Marijn stelt zich voor

lampje

New member
Hallo allemaal,

net mijn eerste berichtje gezet en ik dacht, laat ik me dan nu toch maar gelijk even voorstellen. Ik ben 32 jaar en loop nu zo'n 12 jaar te tobben met mijn gezondheid. Toen ik 2 jaar liep te tobben (ik was toen 20 geloof ik) leek het erop dat ik een burnout had. Uiteindelijk bleek dit mijn te lage hartslag te zijn waarvoor ik een pacemaker kreeg. Ik had de hoop dat alles beter zou gaan, maar diverse klachten bleven (duizelig, slechte concentratie, slecht slapen, opgeblazen gevoel en nog een heel rijtje). Uiteindelijk kreeg ik de diagnose prikkelbaar darm syndroom (PDS).

Ik weet nu sinds een jaar dat ik een melkallergie heb en sinds ik met melk(eiwitten) gestopt ben gaat het al een stuk beter. Tevens vermijd ik zoveel mogelijk de e621 (en alle andere 30 namen waaronder deze in producten verstopt zit). Daarnaast kreeg ik de diagnose van electro hypersensitief (EHS). Hier worstel ik nog mee, hoewel ik wel degelijk veel hoofdpijn krijg en geirriteerd wordt wanneer ik veel bel of wifi gebruik. Verder heb ik hiervoor 'mijn huis laten ontstoren' en slaap sindsdien wel een stuk beter. Ik worstel nog met dit probleem omdat ik dit maar lastig kan begrijpen, maar aan de andere kant veel onderzoeken gezien heb die wel degelijk uitwijzen dat dit echt bestaat en dat Nederland een van de meest achterlopende landen is mbt normen. Tijdens mijn vakantie in Italie had ik ook veel minder hoofdpijn en klachten dan hier in Nederland.

Omdat mijn concentratie/duizeligheid nog blijft bestaan ben ik verder gaan zoeken en kwam ik uit op een artikel van robert hoenselaar over verzadigd vet. Daarna wat gegoogled en toen kwam ik twee maanden geleden hier terecht. Heel veel gelezen en ben langzaamaan mijn eetpatroon gaan aanpassen.

- ik drink elke ochtend/avond en soms overdag sole van keltisch zeezout

- ik ontbijt nu in de ochtend met biologische eieren en spek in kokosolie en drink daarbij een glas rauwe melk

- Ik smeer nu kokosolie op (minder) speltboterhammen en neem 2 of 3 eieren mee waarmee ik de minder boterhammen compenseer

- ik drink tussen de middag vaak nog een smoothie van fruit met een theelepel tarwegras

- eet zo veel mogelijk biologische groenten en vlees

- eet zo puur mogelijk, dus geen pakjes meer (deed ik sowieso al weinig ivm melk/smaakversterkers), behalve sommige bij de natuurwinkel wanneer er alleen maar begrijpelijke ingredienten opstaan zoals kruiden.

- ik ben bezig met een kuur h2o2 en heb in 2 weken opgebouwd naar 25 druppels 3 keer per dag. De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik de 25 druppels maar 2 dagen heb volgehouden en nu op een toch zeer respectabele 15 druppels 3 keer per dag zit :) Dit kan ik wat beter verdragen en ik merk dat ik minder reactie krijg van mijn omgeving die mij gekke bekken zien trekken van de vieze smaak van 25 druppels :)

- Sinds een week drink ik nu ook 2 eetlepels hennepolie per dag

De nachtschadegroenten eet ik nog wel, maar dit is waarschijnlijk de volgende wijziging die ik ga toepassen in mijn voeding. Dit heb ik met name nog niet gedaan omdat ik een lijstje moet maken met de juiste groenten waarmee ik de curry's e.d. kan gaan vullen.

Kortom, heb mijn voeding behoorlijk aangepast. Het enige waar ik nu nog last van heb is een nog niet optimale concentratie en soms hoofdpijn en ik bruis nog niet enorm van de energie. Gezien de wijzigingen van mijn voeding heb ik geduld en en goede hoop dat dit langzaamaan beter gaat worden!

 
Welkom, Marijn!

Ik zie dat je al behoorlijk goed bezig bent met je voeding. Pas op met je smoothie gebaseerd op fruit. Op deze manier kun je nog heel wat vloeibare suikers naar binnen gieten. Probeer niet meer dan 100 gram koolhydraten per dag te nemen. Ik weet niet hoeveel koolhydraten je nu per dag neemt, maar met brood en fruit zit je vaak al snel over de 100 gram. Misschien is Mike's yoghurtsmoothie wat voor je https://www.fatsforum.nl/topic/mikes-yogurtsmoothie

Als je PDS hebt zou ik ook oppassen met gluten. Misschien is daarom beter om speltKIEMbrood te nemen. Erg lekker ook.

 
Appelsmoothies zijn geen probleem hoor, mits je zure appels gebruikt, en citroenen en grapefruit.Samen met royaal vet(olijfolie en kokosolie) en de kruiden is helemaal prima.

ivm je darmproblemen zou ik zeker de bottenbouillons gaan maken, heel veel.

Van mergpijpjes/knietjes en lekker vet rundvlees of van kipkarkassen (uiteraard biologisch)

Recepten: zie de site van poekie: www.voedingisgezondheid.nl

 
Bedankt voor de tips!

Ik heb nu alvast desembrood gehaald omdat ik speltkiembrood niet zo snel kon vinden (ja als variant in witbrood maar dat is ook niet de bedoeling). Ik dacht dat desembrood in elk geval alweer een stapje in de betere richting is. Komende week ga ik eens kijken of ik tarwekiembrood kan vinden bij de natuurwinkel.

In de smoothie had ik al wel af en toe een citroen gedaan in maar eigenlijk nog nog nooit kokosolie. De smoothie bestaat voornamelijk uit een banaan en avocado en dan wat er nog meer ligt op de fruitschaal. Of eigenlijk moet ik zeggen bestond want ook deze ga ik wat aanpassen :)

 
appelsmoothie: 2 goureignetten(met klokhuis en schil) in blender met wat water, 2 citroenen geschild als een aardappel(dun dun/wit mag er aan blijven), 1 grapefruit(zelfde), olijfolie,kokosolie, sole, honing, kaneel,curcuma,koreander, gemberpoeder, kardemom,kruidnagelpoeder.

Dit goed mengen in de blender, ook lekker met slagroom eventueel erboven op.

Ook erg goed voor je lever.

Bananen is veel zetmeel/suiker.

Bij de natuurwinkel (ekoplaza) hebben ze speltkiembrood, kleine broodjes, maar erg vullend.

Speltdesembrood is zeer goed zelf te makwen, en dan weet je zeker dat er niets anders in zit dan spelt/water/zout.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.552
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan