Finally_true_answers en haar gezin stellen zich voor !

Hallo iedereen!

Ik ben een vrouw van 30, getrouwd en samen hebben we een dochter van 21 maanden. Ik lees al 2 maand mee en wil mezelf en mijn gezin graag voorstellen. Eerst een stukje achtergrond:

Als baby heb ik heel heftig gereageerd op een vaccin, dacht de DKTP, hele lichaam roze/rood en opgezwollen, zelfde reactie hadden 6 andere baby’s, AB gehad. Daarna deze vaccinatie niet meer, alle andere wel. De 'ontbrekende vaccinatie op 16 jarige leeftijd gekregen (anders kon ik een kind met aangeboren afwijkingen krijgen...). Borstvoeding gekregen t/m 9 maanden. Toen ik 2,5 was had ik problemen met mijn nieren en tijdlang voor controle naar het ziekenhuis geweest. Als baby al exceem, als jong kind al couperose, koortsblaren, buikpijn. 17 jarige leeftijd Pfeiffer met bateriële infectie ( keel) gehad. Al met al flink aantal AB kuren in mijn leven gehad. In 2010 en 2011 een aanrijding gehad, beide keren een automobilist die niet oplette en op mijn auto inreed. Lange behandeling gehad bij Orthomanueel therapeut, laatste ¾ jaar bij Osteopaat. Sinds 2010 anticonceptiepil-vrij, ernstige menstruatie klachten gekregen (had al zware menstruatie voor de pil) en cyste(s?) op eileider. Scheur in en stipjes op tong, witte aanslag (teveel aan gifstoffen las ik op dit forum, spoel al met troebele bio appel azijn). Kartelrandje wordt al minder sinds levertraan.

Man: vaccinaties gehad, borstvoeding gekregen tot ong. een jaar, veel ziek als jong kind, ontstoken keelamandelen. Reageerde allergisch op penicilline, gelukkig waren zijn ouders niet zo voor antibioticum/penicilline kuren dus niet vaak gehad. Maagzuur klachten gehad, sinds bloedgroep dieet verbeterd en na behandeling van Orthomanueel therapeut zowat beter. Laatste 7 jaar paar keer erg gespannen/net niet overspannen geweest. Heeft soms last van hyper-modus en heeft een stressvolle baan.

Ongeveer 6 jaar geleden kwamen we het bloedgroepdieet tegen, wat voor mijn man een ommezwaai was (bloedgroep O - hij ging dus van de tarwe/graan af en flink meer vlees eten). Ik ben toen minder tarwe gaan eten (meer spelt), meer groente en mijn magere vlees inname bleef hetzelfde (zoals jullie zeggen: een semi-vegetariër). 2 jaar later kwamen we ook het hormoonbalans boek tegen waar interessante dingen in staan maar ik had altijd het gevoel dat ik nog steeds met symptoonbestrijding bezig was. Want met voedsel verander je wel enigszins de hormoonaanmaak, maar persoonlijk vond ik dat het nog te weinig bij mij deed, en vond ik veel van de recepten niet lekker (mijn man die smulde wel..) en te weinig uitleg waarom/hoe ontstaat het. En ik had meer klachten die ik niet in dat boek terug kon vinden. Later Dr. Mercola tegengekomen en lazen regelmatig zijn artikelen. Zo modderden we verder maar wat aan, dachten dat we heel gezond bezig waren met onze Solgar vitaminen en waar het kon bio vlees/groenten, minimaal tarwe/graan.

In 2012 zwanger geworden zonder problemen, super zwangerschap gehad (heel fit vergeleken met andere zwangeren in omgeving). Helaas 2 weken voor de uitgerekende datum vliesscheur, moest naar het ziekenhuis en na 24 uur werden de weeën opgewekt. Na 3 uur oxytocine had ik ‘echte’ weeën, na nog eens 3,5 uur mocht ik persen en 25 mintuten later was daar ons prachtige meisje. Helaas begon toen de ellende, ipv een roze was er een grijze donderwolk. Na 2 dagen begon ze te huilen, en dat steeds vaker/langer. Nachten op, bleef maar huilen. Niemand kon ons werkende tips geven (dragen en veel vaker voeden hielp nog enigszins) tot ik na 9 weken eindelijk terecht kon bij een bioresonantietherapeut om te testen. Ze kon niet tegen ei, koemelkeiwit, chocolade, noten, tomaat, citrusfruit, tarwe/gluten, soja. Vanaf die dag dit vermeden en na 1,5 dag was het meeste gehuil over. Pff, nou kon het genieten beginnen. Dacht ik. Na een kleine week zonder veel gehuil begon ze nog erger te krijsen. Vreselijk, het ging door merg en been, dag en nacht kromp ze ineen. Ontroostbaar dat kleine hoopje mens. Ik sliep niet meer dan max. 1,5 uur achter elkaar (bijnieren hebben hier een flinke opdoffer van gehad). Bezoek aan huisarts: leek op verborgen reflux, kreeg maagzuurremmerpillen en moest dit 2 weken proberen. Hielp nauwelijks, was zelf ten einde raad en begreep inmiddels dat ouders met huilbaby’s hun kinderen wat aan konden doen, je wordt gek.. Na 1,5 week ten einde raad weer naar huisarts gebeld, gedreigd dat als ik niet een doorverwijzing naar de kinderarts kreeg ik mijn dochter daar zou brengen en pas om 17 uur weer zou halen, dan mochten ze zelf eens een dag met een krijsend kind zitten wat verging van de pijn. Mocht komen bij een andere en zeer begripvolle huisarts (maar nog steeds onwetend..). Ik blij met de verwijzing, uiteindelijk van de kinderarts een andere maagzuurremmer gekregen (Nexium)…. en dit heeft ze van 3 maand oud tot 14 maanden oud gekregen. Vreselijk slecht vermoedden we destijds al, maar we wisten niet een andere optie (en niemand die ons dat vertelde… had ik maar geweten dat het een tekort was aan maagzuur…). Kreeg toen dochter 7 maanden oud was de tip om nog eens naar een Osteopaat te gaan, dit heeft voor verlichting gezorgd en dat ze beter kon slapen (alles zat vast bij haar buik/middenrif, te hoge ademhaling). Vanaf 8 maanden sliep ze een stuk beter en ik dus ook weer. Vanaf deze 14 maanden kon ik bijna alles weer eten en reageerde dochterlief alleen nog heel heftig met buikpijn/reflux als ik iets met melk had gegeten. Dochterlief is NIET ingeënt!!
Door het strenge dieet heb ik helaas veel transvetten gegeten. Tot zo ver het pre-Wapf tijdperk, nu komt het interessantste gedeelte:

Vier maanden geleden werd mij melkkefir aangeboden, eerst leek het me niks maar na wat zoeken op internet toch nieuwsgierig geworden en waterkefir aangeschaft (i.v.m. de koemelkeiwit intolerantie van dochtertje). Op internet kwam ik naast kefir ook vaak komboecha tegen, dit leek me ook interessant en 1 week na de waterkefir besteld. De mevrouw die mij een SCOBY verkocht had WestonPrice als naam op MP. We zijn gaan mailen na mijn bedank-mail. Ze vertelde over Weston Price, Sally Fallon, Gaps. Gaps gelezen, erg interessant maar vond het introschema best wel ‘streng’. Ook op Westonprice.nl gekeken maar ik begreep toen de manier van zoeken nog niet. Gelukkig was daar de site van Poekie en in een dikke week heel veel gelezen, mega interessant. Meteen Sole gemaakt en genomen (maand na waterkefir). Ondertussen was ik al aan het ontgiften, helaas had ik toen nog niet door dat dit beter niet met borstvoeding kan… De Sole hielp hier ook bij, en de bottenbouillons die we een week lang als gezin gegeten hebben (Gaps introductie, wel met groenten anders ging ik van mn graat, logisch achteraf..).

Mijn man merkte in het begin weinig van alles, na paar weken wel dat de kefir/komboecha goed op zijn darmen inwerkte en dat zijn (chronische holteontsteking overging). Zijn huid is ook zachter geworden en niet meer vet en hij heeft meer energie. Ook kan hij stress beter verwerken, maar hij heeft natuurlijk nog steeds verzwakte bijnieren.

Ik heb echt van alles gevoeld vanaf dag 2: koorts/griep, een stukje in mijn ader van de pink dat los kwam en langzaam naar de schouder trok, tintelende hoofd/armen/benen (nu bijna/geen RLS meer), couperose trekt weg, mijn jeukende exceem hield op: het kwam er op een andere manier uit, zweten, koortserig et cetera, huid is super zacht geworden, talgbultjes op bovenarmen verdwijnen, enkele miniwratjes op buik zijn verdwenen, pukkels (derriére) zijn aan het verdwijnen, voorholte ontsteking weg (!). En heel fijn: mijn brainfog is zowat over! Sinds we 1,5 maand geleden ook ons dieet zoveel mogelijk op WAPF hebben afgesteld heb ik nog meer resultaten geboekt. Mijn gezichtsvermogen hersteld (had sinds 14/15 -0,75), ik kan stuk beter tegen zonlicht (had zoals hier op het forum staat zelfs bij bewolkt weer nog de zonnebril op.. soms is het nu nog te fel en draag ik toch zo kort mogelijk een zonnebril), verbrand veel minder snel en ben nog nooit zo bruin geweest, heb en houd een voller gevoel, kan langer zonder eten – suikerspiegel was erg schommelend is nu voor mijn gevoel meestal erg stabiel. Mijn erg dunne bovenlip wordt nu voller, onderlip is nog bobbelig+ geheel is nog erg bleek. Geen kloppend gevoel tussen kiezen (ontsteking). Twee keer menstruateperiode gehad en dit was veel rustiger/minder pijnlijk en minder bloedverlies dan anders. Toeval of is dit een logisch gevolg? Ook heb ik op mijn rechtermiddelvinger een hele dikke cyste/bobbel, mijn moeder heeft dit ook bij haar pols. Deze cyste is nu al de helft minder groot en ik ben sinds gister begonnen om daar 's avonds een druppel 35% H2O2 op te doen.

Maar er is nog veel winst te behalen, ik heb sowieso verzwakte bijnieren, een lever die het zwaar heeft en een vit. A gebrek. Maar ik kan nog niet verder met ontgiften door H2O2 (man en dochter krijgen dit inmiddels wel) en leverreinigingen ivm de borstvoeding. Omdat ik nog steeds ontgift heb ik vorige week besloten om de borstvoeding af te bouwen. Ik wil namelijk van de troep in mijn lichaam af en het een stuk gezonder maken zodat ik niet opnieuw zoveel ellende doorgeef aan een evt volgend kindje!

Wat eten we:
Mijn ontbijt bestaat uit een flink glas lauwwarm water met sole, daarna een half glas komboecha. Half uur later bio yoghurt met bio slagroom of créme fraiche, beetje olijfolie, honing v/d imker uit onze straat, lijnzaad, soms zuur fruit erbij. Tussen door water met sole. ‘s Middags zuurdesembrood in roomboter gebakken met brie of een boekweitcracker met roomboter en kaas of hummus, om de dag probeer ik een bio ei (gekookt of gebakken) te eten. Tussendoor lepeltje kokosvet, half glas melkkefir, 2 glazen waterkefir, een (half) glas rauwe melk (boer in de straat heeft een melktap, niet bio maar de koeien staan in de wei er wordt zo min mogelijk brok gevoerd en niet preventief AB gegeven, melkrobot) en water met 3x per dag sole. Soms ook nog een zelfgemaakt bio hamburger vd bbq uit de vriezer, een avacado. ’s Avonds wisselt, probeer nu zoveel mogelijk stoofpotjes met veel vlees en zelf getrokken beestenbotten bouillon/soep te maken en zo min mogelijk aardappels en pasta (laatste mis ik, we hebben overigens speltpasta). Ik bak nu alles in ghee of kokos. Gebruik nog wel bio tomaat in stoofpotten omdat mijn dochter kokosmelk nog niet lekker vindt. Soms een salade bij het avondeten. 1 x daags vitamine pil van Solgar en theelepel Blue Ice kabeljouw/rog levertraan/boterolie/kokosolie smaak banaan. Sinds 2,5 maand bijna geheel gestopt met koffie (van 1 á 2 kopjes per dag hooguit nog klein kopje 1 x per week) en drink nu nog zelden (groene of rooibos) thee. Taal veel minder naar zoet, maar in het weekend wil ik nog wel een gebakje eten (foei toch). Heb al vanaf jongs af aan een hekel aan flubbertjes, vet, knarstjes in/op/aan vlees en ben nooit een vleeseter geweest (behalve mager) Wapf is dus best een ommezwaai voor mij, en probeer meer vet in de vorm van boter, ghee, kokos, rauwe melk, slagroom, kefir te nemen omdat ik worst/vet vlees, haring/makreel niet door mijn keel krijg.

Dochtertje: ontbijt begint met beker lauw water met 2 druppels 3% H2O2 + sole/thee. Daarna/tegelijk een speltboterham, besmeerd ghee of kokosvet (EV van Aman Prana) met heel klein beetje pindakaas. ‘s Middags sinds een week 2 eieren roerbak in flinke lepel ghee + evt. een boekweitcracker, soms bio Teff pap met scheutje komboecha (pap = 40% teff + 60% boekweit, mais, rijst). Tussendoor bio appel / geitenkaas (gepasteuriseerd, kan geen rauwe vinden, rauwe koemelk kaas weigert ze vooralsnog)/ (droge bio runder)worst, soms een banaan, soms komkommer. Bij opa en oma krijgt ze ook nog bio rijstwafeltjes (goodies). Als de drinkbeker leeg is vul ik deze opnieuw, met klein scheutje waterkefir. ’s Avonds eet ze wat wij eten, vooral soep en stoofpotten gaan er goed in. Maar ook aardappels zijn bij haar favoriet… 1 x daags kinder vitamine pil van Solgar en onder protest een halve theelepel Blue Ice kabeljouw/rog levertraan/boterolie/kokosolie smaak banaan. Is gek op pure chocolade (85% of 99%). Dit geven we paar keer per week als toetje, 1x per week slachten we een ananas als toetje/tussendoortje. Ze vindt een paar noten erg lekker, moeten we mee stoppen denk ik. Wil geen rauwe melk/slagroom/kefir… Weigert sinds paar weken geen tarwekoekjes van Goodies (bio gaf ik eerst veel als tussendoortje), mooi he! Je vult een kind met goed spul en automatisch hoeft ze dan minder tot geen ‘vulling’ meer… Krijgt een keer per week kabeljouw.

Man: begint met flink glas lauw water met zuurstof (nu 13 druppels 35%), half glas komboecha, na half uur ontbijt bestaande uit de volgende opties: kefir yoghurt met vruchten en noten (die maken we nu op) en soms een beetje honing of ei met spek, of gebakken worst en ui, of gebakken zuurdesem in dikke laag roomboter met brie etc. Zijn lunch bestaat ook uit een van de voorgaande gerechten. Tussendoor een paar hamburgers (bio vlees zelfgemaakt op de bbq), stuk kaas, avacodo’s, 2 glazen rauwe melk per dag, glazen water met sole, waterkefir. 1 x daags vitamine pil van Solgar en bij lunch een theelepel Blue Ice kabeljouw/rog levertraan/boterolie/kokosolie smaak banaan. Krijgt regelmatig een zoute haring, makreel. Hij heeft zijn dieet het minst hoeven aan te passen.

Vragen over dieet dochter: zuurstof moet half uur voor eten, maar zodra mijn dochter opstaat heeft ze trek (“mama eten, eten”…) dus een half uur met eten wachten nadat ik haar drinken met H2O2 geef lukt niet. Ook doet ze vaak de hele ochtend met haar eerste drinkbeker. Kan dit kwaad ivm oxideren? Ook is ze erg warm/verhoging sinds ik met zuurstof (3%) ben begonnen(2 weken), ze is ook duidelijk aan het ontgiften (al maanden vieze stinkende smurrie of plakkaat ontlasting, ook groene gehad, nu is het lichtbruin. Moet ik de druppels verhogen of haar lichaam dit eerst maar laten verwerken?

Eindelijk lust ze dus eieren, maar is 2 eieren per dag voor een kindje van bijna 2 niet teveel?

Ze wil geen yoghurt/melkkefir eten, iemand nog andere suggesties voor het speltbrood of is 1 per dag goed besmeerd met kokos/ghee niet zo erg?
Ook wil ze geen melk, ik had zo gehoopt dat ze rauwe melk zo willen drinken i.p.v. mijn borstvoeding maar ze vind het vies, suggesties?

Zelf yoghurt maken: ik heb het recept op Poekies site al een aantal keer exact gevolgd (koelbox), maar krijg niet echte yoghurt. Eerste keer had ik de deksels van de potjes dicht gedaan, onder en boven de potjes een warme fleecedeken, kreeg een waterige blubber yoghurt. De tweede keer geen deksels erop en geen deken, wel een potje heet water ertussen voor de temperatuur en toen was het een zeer slijmerig geheel, net elastiek gewoon niet uit je bord in je mond te krijgen. De smaak was wel goed, maar de textuur niet. Wat doe ik fout?

Bijnierextract: denk goed voor mij en mijn man? Wat raden jullie aan en kan ik dat ook in NL bestellen?

Al met al een heeeeel verhaal, maar wil jullie graag een duidelijk beeld geven van ons en ons eetpatroon. Ik verneem graag jullie opmerkingen/suggesties over wat we nog meer kunnen verbeteren. Ik ben heel erg blij met deze website en alle informatie. Vragen die ik al heel lang had zijn nu goed onderbouwd beantwoord, vandaar mijn naam. De informatie is goed toepasbaar en de lichamelijke resultaten tot nu toe geweldig, bedankt allemaal!
 
Welkom!

Jullie zijn al goed bezig zo te lezen.
Bijnierextract is ook in Nederland te bestellen bij bijvoorbeeld Vitamientjenodig.nl :
http://www.vitamientjenodig.nl/producten/nutricology-adrenal-cortex
en
http://www.vitamientjenodig.nl/producten/nutri-meds-adrenal-cortex-250-mg

worden veel gebruikt. Via iherb.com is het wel een stuk goedkoper overigens en ook snel in huis (2 tot 7 dagen meestal).

Je kunt ook de gehele bijnier nemen, niet alleen de cortex, maar daar worden nog wel een aantal mensen onrustig van, vanwege de adrenaline die er in zit. Is wel veel goedkoper. Bijvoorbeeld:
http://www.vitamientjenodig.nl/producten/nutricology-adrenal-bijnier-glandular-100-mg

Succes!

Mark

 
Watisgezond, Mark, bedankt voor je vlotte reactie.
Ik kan op zich wel bestellen bij Iherb, maar ben een beetje huiverig voor douanekosten. Hebben jullie die dan niet?

 
Douanekosten heb je normaal gesproken niet onder de 150 euro.
Ik heb 2 bestellingen gedaan van zo rond de 50 euro en geen douanekosten gehad.
Verzendkosten zijn zo'n 6 euro tot een bepaald gewicht (8 pounds?).

Als je bijvoorbeeld op dinsdag besteld, heb je het vaak donderdag of vrijdag al in huis.

 
Dan moet je wel de verzendoptie via DHL kiezen niet die van 4 dollar die gaat standaard via schiphol en dan loop je grote kans op douane- of anders inklaringskosten.

Ik heb je verhaal nog niet gelezen, ik wilde eerst deze aanvulling geven. Maar ik kan me al wel helemaal in je forumnaam vinden.

 
En dan is het nog steeds handig om niet te veel te bestellen, anders betaal je ook via DHL douanekosten. Maar 150 euro gaat nog prima. Bij die andere heb je dat al veel eerder, vanaf 19 euro volgens mij.

 
Vragen over dieet dochter: zuurstof moet half uur voor eten, maar zodra mijn dochter opstaat heeft ze trek (“mama eten, eten”…) dus een half uur met eten wachten nadat ik haar drinken met H2O2 geef lukt niet. Ook doet ze vaak de hele ochtend met haar eerste drinkbeker. Kan dit kwaad ivm oxideren? Ook is ze erg warm/verhoging sinds ik met zuurstof (3%) ben begonnen(2 weken), ze is ook duidelijk aan het ontgiften (al maanden vieze stinkende smurrie of plakkaat ontlasting, ook groene gehad, nu is het lichtbruin. Moet ik de druppels verhogen of haar lichaam dit eerst maar laten verwerken?

Eindelijk lust ze dus eieren, maar is 2 eieren per dag voor een kindje van bijna 2 niet teveel?

H202 voor kinderen van 2 jaar ben ik niet zo'n voorstander van. Wees in elk geval heel voorzichtig hiermee.

Over de eieren, laat haar zelf bepalen hoeveel goed voor haar is. Al eet ze er 10, ze zal de voedingsstoffen (en cholesterol) hard nodig hebben.

 
Janse bedankt voor je antwoord! Ga meteen stoppen met de H2O2 3% voor dochterlief. Had meende ik ergens op dit forum gelezen dat het ook bij kinderen toegepast kon worden om te ontgiften. Maar haar lichaam kan met sole plus vet en vol voedsel de rommel er zelf eruit krijgen?

Fijn te horen, ik laat het dan maar aan haar over hoeveel eieren ze wil eten. Heb inderdaad het idee dat ze hier veel behoefte aan heeft. kluts ze een beetje en bak ze dan in ghee zo kort mogelijk, hoop dat er dan nog zoveel mogelijk voedingstoffen over blijven.

 
Heb weinig toe te voegen aan wat al gezegd is, behalve het volgende:

- speltboterham(men) is niet zo'n probleem.
- ik zou wel stoppen met tomaten en aardappelen (nachtschades)

Mike

 
Mike ook bedankt voor je antwoord! Fijn dat speltbrood kan. Aardappelen kan ik denk ik wel snel uit ons dieet elimineren (eten we nu nog ong 1x per week). Tomaten en paprika vind ik lastiger i.v.m. stoofpotjes en pastasaus. Ben wel voornemens om deze week een slagroom-kruiden-roomboter/ghee saus te maken met paddestoelen bij de speltpasta, kijken of dochtertje dat ook gaat eten.

Oh ja, man zweet veel minder tot niet meer 's nachts, heeft hij jaren gedaan. Is/was dit ontgifting of een gebrek aan magnesium?

Dochterlief begon vandaag met 2 eieren, toen speltbrood met kokosvet en klein beetje pindakaas, na half uur half bakje frambozen en een appel, daarna nog 2 eieren in flinke schep ghee. Voor het slapen gaan beker pap met tl ghee en scheutje komboecha. Flink trek dus :D

Mochten er nog moeders mee lezen, graag ontvang ik tips t.a.v. wat jullie je kinderen geven, ook als je een dag(deel) weg gaat: wat neem je mee?

 
Ik zou ook stoppen met pasta, hoef je je ook niet druk te maken om de tomaten in de pastasaus.

Mike

 
@Mike: :oops: Niet duidelijk: speltbrood is niet zo'n probleem, maar speltpasta dan wel? Of bedoel je puur om de tomatensaus?

En pasta met pesto (kruiden/bio olijfolie/kaas) kan dat dan wel?

 
@ Finally-true-answers

Er zijn heel wat alternatieven voor pasta zonder tomatensaus om je vingers bij af te likken,...

Hier gebruiken we als smaakmaker :
keltisch zout, grasboter, kokosroom, geitenkaas en aan het eind biergist om er maar enkele te noemen.

 
Speltbrood kun je doseren. Je kunt 1 sneetje nemen of 2 (of meer), je kunt open boterhammen smeren (zonder een tweede boterham erbovenop). Pasta is geconcentreerde granen en dus meteen een flinke koolhydratenbom. Mensen nemen vaak wel genoeg met 1 of 2 lepels rijst, maar ze laden hun bord flink vol met pasta. Je moet niet denken dat als het spelt is je het dus maar ongelimiteerd kunt eten!

Mike

 
Tomatensaus zonder tomaten:

2 uien
2 wortelen gekookt
1 rode biet gekookt
2 tenen knoflook
boter/ghee
3 eetlepels balsamico
oregano
basilicum
kzzout en verse zwarte peper

Uien snipperen en aanfruiten in ruim ghee/boter, gekookte groenten in blokjes erbij, fijngesneden knoflook erdoor en op smaak maken met peper en zout. Dan balsamico en kruiden toevoegen en alles pureren, met staafmixer of in de keukenmachine.
(recept van Tanja)

Ik heb dit al vaak gemaakt. Mijn zoon lust niet zo veel en is gek op pasta. Af en toe maak ik deze saus met veel gehakt, als het klaar is gooi ik er nog flink wat olijfolie over. Met goeie bio pasta (spelt) vind ik het af en toe wel kunnen. Zelf hoef ik het echt niet. Een meatza is ook lekker, een pizza met een gehaktbodem.

 
@Mike: aha, zit het zo, dat wist ik niet, thanx. Dus als ik pasta eet dan rijkelijk doseren met de (vette, liefst nachtschadeloze) saus en maar paar eetlepels bio speltpasta. Dat gaat ons wel lukken!

@iklustvet: Bedankt voor het recept! ik ben net via een ander topic op het draadje "wat eten jullie" terecht gekomen dat ga ik morgen eens doorlezen! Meatza: nog nooit van gehoord, klinkt wel lekker.. Ook ff opzoeken binnenkort!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan