medicinale honing en wichelen

kladejon

New member
Hallo,,

Ik ben een gepensioneerde fysicus, wichelroedeloper en imker.

Hoe het zit met het wichelen, zie daarvoor www.wichelen.nl waar het fenomeen fysisch verklaard wordt. Het zit NIET tussen de oren.

Als imker proberen we honing te produceren zonder gif in de kast toe te voegen ter bestrijding van de varroamijt. (mierezuur en oxaalzuur). De kast staat op een biotoop met pseudoscorpioenen, die de mijt bestrijden. Ik gaf kortgeleden nog voorlichting aan een ziekenhuis waar honing veel wordt gebruikt voor wonden.

Laat ik jullie een link geven Het zijn 2 artikelen zie ook "volgende"

http://www.amc.nl/web/Het-AMC/Nieuw...s/Medicinale-werking-van-honing-ontrafeld.htm

Groetjes Kladejon

 
Welkom Kladejon

Leuk, zo iemand die expert is op allerlei gebied.

Ik heb wel eens aan wichelroede meegedaan. Erg leuk en interessant.

Hier in Amstelveen heb ik laatst 2 potten honing gekocht rechtstreeks van de imker.

Meteen maar met de deur in huis vallen en een vraag aan U.

Ik moet al een aantal weken mijn ogen druppelen. De onderste rand is rood, af en toe jeuk en een beetje prikkerig. De druppels voelen wel erg comfortabel maar het wil niet weg. Ergens op internet/dit forum gelezen dat je honing kunt verdunnen met water en in ogen kunt druppelen. Durf het nog niet aan, omdat ik de juiste verhouding niet ken.

U toevallig wel?

 
hallo Kladejon, pseudoschorpioenen?! Welkom hier...

Wat een mooie website over wichelen!

 
Ik ben toevallig net een paar weken bezig met honingzalf smeren tegen bacterieen en schimmelinfectie ( bij een dier ). Maar of ik nou zoveel resultaat zie ???

Gaat om vetramil.

 
Er wordt veel onzin vermeld over honing, daarom deze 2 artikelen van het AMC.

- Liesje: Ik geef geen medische adviezen. Persoonlijk doe ik niks in mijn ogen zonder arts.

-Medicinale honing is altijd afkomstig van 1 bloem, de medische eigenschappen van honing is afhankelijk van de bloem. Daarom is de bloemenkas verplicht. Bijen in het open veld zijn volslagen onbetrouwbaar. Echter, bijen in een kas is geen goede combinatie, veel verliezen, Dus daarom duur.

- neem alleen honing uit de streek waar je woont. Buitenlandse honing (lees China)is per definitie onbetrouwbaar. Misschien suiker bijgevoegd en China is vergeven van het gif.

Alleen honing uit je omgeving versterkt de immuniteit van je lichaam (allergie).

- Mijn honing is niet in de handel, ik noem het hier, zodat andere imkers ook zo aan de slag gaan.

- Manukahoning van de winkel helpt niet. Te lage concentraties en er ontbreekt een essentiele eiwit.

- Honing mag geen hogere temperatuur hebben dan 35 graden. Dus niet in de thee.

- Normaal wordt honing koud geslagen, maar heihoning is dikker. Deze wordt vaak in een hogere omgevingstemperatuur geslagen. Anders komt hij niet uit de raat. Dit is niet erg.

- raathoning is niet gezonder dan geslagen honing. Maar wel veel lekkerder.

- Honing bij dieren. Vetramil. Ik kan niet zien of het 1-bloemige honing is. Alleen waterstofperoxide wordt genoemd. Dit is een algemeen effect van honing op wonden.

Het gaat om het gericht bestrijden van een bepaalde soort bacterie. Misschien is deze honing niet geschikt voor deze bacterie. Dan een ander middel gebruiken.

 
Quote:
Medicinale honing is altijd afkomstig van 1 bloem, de medische eigenschappen van honing is afhankelijk van de bloem. Daarom is de bloemenkas verplicht. Bijen in het open veld zijn volslagen onbetrouwbaar. Echter, bijen in een kas is geen goede combinatie, veel verliezen, Dus daarom duur.


Bijen in het wild gaan ook niet voortdurend naar 1 bloemsoort. Bijen kiezen van nature helende planten uit en verzamelen de nectar van meerdere bloemsoorten. Kennelijk bezitten zij een wijsheid die bij ons verloren lijkt te zijn gegaan (incl. bijenhouders, zoals ik nu lees): er is geen werkzame stof, alleen werkzame stofFEN, meervoud en geen enkelvoud! En hoe gezond is het als je 'veel verlies' hebt in een kas?

Quote:
Alleen honing uit je omgeving versterkt de immuniteit van je lichaam (allergie).


We moeten zeker honing (en andere voedselproducten) uit China mijden, maar het is te kort door de bocht om uitsluitend lokale honing te hoeven consumeren. Waarom is Manuka-honing dan zo helend? Hier groeien geen Tea Tree-bomen!

Quote:
Honing mag geen hogere temperatuur hebben dan 35 graden. Dus niet in de thee.


Dit geldt voor de enzymen in de honing, niet voor de andere voedingsstoffen in honing die wel hittebestendig zijn. Mede (honingwijn) is de oudste honingdrank ter wereld en deze komt door verhitting (en daarna fermentatie) tot stand. Mede is een HELENDE wijn!

Quote:
Er wordt veel onzin vermeld over honing


En jij hebt hier zojuist ook aan bijgedragen...

Mike

 
Hallo Mike,

Ik heb je 2 artikelen gegeven als samenvatting van een onderzoek van het AMC. Ik verwacht wel van je dat je die ook leest.

Verder moet je 2 dingen strikt onderscheiden.

- Uitwendige wond verzorging met honing. Daar heb ik het over gehad.

- inwendig gebruik van honing om infecties te bestrijden helpt niet, omdat deze stoffen in de maag worden afgebroken.

- Dat jij verder gelooft in de helende werking van honing is toch prima?

 
Ja ja dames en heren: dan hebben we ook nog PROPOLUS en KONINGINNEGELEI.

In het artikel van de AMC staat alleen maar dat innemen niet zinvol zou zijn zonder onderbouwing. Hoe heeft hij dat onderzocht?

Aanknopingspunt voor ons om te kijken of er iets over te vinden is.

AMC zoekt trouwens naar mogelijkheden om er een medicijn van te maken, toch? En in die tussentijds smeren ze het alvast op de huid.

Dus lieve Kladejon, ik ben nieuwsgierig.

 
De som van alles is meer dan de delen.

Ze gaan weer alles ontleden, patenteren met medicijnen en dan daag honing. De rijkdom ligt voor hun in medicijnen. Niet in de rijkdom van de natuur.

Quote:
inwendig gebruik van honing om infecties te bestrijden helpt niet, omdat deze stoffen in de maag worden afgebroken.


Toch is het innemen van honing in combinatie met kaneel eveneens geneeskrachtig en werkt ook als een antibioticum.

Zie:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/111611-honing-het-natuurlijke-antibioticum.html

http://www.bijenraadsel.nl/items-honing.html

http://www.honinggezond.nl/propolis/

 
Ik dacht dat we het hadden over honing. Andere producten, zoals propolis is een ander verhaal. Jullie vinden dat een medicijn voor longontsteking hetzelfde kan zijn als voor blaasontsteking? Wat is er op tegen dat er een medicijn gezocht wordt tegen de vreselijke wonden van doorliggen of van suikerziekte? Als je zelf in deze positie komt, kom laten we er wat honing en kaneel opsmeren? Ik snap de minachting niet.Kan iemand mij dat uitleggen?

 
Hallo Kladejon, synthetische medicijnen hebben vaak veel nadelen voor de gezondheid zoals bijv. penicilline (inmiddels ook synthetisch) je darmflora permanent muteert omdat het ook de vriendelijke darmflora kapot maakt en de schimmels in het lijf introduceert (dan krijg je bijv. terugkerende blaasontstekingen: ik spreek uit ervaring). En dan later kunnen we weer aan de poepimplantatie: zo hou je mensen bezig.

Verder is de voedingsindustrie, de medicijnenindustrie (inclusief vaccinaties) in nauwe samenwerking met chemische multinationals in combinatie met onwetendheid van mensen wat ze feitelijk aan rotzooi in hun mond introduceren verantwoordelijk voor onze welvaartsziekten zoals suikerziekte en kanker.

Dus het begint aan de bron: hoe komen wij uberhaupt aan die suikerziekte-epidemie van tegenwoordig?

 
Propolis en koninginnegelei komen toch ook van de bijen? Kun je dat los zien van de honing dan?

U bent toch imker, ik hoop dat u daar wat van weet.

Van minachting is geen sprake. Wij doelen op medicijnen met bijwerkingen.

Meestal (voor zover ik weet) worden natuurlijke middelen synthetisch nagemaakt, en dat is het probleem.

Ik stel in ieder geval uw deskundigheid op prijs.

 
Ik vind de discussie leuk, omdat u heel anders tegen gezondheid aankijkt dan ik.

V.w.b. honingonderzoek was het voor mij een hoera-moment, omdat het uit de "alternatieve sfeer" wordt getrokken. Ziekenhuizen willen het gebruiken om de resistentie tegen te gaan, maar onder voorwaarden. 1-bloemige honing, maar ze willen niet zeggen welke. Ik gok op zonnehoed. Er komt zelfs een superhoning aan, genoemd surgihony in Engels zie:

http://www.dailymail.co.uk/health/a...soldiers-wounds-kill-superbug-infections.html

Hier gaat het om serieuze wonden, die niet dichtgaan en vreselijk pijn doen.

In de prive-sfeer is de situatie heel anders. Ik eet iedere dag een lepel honing uit de pot. Puur voor mijn gestel en bij verkoudheid gorgel ik met honing en kaneel.

2 of 3 lepels honing 1 lepel kaneel in lauw water.

Propolis is een krachtig middel om de kast ziektevrij te houden. Je kunt het gewoon kopen, maar bij de imker, die maakt het zelf. Commercieel is de concentratie te klein. Het is een moeilijk oplosbaar produkt (alleen alcohol).

Voor huidproblemen proberen we eerst honing en propolis. Een wondje bij een van de kleinkinderen, een pleister met honing. Exceem met propolis. Maar er is weinig serieus onderzoek naar gedaan en het heeft een vreselijke zoete geur.

Koninginnegelei is een voeding. Er gaan vele verhalen over maar is het waar?

 
Hallo Kladejon, genetische modificatie met honing: lijkt me niet echt iets om ons over te verblijden omdat het gerotzooi met dna de natuur nog verder uit balans haalt. En die is al zo ver uit balans gehaald. Het verbaast me enigszins dat u als imker en kenner van bepaalde natuurlijke energieen (aardstralen e.d.) dit soort invloeden toejuicht omdat juist de bijenwereld zo te lijden heeft onder de uitwassen van onze industrie.

 
Ik weet niet of bio-engineered product hetzelfde is als genetische modificatie.

Er is gewoon te weinig bekend. Als het op de Nederlandse markt komt, dan zullen deze vragen ook wel gesteld worden. Ik heb het alleen vermeld in het kader van de gigantische kracht van honing. En natuurlijk bekend maken.

Voor de bijensterfte zijn 3 oorzaken, waar we het wel over eens zijn.

1 De varroamijt maar vooral ook de bacterien/virussen, die op de mijt zitten

2 gif

3 De groene woestijnen. Overal groen, maar geen voeding voor de bijen.

 
Hallo Kladejon, ja, die varroamijt met virussen/bacterien: die krijgt natuurlijk ook pas echt poot aan de grond op zulke schaal omdat 2 en 3 en joost mag weten of er nog meer factoren zijn (denk aan straling of het bijsuikeren of het bijenrassen over de hele wereld kruisen e.d. en uit hun oorspronkelijke biotoop halen) de natuur en ook de bijen zo teisteren.

 
kladejon:

Maar er is weinig serieus onderzoek naar gedaan en het heeft een vreselijke zoete geur.

Waarom moet er voor jou overal onderzoek naar gedaan worden als iets gewoon werkt ????

En daarnaast huidklachten zullen nooit genezen met een zalfje of dat nu honing is of wat dan ook het is niks anders dan symptoombestrijding. Ik spreek uit ervaring heb 7jaar constitutioneel eczeem gehad.

https://www.fatsforum.nl/topic/het-belang-van-maagzuur

 
De lekkerste zuiverste honing die ik ooit heb gekocht die kocht ik in zuid tirol Oostenrijk/Italie

De honing was afkomstig van meerdere bloemsoorten/planten.

 
Mike schreef:
Quote:
Kennelijk bezitten zij een wijsheid die bij ons verloren lijkt te zijn gegaan



Nee Mike, die wijsheid is helemaal niet verloren gegaan, die zit van nature ingebouwd. Het is wijsheid die absoluut niet van het denkend bewust zijn is zolang dit denkend bewustzijn bezit is (beter: lijkt te zijn) van een individu. Het is het denken, het streven naar meer (bezit, verlichting, hoger bewustzijn) dat die natuurlijke wijsheid in de weg staat, het individu is altijd aan het handelen om het beste te bereiken (of dit nu geld is of de hoogste staat van bewustzijn).

De natuurlijke wijsheid is er en zichtbaar in intuïtie. In mijn leven is dat zichtbaar in waar ik allemaal mee bezig ben, altijd ben ik wel iets aan het ontwikkelen en de beste ideeën zijn "domweg" ingevingen, het wordt ingegeven, niet bedacht.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan