Histamine en slechte darm - voorstellen Marjolein

Ik reageer ook even op NAET: ik heb het ook gedaan: maar ik kwam er op een gegeven moment achter hoe arbeidsintensief het is en dat de grondlegster ervan zelf ook die therapie moest blijven herhalen voor blijvend "succes". Wat mij betreft kan men de energie beter anders richten. Het klinkt meer als sussen van allergieen, dan als de bodem eronder wegvagen.

 
Dat wist ik niet, heb ik ook nog nooit gehoord.

Ik heb nog niets hoeven herhalen. Maar ik kan me voorstellen dat als je ondertussen niets anders aan je bijnieruitputting doet het allergie-probleem zich opnieuw kan opbouwen.

Doe je wel wat aan je bijnieruitputting zoals hierboven beschreven, waarbij ook NAET je helpt, dan help je jezelf weer om geen nieuwe allergiën op te bouwen.

 
Hai Mike,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Klinkt niet heel best, een extreme variant van wat jij hebt gehad en jij bent als ik t goed begrijp al jaren bezig om het tij te keren… Dan zal ik idd een lange adem moeten hebben…

Biogene amines ben ik inderdaad ook al op gewezen; mijn huidige therapeut, is er panisch voor en van haar mag ik bijna niets meer eten vanwege de biogene amines… Dit is echt onmogelijk, je komt zo op een heel beperkt dieet waardoor je in mijn ogen nog meer tekorten opbouwt… en idd je systeem steeds zwakker maakt…Helaas…

Ik heb een extreme zout-behoefte, vroeg me telkens al af waar dat door kwam, maar als ik je goed begrijp ligt dat dus aan die uitgeputte bijnieren in combinatie met maagzuurtekort… Dat ik tekort aan maagzuur heb dacht ik idd al aangezien mijn vertering echt heel slecht is voel me vaak vol en opgeblazen na het eten… Het vreemde is echter dat ik me voller en meer opgeblazen voel van veel granen dan van ei of kip. Ik kan zo 5 gebakken eieren eten met tahin, dat ligt beter dan pap van hele haverkorrels, voel ik me echt ziek en misselijk van. Dit is toch best vreemd aangezien Koolhydraten vaak makkelijker te verteren zijn dan eiwit en vet… Heb je daar een verklaring voor.

Ik gebruik nu overigens enzymen die de spijsvertering wel een heel stuk verbeteren. Maar waarschijnlijk maak ik daarmee mijn systeem alleen maar zwakker omdat ik zo weer een taak afneem. De theorie achter de enzymen was dat ik mijn spijsvertering zo rust geef en stimuleer om zelf weer enzymen aan te maken.

Is het nu voor mij met mijn zwakke spijsvertering verstandig om die vette voeding van Weston Price te gaan eten? En waarmee kan ik nu het beste beginnen volgens jou? Vind dat nl best lastig… Heb al zoveel geprobeerd…

Heb je nog tips om mijn stoelgang wel een beetje op gang te houden dan dmv senna? Want dat is helaas het enige dat voor mij werkt op dit moment. Zou oxy powder een goede keus zijn? Heb nl nog capsules liggen, die heb ik tijdje terug van iemand gekregen maar nog niet gebruikt…

Weet jij toevallig ook wat kaliumsulfaat (celzout nr 6) met je lijf doet? Heb dit nl voorgeschreven gekregen van een iriscopiste en het zit ook in ph-correct poeder van mijn therapeut. Zowel op die korrels van de iriscopiste als op ph-correct poeder reageerde ik heel erg heftig; shaken, onrustig, heel erg emotioneel (hele dag huilen), boos, bijna agressief… wist me met mezelf geen raad meer… Niemand kon mij vertellen hoe dit zo kon… Ze vonden het alleen vreemd…Heb jij een idee, hangt dat ook samen met de bijnieren?

En heb je misschien nog literatuur die je adviseert zodat ik mezelf een beetje in kan lezen…Boeken over Weston Price dieet, bijnieren, darmen etc etc.

Alvast bedankt!

Marjolein

 
Quote:
Het vreemde is echter dat ik me voller en meer opgeblazen voel van veel granen dan van ei of kip. Ik kan zo 5 gebakken eieren eten met tahin, dat ligt beter dan pap van hele haverkorrels, voel ik me echt ziek en misselijk van.


Houden zo, dat is alleen maar goed! Het lijkt er op dat jij van nature bent uitgerust met sterke genen en dat de schade die jij jezelf in het verleden hebt toegebracht beperkt is. Dit klinkt in ieder geval hoopvol!

Quote:
Dit is toch best vreemd aangezien Koolhydraten vaak makkelijker te verteren zijn dan eiwit en vet… Heb je daar een verklaring voor.


Dat is een foutieve aanname. Diabetes, bijvoorbeeld, is een stofwisselingsaandoening die zich kenmerkt door een slechte vertering en omzetting van koolhydraten.

Quote:
Heb je nog tips om mijn stoelgang wel een beetje op gang te houden dan dmv senna? Want dat is helaas het enige dat voor mij werkt op dit moment. Zou oxy powder een goede keus zijn? Heb nl nog capsules liggen, die heb ik tijdje terug van iemand gekregen maar nog niet gebruikt.


OxyPowder kan helpen. H2O2 ook. Verder zuiveringszout (natriumbicarbonaat) en bitterzout (magnesiumsulfaat). Rauwe melk is ook zeer ontgiftend.

Quote:
Heb jij een idee, hangt dat ook samen met de bijnieren?


Hier iets over de samenhang tussen kalium en de bijnieren en hoe dit kan uitwerken op je emoties:

http://drlwilson.com/Articles/sodium-potassium%20high.htm

Mike

 
Bedankt voor alle tips en adviezen tot nu toe!

Dan toch nog een paar vraagjes;-)

Iemand tips en adviezen hoe nu van start te gaan met helen van darm en bijnieren. Wat als eerste aanpakken, eerst darm of eerst bijnieren. De darmflora is nagenoeg verdwenen (laatst ontlastingsonderzoek bij RP-Vitamino laten doen) en darmslijmvlies is erg aangetast; lekkende darm... Maar bijnieren functioneren dus ook niet goed (allergieen, stress, burn-out al ruim 2 jr...)

Ik wil nu beginnen met adrenal maar mss ook probiotica? Gebruik nu ook nog spijsverteringsenzymen 4 keer p/dag

En de voeding waar ik zo allergisch op reageer (histamine) wel of niet mijden. Snap dat mijn systeem niet sterker wordt van eliminatie dieet en dat je 't daarmee alleen maar erger maakt. Maar zodra ik voedsel eet waar ik op reageer is de reactie gelijk erg heftig; hele dikke pijnlijke keel, neus helemaal verstopt (onstoken, groen slijm... sorry niet zo smakelijk :-()jeuk, hoofdpijn, ziek gevoel... Gebruik propolis om deze reacties enigszins te verzachten...

Iemand nog tips/ideeen voor boeken die ik zou kunnen lezen om mijn eigen kennis hieromtrent wat te vergroten? Heb al heel veel gelezen... (laatst het energieherstelplan van Marijke de Waal Malefijt... Dat gaat weer uit van een hele andere theorie dan WP... Zo lastig... :-(

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

 
Hoi Marjolein, welkom

Je zou met rauwmelkse kefir en bottenbouillon je darmen kunnen ondersteunen en glutenvrij gaan eten om verdere schade te beperken. Als je veel wilt weten over WAPF en darm en bijnierklachten kun je deze site doorspitten, daar ben je wel even zoet mee. Ook het boek van Weston Price en het boek van Wilson over bijnieruitputting. Tegen de obstipatie misschien de zoutflush ala Poekie af en toe inzetten
Quote:
Je doet in een 1/2 liter water 2 theelepels keltisch zeezout. Goed doorroeren tot alle zout is opgelost.

Drink deze halve liter zout water op direct 's ochtends na het op staan.

Ga dan een half uurtje liggen op je rechterzij. Dit omdat de maagopening aan die kant zit dan kan het zoute water direct uit je maag naar de darmen. Als het goed is kun je vrij snel goed naar de wc, bij ons werkte het iig prima.


 
Dank je Tanja! Zoutflush ga ik zeker proberen... Kijken of ik bij biowinkel Keltisch zeezout kan krijgen.

Heb afgelopen weekend Rauwe melk gekocht; heb jaren geen melk meer gedronken, at alleen nog kwark. Met hoeveel kan ik beginnen, maakt dat uit? Neem nu zo'n 100 tot 150 ml p/dag is dat genoeg of al teveel. Vind het heerlijk zou alles in een keer op kunnen :) Maar lijkt me toch niet verstadig... ;-)

Iemand tips...

 
Hallo Marjolein,

Jouw hele verhaal lijkt heel veel op de mijne.

De darmproblemen, darmkolieken en ondanks (of dankzij?)alle "experts" wordt het alleen maar erger.

Ook dit:
Quote:
Darmflora is nagenoeg verdwenen door alle darmspoelingen en laxeermiddelen (van dokter en wat ikzelf ook nog heb uitgeprobeerd… niet zo goed… weet het…)


Wat ik allemaal niet gedaan heb dat volgens de experts een fantastische darmwerking zou garanderen... En het werd alleen maar erger en erger..

Quote:
Reageer op AL het voedsel dat histamine bevat en daarbij ook nog hele heftige kruisreacties (reageer nu ineens ook op wortel, appel, peer, terwijl deze niet histaminerijk zijn, maar ben allergisch voor boompollen in geringe mate en in erge mate allergisch voor graspollen… en dat geeft kruisreacties…).



Het kan ook zijn dat het komt door de khd en fructose in deze voedingsmiddelen...

Quote:
Het vreemde is echter dat ik me voller en meer opgeblazen voel van veel granen dan van ei of kip. Ik kan zo 5 gebakken eieren eten met tahin, dat ligt beter dan pap van hele haverkorrels, voel ik me echt ziek en misselijk van



Had ik ook.

Quote:
(laatst het energieherstelplan van Marijke de Waal Malefijt... Dat gaat weer uit van een hele andere theorie dan WP... Zo lastig



Als ik de cover van het boek zo zie lijkt mij dat een HEEL slecht idee.

En Dr. Saskia van As wil van de dikke darm een groente fermentatievat maken.. :roll:

Wat mij na al die jaren heeft geholpen, en ik kan nu af en toe ook weer granen e.d. eten als ik dat zou willen, is het volgende:

De darmen helen dmv bottenbouillon's. Zo veel mogelijk, elke dag.

ALLE granen,pseudo granen, noten, peulvruchten en (zoet)fruit weglaten.

Maak stoofpotjes van bouillon, vlees en wat groenten.

Verder vlees, eieren, vis.

Veel ghee en andere dierlijke vetten.

Zeer matig witte rijst en/of zoete aardappel (max 100 gram)

Mocht je stoelgang moeilijk gaan dan zou ik wat meer vet nemen.

Of anders de zoutflush inderdaad of gewoon wat extra magnesium totdat je wel ontlasting krijgt.

En ik zou meteen aan de rauwe melkkefir gaan als ik jou was. Zeker omdat je hele darmflora ontregelt is.

Het bovenstaande is wat mij na al die jaren er weer helemaal bovenop hebben geholpen.

Ik kan het je alleen maar ten zeerste aanraden.

Succes!

 
Hallo Marjolein,

Uit alles blijkt duidelijk dat je leeft met een lekke darm die de oorzaak is van alle andere klachten. De anderen hebben al hele goede tips gegeven waarop ik de volgende aanvulling heb.

Zelf heb ik goede ervaringen met het bevorderen van de stoelgang door volgende combinatie

> zoutflush : 1/2 uur voor het ontbijt

> inname van chlorella : 3 maal per dag voor de maaltijd, opbouwend per keer van 1 tabletje van 250 mg naar 5 tabletjes van 250 mg tot het moment dat je heel goed en energiek voelt - hierna volstaat onderhoudsdosering van 2 tot 3 tabletten voor elke maaltijd)

> drinken van groene thee.

 
Hoi Marjolein, ook een welkom van mij.

Ik heb eigenlijk niets meer toe te voegen.

Het recept voor de bottenbouillon vind je bij recepten op mijn site.

Daar staat ook hoe je zelf kefir en yoghurt maakt.

Je zou de chlorella ook kunnen vervangen door spirulina, chlorella bevat grotere eiwitten die moeilijk verteerbaar kunnen zijn voor jou.

De groene smoothie zou ik vervangen door de yoghurtsmoothie van Mike. rauwe groene bladgroente in je smoothie is niet aan te raden, i.v.m. de onverteerbare cellulose die je darmwand schuurt.

Kijk ook op mijn site bij 'juiste voeding' en neem het 'alleen lezen forum' tot je, daar staan teksten van Mike.

Overigens vind je op mijn site allemaal informatie vanaf dit forum overzichtelijk bij elkaar gezet.

Lia

 
Quote:
Is het nu voor mij met mijn zwakke spijsvertering verstandig om die vette voeding van Weston Price te gaan eten? En waarmee kan ik nu het beste beginnen volgens jou?


Bottenbouillon is niet vet, en wel heel goed voor je darmen (collageen/gelatine).

Koop een paar goede stukken bot, van de biologische slager, als het even kan van een gewricht. Zet het heel lang op. Om de beste helende stoffen uit de botten te halen, zet je ze 24 uur op - tegen het kookpunt aan, en steeds water toevoegen. Over een paar dagen verdelen natuurlijk. Goed zeven, daarna in de koelkast, dan kun je het vet er makkelijk afschrapen (om later iets in te bakken bijvoorbeeld). De substantie die overblijft is een grote gelei, vetloos en supergezond. Die warm je op. Succes.

 
Quote:
Dat wist ik niet, heb ik ook nog nooit gehoord.

Ik heb nog niets hoeven herhalen. Maar ik kan me voorstellen dat als je ondertussen niets anders aan je bijnieruitputting doet het allergie-probleem zich opnieuw kan opbouwen.

Doe je wel wat aan je bijnieruitputting zoals hierboven beschreven, waarbij ook NAET je helpt, dan help je jezelf weer om geen nieuwe allergiën op te bouwen.


Hoi Indigo, nog even reageren op je eerdere post: de ervaring is de beste raadgever: als jij er baat bij hebt gehad is dat belangrijke info. Ik had er op een gegeven moment de sessies niet meer voor over: er kwam geen eind meer aan die behandelingen. Maar het is goed te vernemen dat jij er zoveel baat bij hebt gehad. Hoeveel sessies heb jij gedaan alles bij elkaar? Wat ik hoorde van mijn toenmalige behandelaar is dat de grondlegster in NL een sessie kwam geven en ze kwam erachter dat de ruimte vol schimmels zat: en toen moest ze eerst weer NAET bij zichzelf doen (je kunt het ook zelf doen: dat moest ik zowiezo tussendoor ook met dat apparaatje met dat infrarood licht: jij ook?).

Hier veelbelovende statistieken over de NAET-behandelingen, maar goed wel doelmatig dus!: http://www.allergie-weg.nl/info-hoe-en-wat-geen-forum/hoe-effectief-is-naet-helpt-naet-statistieken

 
Ik heb alles bij elkaar 18 sessies gehad, verdeeld over twee series. De eerste keer had ik een stuk of 6 sessies gehad en die heb ik pas twee jaar later een vervolg gegeven. Toen bleken overigens ook alle eliminaties van de eerste sessies nog goed te zijn, dus er hoefde niets herhaald te worden.

Mooie statistieken trouwens, die je hebt opgespoord op internet. Eigenlijk geven deze ook al aan dat NAET min of meer altijd succesvol is, als je maar volhoudt.

Quote:
Ik had er op een gegeven moment de sessies niet meer voor over: er kwam geen eind meer aan die behandelingen.


Dat is precies waar ik eerder ook op doelde. Dat maakt dat mensen zeggen "het werkt niet", maar eigenlijk zouden ze ook kunnen zeggen, "ik moest van ver komen en ik had het er het geld / de tijd niet voor over om het af te maken".

Het goede nieuws is natuurlijk wel dat, mocht de nood toch aan de man zijn, alles wat je gedaan hebt niet weg is en je altijd nog kunt besluiten om het traject alsnog af te maken. Zorg gewoon eerst voor een goede aanvullende verzekering en zoek een NAET-therapeut die vergoed wordt. Je kinderen liften gratis mee op jouw verzekering, dan kun je voor een kleine investering jezelf en je kinderen laten behandelen.

Leuk om in het artikel te lezen dat in Amerika al verschillende verzekeringsmaatschappijen de NAET-behandelingen vergoeden. Dat zegt toch wel wat.

 
@ Indigo:
Quote:
"ik moest van ver komen en ik had het er het geld / de tijd niet voor over om het af te maken"


Mijn motivatie om te stoppen destijds: mijn toenmalige behandelaar fietste de NAET-behandelingen er een beetje in bij mij destijds zonder echt goed uit te leggen van haar uit hoe belangrijk het voor haar was (afgezien van de inkomsten).

Ik kreeg een boek mee met uitleg van de grondlegster, ok, maar voor mij was het toen abracadabra. Ergens voelde ik me erin geluisd en ik moest 3 keer per week naar haar praktijk ineens en ik was al zo moe. Als ze me die statistieken gelijk had laten zien dan was ik veel verder of als ze me had uitgelegd hoezeer zij dacht dat die allergieen mij onderuit haalden ook vergeleken met de infecties die ik ook veelvuldig had/heb en meer van die dingen. Nu weet ik nog niet of ik het zou doen, maar je verhaal is wel opbeurend in elk geval Indigo, dank je!

 
Hallo Marjolein, ik ben nu meer dan een jaar lid van dit forum en leer hier veel. Ik reageer niet vaak op een bericht, maar neem de wijsheid van anderen graag in me op.

Jouw topic heb ik aandachtig doorgelezen. Herken er veel in. Ook mijn darmslijmvlies is ernstig aangetast. Ik heb meer dan 10 jaar gelaxeerd met senna en nog veel meer jaren heel vaak mijn voedsel uitgebraakt na enorme vreetbuien (boulima)

Na diverse darmspoelingen ben ik pas echt ziek geworden. Het leek alsof het beetje bescherming wat er nog zat, daarmee weggespoeld was. (Mijn eigen theorie hoor)

Er zijn veel nuttige voeding tips aan je gegeven, die ik zeker ter harte zou nemen als ik jouw was. Wat ik je zou willen aanraden is inderdaad te beginnen met kefir van rauwe melk, de bottenbouillons en sole van keltisch zeezout. Zelf elimineer ik (jammer genoeg) kaas en eieren, aangezien ik het (nog) niet verdraag. Wat ik lees, gaat dat prima bij jou en dat is alleen maar een groot pluspunt. Ik ga het binnenkort wel weer proberen. Voor mijn (extreme) obstipatie gebruik ik al geruime tijd oxypowder. Iedere avond voor het slapen gaan 3 capsules. Het werkt goed. De bagger komt er tenminste op deze manier uit.

Om maagzuur aan te maken, drink ik regelmatig water met sole en appelazijn en na het eten neem ik betaine HCL met activator van Premier HCL. Dat doe ik nu sinds een paar dagen, dus het is afwachten of het een toegevoegde waarde heeft.

Ik heb een tijd gehad dat ik mijn hulp zocht bij allerlei behandelaren. Hier ben ik mee gestopt, aangezien me het niet echt verder bracht. In plaats daarvan ben ik voedingsadviezen gaan opvolgen die hier op het forum te lezen staan.

Verder neem ik al meer dan een jaar adrenal. Sinds kort ook pancreas glandular en schildklier glandular.

Daarnaast drink ik als ontbijt vrijwel dagelijks een kefir smoothie met onder andere (geblendeerde) rauwe biologische kalfslever.

Nog regelmatig voel ik me ziek (vooral heel misselijk en op zo'n moment energieloos), maar in vergelijking met zo'n anderhalf jaar geleden, ben ik zeker vooruit gegaan.

@Mike, bedankt voor je uitleg! Helder.

 
@Lievergezond, jammer dat je zo'n therapeut hebt getroffen. Ik kan me voorstellen dat je dan afhaakt. 3 x in de week is nergens voor nodig. Al zou je 1 x in de maand gaan, de behandeling blijft net zo effectief, het duurt dan alleen heel lang, zonder dat je direct resultaat merkt. Fijn dat je nu zover bent dat je een dergelijke ondersteuning niet meer nodig hebt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.325
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan