lemen vloer

G

Guest

Guest
Zijn er hier mensen into ecologisch bouwen?

Ik ben geinteresseerd in lemen vloeren (om eventueel te leggen bovenop bestaande vloer). Het ziet er mooi uit, gezellig en ook nog gezond. Ik dacht dat het ook goedkoop was, maar dat betwijfel ik nu. Kun je het materiaal gewoon niet ergens uit de grond scheppen of ergens goedkoop inkopen?

 
Lekkerromig,

Hoop dat je dit bericht nog leest.

Zie deze topic ineens staan en zag dat er jammer genoeg (nog steeds) niemand op gereageerd heeft.

Ik kan geen antwoord op je vraag geven maar ik heb wel zo'n drie jaar geleden een stuk over een Engelse boswachter gezien die een huis in het bos wou laten bouwen.Hij woonde in een caravan in het bos. Hij heeft er jaren over gedaan om een vergunning te krijgen.

Deze kreeg hij op één voorwaarde namelijk het huis puur natuur bouwen.

Dat deed hij dus ook en het heeft hem zo goed als niets gekost en een wonderbare paleis in het bos is het geworden.Maar dan geen patserige paleis maar iets knus/gezellig.

De arbeiders die er werkten waren telkens vrijwilligers die op doorreis waren en alleen te eten kregen van hem.Ze kwamen letterlijk uit alle hoeken van de wereld.

Het huis bestond helemaal uit hout en prachtige balken aan het plafond.Onbewerkt hout.

Lemen vloeren en ook de wanden van leem, klei noem maar op.Tevens goede isolatie maar ook goede luchting.Warm in de winter, koel in de zomer.Wat natuur toch doet.

Het drink en badwater werd van regenwater opgevangen en gezuiverd en de electriciteit werd dmv een hybride systeem opgewekt namelijk kleine windmolentjes, oude leger accus en als ik me niet vergis zonnepanelen.

Het enigste wat hij aan rekeningen betaalde was zijn mobiele rekening en volgens mij internet.That's it.

Het is mijn droom om een keer een volledig ecologisch huis te (laten) bouwen, puur natuur.

Oh man met lemen vloer en balken die door het huis lopen zonder spijkers maar grote houten splinters als spijkervervangers.Geen synthetische verf no way.

Daar gaan we weer, mijn oma en opa hadden een huis wat veel uit hout bestond, de rest was van ongebakken steen en de vloer in de woonkamer was van klei, leem.Echt een rood oranje achtige kleur had de vloer van de woonkamer.Het was zo heerlijk om in de zomer op blote voeten op de vloer te lopen.Je voelde letterlijk dat je aan het aarden was.

Wat was het daar altijd gezellig.Een grote ketel aan een ketting ,zoals de druides dat ook hadden, hing in het midden van de woonkamer wat tevens ook de keuken was en dan ging je hout sprokkelen wat op de vloer aan werd gestoken en het eten werd gekookt met roomboter van de eigen niet bijgevoerde koeien. Eieren van eigen kippen.Water kwam uit de bergen en kostte niets en bijna elke dag beter gezegd nacht ging mijn opa vissen op zee en kwam er ook kaviaar op tafel, de rest groeide seizoensgebonden in de tuin.

Ik liet me even gaan.Een stukje nostalgie kan nooit kwaad.

Een houten huis is te gek.

Hout zit energie in, metaal houdt tegen en dan nog leem, dat is super gezond.

In principe heb ik een plan waarmee het allemaal kan en ik kan het zo bouwen dat ik geen water, gas en electriciteit meer zou hoeven te betalen, kippen houden, wat vee en sommige groente en fruit zelf kweken maar dan krijg je problemen met de staat.

Het is niet toegestaan dat je in je eigen levensonderhoud kan voorzien zonder dat zij er aan kunnen verdienen.

Mischien dan toch maar verhuizen naar een ander land. Wie gaat er mee maar zonder gein lekkerromig ik kan jouw gevoel van mooi, gezond en gezellig wel voorstellen.

Just to give you an idea.

 
@Haluk,

Wij willen wel mee naar die mooie wereld die jij schept.

Klinkt goed.

Ik waande me al helemaal even in die ruimte die je beschreef van je opa en oma.

Top.

 
leuk boekje om dan te lezen

de zingende ceders

gaat over een vrouw die beschrijft waar we naar toe groeien en hoe het met de grondverdeling zou moeten zodat ieder een stukje grond heeft om op te leven zoals jij beschrijft.

 
Klinkt zalig Haluk,

en net zoals ik dacht het leven hoeft niet duur te zijn, de natuur heeft ons alles al gegeven voor niks. Veel van de modernisering is gewoon een vermomde vorm van slavernij terwijl wij geloven dat we beter af zijn dan vroeger, op sommige vlakken is dat wel zo, maar op andere dan weer niet. Vooral daar waar we zijn afgedreven van de natuur want dat schept problemen voor onszelf omdat wij zelf deel uitmaken van de natuur en de mens de natuur nog teveel als vijand beziet die hij kost wat kost onder controle moet zien te houden (dat is dan weer een reflectie van die mannelijkheid die de vrouwelijkheid wil beknotten).

Kom je echt in de problemen als je volledig in jezelf wil voorzien door zo'n huis te bouwen puur natuur? Dat wist ik niet, maar zie wel in waarom. Turkije is een zalig land qua klimaat en natuur, voeding maar op sommige vlakken dan weer niet. Geen zin om terug te keren?

 
Ik heb ergens op Youtube gezien hoe dat moet, zo'n lemen vloer.

Het was inderdaad een kwestie van neerleggen en aanstampen.

Maar er gingen nog twee andere ingrediënten in. Vruchtensap voor de kleur en nog iets anders wat ik vergeten ben, voor de sterkte.

Erg simpel. Met op het eind het met een grote groep mensen aanstampen en wijn drinken.

Sprak mij ook erg aan.

Ik ga de video even terugzoeken voor je.

 
Hallo Lekkerromig,

onze zoon heeft in België zelf een ecologisch huis gebouwd. In een bestaand huis alle binnenmuren gesloopt en houten balken gemaakt(ook weer samengesteld uit balkjes), de muren zijn geisoleerd met strobalen en afgewerkt met leem. De vloer is nog de originele houten vloer. Als je geinteresseerd bent kijk maar eens op www.bloggen.be/lapaille.

 
hallo Marja,

bedankt voor de link, ziet er leuk uit.

Heeft hij dat allemaal zelf gedaan en valt het mee in de kosten?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.839
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan