Ierland

Politie Ierland maakt einde aan blokkades bij brandstofprotesten​

In het centrum van Dublin heeft de politie een einde gemaakt aan blokkades met tractors en vrachtwagens. Die waren vanaf dinsdag opgeworpen door onder meer boeren, vrachtwagen-, bus- en taxichauffeurs en aannemers, uit protest tegen de sterk gestegen brandstofprijzen.
Sinds het uitbreken van de oorlog tussen de VS en Israël en Iran is diesel in Ierland ruim 20 procent duurder geworden.
De blokkades, ook op andere plekken in het land, veroorzaken veel overlast. In de haven van Galway ontstonden schermutselingen tussen de politie en de demonstranten. Er werd een legervoertuig ingezet om een versperring af te breken.
Gisteren werd al een blokkade doorbroken van de enige olieraffinaderij in het land, nabij de zuidelijke stad Cork. Die voorziet in zo'n 40 procent van de Ierse energiebehoefte.

Gevaarlijk moment​

Door de blokkades heeft ongeveer een derde van de benzinepompen in Ierland geen brandstoffen meer. De minister van Financiën sprak van "een buitengewoon gevaarlijk moment" voor het land, doelend op hulpdiensten die zonder brandstof zitten.
De regering weigert met de betogers te onderhandelen, maar is wel met belangenorganisaties in gesprek over maatregelen om de brandstofprijzen te verlagen.

Live from County Laois where foreig1n mercenaries are trying to remove an Irishman from his la
nd. Please share.

Is deze provocerende misdaad van de asielzoeker de trigger of een stapje dichterbij een land in chaos. ..wie heeft daar baat bij of denk ik te complotterig?

Held Matt greep in bij brute mesaanval Belfast: ‘Sloeg zo hard als ik kon'​

Belfast werd gisteren opgeschrikt door een lugubere mesaanval, waarbij er mogelijk sprake was van een poging tot onthoofding. Dat werd voorkomen door ingrijpen van onder meer Matt McKiernan, die aan Daily Mail zijn verhaal vertelde.
© Screenshot video / AFP
Held Matt greep in bij brute mesaanval Belfast: ‘Sloeg zo hard als ik kon'

Links het ingrijpen van de mannen, rechts de politie die onderzoek doet na het incident

Op videobeelden is te zien dat de verdachte op het slachtoffer ligt en snijbewegingen maakt met een mes. De man, een veertiger genaamd Stephen Ogilvie, ligt zwaargewond in het ziekenhuis. Hij heeft zijn linkeroog verloren en verwondingen aan zijn rechteroog, nek en rug.

Een 30-jarige man is aangeklaagd voor poging tot moord. Het gaat om een Soedanese man die in 2023 het Verenigd Koninkrijk binnenkwam en een verblijfsvergunning kreeg. Op de plaats van de aanval is een keukenmes gevonden, mogelijk het wapen dat door de verdachte is gebruikt.

Slaan met een hurlingstick​

McKiernan vertelde aan de krant dat hij gisteren samen met een vriend in een auto zat, op weg naar een benzinestation. Toen hij dacht te zien dat twee mannen aan het vechten waren, sprong hij uit de auto. Dat deed hij samen met een vriend, Andre, die op Braziliaans jiujitsu zit.
Lugubere mesaanval schokt Britten, slachtoffer 'geprobeerd te onthoofden'
Lees ook

Lugubere mesaanval schokt Britten, slachtoffer 'geprobeerd te onthoofden'

Andre kwam dichterbij en zag dat de man een mes had. "Het leek een gekarteld steakmes, maar met een gebroken handvat." Hij riep McKiernan en zei dat hij iets moest halen om te helpen. "Op dat moment dacht ik dat er iemand zou sterven."

McKiernan pakte daarop de hurlingstick (hurling is een Ierse sport, red.) van zijn zoon uit de auto. Deze stick lijkt qua vorm op een brede, afgeplatte hockeystick. "Mijn instinct nam het over en ik rende naar hem toe en sloeg hem met de hurlingstick op zijn hoofd. Precies op de platte kant, ongeveer drie keer. Zo hard als ik kon."

Een paar seconden later kwam Andre aanrennen. "Hij probeerde de aanvaller te overmeesteren door hem bij de enkels vast te pakken, zodat hij het slachtoffer kon bevrijden. Ik sloeg hem nog een keer, hard, maar het leek hem niet te deren. Hij struikelde wel achteruit en liet het mes vallen. Ik denk dat een andere man die had staan kijken, tussenbeide kwam en het mes wegschopte."

De mannen proberen de aanvaller samen met een derde omstander op zijn buik te draaien en hem te overmeesteren. "Maar hij verzette zich hevig. Zelfs toen de politie kwam met zes agenten lukte het niet direct om hem onder controle te krijgen."

Het slachtoffer was volgens McKiernan nog bij bewustzijn, maar verzwakt door het bloedverlies. "Ik ben blij dat we hebben ingegrepen toen we dat deden. Het was puur toeval dat we juist die route naar het tankstation namen. Mensen noemen ons helden, maar eerlijk gezegd denk ik dat de meeste mensen ook zouden hebben geholpen als ze de kans hadden gehad."
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenlan...ncident-noord-ierland-rellen-brandstichtingen

Forum statistieken

Onderwerpen
4.692
Leden
8.704
Nieuwste lid
Freedomfighter2
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan