Hier zijn nu de stoplichten het volgende doelwit van de minister van gelijkheid.
Zij stellen dat deze systemen om voetgangers te laten oversteken geen rekening houden met het feit dat vrouwen er langer over doen om over te steken.
Daarom: het 42 pagina's tellende voorlopige rapport.
Zij merken ook op dat verkeerslichten te lang op groen springen voor voetgangers, wat de automobilisten ten goede komt.
Allereerst erkennen ze dat er in het algemeen "in absolute zin meer mannen als voetganger worden gedood dan vrouwen". Vervolgens maken ze echter een onderscheid door alleen gegevens van "stedelijke gebieden" te gebruiken om ervoor te zorgen dat "vrouwen voornamelijk te voet worden gedood (77% van de gedode vrouwen) en mannen voornamelijk met andere vervoermiddelen (63% van de gedode mannen)".
De "intelligente verkeerslichten" in Malaga, zeggen ze, zijn ingevoerd om "op korte termijn (2025) te worden aangesloten op een 5G-platform, Plataforma Vehículo Conectado 3.0, waarop ook voertuigen zullen worden aangesloten".
Maar.
"Geen enkel technologisch systeem heeft een genderneutraal effect. Slimme verkeerslichten verwerken geen genderdifferentiatie in hun systemen.
