Hallo! voorstellen Karla4GAPS

Karia4GAPS

New member
Hallo,

Ik ben Karia en volg sinds een paar maanden het GAPSdieet. Eindelijk hoop ik hier ook meer info vandaan te gaan halen.

Ik heb klachten bij gluten i.i.g. Verder neem ik sinds een tijd zuurkool, melkkefir en zelfgemaakte yoghurt om mijn darmflora meer in balans te brengen. Dit bevalt me super.

Groetjes,

Karia4GAPS

 
Hoi Karla, welkom

Zou je wat meer met ons willen delen, over je problemen, of wat je nu eet en drinkt?

Verder kun je veel informatie van dit forum, overzichtelijk bij elkaar vinden op mijn site: www.voedingisgezondheid.nl

Misschien dat je daar ook wijzer wordt.

Ook het 'alleen lezen forum' is zeer informatief.

Lia

 
Dag Poekie, e.a.,

Ik ga hier veel leren, en ook op je site zie ik al!

Ik heb nu geen tijd m meer te delen, misschien andere keer en sowieso een keer het archief uitpluizen.

Groetjes,

Karia4GAPS

 
Hallo,

Ik heb inmiddels wat vraagjes. Ik ben sinds 5 maanden op het GAPSDieet waardoor ik me echt super voel. Ik was erg glutensensitief en kon op een gegeven moment ook geen glutenvrije granen meer hebben. Toen ben ik langzaam begonnen met sauerkraut (zuurkool) en in de loop der tijd ook yoghurt en kefir. Granen geheel laten staan. Met regelmaat noten. Veel ei, rund/kipvlees en zelfgemaakte bouillon/soepen. Veel fruit en groente. Maar.. ik ben nu zwanger en krijg heel weinig door mijn keel vanwege de misselijkheid. Ik was altijd heel strikt op mijn dieet en at veel, omdat ik ook veel verbrandde. Nu ben ik zo misselijk en ben ik toch wat glutenvrij crackers gaan eten (met de minste toevoegingen - voor zover dat bestaat). Daar knap ik (op korte termijn) wel wat van op. Ik kan heel weinig naar binnen krijgen van al het gezonde wat ik normaal eet. Ik kan geen zuurkool, kefir ook weinig, groenten, warm eten enz.. hebben. Ik eet vandaag (morgen kan het weer minder zijn) nog fruit, ei, brie, yoghurt...dus die glutenvrije crackers. Ik heb wellicht nog zo'n 10 misselijke weken te gaan en hoop daarna weer volop te kunnen eten.

Vragen:

- Hoe erg is dit voor mijn lichaam? Ik heb levertraan met boterolie besteld.

- Is er nog iets wat ik echt moet hebben om dit goed vol te houden?

- Hoe erg zijn die glutenvrije crackers ten opzichte van het herstellen van mijn darm?

Groetjes,

Karia4GAPS

 
Heeft niemand een idee?

Ik heb wel gemerkt dat ik heel erg moe was en weinig meer kon. Eerst schreef ik dat toe aan de zwangerschap, maar ik ben nu al 1,5 dag zonder glutenvrije broodkoolhydraten en ik voel me sinds een halve dag echt veel beter. Zou dat dan toch ermee te maken kunnen hebben?

Ik hoor graag jullie reactie op mijn vorige berichtje.

Karia4GAPS

 
Hoi Karia,

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik durf zelf niet echt te zeggen of die crackers invloed hebben op je energie, en of je die wel of niet moet eten voor je darm. Op je eerste vraag kan ik wel antwoorden dat heel veel vrouwen een periode meemaken in de zwangerschap dat ze niks wegkrijgen, en dat het te maken kan hebben met een magnesiumtekort. Het punt is dat je juist in het begin van je zwangerschap heel slecht magnesium op kunt nemen, dus extra toevoegen werkt niet op korte termijn (alsnog wel goed om magnesiumolie te gebruiken als je dat nog niet doet, dat is veilig in de zw.schap!)Als je toch koolhydraten wilt eten is basmatirijst denk ik beter voor je, hoop dat je dat weg kunt krijgen. Denk dat het het beste is om per dag te kijken wat je weg krijgt, en zoveel mogelijk focust op vetten. Stress over eten heeft geen zin, dingen tegen wil en dank naar binnen proppen ook niet, dan neemt je lichaam er niks van op als je constant gedwongen eet. Is het je eerste zwangerschap? Ik heb hetzelfde gehad, en rond week 14 kreeg ik honger als een beer! Dat stopte pas na de bevalling. Dus je hebt nog heel veel tijd om de baby en jezelf goed te voeden. Succes!

 
van harte gefeliciteerd!!

Ik heb geen idee wat te doen.......eet wat je naar binnen krijgt denk ik dan maar.

alle beetjes zijn welkom, melk, kefir, stukjes kaas enz.

je lichaam geeft het al aan denk ik dan, na het eerste trimester hoop ik dat het beter wordt zodat je wel kan eten dat wat goed voor jou en jullie ongeboren wonder is.

wellicht is geroosterde speltbrood nog een idee?

glutenvrije cracker bevatten naar wat ik zag in de natuurwinkel suiker. (Schar)

ratel

 
Dag!

Ik eet inmiddels al wat beter. Nog weer wat vraagjes:

- Wat kan ik doen om de bloeddruk omlaag te krijgen? Dat risico heb ik eventueel namelijk. Ik drink nu een glas rode bietensap (Demeter) op nuchtere maag. Schijnt uit onderzoek de bloeddruk omlaag te brengen. Nog meer adviezen?

- Ik heb veel behoefte in zout en beetje zoet. Ik at tijdelijk even chips, geheel van mijn dieet af. Maar ben nu weer zonder! Zoet krijg ik door fruit en verder niet echt. Weet iemand waar die zoutbehoefte door kan komen? Of was die chipszak gewoon verslavend?

- Over eten enz kan ik nog niet echt nadenken vanwege misselijkheid bij eraan denken, maar ik ga ook boterolie met levertraan nemen. Zijn er nog meer goede supplementen?

- Vanwege GAPS gebruik in geen granen, rijst en aardappels. Tijdelijk eet ik nu af en toe aardappels om toch wat binnen te krijgen. Kan iemand nog iets beargumenteren waarom ik in de zwangerschap toch wel een van deze dingen kan eten voor mijn gezondheid en om voldoende koolhydraten binnen te krijgen?

Ik eet nu iig

Wat vlees

Groene smoothie

Glas bietensap

Fruit

Amandelmeel een beetje

Ietsje noten

Beetje kaas

Ei

Roomboter iets

Beetje groenten

Zelfgemaakte Yoghurt

Kefir

Groetjes,

Karia4GAPS

 
Groene smoothie zou ik vervangen door de yoghurtsmoothie, want hij heet groen waarschijnlijk vanwege de groene bladgroentes die je er rauw in doet. Rauwe groente bevat veel onverteerbare cellulose, dat schuurt de darmwand, niet goed dus.

Noten bevatten fytinezuur: http://www.voedingisgezondheid.nl/Juiste_voeding_fytinezuur.html

Als je al fruit eet neem dan zuur fruit:zure appels, bessen.....

Je zou de amandelmeel kunnen vervangen door kokosmeel (ivm fytinezuur)

Bietensap ben ik niet zo bekend mee alleen weet ik wel dat je zoiets geconcentreerds beter niet teveel kunt drinken.

Je moet nagaan dat als je de hele biet zou eten dat je zo vol zou zitten maar van sap kun je veel meer op, teveel......

Ik zie in je overzicht alleen kefir staan en yoghurt staan. Kun je ook aan rauwe melk komen?

Verder, denk bij zuivel ook aan slagroom, creme fraiche, roomboter

De aardappel zou je kunnen vervangen door bataat (zoete aardappel) en witte rijst.

Gebruik je ook al Keltisch zeezout over je eten en als sole? Dit i.v.m. je behoefte aan zout.

Verder kun je een half uur voor elke maaltijd een glas met sole en appelazijn of citroensap tot je nemen. Dit versterkt je maagzuur wat weer helpt bij de vertering van je eten, vooral eiwitten.

Lia

 
Hi Karia,

voor je zout behoefte en hoge bloeddruk kun je Keltisch zeezout gebruiken. .

Misschien staan hier nog meer tips tussen

https://www.fatsforum.nl/topic/hoe-krijg-ik-mijn-hoge-bloeedruk-het-beste-naar-beneden

Als je dan koolhydraten eet, dan liever basmatirijst omdat de aardappel een nachtschade is en neurotoxines bevat. Als je trek hebt in zoet is dat vaak of een suikerverslaving of behoefte aan koolhydraten. Als je een beetje rijst eet lijkt me dat geen verkeerde keuze, misschien lust je het met kokosmelk of kokosolie erdoor, zodat je meer vetten binnenkrijgt. Of wordt je hiervan misselijk?

Sterkte

 
Quote:
Ik eet inmiddels al wat beter.


Niet als ik je huidige eetpatroon bekijk. Zie de opmerkingen hierover van Poekie.

Mike

 
Jiaogulan thee als remedie voor bloeddruk problemen(samen met het kz). De Beste te bestellen bij Felicious.

 
Dag Karia4gaps,

Proficiat met je zwangerschap!

Ik heb vorig jaar de gapsopleiding gedaan in london. voor mij was alles ivm voeding vrij nieuw, dus ik ging onmiddellijk aan de slag met het gapsdieet. Ik kreeg enorme migraines en voelde mij zo slap als iets. Spontaan greep ik ook terug naar koolhydraten nl brood aardappelen. Hier op de site terechtgekomen , wees mike me inderdaad op mijn bijnier die het niet goed trekt. Inmiddels zelf zuurdesembrood gemaakt en neem ik nog dingen uit de gaps veel vetten en bouillons trekken,maar ik voel me beter met wapf. dit is natuurlijk persoonlijk!!! En ik ben ook begonnen met adrenanorm 2 weken geleden en voel me echt al stukken beter...Ik denk ook dat gember erg goed is tegen misselijkheid,werkt bij mij. Hopelijk kan je binnenkort genieten van je zwangerschap!!! groetjes

 
Quote:
Ik eet inmiddels al wat beter.

Niet als ik je huidige eetpatroon bekijk. Zie de opmerkingen hierover van Poekie.


fatsnotbad, wat een hard oordeel! Ik begrijp je punt, maar ik bedoelde met deze opmerking alleen dat ik ondanks de misselijkheid meer eten naar binnen krijg.

 
Karia,

ipv de bietensap kun je ook zelf bietenkvas maken.

Fatsnotbad bedoelt het goed al komt het bij jou hard binnen, je bent zwanger en het is wel belangrijk dat je goede voeding tot je neemt. Ik snap dat je misselijk bent en doet wat je kunt, maar er is nog ruimte voor verbetering.

 
Quote:
Groene smoothie zou ik vervangen door de yoghurtsmoothie, want hij heet groen waarschijnlijk vanwege de groene bladgroentes die je er rauw in doet. Rauwe groente bevat veel onverteerbare cellulose, dat schuurt de darmwand, niet goed dus.


Dag Poekie,

Bedankt voor je opmerkingen! Poe, dat heb ik niet begrepen zeg.. Ik lees het overal van de groene smoothie. Maar verzacht de yoghurt de groente dan? Of is het zonder groente? Wat is Sole? En waarom al die kruiden toevoegen? En kokosolie vond ik in de groene smoothie echt heel vies!

Quote:
Noten bevatten fytinezuur: http://www.voedingisgezondheid.nl/Juiste_voeding_fytinezuur.html



Dat verhaal ken ik. Maar betekent dit dat je dan geen noten meer mag eten? En weken schijnt het ook maar voor een deeltje weg te halen. Is een handje per dag niet gewoon ook goed?

Quote:
Als je al fruit eet neem dan zuur fruit:zure appels, bessen.....



Want zoet fruit gaat gisten (?) of heeft teveel invloed op de bloedsuikerspiegel (bij mij niet)? Zijn dat de enige redenen???
Quote:
Je zou de amandelmeel kunnen vervangen door kokosmeel (ivm fytinezuur)



Ik gebruik het al veel minder iig. Kokosmeel lijkt me ook niet bijstergezond. Kokosolie extra vierge wel, maar meel? Dat is toch gewoon gedroogde pulp? Wat zit daar nog in?

Quote:
Bietensap ben ik niet zo bekend mee alleen weet ik wel dat je zoiets geconcentreerds beter niet teveel kunt drinken.

Je moet nagaan dat als je de hele biet zou eten dat je zo vol zou zitten maar van sap kun je veel meer op, teveel......


Weet iemand hier nog meer van?

Quote:
Ik zie in je overzicht alleen kefir staan en yoghurt staan. Kun je ook aan rauwe melk komen?



Hier is geen BIOboer in de buurt die het mij rauw wil leveren. Maar ik zou het ook niet zo durven nu ik zwanger ben, vanwege die ene bacterie.

Quote:
Verder, denk bij zuivel ook aan slagroom, creme fraiche, roomboter



Eet ik ook. Gewoon commercieel of zelf maken? En hoe maak ik dat dan zelf?

Quote:
De aardappel zou je kunnen vervangen door bataat (zoete aardappel) en witte rijst.



Is witte rijst hetzelfde als basmatirijst? Waarom niet zilvervlies? En wat is er zo gezond aan basmatirijst?

Quote:
Gebruik je ook al Keltisch zeezout over je eten en als sole? Dit i.v.m. je behoefte aan zout.



Ik gebruik het bijna niet, omdat ik bang ben voor de natrium. In Keltisch zeezout zit er toch iets van 89% natrium in toch en dat is slecht voor de bloeddruk. Of wat is jullie idee erbij?

Quote:
Verder kun je een half uur voor elke maaltijd een glas met sole en appelazijn of citroensap tot je nemen. Dit versterkt je maagzuur wat weer helpt bij de vertering van je eten, vooral eiwitten.



Nog een keer, wat is SOLE? Appelazijn heb ik staan. Waarom zoveel? Tot ik zwanger was gebruikte ik veel zelfgemaakte zuurkool (6el totaal) in zelfgemaakte bouillon (2x pd). Dat werkte heel prettig.

Ik ben benieuwd!

 
Bizzkwiekje en Keizertje,

Is dit een bewezen middel: Jiaogulan thee? Ik ben benieuwd!

Ik heb glutenallergie, geen coeliakie, maar ik reageerde daar een tijdje geleden heel heftig op.

Ik voel me echt super sinds GAPS. Maar nu wel zoeken naar beter en ook naar voldoende en wat eetbaar is in deze misselijke periode.

Gemberthee dan tegen de misselijkheid? Of hoe anders?

Adrenanorm, wat is dat? En ik zie een beetje op tegen allerlei middeltjes toevoegen aan mijn levensstijl. Is dat iets heel natuurlijks zoals de levertraan en boterolie?

En verder nog: Ik durf rauwe eieren niet aan ivm salmonella (zeker nu ik zwanger ben - en als ik eigen kippen had gehad, had ik het ook sneller gedaan). Hoe denken jullie daarover?

Groetjes,

Karia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.478
Berichten
504.331
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan