Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Verenigd Koninkrijk wil 'avondklok' voor tieners op sociale media
De Britse regering kondigt een 'avondklok' aan voor gebruikers van 16 en 17 jaar op sociale media. Apps als Instagram en TikTok worden dan uitgezet tussen middernacht en 06.00 uur 's ochtends, meldt de BBC.
Ook moeten de functies die zorgen dat jongeren langer blijven scrollen, standaard worden uitgeschakeld. Het gaat dan bijvoorbeeld om het automatisch opstarten van een nieuwe video als een filmpje is afgekeken. Ook moeten aanbieders van AI-chatbots maatregelen nemen om overmatig gebruik door minderjarigen tegen te gaan, bijvoorbeeld door verplichte pauzes.
De overheid stelt dat de maatregelen de concentratie, de slaapkwaliteit en het gezinsleven van tieners verbeteren. Er was al een volledig sociale mediaverbod aangekondigd voor jongeren onder de 16. De Britten willen daarmee een 'gidsland' zijn.
Kritiek op uitzetten beperkingen
De nieuwe maatregelen zijn gericht op oudere tieners. De beperkingen kunnen volgens de omroep wel uitgeschakeld worden via de instellingen en dat leidt tot kritiek.
"Het is een beetje alsof je een 17-jarige een fles alcohol aanbiedt en die dan net buiten handbereik zet", zegt een activist, wier zoon zou zijn overleden na een challenge op het internet. "Ze trekken hem zo weer naar zich toe."
Schaduwminister van Onderwijs Laura Trott noemt het plan een 'puinhoop'. "Of je vindt dat 16- en 17-jarigen op sociale media mogen of niet: een avondklok die ze met één druk op de knop kunnen uitschakelen, bereikt niets."
Aanpak andere landen
Het Verenigd Koninkrijk behoort tot een groeiende groep landen die het gebruik van sociale media aanpakt. Ook in Nederland gaan de handen op elkaar voor zo'n verbod voor jonge tieners. D66, VVD en CDA willen 'een handhaafbare Europese minimumleeftijd van 15 jaar voor sociale media'.
Vreemd, geen last van (firefox).Ik merk dat X nu standaard het geluid aan heeft staan. Zo kan ik niet meer surfen terwijl ik een video aan heb staan of muziek aan het opnemen ben wat mijn werktijd aanzienlijk gaat beperken.
Enig idee hoe ik dat kan uitschakelen binnen Brave
Bij mij nu toch ook, Grok gevraagd:Vreemd, geen last van (firefox).
Ik merk dat X nu standaard het geluid aan heeft staan. Zo kan ik niet meer surfen terwijl ik een video aan heb staan of muziek aan het opnemen ben wat mijn werktijd aanzienlijk gaat beperken.
Enig idee hoe ik dat kan uitschakelen binnen Brave