Heidefiets

Heidefiets

New member
Hoi,

Ook ik zal me voorstellen als Heidefiets.

Ik ben zeker de laatste 25 jaar bezig met voeding. Ik kook al jaren geen instant en elimineer steeds meer uit mijn keuken.

Soms vergrijp ik me wel eens aan chips of andere ongezonde dingen, want ik ben niet heilig. En als ik onder druk sta, ga ik wat sneller voor de bijl.

Ik vind kokosolie erg lekker, maar roomboter ook wel eens en gebruik een goede olijfolie in de sla. Helaas ben ik de laatste jaren aan het tobben met de overgang. En ik merk dat ik uit balans ben. Mijn gewicht schommelt en ik heb vaker koudjes en ontstekingen. Momenteel zit ik na een darmontsteking nu met een maagontsteking thuis. Mede te danken door heel veel werkstress. Ik ben om mijn maag/ darmen tot rust te brengen aan de yoghurt. En zo kwam ik hier op dit forum terecht. Een hele openbaring kan ik zeggen, er zijn meer mensen die denken zoals ik. Ik drink een sole, gebruik veel kruiden en probeer qua voeding dicht bij de bron te blijven. Jarenlang verdroeg ik geen melk. Wel karnemelk en yoghurt. Mijn stelling was altijd melk is voor baby's van zoogdieren. Als kind had ik eczeem . Nadat ik van de melk afbleef verdween die geleidelijk. En zo puzzelde ik verder.

Deze week ga ik mijn yoghurt maken. Ik heb goede probiotica nodig voor t herstel in mijn systeem. Ik heb hier al heel veel gelezen.

Ik houd jullie graag op de hoogte van mijn pogingen. Dankjewel voor alle info hier.

HeidefIets

 
Hi Heidefiets, welkom.

Succes met het maken van je yoghurt, als je goede probiotica nodig hebt is kefir heel goed, daar staat ook genoeg info over op het forum.

 
Dag Tanja,

Maar het enten van melk lijkt mij makkelijker als ik dat hier zo lees.

Wat is precies het verschil en hoe is de smaak?

Groetjes

 
Kefir bevat naast meer probiotische melkzuur bacteriestammen dan yoghurt ook nog bepaalde gisten. Het is iets dunner (wordt dikker naarmate je het langer laat staan) en is wat zuurder.

Is niet moeilijk.

 
Dag Tanja,

Kheb net bij de boerin verse melk gehaald.

Straks yoghurt maken.

Kefir heb ik niet in huis, al wil ik het wel eens proberen.

Groetjes

 
Welkom heidefiets,

Lees net je topic. Ook kombucha kan wat voor je betekenen. Er zijn diverse mensen op het forum die wel een zwammetje voor je overhebben. Ook kefir is wel verkrijgbaar via de leden.

Lees hier meer over kefir.

Daar kun je het eventueel gratis afhalen of tegen verzendkosten laten versturen.

Lia

 
He Poekie,

Dank voor je aanbod. Eigenlijk wil ik het wel proberen. Ik ben me aan het inlezen, zoals dat zo mooi heet.

Ik kom eigenlijk thuis. Ik herken zoveel dingen.

Het is jammer dat mijn lijf ziek is, ik weet bijna zeker dat het de stress is. Het begon met een buikgriep die ik niet goed heb uitgeziekt, ik rende naar de zaak want die had hulp nodig en daar ging ik. helse pijnen in de maagstreek en alle ellende van dien. Ik zit een een fikse maagontsteking thuis. Heel pijnlijk allemaal. Ik las al veel op de site van fonteine en zo ben ik hier terrecht gekomen. Alleen verdraag ik momenteel zo weinig. Ik ben echt zoekende maar weet niet waar te beginnen. Ik lees bv h202, heel belangrijk, maar kan ik dat verdragen in een ziek systeem. Door stress zouden mij bijnieren uitgeput kunnen zijn. Ik heb zelfs een testje gedaan, het zou idd kunnen kloppen. Magnesium is heel belangrijk. Stoelgang verloopt uiterst moeizaam, dus heb ik maar kokosmeel aan het eten toegevoegd.

De intentie was om van de rauwe melk, yoghurt te maken. Alleen was de eerste lading zo weg. Grappig dat ik nu de rauwe melk wel verdraag.....

En ik vond t heerlijk. Gelukkig kan ik onbeperkt halen bij de buren. Ik heb besloten een hooikist te maken om daarin de yoghurt te laten broeien.

Ik moet goed voor mezelf zorgen, alleen weet ik het nu even niet. :-(

 
Dat je goed op rauwe melk reageert is een hoopvol teken! Ik raad je aan om het accent steeds meer te gooien op dergelijke vloeibare en zeer voedzame voeding. Denk hierbij aan beestenbottenbouillons, melk- en waterkefir, kombucha en inderdaad zelfgemaakte yoghurt. Je zit dus al op een goed spoor, ga daarmee door!

Mike

 
Dag Mike

Melkkefir ga ik achter aan.

Sole elke morge en avond kleine theelepel in water.

Bottenbouillon ga ik maandag maken. Doe ik wat zeewier blend in.

Verder gekookte geoente en wat vis of kip

Ik heb als ondersteuning cod levertraan.

Het gaat ietsie beter maar ik ben erg nog lang niet.

Vraagje mike, verdraag ik de h202 al?

Ik zou dat willen gaan gebruiken gezien de voordelen.

Wat ik wel vreemd vond en vind, dat ik de chlorella niet verdroeg.

Maar dat was net voor de aanval zeg maar, zelfs na het eten van een banaan proefde ik metaal in de mond.

Maar die is nu well weg gelukkig.

Bedankt voor je reactie,

Marjan

 
Hoi Heidefiets,

Ik zat even wat te speuren over maagontstekingen, ik ben inmiddels ook de gelukkige eigenaar van zo'n ontsteking (nog wel een milde volgens mij). Vraag me af of jij er inmiddels helemaal vanaf bent. Ik gebruik nu sinds 2 weken propolis, heb wel het idee dat dit werkt, misschien ook iets voor jou mocht je nog last hebben? Ik baal alleen omdat ik niet goed tegen yoghurt kan, daar krijg ik echt maagpijn van, het maakt niet uit welke soort, gepasteuriseerd of rauw.

Groetjes San

 
Dag San,

Dat is naar, ik hoop dat je niet teveel pij hebt (gehad)!

Ik had een hele flinke, jammer genoeg. Maar ben er redelijk door. Al blijft de maag gevoelig.

Vooral met sterke kruiden of (fruit) zuren.

Ik gebruik geen medicijnen, mijn voeding was mijn medicijn. Ook geen maagbeschermers, want dan ben je nog verder van huis.

Daar wordt je zo afhankelijk van. De rauwe melk en bottenbouillon deden het voor mij.

Heel veel sterkte.

 
Gelukkig dat het bij jou redelijk onder controle is, en dat je zover bent gekomen met voeding. Ik had wel regelmatig pijn (dacht dat het de darmen/lever waren, nooit aan de maag gedacht totdat een therapeut het ontdekte), maar pas sinds een paar weken moest ik er soms voor gaan liggen. Inmiddels is dat over sinds ik propolis gebruik, dat is iets van bijen (heb op het forum gelezen dat bijenproducten altijd goed zijn volgens Mike). Medicatie begin ik verder echt niet aan, daar ben je inderdaad verder mee van huis.

Op onze gezondheid dan maar!

 
Hoi San,

Idd, op onze gezondheid.

Rauwe honing eet ik op een cracker als ontbijt. Met kokosolie voor het vet.

Misschien heeft dat idd bijgedragen aan rust in de maag.

En het voorkomen van stress, dat was bij mij de boosdoener....helaas te ver laten komen.

Groetjes, Marjan

 
De laatste week weer heel serieus bezig geweest na klachten ( galstenen)

Ter ondersteuning en als voorbereiding op de reiniging ook het boek van Weston Price, voeding en fysieke degeneratie besteld, ik kan niet wachten.

Groetjes Marjan

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan