Hoi, Ik ben Ivo

Ivo

New member
Hallo Allemaal, sinds vandaag op dit forum.

Ik volg een opleiding tot orthomoleculaire voedingsdeskundige. Al vind ik dat benaming wat te bombastisch. Het menselijk lichaam is uitermate complex en ik zal nog veel moeten leren en blijven moeten leren om echt een bijdrage voor anderen te kunnen zijn en voor mijzelf..

In mijn studie kom ik ook tegenstrijdige onderwerpen tegen zoals met verzadigde vetten. Dat vinden ze blijkbaar bij de opleiding nogal belangrijk en dat teveel schadelijk is. Het is net of ik voedingscentrum hoor! :D Nou ik ben daar inmiddels wel anders overgaan denken dus Educate yourself is ook minstens zo belangrijk. Je moet niet alles klakkeloos aannemen, dus ga ik veel zelf op onderzoek uit.

Ik moet zeggen dat ik aardige afkeer heb gekregen van de reguliere geneeskunde of beter gezegd de reguliere geneeskunde kent gewoonweg zijn beperkingen en zit vol met vast geroeste denkpatronen. Maar zeer zeker ook de belangen die de Farmaceutische industrie hebben zorgt voor stagnatie in gezondheid bij bevolking. Het is supermooi hoor als je leven wordt gered door een niertransplantatie of dat er een middel word gevonden tegen kanker. Maar het blijft raar dat er geen onderzoek wordt gedaan naar de oorzaak van en het voorkomen van syndromen en of ziektes. Luguber om te denken dat bedrijven verdienen aan kanker of aan een depressie..

Maar goed ik geloof dat de toekomst mede zit in een gezond leef patroon en niet in een pilletje tegen wat voor kwaal dan ook. Dus daarom wil ik mij zelf ontwikkelen en hoop dat mensen een hoger bewustzijn ontwikkelen dat de voeding die we dagelijks in onze mond stoppen eigenlijk geen voeding genoemd mag worden.

Ik hoop hier veel te leren en het lijkt me leuk om met elkaar in oplossingen te denken zodat we onze maar ook de gezondheid van anderen kunnen verbeteren..

Zoals Hippocrates zei: 'Laat voeding uw medicijn zijn en medicijn uw voeding""

Gr. Ivo

 
Hallo Ivo,

Welkom hier op de site. Je enthousiasme doet me goed. Ik denk dat je ook veel kunt inbrengen en kunt leren hier. Je opleiding is super. Heb er zelf ook vaak aan zitten denken om het te volgen, maar ben meer een autodidact, die zelf zijn info zoekt die bij mij past. Ben ook nog maar een leek hier hoor, dus verwacht niet teveel van mij. Er zijn er hier die erg veel weten. Maar voor ieder van ons is het een ontdekkingstocht. Ook ik heb de afgelopen jaren, niet beter wetende, verkeerde voeding tot me genomen. Maar het belangrijkste is dat je blijft denken dat je gezond bent. Daarmee geef je jezelf de ruimte om nieuwe dingen te ontdekken. Klinkt misschien vreemd, maar komt door mijn bewustwording vandaag dat ik de afgelopen weken er hier achter kwam dat ik veel verkeerds in mijn voeding heb gedaan en dat ik en mijn fysieke gesteldheid niet zo heel goed is, terwijl ik dacht dat ik het heel goed deed. Suggestie doet een boel. Moet het zien als een kans hier dat het nog beter met mee gaat worden dankzij hier. Kortom: ik word nog gezonder.

W.b je ervaringen t.a.v. de gezondheidszorg....Ik ben het helemaal met je eens, gezondheid is handel. Het is schandalig!!! Heb zelf altijd in de zorg gezeten, maar ben er helemaal mee klaar. Tegen de stroom in roeien wil ik graag maar niet meer binnen de reguliere zorg, want ik trek aan het kortste eind en heb er alleen mijzelf mee.

Doe hier je voordeel mee hier. Succes!!!!

 
Ik heb ook ooit een cursus orthomoleculaire voeding gedaan maar ik was toen al op het WAP pad en het leverde me dus de nodige conflicten op :)

Wat ik er erg goed van vind is de kennis van micronutrienten en vitamines. Ook wordt het belang van een juiste, zuivere oorsprong van voedingsproducten benadrukt, waar ik achter kan staan. Met de vetten, granen en soja gaan ze wat mij betreft wel in de fout en dat is jammer want daar zitten een aantal hoofdzaken voor een goed dieet. Ze blijven ook nog hangen in het idee dat vlees verzurend zou zijn.

 
Hoi Ivo,

waar volg je de opleiding?

Ik ben beroepsmatig orthomoleculair therapeut. Ik vind de leer geweldig, hoewel er verschillende varianten zijn. Sommige versies kan ik me totaal niet in vinden, dus zelfs binnen een natuurlijke gezondheidsleer zijn er toch nog aanzienlijke variaties.

Daarnaast kan ik je afkeer van regulier goed begrijpen, onder andere door wat je zelf al noemt.

 
Quote:
waar volg je de opleiding?


Sorag Akademie. Naar het schijnt het betere knip en plak werk. :D Ach, kost niet zoveel en genoeg onderwerpen worden aangesneden om zelf op onderzoek uit te gaan

 
Welkom Ivo. Ik vind dit ook zeer interessant en was enige jaren geleden ook met deze studie begonnen. Helaas door gezondheidsklachten heb ik dit niet volgehouden. Internet leert je ook veel maar ook veel spreekt elkaar tegen.

Ik ben van het uitproberen en zoeken wat goed is jezelf. Dit kan zeker verschillen met wat goed is voor een ander. Daarom vind ik het forum ook zo mooi, je kan elkaar tips geven en zien wat een ander geholpen heeft, met elkaar meedenken, uitproberen enz.

Succes met de studie!

 
Quote:
Internet leert je ook veel maar ook veel spreekt elkaar tegen.


En dus is een 'opleiding' beter, want dan hoor je maar 1 enkele visie, of deze nu klopt of niet? Deze logica ontgaat mij. Dus jij gaat liever uit van een beperkte visie, die mogelijk niet klopt, dan dat je je eigen conclusies trekt op basis van een veelvoud aan informatie die mogelijk tegenstrijdig is?

Mike

 
In alle eerlijkheid: je schrijft wel:

Quote:
Ik ben van het uitproberen en zoeken wat goed is jezelf. Dit kan zeker verschillen met wat goed is voor een ander. Daarom vind ik het forum ook zo mooi, je kan elkaar tips geven en zien wat een ander geholpen heeft, met elkaar meedenken, uitproberen enz.


Mike

 
Ik vind een opleiding niet beter maar ik vond het in die tijd wel interessante materie. Ik ben een tijd bij orthomoleculaire therapeuten geweest en had met het een en ander baat. Het moet alleen geen dogma worden en een absolute waarheid. Het is een andere invalshoek dan de reguliere geneeskunde die ook nogal vast kan zitten in hetgeen hun is geleerd. Maar ook de orthomoleculaire wereld is niet zaligmakend wat mij betreft. Ik probeer een open houding te hebben en te onderzoeken wat voor mij geld voor dit moment.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan