hoi hoi

Haydarpasa

New member
Hallo allemaal,

Ik ben Diana, ben ook WAPF chapterleader, van de groep Almere/Amsterdam en vind het helemaal top dat dit forum er is. Ben er erg blij mee.

Verder zijn wij 2 jaar geleden met GAPS begonnen. Dit heeft heel veel goed gedaan bij een aantal van mijn dochters. Wij zijn intussen niet meer vreselijk serieus ermee helaas omdat er een internationale verhuizing tussen gekomen is en dat maakte het behoorlijk moeilijk, ook omdat ik weer moest gaan zoeken waar ik wat kon kopen.

Wie meer wil weten, vraag gerust.

 
Hoi Diana, leuk dat je erbij bent! Heb jij ook een website, dan kunnen we er vanaf hier naar linken.

Mike

 
Hoi Diana!

Welkom op dit forum! Ik heb wel een vraag over jullie GAPS dieet. Ik neem aan dat jullie het dieet gedaan hebben zonder granen en zoete aardappels. Hebben jullie daar later nog nadelige gevolgen van gekregen, zoals weinig energie hebben, doodmoe zijn, ingestorte bijnieren hebben? Want sommigen van ons redden het niet op GAPS zonder (glutenvrij) graan!

 
Hoi Diana,

Weet jij toevallig of er ook een chapterleader en/of WAPf mensen gesitueerd zijn in (Zuid)-Limburg?

Ik zou zo graag mensen uit mijn omgeving leren kennen,heb verschillende dingen geprobeerd maar kan maar niemand vinden.

 
@ Mike, nee, ik heb nog geen website, dus voorlopig nog geen link. De jouwe geeft ook al zo ontzettend veel informatie. Iris, mijn co-leidster heeft wel een blog, wat leuk is om te lezen, ik zal de link binnenkort eens opzoeken.

@ Rapunzel Wij hebben geen last gehad van weinig energie, eigenlijk juist het tegenovergestelde. Maar, ik had al wel, voordat we begonnen, op de GAPS-Help e-mail lijst gelezen over potassium, dus dat hebben we als supplement gebruikt. Misschien dat dat het was. Verder zijn wij redelijk snel door de intro gegaan en waren na ongeveer 6 tot 8 weken op full aangeland.

@ Joey, helaas is er daar niemand voor zover ik weet, sorry. Ik heb wel contact met de Duitse leiders, maar die zitten echt ver weg. Er is een e-mail lijst waar mensen die zich volgens Nourishing Traditions voeden op Yahoo groups, als ik het wel heb zijn daar wel mensen bij die in Brabant of Limburg wonen, misschien dat je daar wat aan hebt. Die lijst heet NT-NL.

 
Nog een berichtje voor Rapunzel. Ik heb diverse artikelen van Dr. Thomas Cowan gelezen en het is zo dat er een grote groep mensen is die niet zonder granen kunnen. What Dr. Cowan die mensen adviseert is om heel goed gefermenteerde granen met mate te gebruiken, terwijl voor de rest GAPS of SCD gegeten wordt. Dan gaat het een beetje op Body Ecology lijken. Hoewel Body Ecology toch wel veel naar allerlei theorien kijkt waar ik niks mee heb, het is toch wel interessant om erover te lezen.

 
Bedankt Diana! Ik zou misschien best zonder granen gekund hebben als ik maar fructose had mogen eten. Maar vanwege een vervette lever is dat geen goed idee. Ik ben sinds kort wat geweekte quinoa aan het toevoegen en soms een enkel rijstwafeltje. Want ik heb toch het idee dat ik anders koolhydraten tekort kom. Ik voelde me meer in de afbraakfase dan in de opbouwfase.

 
Rapunzel,

Ook ik heb dit zelfde probleem. Heb het idee niet tegen fructose te kunnen en om dan genoeg KH binnen te krijgen is lastig. Ik voeg nu sinds een tijdje ook wat quinoa en rijstwafels toe. Merk dat ik meer energie heb hierdoor.

Gek is wel dat ik na het eten van soep (vooral 's middags) heel moe word.

 
@ Rapunzel. Rijstwafels zou ik niet doen, omdat die niet goed bewerkt zijn. Wat bij ons goed werkt is gewone rijst, een nachtje geweekt in water met azijn. Zonder de azijn gaat het minder goed.Amaranth en quinoa zijn ook beter als ze geweekt zijn. Wat voor ons ook heel veel goed gedaan heeft is diverse soorten zuurkolen. Dat blijven we ook doen. We zijn wel gestopt met biokult omdat dat teveel in de papieren ging lopen. Tarwe is overigens een graan wat afgeraden wordt.

Ik blijf lezen over de hele voedingsboel omdat ik het vreselijk interessant vindt. GAPS en SCD is overigens niet dat het laag in koolhydraten zou moeten zijn, het is wel zo dat de koolhydraten houdende voedingsmiddelen beperkt worden in varieteiten, dus geen granen en aardappelen etc. Maar ook groenten en fruit hebben koolhydraten en die mogen wel. Ook honing mag. Wij hadden daardoor geen tekort aan koolhydraten, hoewel wij wel heel voorzichtig zijn met honing vanwege het gebit van 1 van de kids.

Uiteraard begrijp ik dat fructose een probleem is voor jou. Geldt dat ook voor "zoete" groenten zoals wortelen? Dan kan het best moeilijk worden, want je hebt toch wel wat koolhydraten nodig, dus ja, dan wat granen denk ik ook. Rode aardappelen komen op een bepaald moment ook in beeld, die gaan bij ons goed.

 
Ik weet dat rijstwafels meer plastic-achtige dingen zijn en ze hebben ook niet mijn voorkeur. Het is alleen dat ik al zo lang niet meer in iets knapperigs heb kunnen bijten vermoed ik! Ik zit al 9 maanden hoofzakelijk aan de soep. Begin 2010 heb ik alle granen ooit getest op 'nog naar de wc kunnen gaan'. Quinoa kwam er toen als beste uit. Rijst verstopte ook. Zodoende die keuze. Maar vlees verstopt mij ook dus wat dat betreft.... Ik ken ook een man die meer dan 2 jaar Paleo heeft gedaan voor zijn auto-immuunziekte+lekke darm en die later tegen bijnieruitputting is aangelopen vanwege te weinig koolhydraten. Hij gaf me dan weer de tip om zoete aardappels/biologisch witbrood/witte rijst te eten. Die laatste 2 niet omdat ze zo gezond zijn maar omdat ze zo bewerkt zijn dat de anti-nutriënten er in elk geval uit zijn. Het is dan alleen nog maar een bron van koolhydraten. Hij had het over ATP. Energie voor de cellen. Een héél moeilijk verhaal. En de schildklier vertraagt op te weinig koolhydraten. Het is dus best moeilijk allemaal. Wortel, pompoen en doperwt neem ik allemaal wel. Ook wat melkzuur wortelsap. Maar of dat genoeg is? Ik betwijfel het!

 
Ik zou ipv tarwe altijd de spelt doen, in de natuurvoedingswinkel prijzig maar in Duitsland overal verkrijgbaar, Dinkelmehl.

Als ik zelf pannekoek maak voor mijn jongste: volkoren speltmeel/speltbloem/boekweitmeel/gierst met 2 biol.eieren/rauwe melk/gesmolten grasroomboter erdoor. Dan heb je geen vet meer nodig in de pan.

Ik eet daar zelf af en toe rustig pannekoekje van mee.

Verder vind ik speltkiembrood erg lekker, in pan roomboter smelten, boterham hierin met 2 of 3 eierdooiers...heerlijk.

 
Verder vind ik speltkiembrood erg lekker, in pan roomboter smelten, boterham hierin met 2 of 3 eierdooiers…heerlijk



Mike, wat is de reden dat als jij speltkiembrood eet (ik weet niet of je dit nog steeds eet?) hierbij alleen de eierdooiers eet en niet de hele eieren?
 
Deze post was van voor de hack van 2015. Daarna zijn bepaalde forumleden onterecht aan bepaalde posts gekopped, waaronder ikzelf. Ik heb die post niet geschreven, dat is iemand anders geweest.

MIke
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.917
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan