Galstenen.

Herma

New member
Hallo allemaal
Ik ben Herma, 49 jaar. Getrouwd met een lieve maar eigenwijze man.
Over hem heb ik een vraag.
De afgelopen 3 maanden heeft hij 3 maal een galkoliek gehad en nu moet de galblaas eruit.
Ik heb zelf al diverse malen een leverreiniging gedaan met goed gevolg en ik vind dus zo'n operatie gewoon niet nodig.
Is het zo dat als je galstenen hebt het ook altijd zo is dat er in de lever stenen of steentjes zitten?
En als de galblaas eruit is kunnen die dan ook nog voor problemen zorgen?
Ondanks dat hij niet te overtuigen is dat galstenen ook op andere, betere manieren kunnen worden verholpen wil ik hem hier toch eens op wijzen...
Dank!
 
De galblaas is een essentieel ontgiftingsorgaan. Als jij een koppige vent hebt die graag in zich laat snijden, dan is er helaas weinig wat ik voor jou (of hem) kan doen. Lever/gal-zuiveringen zijn pijnloos en effectief en je behoudt je galblaas, maar dat is kennelijk niet de weg die hij wil bewandelen...

Mike
 
heb je hem bij een koliekaanval bitterzout kunnen laten drinken?
Koppige mannen, het houdt wat.
Ik zou er een paar stevige ruzies voor over hebben en eisen dat hij een reiniging gaat doen, want ik neem aan dat hij wel verwacht dat jij straks met het eten rekening gaat houden dat zijn galblaas eruit is. Dus als jij levenslang aangepast moet koken, dan moet hij zich ook openstellen voor jou en moeite doen voor jou. Want hij gaat dat straks dus ook van jou verwachten. Grote kans dat hij dit niet bedacht heeft en tot zich heeft laten doordringen. Misschien kun je wel een deal maken, 3 reinigingen staat gelijk aan 10 jaar aangepast koken ofzo.
Een relatie is eerlijk oversteken.
Tenzij hij daar te beroerd voor is en hij toch lief genoeg is om aan te houden ;)
 
Hallo Naïef.
Ja, tijdens de 2e koliek heb ik hem een oplossing met bitterzout gegeven.
Een half uur daarna nog een keer met twee lepels i.p.v. een.
Dat hielp.
Bij de 3e koliek hielp dat niet meer.
Hij drinkt wel regelmatig bio-appelsap.
En hij gaat er van uit dat hij na de operatie weer "alles" kan eten; vooral gefrituurd want daar is hij gek op :(
Dat een verlangen naar gefrituurd eten juist een aanwijzing is van galstenen, ach, dat is toch allemaal onzin?
Wat kunnen de gevolgen zijn v.w.b. eten na de operatie?
Daar wil ik hem dan nog wel eens op wijzen :)
 
Hallo.
Ben ik weer.
De galblaas van mijn man is eruit; er zat een steen klem bijna zo groot als een chocolade paaseitje :)
Mocht dezelfde avond al mee naar huis.. en na een paar uur begon de ellende.
Verging van de pijn en is met ambulance terug naar het ziekenhuis gebracht.
Reageerde niet op pijnstilling.
Uiteindelijk een liter water laten drinken voor een scan die men wilde gaan maken en toen zakte de pijn gelukkig, in combi met Buscopan, een koliek-pijnbestrijder.
Vermoedelijk toch nog een steentje kwijtgeraakt, zegt men nu.
Een echo leverde echter steeds niets op; hij blijft nu toch een paar dagen ter observatie.
Zijn bilirubine bleek ook nog te hoog te zijn.
- Ik vraag mij af: waar heeft dan dat steentje gezeten?
- Kunnen stenen uit de lever ook al zo hard zijn?
Maar het gevoel wat bij mij vooral overheerst is; dit had allemaal niet nodig geweest.
Maar goed...

 
Sommige mensen moeten nu eenmaal leren door ervaring. Hij heeft er duidelijk veel te makkelijk over gedacht. Ik vrees dat dit pas het begin is van nog veel meer ellende. Pas dan zal hij erachter komen dat het misschien toch niet zo'n slimme zet was geweest.

Mike
 
Hallo Mike.
Dankjewel voor je reactie.
Ik ben er ook niet gerust op...
Dit is dan m.i. ook zo'n gevalletje: hoe kom ik in het reguliere, medische circuit terecht..
Want nu: bloedonderzoek naar lever en nierfunctie's ; urinezuur, enz.
Indien nodig: Pijnbestrijders en maagzuurremmers :( ,
Advies: zo weinig mogelijk vet eten.
Misschien nog meer medicatie, afhankelijk van de uitslagen?
En ja, het kringetje is weer rond: dit had niet nodig geweest...
 
Herma dat bloedonderzoek (als ze dat willen doen) zou ik gewoon doen. Daar kun je later profijt van hebben bij het oplossen van toekomstige problemen, maar dan zonder pillen. Maagzuurremmers is ook een stokpaardje. Laat je man zelf maar eens op onderzoek gaan. .
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan