Hi allemaal! -> tips/adviezen bijnierinsuffecientie

ellisjansen

New member
Hi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en stel mezelf graag even voor. Graag maak ik ook gelijk gebruik van het vragen om adviezen/tips:)

Ik ben Ellis, 27 jaar en tot aan vorig jaar juli ging alles goed.

Ik heb een vraag aan jullie. Soms kom je op een punt dat je écht niet meer weet waar je het moet zoeken en wat te doen.
Gisteren heb ik een acth 250 stimulatie test ondergaan en heb stiekem in m'n dossier al de uitslagen bekeken. Ik wist wat de waardes minimaal moesten zijn, en die heb ik helaas gehaald. Helaas? Ja helaas. Ik, m'n omgeving, m'n huisarts, en de Endocrinoloog zelf waren er van overtuigd dat er een bijnierinsuffecientie aan de orde was gezien de klachten en feiten en het ontstaan ervan. Inmiddels zit ik al 13 maanden thuis en heb ik de nodige artsen en natuurartsen wel gezien. Na vele (dubieuze) verdenkingen, ms, Lyme, hersenbeschadiging, burn out, b12 etc etc etc is inmiddels alles uitgesloten en waren de bijnieren het meest logische aangezien ik vorig jaar ontzettend heftig en verkeerd heb gereageerd op prednison. Eigenlijk hoop ik stiekem dat zo'n test ook vals negatief kan zijn. Aan de andere kant wil ik ook niet zo'n persoon zijn die persé een labeltje wilt hebben. Toch blijf ik van mening dat klachten een reden moeten hebben en de uitspraak 'leer maar met onverklaarbare klachten leven' gaat er bij mij niet in. Gelukkig bij m'n huisarts ook niet.
Excuses voor het lange verhaal, maar ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar tips en adviezen wat ik nu het beste kan doen.... M'n klachten zijn trouwens alleen extreme vermoeidheid/uitputting na een hoge dosis prednison vorig jaar september. Ik ga wel vooruit, maar ontzettend langzaam en op deze manier ben ik over een jaar of 6 een keer de oude. Verder heb ik geen pijntjes en kwaaltjes of iets. (Behalve de ziekte v crohn, maar die is momenteel zonder medicatie nog steeds stabiel).

Dank voor jullie meedenken alvast!!! :)
 
De eerste vraag is: voor welke klacht had je prednison?
Ben je al begonnen met je eetpatroon aan te pakken?
Wat eet je zoal.
De ziekte van Crohn zou je moeten oplossen met goede voeding, niet perse met medicatie.

 
Hi liesje

Dank voor je reactie! Ik kreeg prednison (+mercapturine) voor een crohn opvlamming.
Inmiddels ben ik al een jaar medicatie en zo goed als klachten vrij! Waarschijnlijk door het aanpassen van m'n eetpatroon. Ik ben sinds dec15 gestopt met lactose en koemelk en merk een sterke verbetering! Dus dank voor je antwoord, maar dat is allemaal onder controle :)
Het gaat me echt om de bijnieren... Of een ander verschijnsel waar ik deze klachten van kan hebben. Al lijkt dat me onwaarschijnlijk omdat de klachten dus instonden direct ná de prednison en ook tijdens het afbouwen ervan.
Daarnaast had ik ook nog een 3 x verhoogde 6mp spiegel in m'n bloed door de mercapturine. Na 9 weken dus direct mee gestopt. En weiger nu alle vormen van medicatie. Indien opvlamming is m'n keus op LDN gevallen.

Groetjes
 
Beste Ellis,

Prednison is geneesmiddel waarbij er synthetisch bijnierschorshormoon wordt toegediend. In jouw geval zou er uitgezocht moeten worden of op een natuurlijke manier corrigeren van de werking van de bijnieren een optie is.

Hier op het forum gebruiken heel wat mensen de sole op basis van keltisch zeezout om de bijnierwerking te ondersteunen.

Je zou ter ondersteuning ook kunnen denken aan ribes nigrum op basis van black currant seed oil of gemmotherapie van b.v. herbalgem onder de vorm enkelvoudig moedermaceraat ribes nigrum (= cassis). Een andere optie is natuurlijk dierlijk bijnierschorshormoon waar ik zelf niet zo 'n voorstander van ben om de reden dat niet iedereen een verbetering van de klachten rapporteert.

Misschien was je niet bekend dat er ook een verband aanwezig kan zijn tussen een zinktekort en problemen met darm- en bijnierwerking. Dit is een jarenlang proces dat vrij onschuldig begint en geleidelijk aan in gradatie toeneemt.

Ik zet er link bij die hier nader op ingaat.
http://www.orthokennis.nl/nutrienten/zink
 
Beste ,

Dank voor je antwoord!! Er komen heel wat nieuwe dingen in je bericht voorbij terwijl ik dacht er veel van te weten haha.
Ik denk zelf niet dat het bij mij komt door zink tekort en of door de darmen. Dit omdat het niet geleidelijk is ontstaan maar acuut na de prednison kuur. De bijnierdruppels die ik gebruik van de huisarts zijn van dierlijk extract. Ik merk wel enigszins verbetering maar heb het idee dat het blijft " hangen ". Dat ik nog wat " zwaarders " of extra's nodig heb om er boven op te komen. Ik gebruik wel keltisch zeezout (paar korrels in glas water) maar niet de sole. Heeft dit dezelfde werking?
En weet je misschien ook of er nog een andere test is die ik kan doen ipv de acth test?
Na de test heb ik me 2 dagen redelijk gevoeld, en daarna 5 hele slechte dagen gehad.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan