Hoi, ik ben Wouter, en ik hou van echte levensmiddelen!

WouterB

New member
Hallo allemaal,

Ondertussen een halve eeuw oud, en van kindsbeen af gepokt en gemazeld in wild & gevogelte. M'n eerste pluk - panklaar maken - braden project was een toen nog gewoon door een jager geschonken wintertaling.

Tot m'n door medische redenen gedongen uitval in alle aspecten bezig geweest met alle aspecten van voeding en ecologie.

Buiten allerlei aspecten op culinair niveau, altijd bezig geweest met het totaal nuttig aanwenden met alles van het beest, wat voor een redelijk doel is gedood (ik slachtte ook zelf, al was dat kilo-technisch op zeer beperkt, en regeltechnisch niet vol te houden niveau).

Daarnaast had ik een kleine ambachtelijke productiefaciliteit tot het produceren van binnen dat assortiment, diverse complimentaire fruitconserven en fonds (van de zelf verwerkte karkassen/botten), tot het aanwenden van diverse triglyceriden tot het herformeren tot biodiesel. Ik heb meer dan 8 jaar gereden met een goeie dieselmotor (VW), waar men bij de jaarlijkse APK niets begreep van de niet aanwezige roetuitstoot...

Gezien die achtergrond, waarbij rijping en fermentatie en smaakvorming van gevogelte en wild mij eigen zijn, kwam ik in mijn huidige, en helaas achter de laptop liggende bestaan, in het besef van garum.

Een oude vorm van een Grieks/Romeins condiment, een moeilijke term om het gebruik te beschrijven zoals we nu met mayonaise of ketchup doen.

Afijn, in een 'short cut' Garum is een (dunne) saus/vloeistof die door de Romeinen gebruikt werd.

Ik ga bij mijn huidige -reverse engineering- naar de techniek van ontbinding van viseiwitten uit van de oude beschrijvingen, maar die kloppen niet met wat ik constateer.

Zo zie ik het ook giga fout gaan met de diverse 'levertraan' onderwerpen. Een hoop gebral voor inferieure, en het best te vermijden (verrotte en giftige) spul.

Hieronder hopelijk een foto van mijn kwalitatief (beter dan Dave Wetzel's broddelwerk) zeer bescheiden opzet om een eerlijke garum te maken.
360.jpg

Edit: Werkt kennelijk niet...

https://myalbum.com/photo/n00DeZWZbSap/360.jpg

360.jpg


Kwantitatief is het natuurlijk helemaal niks, en da wou ik graag ook zo houden.

Inhoudelijk ben ik wel zo ver dat Dave Wetzel inhoudelijk 'poep blijft praten', die gozer is zo gecompromitteerd dat ie echt niet op zijn knieën wil...

Het zou toch echt beter zijn al hij, en al zijn 'ziende blind zijnde' volgers dat nu eens wel deden.

Groetjes, Wouter
 
Zo, ook goedemorgen!

En waar komt al deze wijsheid ineens vandaan?

Heb je soms zelf lab onderzoeken gedaan om tot deze conclusie te komen?
Of is dat omdat je allerlei wilde verhaaltjes leest op internet en kom je hier even de boel op zijn kop zetten?

Waar zijn jouw bewijzen dan om te beweren dat de producten van green pasture ranzig zijn?
Op basis van de beweringen die je hier stelt komt dat bij mij niet zo overtuigend over.
 
Ik ga bij mijn huidige -reverse engineering- naar de techniek van ontbinding van viseiwitten uit van de oude beschrijvingen, maar die kloppen niet met wat ik constateer.

Zo zie ik het ook giga fout gaan met de diverse ‘levertraan’ onderwerpen. Een hoop gebral voor inferieure, en het best te vermijden (verrotte en giftige) spul.

Hoi Wouter. Wil je nu zeggen dat de oude beschrijvingen van het maken van garum niet kloppen, omdat jij een ander resultaat krijgt? Grote kans dat je dan zelf iets fout doet. Garum wordt namelijk al duizenden jaren gemaakt. Je taalgebruik is wat warrig, dus ik begrijp niet alles goed wat je zegt.

Op de foto ziet het er ook uit alsof je water hebt toegevoegd. De vissaus recepten die ik ken schrijven het toevoegen van water niet voor.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan