Jan stelt zich voor!

G

Guest

Guest
Hoi!

Ik ben Jan en ben nu 17 jaar, ik was vroeger altijd wat aan de zware kant en zo ben ik in aanraking gekomen met fitness. Ik vind het erg leuk om mij in te lezen in wetenschappelijke literatuur als het gaat om menselijke gezondheid, voeding en training. Daarnaast heb ik 6 jaar op judo gezeten en 4 jaar op karate, nu ben ik met beiden gestopt en train ik 3x/week voor kracht en plezier.

Ik probeer zelf zo biologisch en 'paleo' achtig te eten. Ik heb zo'n beetje alle granen verwijderd uit mijn dieet en probeer een adequaat niveau aan eiwit binnen te halen. De rest van mijn voeding komt van (zoete)aardappelen, witte rijst, en vetten.

Tevens zit ik op 6VWO gymnasium en ga proberen om cum laude te slagen, ik sta nu gemiddeld een 7,6 voor alles gecombineerd dus ik ga mijn best doen!

En daar weer naast heb ik net ontdekt dat men granen kan weken en kiemen en er brood en/of crackers van kan maken. Ik ben net begonnen met het kiemen van rogge! Benieuwd ben ik zeker!

Groetjes

Jan

 
Ha Jan, welkom! Tof dat mensen van jouw leetijd zich verdiepen in gezonde voeding. Je zult hier nog een heleboel interessants ontdekken.

Veel succes met de voorbereidingen op je examen!

 
Heey Jan

Leuk om zo'n jonge gast onder ons te mogen ontvangen. Welkom!

Dat de industrie veel rommel voortbrengt is een duidelijke zaak. Wie gezond wil zijn kan het daar niet vinden. Ik zelf geloof niet dat we zo zeer helemaal terug moeten naar puur oervoedsel. Stappen richting oorspronkelijke voeding zijn meestal goed, maar een oorspronkelijke bereiding van oervoedsel is vaak nog beter. Natuurvolkeren aten niet zo veel rauw en fermenteerde ook de nodige voedingsmiddelen, net zoals je grootouders. Denk aan roomboter, yoghurt, zuurkool en andere ingezuurde groentes.

In ieder geval goed dat je biologisch eet. Dat is wel echt een noodzakelijke stap. Nou bedoel ik niet perse het EKO-keurmerk, maar wel voeding die volgens biologische principes is geteeld. Waarom eet je eigenlijk witte rijst?

Misschien leuk voor je om te weten dat we ook iemand anders van ongeveer jouw leeftijd op het forum hebben. Zie deze topic.

 
Hallo Jan, welkom joh.

Leuk weer een jong iemand die meeschrijft/denkt.

Veel leesplezier hier op het forum.

Gaat het verder goed met je gezondheid? Gewoon effe nieuwsgierig. :wink:

 
Jan, van harte welkom, hoe denken jou familie/vrienden hierover? En hoe gaat het nu met jou gezondheid?

Ik ben ook benieuwd welke vetten jij tot je neemt en hoe je op het westonprice forum terecht bent gekomen.

 
Welkom Jan!

Dennis had al een linkje naar mijn voorstel-topic geplaatst, zag ik. Maar inderdaad, ik vind het leuk dat er nog iemand is die zo ongeveer mijn leeftijd is (ik ben 15). En ook ik zit uiteraard nog op school (4VWO). Net als Dirtsa ben ik ook erg benieuwd naar hoe jouw omgeving erop reageert, want ik heb er vaak last van dat mijn ouders lang niet alles wat ik op het gebied van voeding en gezondheid wil, toestaan.

 
Bedankt voor het warme ontvangst hier!

Ik hou mijn kennis over traditioneel eten meestal voor me tenzij mensen er specifiek naar vragen. Dit is omdat mijn adviezen vaak tegen de algemene aanvaarde mening in gaat (geen brood/granen/HFCS/suikers/teveel fruit etc.)

Mijn vader/moeder zijn erg ondersteunend geweest en hebben mij altijd financieel goed ondersteund en geholpen met alles wat ik wilde koken/maken/hebben in huis. Vroeger was het lastig voor mijn moeder om te horen dat ik mijn eigen eten bij het avondeten wilde maken. Gelukkig heeft ze dit toch geaccepteerd en mag ik mijn eigen eten bij het avondeten maken. Dit gebeurt niet vaak hoor. Vaak eet ik gewoon lekker mee want mijn moeder maakt de meest heerlijke en gezonde aziatische gerechten, maar als we iets eten zoals pasta met veel saus en kaas dan maak ik liever zelf wat.

Het eten op school was eerst een probleem want tja .. wat neem je nou mee naar school zonder dat mensen er grappen over zouden maken? Toen kwam ik op een site genaamd LeanGains en zo ben ik in aanraking gekomen met 'intermittent fasting'. Dit zijn gewoon periodes waarin je wel en niet eet, het klinkt simpel en dat is het ook. Ik eet ontbijt, skip lunch en eet dan gewoon avondeten met de familie met soms nog een gezonde snack tussendoor maar wel binnen mijn calorische behoeftes. Het is even honger hebben maar dan went je lichaam er aan door hormonen zoals 'Ghrelin' (weet de nederlandse benaming niet - haha) weer te 'reprogrammeren'.

 
Jan, wat je nog zou kunnen doen is: rauwe melk meenemen in thermosfles of zo. Dit is zeer voedzaam.

 
Inderdaad Dirtsa! Je hebt helemaal gelijk. Ik ben al een tijdje op zoek naar echte rauwe melk. Ik heb zitten rondvragen of mensen mensen met boerderijen kennen en het lijkt er op dat dit niet het geval is. Daarom zal ik eerdaags even naar een boerderij fietsen, aanbellen en het lief vragen haha. Ik zit in de buurt van Hoorn dus als er nog mensen zijn met suggesties, ik hoor het graag!

 
Een beker volle kwark is ook zeer voedzaam! Ik neem regelmatig eieren (rauw of gekookt) of avocado mee naar mijn werk en ook stukken vlees of vis. Een stuk braadworst van gisteren of een kipdrumstick smaakt nog heerlijk de volgende dag, spare ribs en gehaktballen ook! Ik heb afgelopen week zeeuws spek ontdekt en kleine droge lamsworstjes. Prima met een stuk komkommer erbij of een gekookte rode biet. Ik neem ook wel eens rauwe haring mee, maar ik kan me voorstellen dat dit wel reacties kan geven, vanwege alleen al die lekkere geur. :) Een andere voedzame optie is een handje rauwe noten, liefst gewelde rauwe noten. Er zijn mogelijkheden genoeg...

 
Jan, wij wonen in de buurt van Hoorn.

Je kunt rauwe melk kopen in Oudendijk bij de gebroeders Verdegaal, Dorpsweg 88.

Openingstijden: ma-zat. 8-19uur

Ze verkopen ook roomboter en rauwmelkse kazen. En dit tegen normale prijzen.

 
Hartstikke bedankt, Poekie! Aangezien jij dit adres kent neem ik aan dat jij daar ook wel eens dingen koopt. Wat zijn jouw ervaringen ermee?

(Als de naam 'Avis' zeg, gaan er dan misschien heel toevallig belletjes rinkelen bij jou?)

 
@Jan, de naam Avis ken ik alleen van de autoverhuur.

Verdegaal is niet biologisch maar ze boeren wel op een goede manier en dat proef je ook in de kaas.

De koeien hebben weidegang (naar gelang het seizoen) en zijn 's winters grasgevoerd.

Er worden geen pesticiden gebruikt op de landerijen.

Ze waren op de avondlezing van 29 januari in Spierdijk aanwezig.

Ze hebben het Keltisch zeezout via ons gekregen, ik heb ze Mike zijn email adres gegeven dus ik hoop dat ze er iets mee gaan doen.

Volgende keer gaan we er eens naar vragen.

Wij kopen er onze roomboter en heerlijke rauwmelkse kazen.

De roomboter is wel gepasteuriseerd maar ze laten de room eerst fermenteren dus dat is zo-wie-zo al beter dan de biologische roomboter uit de winkel.

We gaan nog wel een keertje vragen of ze ook rauwmelkse roomboter willen maken. Kijken of ze daar voor open staan.

Zelf kopen we onze biologische-dynamische rauwe melk in de Midden-Beemster bij boerderij de Sonnevanck.

Maar die boerin wil geen nieuwe melkklanten erbij, helaas.

 
@Jan,

als je meer vragen hebt mag je me ook mailen op forumwapf@gmail.com

Via dit email adres mailen de forumleden mij als er een krantenartikel of elk ander artikel te lezen moet zijn via het forum.

Trouwens zondag 15 april komt Mike weer hier in ons mooie West-Friesland een kennismiddag houden.

Dan gaat hij zijn befaamde yoghurtsmoothie maken. Toch Mike?

De eerste negen aanmeldingen zijn al binnen van mensen die ook 29 januari geweest zijn, het zijn al een beetje recidivisten. :wink:

 
@Jan,

Met leangains moet je toch veel carbs eten om aan je calorien te komen.. Dit is natuurlijk tegenstrijdig met WAPF...

 
@nicakaaai

De essentie van LeanGains is inderdaad om spiermassa aan te komen met zo min mogelijk vet, dit proberen ze te verkrijgen door een tijd niet te eten, te trainen en dan de periode na de training ineens veel te eten (post workout meal - PWO) zodat alle voeding naar de spieren gaat. Natuurlijk is dit een beetje biased maar het concept erachter klinkt mooi. Vroeger dacht ik dat meal-timing erg belangrijk was (om de 3 uur een dosis eiwit) maar nu, dankzij leangains, zag ik in dat dit eigenlijk onzin is. Het is best oké om 20 uur niet te eten en dan een fikse maaltijd te eten. Ik doe nu gewoon aan intermittent fasting dus, ik skip ontbijt (soms niet) en lunch en eet in de avond veel, zo kan ik makelijk controleren wat ik eet.

 
Nee, ik probeer mijn voedsel van 'whole natural food sources' te halen (alles wat in een pakje/verpakking zit probeer ik te vermijden). Ik probeer wel voldoende eiwit binnen te halen elke dag (~140g) en een beetje zoete aardappel te eten (200g) de rest krijg ik meestal van vet. Wij hebben het niet heel erg ruim hier dus grass fed / pastured meats zijn redelijke hard to obtain.

P.S. Sorry als mijn engels/nederlands mensen irriteert, sommige woorden vaak over gezondheid lees ik heel veel in het engels en vergeet daarom gewoon het nederlandse woord er voor. Ik moet schaamtelijk bekennen dat mijn engels bijna beter is dan mijn nederlands..

 
Mike begrijpt het wel hoor :D als leraar Engels/Nederlands

En wij vragen wel als we het niet begrijpen.

 
Hey Jan,

Wat leuk dat je ons gezeldschap komt houden! Mooi te lezen dat jij op jou leeftijd ook al zo bewust met voeding bezig bent, vanwaar deze interesse? Ervaar je zelf veel onbegrip van leeftijdsgenootjes?

Ben wel een beetje jaloers op je, dat je beter engels dan Nl kunt :) Zou ik ook wel willn! Mijn engels is echt heel slecht en ik heb de zin niet om dit op te halen :( slecht he!

Tot forums..

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.981
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan