Linux een alternatief voor Windows, Apple en Google ed.

Even ervaring delen van deze praktische gebruik(st)er die sinds een maandje met Linux werkt. Stagiare die handig is met linux, heeft mijn harde schijf op de laptop gesplitst. Ene deel nog gewoon windows, andere gedeelte heeft hij Linux Ubuntu op gezet. Zo kon ik mooi kijken of het me beviel, zonder meteen mijn windows eruit te gooien. Op zich is er redelijk veel online te vinden, over hoe je toevoegingen kunt doen, maar mij lukte het bijv. met die handleiding niet om zelf een vpn te installeren. Op mijn scherm verscheen wat anders dan in de handleiding, dan ben ik de weg kwijt. Dus weer even hulp ingeschakelen om dat te fixen. Verder prima te doen qua overstap. Dus mocht je iemand kennen die handig is met Linux, dan is zo overstappen misschien ook een optie voor anderen.

‘Linux-evangelist’ predikt in kerk in Winsum belang van openbare software​

https://www.rtvnoord.nl/wie-is-wie/mediapartner/omroep-eemsdelta-het-hogeland
Richard Klunder
Brendon Bosman bij het Repair Café in Winsum

Brendon Bosman bij het Repair Café in Winsum© Omroep Het Hogeland
Het is gratis, vergt minder capaciteit, je privacy is beter beschermd en je bent niet meer afhankelijk van grote technologiebedrijven. Bij het Repair Café in Winsum kunnen mensen sinds kort hun laptop laten overzetten op het besturingssysteem Linux. De belangstelling neemt toe, maar het loopt nog zeker niet storm. 'Er is nog steeds veel koudwatervrees bij mensen en organisaties.'
Tientallen mensen stappen kerkgebouw en ontmoetingscentrum De Poort binnen met kapotte huishoudelijke artikelen. Lampen, kleding, waterkokers. Vrijwilligers van het Repair Café proberen de spullen weer te repareren.
Brendon Bosman (35) uit Eenrum zit in de buurt van de ingang. Niet zozeer om kapotte laptops te repareren, maar om ze een nieuw leven te geven. Op verzoek van bezoekers zet hij het besturingssysteem van laptops, vaak Windows, over op het open source-systeem Linux. De 'Linux-evangelist van Het Hogeland' noemt Bosman zichzelf.

Wat is open source?

Open source is software waarvan de programmacode voor iedereen inzichtelijk, aanpasbaar en gratis verspreidbaar is. Het wordt ontwikkeld via gemeenschappelijke samenwerking in plaats van door één bedrijf. Dat zorgt voor transparantie, veiligheid en snellere verbeteringen. Bekende voorbeelden van open source-software zijn WordPress, Linux en Firefox.

Supertraag​

'Mensen komen bij mij om twee redenen. In de eerste plaats hechten ze aan hun privacy, ze zijn helemaal klaar met de Amerikaanse Big Tech-bedrijven als Microsoft en Google', vertelt Bosman aan Omroep Het Hogeland. 'De andere reden is dat ze een oudere laptop hebben met Windows, die supertraag is geworden. Windows is best een zwaar programma, Linux is een stuk lichter.'
'De grote bedrijven dwingen je eigenlijk om je oude laptop naar de schroothoop te brengen', vervolgt hij. Die kunnen de nieuwste versie van Windows soms niet goed aan. 'Walgelijk, vind ik dat. Het is niet nodig.'
Bosman gebruikt Linux al twintig jaar en helpt bedrijven en instellingen over te stappen op open source. Dat doet hij ook als vrijwilliger voor verschillende organisaties, zoals Laptop Revive, dat oude laptops nieuw leven inblaast. Die worden gratis verstrekt aan studenten met weinig geld. 'Hebben wij weer een student blij gemaakt.'

Koudwatervrees​

Maar is zo'n overstap wel veilig voor een grotere organisatie? Zou hij zelf die stap durven zetten als hij de IT-baas zou zijn van een gemeente?
'Dat is wel mijn droom. De Duitse deelstaat Sleeswijk Holstein is ook onlangs overgestapt. Dan kan een gemeente als Het Hogeland het ook. Tegenwoordig werkt alles op Linux. Er is koudwatervrees bij mensen en organisaties, er wordt te veel naar vroeger gekeken, toen inderdaad niet alles werkte onder open source.'
Als er een kwetsbaarheid in zit, wordt dat meteen opgelost
Brendon Bosman
En hoe zit het met de veiligheid? Een open broncode, maakt je dat niet extra kwetsbaar voor hackers? Bosman: 'Het is juist andersom, omdat de broncode van Linux openbaar is. Als er een kwetsbaarheid in zit, wordt dat meteen opgelost.'

Nieuwsgierig​

Kees Vissers, initiatiefnemer van het Repair Café, hoeft in ieder geval niet meer overtuigd te worden. Hij heeft zijn laptop door Bosman laten overzetten. 'Ik was gewoon nieuwsgierig. Zorgen om privacy was voor mij niet de belangrijkste reden, daar moet ik mij eerst verder in verdiepen. Maar ik kan mijn apparaat nu langer gebruiken. Mij bevalt het prima.'

Forum statistieken

Onderwerpen
4.662
Leden
8.695
Nieuwste lid
FAGAgueda5
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan