anders had er waarschijnlijk net als bij de T4 wel 'vrij' bijgestaan, al heb ik geen flauw idee wat het verschil is...

Mijn arts heeft verteld dat niet iedere vrouw in schoenmaat 38-40 past, al is dat wel het gemiddelde. Zo ook met de bloedwaarden. Je kunt soms beter passen in iets wat buiten het gemiddelde ligt. Hij schrijft ook geen specifieke hoeveelheid thyreoïdum voor, maar laat de patiënt zelf nadenken en uitproberen. Vind ik een fijne manier om je steeds bewuster te worden van waar je mee bezig bent. Zomaar slikken omdat de dokter dat zegt ben ik geen voorstander van.

Je zegt dat ik mss meer in de richting van de schildklier moet kijken. Nou blijkt wel weer hoe weinig ik ervan af weet, want ik dacht dus dat dit alles met de trage schildklier te maken had... Ik heb nog steeds veel klachten, dat is waar, maar al veel minder dan daarvóór toen ik amper de deur uit kwam behalve voor de dokter, fysio, ziekenhuis, acupunctuur, het hele riedeltje. Nu werk ik weer en ga ik drie keer per week joggen, ook al kost het me enorm veel energie.

Over een lekke darm ga ik eens wat meer lezen. Ik vind de darmen sinds ik Julia Enders' boek aan het lezen ben, opeens veel interessanter dan eerst! Wat merk je eigenlijk van een lekke darm? Mijn stoelgang is denk ik prima (sinds ik van de tarwe afblijf).

 
Je zegt dat ik mss meer in de richting van de schildklier moet kijken. Nou blijkt wel weer hoe weinig ik ervan af weet, want ik dacht dus dat dit alles met de trage schildklier te maken had...
Uuh ja daarom zeg ik ook je moet meer in de richting van de schildlier gaan kijken? In plaats van xmrv virussen.

 
Daarom de toevoeging goede. Chiropractors zijn er op vele niveau's, net als andere hulpverleners. Zij houden zich bezig met de rug- en nekwervels en zouden daarom ook verstand moeten hebben van het zenuwstelsel. Lievergezond had onlangs iets gepost over deze wervels en correlaties met verschillende symptomen. In het kort komt het er op neer dat scheve wervels voor uiteenlopende klachten kunnen zorgen, waarvan wellicht de belangrijkste een zuurstoftekort is.

De afgelopen weken heb ik aardig wat video's van John Bergman bekeken. Gewoon via youtube op te zoeken. Als je op zijn naam + The Nervous System" zoekt kom je uit op een lezing van hem hierover.

Zelf zou ik een chiropractor als goed omschrijven wanneer hij eerlijk is (en je dus ook doorverwijst wanneer nodig), goed kan omschrijven waar de kern van het probleem zit en je na verloop van tijd merkt dat er progressie is. Dat zou geen halfjaar moeten duren, al kun je soms wel drie, vier maanden verder zijn voor er merkbaar resultaat is. Zeker bij een complex geval zoals jij :wink:

 
@ Paradogma
Zeker een interessante lezing. Zijn er in Nederland chiropractors die deze theorie ondersteunen? Het is een vlotte en duidelijke spreker, ik ga meer bekijken, want hij heeft over zo veel onderwerpen wat te zeggen. Yes or yes?

Mijn chiropractor zegt dat mijn probleem meestal op T4 zit, dus dat zou op galblaas problemen kunnen wijzen? Als ik het goed begrijp...

Nu is mijn bloeddruk vaak juist vrij laag. Dan zou je eigenlijk juist denken dat het met de stress wel goed zit, of zou de weegschaal naar de verkeerde kant doorslaan? Het blijft toch altijd weer om evenwicht en balans gaan, hè?!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan