Lage cortisol en zo moooeee

helena

New member
Ik ben een 36 jarige vrouw en voel me al jaren vermoeid. Verergering na geboorte van mijn zoontje in 2012. Ik had zwangerschapsdiabetes en voelde me vreselijk. De vreselijke vermoeidheid is nooit weggegaan. Ben 14 maanden thuis geweest en na 3 maanden werken ben ik weer op. Ik heb hashimoto, positieve lyme test en mijn bijnieren zijn leeg: cortisol is extreem laag. Ik heb rauwe melk getest maar bezorgt me slijm. Ik eet al 2 jaar op basis van WP maar geen spectaculaire verbetering. Ik heb vaak onstilbare honger en kom aan in gewicht zonder verandering van eetpatroon.
Nu wil ik starten met adrenal cortex maar geen ervaring mee. Mijn dokter wil me op hydrocortisone zetten maar ik wil zo natuurlijk mogelijke aanpak. Verder neem ik 120 mcg Erfa. Ik ben verward en wil terug energie. Iemand tips? Alvast bedankt
 
hoi Helena, heb je nu geen diabetes meer?
OVer je vermoeidheid: heb je je goed laten testen op allergieen / intoleranties en dingen die je niet goed verteert?
Die hollen je energieniveau alleen al flink uit als je er niet naar eet.
Wat is Erfa?
Ik had / heb ook lyme, aanleg voor diabetes, kom aan maar ik kan dat heel goed plaatsen omdat ik zie dat ik soms te veel eet, maar dat zijn hongerpieken als ik heel moe ben (lage cortisol).
Mij helpt ademhalingstherapie (volgens buteyko http://tinyurl.com/oc45aao : wel een heel gedoe omdat ik daarvoor 40 minuten per dag die oefeningen moet doen en dat minstens 2 jaar lang bij chronisch zieken voor echt een duurzaam effect verwacht kan worden en vijf jaar lang voor het je helemaal terug back on track heeft in het ergste geval en dan hoef je een hele tijd die oefeningen niet meer te doen, omdat je ademhalingscentrum dan weer goed is afgesteld.)
Daarnaast minimaal 45 minuten per dag proberen te wandelen.
 
Hallo dank je voor de reacties ! Dacht dat de reacties in mijn email kwamen en ik zag niets verschijnen vandaar.... Ik heb nu geen diabetes meer maar moet echt genoeg vet eten om suikerschommelingen te vermijden. Ik ben allergisch voor caseine en eieren dus niet makkelijk soms: rauwe melk is heilzaam maar niet voor mij. Erfa is een natuurlijk schildklierhormoon maar heb indruk dat mijn bijnieren daarop crashen. Daarvoor nam ik synthetisch t4 en t3. Ik eet wat meer koolhydraten nu zoals rijst, quinoa en boekweit maar helpt niet. Daarvoor was ik bijna koolhydraatarm.
Ik ga de adrenal v Thorne eens proberen. Ik wandel graag en veel, Thanks!
 
Koolhydraten hebben je bijnieren nu hard nodig en je moet eerst je bijnieren herstellen voordat je met je schildklier aan de slag kan, anders crashen je bijnieren inderdaad.

Bijnieren: motor
Schildklier: gaspedaal

Als de motor (bijnieren) niet goed functioneert, dan draai je de motor in de soep als je op het gaspedaal gaat trappen (met schildklierhormonen).

Mark
 
Beste Helena,

Je verhaal lezend vraag ik me af of je vitamine B-12 gehalte al bepaald werd. In heel veel gevallen van een niet optimale schildklierwerking blijkt een B-12 tekort hierin mee te spelen.

De enorme vermoeidheid, verwardheid, schildklierproblemen en de positieve lymetest doen me aan een onderliggend B-12 tekort als verklaring van je huidige gezondheidsproblemen denken. Een B-12 tekort kan voortvloeien uit het gebruik van bepaalde medicijnen die de B-12 reserve aantasten.

Bijgaand enkele links ter onderbouwing :
http://home.kpn.nl/hindrikdejong/relatiemet.htm
http://stichtingb12tekort.nl/helpen/wat-kan-ik-doen/patientenverhalen/verhaal-van-angelina/
http://stichtingb12tekort.nl/helpen/wat-kan-ik-doen/patientenverhalen/het-verhaal-van-claudia/

De goede opneembare vormen van B12 zijn methyl- en adenosylcobalamine.


 
Herkenbaar die B 12: heb straks bloedresultaat dus ben beniewd. Ik let op de juiste vorm van vitamine B maar nu heb ik van Solgar eentje gekocht waar enkel cobalamin op staat ?. Ik heb tijdens mijn zwangerschap gelukkig wel juiste vorm vitamine b complex genomen maar met te weinig B 12 erin vrees ik. Ik drink ook infusen van thee die ik s nachts laat trekken : nl brandnetel of linde of paardebloem of kliswortel.
Stel dat je verkeerde vorm vit B 12 neemt dan vul je je tekort niet aan? Ik overweeg een test bij 23 and me te laten doen om te kijken welke vorm ik best opneem. Ik heb ook 2 x injectie gehad met hydroxicobalamine maar was hier mee gestopt om op methylcobalamine over te schakelen...
 
Beste Helena,

Hier digitaal naar de Solgar gekeken en mijn vermoeden wordt bevestigd dat in dit supplement de werkzame stof cyanocobalamine zit. Deze werkzame stof wordt niet in alle gevallen optimaal door het lichaam opgenomen.
http://www.smeetsengraas.nl/solgar/vitamin-b-12-1000-mcg/#ingredienten

Op de site van Orthokennis valt hierover volgende informatie terug te vinden

In het lichaam komt vitamine B12 voornamelijk voor in de actieve co-enzymvormen methylcobalamine (bloedplasma, celcytoplasma, cerebrospinale vloeistof) en adenosylcobalamine, ook wel dibencozide genoemd (weefsels, celmitochondriën).

B12 dat reeds de cel ingaat als methyl- of adenosylcobalamine hoeft niet verder omgezet te worden tenzij er op dat moment een andere verhouding methyl-/adenosylcobalamine in de cel nodig is.

Een pluspunt van suppletie met methyl- en/of adenosylcobalamine is dat het lichaam direct beschikt over de biologisch actieve (co-enzym)vormen van vitamine B12. Aangezien oxidatieve stress een rol kan spelen bij een functioneel vitamine B12-tekort kan suppletie met een gereduceerde vorm van vitamine B12 (methylcobalamine) voordelen hebben boven een geoxideerde vorm van vitamine B12 (cyanocobalamine & hydroxocobalamine).


Onderzoek suggereert dat een grotere verbetering van de cobalaminestatus optreedt na inname van methyl- en adenosylcobalamine dan na inname van cyanocobalamine; meer cobalamine wordt opgeslagen in de lever en minder cobalamine verlaat het lichaam met de urine (langere halfwaardetijd).(53) Bovendien kan methylcobalamine in het lichaam direct worden benut als methyldonor. Er zijn aanwijzingen dat suppletie met methyl- en/of adenosylcobalamine tot betere klinische resultaten leidt dan suppletie met cyano- en/of hydroxocobalamine.

Het komt er dus op neer om voor een supplement te gaan dat zowel methyl- als adenosylcobalamine bevat.

Voorbeelden hiervan zijn de volgende :
http://www.bonusan.nl/vademecum/Co-enzym-B12-1500-mcg-plus.html
https://aov.nl/253-dibencozide-methylcobalamine.html
B12 Trio Forte van apotheek Mierlo-Hout waarin per tablet 2500 mcg methylcobalamine, 2500 mcg adenosylcobalamine en 400 mcg foliumzuur zit.

Qua dosering zal het misschien even zoeken worden. Mijn zoon doet het goed op 1 tabletje B12 Trio Forte per dag. Een ander familielid neemt er 4. In twijfelgevallen is langzaam opbouwen van de dosering de boodschap. Tevens is voldoende water drinken hierbij ook belangrijk. Niet iedereen voelt zich goed bij een te hoge dosering.














 
Mijn vitamine B 12 waarde lagen heel hoog maar dit is door de injectie. Stel dat je vorm b12 inneemt die je lichaam niet goed opneemt maar je hebt toch hoge waarde kan het dan toch dat je er niets van voelt? Ik heb juiste vorm besteld.
Ik las wel dat adrenal cortex de HPA axis kan lam leggen zodat deze stil valt ? Klopt dat ?
 
In het geval de niet passende werkstof van B-12 wordt aangeboden dan komt het inderdaad voor dat er hiervan geen positief effect door de persoon met het B-12 tekort wordt waargenomen.

Volgens de link van Mens Sana van Dr. Reijnen is het als volgt :
Volgens de literatuur uit zijn artsenopleiding bleek dat 10% van alle patiënten niet in staat zijn om te methyleren. Terwijl hydroxocobalamine nog door de patiënt omgezet moet worden in methylcobalamine, dit is een methyleringsproces.

Methylcobalamine en adenosylcobalamine zijn de enige twee effectieve vormen van vitamine B12.

Bij mijn uitgebreide observationele analyse bleek dat maar liefst 90% van de door mij behandelde patiënten niet in staat zijn om te methyleren. Dit bracht mij tot mijn conclusie dat je dan iedereen beter methylcobalamine kunt geven in de plaats van hydroxocobalamine.

Meer aanvullende info valt te halen uit volgende link Dr. Reijnen :
http://www.menssana.nu/pages/nl/vitamine-b12-tekort-nieuw/behandeling.php

Volgens de link van de Kritische patiënt is het als volgt :
Bij Vitamine B12 deficiëntie bestaat de behandeling in Nederland uit geregelde (maandelijkse tot 3-maandelijkse) intramusculaire injecties met ongeveer 1 mg vitamine B12 per keer, na een oplaadfase waarin met een paar injecties per week gedurende enkele weken de voorraad op peil wordt gebracht.

Het dagelijks innemen van Vitamine B12 via een hooggedoseerd voedingssupplement (ten minste 650 microgram per dag)[11] blijkt echter even effectief te zijn als injecties bij het normaliseren van de Vitamine B12 status en is veel kosten-effectiever, hoewel suppletie gedurende een maand te kort blijkt te zijn voor een langdurig herstel.In geval van hoog gedoseerde orale suppletie geschiedt de opname via diffusie en niet via actief transport met intrinsieke factor (de gebruikelijke manier).
Gevolgen van een overschot

De literatuur meldt dat er zijn beperkt ongewenste effecten bekend bij personen die langdurig hoge doseringen gebruikten. Het lichaam reguleert de opname van vitamine B12 zelf. Een overmaat verlaat het lichaam via de nieren. Na inname van vitamine B12 worden verhoogde waarden van Histamine waargenomen. Bij ratten is waargenomen dat na toediening van vitamine B12 de activiteit van het enzym DAO (diamineoxydase) afneemt en verhoogde waarden van histamine worden gemeten. Het enzym DAO voorkomt dat histamine zijn schadelijke werking kan doen. Vitamine B12 in combinatie met foliumzuur geeft een nog sterkere vermindering van activiteit van het enzym DAO. Mensen met een histamine-allergie of -intolerantie kunnen problemen ervaren en dienen dus waakzaam te zijn

De behandeling houdt meestal in het regelmatig toedienen van Vitamine B12 injecties waarbij na inspuiting. Hierbij ontstaat een tijdelijke overmaat Vitamine B12 hetgeen in de meeste gevallen niet erg is. Het verloop van het klachtenpatroon zal aanleiding moeten zijn de behandeling aan te passen aan het verloop.

Let op, indien het klachten verloop een verschuiving van klachten geeft in negatieve zin moet men alert zijn op klachten als gevolg van overmaat Vitamine B12. Deze Vitamine B12 overmaat leidt dan tot overmaat Histamine, met vervelende lichamelijke klachten als gevolg.

Histamine wordt namelijk door het enzym DAO omgezet in een onschadelijke product. Overmaat Vitamine B12 echter vermindert de werking van DAO waardoor de niet omgezette vrije Histamine vervelende reacties kan oproepen

Gehaald uit : http://www.kritischepatient.nl/vitamine-b12/

Met betrekking tot de HPA-as bijgaande link van Lucas Flamend
http://exendo.be/wp-content/uploads...orzaken-van-burn-out-en-bijnieruitputting.pdf

Forumlid Mtje is meest op dit vlak ingelezen. Bijgaand link naar haar site
http://balans-balans.nl/contact





 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan