Hoe dochter (bijna 7) met ernstig tandbederf behandelen?

Kathleen

New member
Hallo,

mijn dochter van bijna 7 heeft al heel haar jonge leven tandbederf. Ze was altijd al snel met tanden (de eerste op 4,5 maanden), maar ze waren ook heel snel kapot. Toen ze anderhalf jaar was, brak er de eerste keer een stukje af van haar voorste tand. Enkele maanden later volgden er nog stukjes her en der. Ik dacht toen dat dit enkel kwam door het vele vruchtensap ("fruit is gezond") en de zogenaamde "gezonde suikervrije" tussendoortjes (vol agavesiroop ...), waarvan ik al snel ontdekte dat dit uiteraard echt niet goed was. Toch bleef ik me verwonderen waarom haar leeftijdsgenoten geen tandproblemen hadden, ondanks ze werden volgepropt met suikersnoep en frisdrank?!

Later leerde ik ook dat mijn vegetarische zwangerschap, met veel afhaalmaaltijden en de bijzonder stressvolle periode die ik toen door problemen op het werk had, hier ook zeker ten nadele aan bijgedragen hebben.
Ik bleek een duidelijke oorzaak gevonden te hebben. Stress, magnesiumtekort, en een ontoereikende voeding tijdens de zwangerschap, gevolgd door een ongezonde voedingsstijl tijdens haar eerste levensjaren (soja yoghurt, vruchtensap, ... waarvan ik toen nog dacht dat het gezond was).

Ik begon veel gelezen rond Weston Price, en heb ook het boek van Ramiel Nagel (Genees tandbederf). Het was vaak confronterend te beseffen hoezeer ik het zelf had verpest, maar tegelijkertijd gaf het me hoop dat er een omkeer mogelijk was door het nu wel goed aan te pakken. Dit was echter gemakkelijker gedacht dan gedaan. Mijn dochter is hypersensitief en bijzonder kieskeurig in wat ze eet. Ik probeerde haar voeding bij te sturen door zoveel mogelijk slechte voeding te elimineren, maar er moeten natuurlijk ook voldoende voedingsstoffen in geraken. Dit gaat nog maar redelijk sinds ze een jaar of vijf is. Daarvoor was haar voeding zeer eenzijdig. Ik wist intussen wel al beter, maar ik kreeg het er gewoon niet in bij haar. Ik ben daar vaak heel wanhopig over geweest en voelde me zo machteloos.

Sinds een kleine twee jaar eet ze bijna iedere dag soep. Andere groenten weigert ze, op een occasioneel paar stukjes komkommer of wortel of kerstomaatje na. Ze verdraagt de texturen van groenten nog niet, maar ik ben al lang blij dat ze het in soep wel binnen krijgt. Sinds een half jaar doe ik in die soep (kant-en klaar) bottenbouillon poeder.
Ze eet sinds een jaar iedere ochtend 250 tot 500 gram rauwmelkse kefir, met een paar bosbesjes er bij. Ze eet graag speltcrackers, daar doen we dan een dikke laag rauwmelkse boter op, wat ze graag eet. Zij is dan blij met de crackers, ik met de boter :-)
Ze eet ook heel graag cashewnootjes of andere noten, maar die zijn niet goed voor haar, dus dat is eerder als een snackje. Ze eet alle dagen wat fruit (10-uurtje in school), liever dat dan koek in school ... .
Kaas of eieren wilt ze helaas zelden eten. Af en toe een omelet met veel spek. Want spek, worst, rauwe ham, gebakken kipfilet en alle soorten charcuterie zijn grote favoriet en dat krijgt ze zoveel ze wilt.
Ze krijgt verder alle dagen 2 tabletjes kindermulti (ongezoet en zonder hulpstoffen), en 1 capsule Blue Ice Royal. Als we er kunnen omrijden, krijgt ze ook rauwe melk, maar dat lukt helaas niet altijd.

Ze eet eigenlijk echt wel heel eenzijdig, maar ik probeer het zoveel mogelijk binnen Weston Price te houden, al hebben we ook wel een dag met friet of pizza. Eén keer per week heeft ze een snoep of ijsje of vruchtensapje. De rest van de week enkel bovenstaande.
Ondanks de eenzijdige voeding, hoop ik al een jaar of twee dat we op het goede spoor zitten met de voeding en de tanden. Ze heeft nu al 8 melktanden uit (spontaan uitgevallen) en 7 grote tanden er door. De nieuwe tanden zien er mooi uit. Ik ben soms zo ontzettend bang dat ze ook aangetast zullen geraken. Wat nog rest van haar melkgebit is een ruïne met zwarte plekken en afgebroken stukken. Ik heb er de afgelopen jaren proberen in te vertrouwen dat het lichaam van binnen uit aan de slag kon met de juiste bouwstoffen, en dat we drastische klassieke tandarts ingrepen wilden uitstellen om dit natuurlijke mechanisme van mineralisatie alle kansen te geven.

Behalve de zwarte plekken en afgebroken stukken in het melkgebit, heeft ze één kies die aan één kant is afgebrokkeld. Geleidelijk aan is die kies "omgevallen" met een stukje wortel dat door het tandvlees naar buiten steekt. Op een gegeven moment brokkelde die niet meer verder af, en het leek alsof die stabiel bleef zitten. Tot ze gisterenavond klaagde van hevige pijn daar aan. Ik heb haar de tandbalsem van Aman Prana aangedaan, en haar pijn verminderde grotendeels. Ik heb vandaag een aantal kindertandartsen gebeld. De meesten hadden pas tijd in oktober, stel je voor! Ik heb uiteindelijk iemand gevonden (geen bio tandarts helaas), waar ze vanavond toch terecht kon voor een eerste consult, en die zouden haar dan deze week nog kunnen behandelen. Tijdens het consult is een röntgenfoto gemaakt. Ik ben hier uiteraard geen fan van, maar ik dacht ook gezien het ernstige verval in haar mond, dat het wel eens nuttig kon zijn er eens een zicht op te krijgen van de huidige toestand.
De kindertandarts zei na een halve minuut in haar mond te kijken: ja dat wordt 2 sessies, alle melktanden extractie (slik!). Ze stelde voor om dit binnen 2 weken te doen, aan de hand van lachgas. En dan twee weken later de andere kant van de mond idem.
Ik zei haar dat m'n kind nu pijn had, en dat ik nu de nodige behandeling wenste enkel voor die kies. Ze zei dat ze dan maar al die tijd tot dan (2 weken) onophoudelijk Nurofen pijnstiller voor kinderen mocht nemen, 3x per dag.
Mijn kind heeft van haar hele leven nog nooit medicatie gehad, dus dit kwam wel even als een shock. Toen vroeg ik de tandarts of de datum van de "behandel-"afspraak geen risico vormt, aangezien we 2 dagen later op reis vertrekken naar Portugal. We moeten op het vliegtuig, dan een paar uren bus, en dan kamperen we in een afgelegen natuurgebied waar we geen auto hebben. Wat als er een infectie zou ontstaan in de wondjes of de draadjes los komen, of ... .
Antwoord van de tandarts was dat ze haar dan sowieso vrij zware antibiotica zou voorschrijven voor vlak na de behandeling, en tijdens de hele reis, zodanig we "safe" waren.
Mijn verontwaardiging was opnieuw zeer groot. Ik heb een kind dat zelden ziek is, af en toe een snotneusje, nooit langer dan een dag of drie, en nooit echt last van. Ze heeft in heel haar leventje nog maar 2x koorts gehad, eens flink 40° en de dag nadien was het vanzelf over.
Ik ben niet van zin om haar hele immuniteit te vernielen met zware antibiotica alleen maar om "safe" te zijn op reis. Ik ben niet principieel tegen antibiotica in het geval van een levensbedreigende situatie. Maar zoals het nu gesteld werd, is het toch wel heel gemakzuchtig. Die tandarts ging daar echt zo licht over, en zo automatisch, routinematig. Ze voegde er zelf nog aan toe: "ik doe 4 of 5 lachgas-kindjes per dag, dat gaat allemaal heel makkelijk en goed. Een week of twee Neurofen (pijnstiller) en het komt allemaal goed."

Wij zijn daar echt met een heel slecht gevoel buiten gegaan en ik weet momenteel niet goed wat nu wel en niet te doen.
Een eerste bemerking is dat er (volgens mij) niet gekeken wordt naar nieuw tandbeen en remineralisatie. Ik weet dat natuurlijk niet zeker, maar mijn (voor-)oordeel is dat ze hier waarschijnlijk geen enkele kennis van heeft, gezien haar super klassieke routinematige aanpak. Ze is van plan om het hele melkgebit te gaan "behandelen": tanden verwijderen en gaan boren en vullen wat niet verwijderd moet worden. Dit terwijl we eigenlijk voor die ene omgevallen kies kwamen, en dan nog maar enkel omdat mijn dochter gisteren avond aangaf daar last van te hebben.

Momenteel denk ik er aan om de afspraak binnen 2 weken te behouden, maar dan enkel voor die omgevallen kies met de wortel door het tandvlees (hoewel m'n dochter er vandaag al geen pijn meer aan had ...).
Maar dan nog blijf ik met volgende vragen: moet die kies er wel uit, en zo ja, wat is de negatieve invloed van dat lachgas en de gebruikte verdoving?
Kan ik dit vermijden, of moet het via deze weg (volledige narcose wil ik al helemaal niet). Kan het lachgas en de verdoving via detox verzorgd worden nadien?

Ik voel er momenteel niet veel voor om de rest van haar gebit te laten "behandelen" gezien ik niet eens weet hoe goed of slecht we intussen bezig zijn. Met veel geluk is de remineralisatie door onze afgelopen pogingen met de voeding al gestart, en dan wil ik dat echt niet laten kapot boren. Anderzijds kan het ook zijn dat er een heleboel echt rot zit, dat een belasting kan zijn voor haar gezondheid en dus behandeld moet worden, wat ik dan uiteraard wel wil doen.

Waar kan ik terecht voor een eerlijke, kundig consult? Ik las al van Peter Dros en Fred Neelissen. Zijn er zo nog aan te raden mensen dichter naar het Antwerpse toe? Of enkel deze twee, en zo ja, welke dan best in mijn dochter haar verhaal?

Ik wil vermijden dat we al het opgebouwde werk laten verpesten door een klassieke boorlustige geldwolf. Anderzijds wil ik ook geen risico's nemen met haar gezondheid enkel en alleen omdat ik hoop dat het met voeding alleen goed komt.

Wie brengt raad?


Hartelijk dank om mijn verhaal te lezen en te reageren waar mogelijk!!

 
Hallo Kathleen, welkom.
Wat fijn dat je goede info hebt gevonden en je voedingspatroon hebt omgegooid!
Ik zou nooit iets laten trekken bij een tandarts, tenzij je overtuigd bent van het nut daarvan. Zo heb ik nog 2 van de 4 verstandkiezen, terwijl door minimaal 2 tandartsen is vertelt dat ze er ECHT uit moesten. Afijn 20 jaar na advies 1 gaat het heel goed met die 2, dus.............
Heb je wel eens gehoord van meridianen/ energiebanen? Elke tand en kies is verbonden met zo'n baan. Het kan heel goed dat je bv problemen hebt met je knie en dat de bijbehorende kies opspeelt. Er is dan niets mis met die kies.
Een paar maanden terug heb ik een paar dagen 'gecrepeerd' van de kaak/kiespijn. Na een paar dagen was alles weer koek en ei. Na een paar weken laten een ander apart voorval kon ik het linken aan de lever. (die kan zorgen voor klachten die er ineens zijn en ook ineens weer weg zijn, met vlagen, als de wind). Ik heb toen ondersteuning voor de lever genomen in de vorm van Carduus Marianus d1(bij de da vandaan) en iets voor drainage (puntje bij mij), sindsdien geen rare streken meer. Of dat voor je dochter ook zo is weet ik niet, daarvoor moet je bij een expert zijn (bv homeopaat). Of te wel, als de klachten bij de kies vandaan komen is de pijn blijvend, mogelijk gevoelig voor warm én koud. Anders kan de kiespijn ook ergens anders vandaan komen.
 
Fred Neelissen heeft geen praktijk meer. Kan wel advies geven. Mijn tandarts - Tandarts AllDente te Bloemendaal - biologische tandarts - is opgeleid door Neelissen voor zover ik weet. Probeert mensen altijd te helpen tussendoor.
Maar ja, dat is niet in de buurt van Antwerpen.
Er zullen toch wel tandartsen zijn in Belgie? Trouwens die tandarts die je nu bezoekt lijkt me al helemaal niets. Laat maar kletsen. Er zijn vast welbetere tandartsen in de buurt, gewoon allemaal even bellen. Kost wat tijd ja.
 
Hi Kathleen, wat een verhaal. Ik zou een andere tandarts raadplegen idd. Ik ga zelf naar Mondzorg Landgraaf, bij Alex Abeling, in Sittard zit Joep Cuijpers, beide zeer bekwaam en iets dichter in de buurt voor jou.

Ik zou me niet teveel zorgen maken over de groenten, dat komt vanzelf wel steeds meer, groenten met veel roomboter en spekjes erdoor of gesmolten erover doet soms wonderen. 1 capsule royal is wat weinig, zou ik toch proberen om daar 3 x daags 1 van te maken. En eigeel kun je goed verwerken in verantwoordde toetjes/ijs op basis van yoghurt en fruit/beetje honing.
 
Bedankt voor de tips! Van de Blue Ice Royal capsule had ik geen idee hoeveel ze er als bijna 7 jarige mocht van nemen. Ik zal dat inderdaad verhogen naar 3 per dag dan.

Ik heb in België gezocht naar bio tandartsen, en heb er een aantal van gebeld, of bij vrienden gehoord die daar gaan / geweest zijn.
De ene "bio" tandarts had nog nooit gehoord over een mogelijks schadelijk effect van wortelkanaalbehandelingen. "Hij zou daar vast al iets van gehoord hebben als dat waar was."
De andere "bio" tandarts was naar eigen zeggen zeer natuurlijk geïnspireerd. Toen we buiten gingen, kreeg m'n dochter een staal tandpasta kado: reguliere tandpasta met fluor. Toen ik in vraag stelde of die fluor niet schadelijk was, was dit onzin volgens hem.
Nog een andere kende alleen de klassieke verdovingsspuiten en ziet daar geen problemen in. Remineralisatie van tanden was natuurlijk ook een fabel en boren de enige oplossing ... .
Ja hoezo bio tandartsen?? Het lijkt wel of ikzelf er al meer van weet dan dit zooitje tesamen.
Van de dame van gisteren, had ik niet veel beter verwacht (reguliere tandarts). Maar als de zoektocht bij "bio" tandartsen ook al tot zulke achterhaalde visies leidt, voel ik me er niet op mijn gemak om mijn dochter daar te laten behandelen. Het enige waarin bovenvermelde bio tandartsen verschillen, is dat ze een afzuiging en andere maatregelen gebruiken bij het verwijderen van amalgaam. Maar van Weston Price of herstel door middel van voeding weten ze blijkbaar niets en het is toch echt binnen die visie dat ik naar mijn dochter wil laten kijken. Temeer omdat ik niet de (hopelijk reeds gestarte?) remineralisatie wil laten weg boren! Maar dan moet je wel eerst een tandarts vinden die daarin gelooft natuurlijk.
Ze bestaan misschien wel in België, maar ik heb ze tot nog toe niet gevonden.

Ik ga eens kijken naar jullie tandarts tips in Nederland, en moesten er toch aanbevelingen zijn voor België, verneem ik dat natuurlijk graag.

Is er nog iemand die iets kan zeggen over dat lachgas? Tot nog toe heeft mijn dochter nog nooit medicatie gehad, en ik wil haar lichaam graag zo zuiver mogelijk houden. Anderzijds zou het misschien een goed middel kunnen zijn gezien haar angst voor de behandeling, en dan liever dit dan algehele narcose zoals hier zo vaak gebeurt.
Is lachgas relatief onschuldig (compleet onschadelijk volgens de tandarts)? Of is het een no-go wegens giftigheid of andere gevolgen?





 
van lachgas weet ik niets af
wat ik wel weet, is dat je de rommel in producten zit ook niet te veel moet uitvergroten. Een gezond lijf kan best een foto van het gebit hebben etc. Je moet oppassen dat je niet doorslaat en pas op met het lezen van allerlei verhalen, want wie zet er zijn ervaring neer? Diegene met het lijf die het niet aan kan, terwijl de meeste mensen het wel verdragen en dan kun je ook schade oplopen doordat je uit angst alles afwijst.
Verlies niet het geloof in biotandartsen, tussen het kaf zit ook koren.
Ik wens je veel wijsheid toe!
 
Laten we wel realistisch wezen: remineralisatie van het gebit van je dochter is naar alle waarschijnlijkheid geen reele optie. Betekent dit dat het gehele melkgebit dan maar moet worden getrokken? Mijn tip: laat Alex Abeling in Maastricht of Peter Drios in Kerkdriel dit beoordelen. Deze twee tandartsen zijn het verstgevorderd in Nederland en lopen zo te lezen lichtjaren voor op de 'bio'tandartsen in Belgie. Voor wat betreft de Blue Ice Royal-capsules, ga uit van 8-10 capsules per dag.

Mike
 
Ik wijs zeker niet alles af uit angst, maar ik probeer alert en kritisch te zijn, aangezien de biotandartsen (en ook de reguliere artsen) die ik tot nog toe tegen kwam dit duidelijk niet zijn. Net zoals onze huisarts voor het minste anti-biotica voorschrijft. In nood of levensbedreigende situaties zal ik dit zeker niet afwijzen. Voor een verkoudheid doe ik dat wel. Ik geloof zeker in biotandartsen, daarom ook dat ik blijf zoeken naar mensen die wel inhoud geven aan deze titel. Gelukkig blijken jullie er wel zo te kennen.

Wat betreft röntgenfotografie of lachgas heb ik gewoon geen enkel idee van de impact, vandaar de vraag, om wat te kunnen inschatten of dit een goede optie is of niet.
De meeste dokters hier zeggen immers bij alles dat het geen kwaad kan. Net zoals m'n moeder haar oncoloog die stelt dat chemo best wel mee valt voor het lichaam! Tja ...

Mag ik vragen waarom die remineralisatie geen reële optie is? Ik bedoel dit niet uit kritiek, maar uit nieuwsgierigheid. Is het omdat ze momenteel nog te eenzijdig eet? Of door de ene keer per week snoep? Ik heb zeker niet de verwachting dat haar melktanden als bij magie gaan terug groeien. Waar ik wel op hoop, is om het huidige tandbederf op de vele melktanden een halt toe te roepen, zodanig er geen ontstekingen of infecties optreden. Ik wens dat ze stabiel blijven tot ze uitvallen zeg maar. En het doel is ook om haar zo te voeden dat die nieuwe tanden sterker worden en blijven.

De Blue Ice Royal capsules zal ik nog meer verhogen dan. En ook een afspraak maken bij Alex Abeling dan wel Peter Dros. Bedankt voor dit advies.

 
Die melktanden gaan er van zelf uit vallen! Daar zorgt de natuur/het lichaam zelf voor, dus het is natuurlijk grote bullshit om die er uit te laten rukken. Ben je gelijk van het verdoving/lachgas probleem af. Maar als je daar nuchter naar kijkt dan kan je zonder geGoogle al concluderen dat het zeer onnatuurlijk is om een (kinder) lichaam te bedwelmen.
De blijvende tanden kunnen met een strak protocol behoorlijk gezond blijven, no worries wat betreft de melktanden, die gaan et toch vanzelf uit.
Die pijnlijke kies is neem ik aan een melkkies? Niets maar dan ook niets aan laten doen bij een reguliere tandarts!!!!!!
Zoek naar een natuurlijke manier om eventuele pijn te stillen of desnoods een farmaceutisch product, maar laat die kies door een van de genoemde tandartsen beoordelen. Dat kan best even wachten als ze weinig of geen pijn heeft. Een reguliere tandarts kan op korte termijn meer (blijvende) schade aan het lichaam aanrichten dan een paar weken of maanden wachten op een goede tandarts!
Slaap lekker.
 
Oja, heeft ze vaccinaties gekregen? Dan zou ik die laten ontstoren.
En ik raad je aan om het gaps boek te bestellen/lenen, zou me niks verbazen als de darmflora van je dochter uit balans is.
 
Mijn dochter heeft geen enkele vaccinatie gekregen, zelfs niet de "verplichte" in België.
Ze heeft ook nog nooit reguliere medicatie of antibiotica gehad. Ikzelf trouwens ook al zeker 15 jaar niets meer van zulke dingen. Ze heeft jaren lang - naast andere voeding- borstvoeding gehad op verzoek. Die melk was waarschijnlijk ontoereikend als ik me er nu over inlees, maar het was dus alleszins geen kunstvoeding uit de supermarkt.
Ook de bevalling was volledig natuurlijk zonder chemische opwekkers ofzo.
De enige "behandeling" die ze ooit heeft gehad, was wat vliersiroop of een lepeltje bio Manuka honing als ze een paar dagen snot of hoesten had, wat dan ook na die paar dagen direct voorbij was. Ze had één keer windpokken, maar dat ging bijna ongemerkt voorbij zonder al te veel last voor haar, ze zag er zelfs niet ziek uit behalve wat blaasjes.
Ze is veel onder andere kinderen, ook tussen zieke kinderen, maar zij heeft zelf zelden ergens last van en nooit ernstig.
Haar stoelgang is bijna ook altijd goed. Ze gaat op regelmatige basis en normale structuur, op een enkele keer na. Ook zo goed als nooit last van buikpijn ofzo.
Alleen die tanden ... wat ik dus denk te wijten aan een slechte basis aangelegd tijdens de zwangerschap en de eerste jaren. En wat ik nu zoveel mogelijk probeer te herstellen en bij te sturen.
Gaps boek zal ik bestellen.

 
Niks mis met gaps, maar als er geen darmproblemen zijn en het vnl over tanden gaat dan zou ik mij op Ramiel zijn protocol richten.
 
ja voor zo ver ik kan inschatten, zijn haar darmen helemaal prima. Het zijn echt enkel de zwakke tanden wat het probleem is.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan