Even voorstellen

Kia Ora

New member
Een goedenmiddag samen,

Ik lees al regelmatig op de websites van WAPF, maar vandaag toch maar besloten om me ook voor het forum aan te melden. Reden? Ik hoop hier leuke gesprekken met gelijkgestemden te kunnen voeren en zo websites en blogs van mede voedsel bewusten te mogen ontdekken. Ik vind dat deze kennis hier in NL nog vreselijk onderbelicht is en wil daar graag verandering in brengen.

O o o wat zijn we strijdbelust! Maar feit blijft wel dat ik aan den lijve heb ondervonden hoe het is om ziek te zijn door voeding en hoe het je leven kan veranderen als je wederom door voeding weer gezond en energiek wordt. Dit breng ik graag aan de man/ vrouw.

Momenteel gaan we als gezin door drie pakken roomboter, 4 flessen rauwe melk, flinke aantallen biologische eieren, vette vis en grasgevoerd rundvlees per week heen. Onze kinderen (5 en 3) zijn niet kinderachtig met levertraan, zijn gezond en komen in hun eigen tempo goed mee. Kijk, daar doe ik het voor! En weet je wat nou zo leuk is? We hebben nog nooit zo lekker gegeten als in de drie jaar dat we nu volgens WAPF principes eten!

Gezonde groeten,

Heleen Quantrill

 
Hoi Heleen,

Tja, er is een raar soort idee bij veel mensen in hun hoofd dat lekker eten per definitie niet gezond is en dat je, om wel gezond te zijn of worden, dus maar smaakloos en saai moet gaan eten. Dit wordt natuurlijk ook door instanties als het Ondervoedingscentrum in de hand gewerkt. Geen vet, geen zout, geen cholesterol, je kent het wel.

Kan ik mooi van de gelegenheid gebruik maken om je email te beantwoorden. Natuurlijk gaan we crosslinken naar elkaar! Ik zal Gerrit, de webmaster (ook van www.gapsdieet.nl), opdracht geven een link naar jouw gave site te plaatsen!

Welkom! En ja, strijdlustig zijn we, maar...we're fighting the good fight! Eet elke dag alsof het kerstmis is!

Mike

 
Super! Het leek me wel toepasselijk en de link naar deze en de Engelse WAPF website staat op mn blog onder 'Resources'. Ik ben van plan om in de nabije toekomst op de startpagina hier nog apart vermelding van te maken, maar ik kijk nog even hoe ik dat vorm ga geven. Misschien een link naar dit forum ofzo... Ik zal Gapsdieet.nl er ook bijzetten. Ik krijg er nog wel eens vragen over, maar ben er zelf niet heel veel mee bezig. Kan ik ze mooi doorsturen!

En ik heb natuurlijk gebruik gemaakt van jou artikel over Keltisch zeezout. Onze oudste is nu ook helemaal fan van Sole! Kun je nagaan!

Heel erg bedankt in ieder geval en we spreken elkaar.

Heleen

 
Hallo Heleen, welkom!

Leuk en mooi om te lezen dat jullie als gezin de principes van WP volgen! Ben stiekem ook wel nieuwgierig naar hoe je dit praktisch organiseert... wat geef je de kinderen bijvoorbeeld mee naar school?

Leuk om je hier tegen te komen!

gr

 
Hey Ikke,

Dat blijft altijd lastig en een continu compromis: ik bak veel van hun brood zelf zodat ik weet wat er in gaat. En er gaat altijd dik roomboter op. We voeden ze suikervrij op en dochterlief kan niet goed tegen gepasteuriseerde koeienmelk dus we drinken of rauwe melk of geitenmelk, maar verder veel water en kruidenthee. Ik heb het geluk gehad dat ik achter deze dingen kwam toen onze kinderen 2 en 0 jaar waren, dus de overgang verliep vlekkeloos voor hun!

Maar het blijft schipperen hoor! Op school krijgt onze knul wel lekkers, ijs en suikerdrankjes tijdens traktaties en schoolfeesten... ik laat het maar zo, omdat ik weet dat de basis thuis goed zit. En we voeden ze op met een duidelijk verhaal achter het hoe en waarom. Dus: cola is heel slecht want er zit een zuur en heel veel suiker in dat je lichaam niet kan verwerken. Als je er teveel van drinkt raken je organen op den duur kapot.

Op die trant. Zelfde met suiker, 'rare vetten' (trans- en linol) en leeg meel. Helemaal voorkomen kun je het gewoon niet, maar opvoeden en voorlichten kunnen we wel! Ook op een positieve manier uiteraard dat groenten en fruit, boter en kokosolie, vlees en dergelijke juist heel goed zijn en waarvoor dan. Ik heb een 'lichaamboek' gekocht en daar wijs ik dan op aan waar het allemaal goed voor is. Voor onze oudste zijn de spieren op het moment aan de beurt want hij zit op zwemles, dus: veel eitjes en vlees, maar wel je broccoli en boontjes eten want daar zit ijzer is en ijzer is... (sterk)... We maken er gewoon een spelletje van en omdat ik er vanuit mijn werk al veel mee bezig ben is het dubbel leuk om ze zo bezig en bewust te zien!

En ik zal je zeggen dat ik heel trots ben op ons kroost, want ze zijn niet kinderachtig en lusten best rauwe haring, eten boter gewoon zo en proberen bijna alles uit. Dus wat wil je nog meer?

:-D Even een lofzang van een trotse moeder, maar als ik zie wat sommige kinderen meekrijgen en hoe die er uit zien... sorry, maar dat breekt mijn hart! Donkere kringen onder de ogen, erg mager, sloom, hyperactief, droog huidje.... Er zit nog een knul bij hem in de klas en diens moeder is ook niet van het bewerkte en die kinderen zien er dus ook goed uit. Heldere ogen, eigenwijs, sterk... Wat een verschil!

Dus, ik hoop dat ik je zo een beetje een antwoord heb kunnen geven ;-)

Leuk van je te horen en we spreken elkaar vast gauw weer.

Groenten

Heleen

 
Hey Ikke,

Dat blijft altijd lastig en een continu compromis: ik bak veel van hun brood zelf zodat ik weet wat er in gaat. En er gaat altijd dik roomboter op. We voeden ze suikervrij op en dochterlief kan niet goed tegen gepasteuriseerde koeienmelk dus we drinken of rauwe melk of geitenmelk, maar verder veel water en kruidenthee. Ik heb het geluk gehad dat ik achter deze dingen kwam toen onze kinderen 2 en 0 jaar waren, dus de overgang verliep vlekkeloos voor hun!

Maar het blijft schipperen hoor! Op school krijgt onze knul wel lekkers, ijs en suikerdrankjes tijdens traktaties en schoolfeesten... ik laat het maar zo, omdat ik weet dat de basis thuis goed zit. En we voeden ze op met een duidelijk verhaal achter het hoe en waarom. Dus: cola is heel slecht want er zit een zuur en heel veel suiker in dat je lichaam niet kan verwerken. Als je er teveel van drinkt raken je organen op den duur kapot.

Op die trant. Zelfde met suiker, 'rare vetten' (trans- en linol) en leeg meel. Helemaal voorkomen kun je het gewoon niet, maar opvoeden en voorlichten kunnen we wel! Ook op een positieve manier uiteraard dat groenten en fruit, boter en kokosolie, vlees en dergelijke juist heel goed zijn en waarvoor dan. Ik heb een 'lichaamboek' gekocht en daar wijs ik dan op aan waar het allemaal goed voor is. Voor onze oudste zijn de spieren op het moment aan de beurt want hij zit op zwemles, dus: veel eitjes en vlees, maar wel je broccoli en boontjes eten want daar zit ijzer is en ijzer is... (sterk)... We maken er gewoon een spelletje van en omdat ik er vanuit mijn werk al veel mee bezig ben is het dubbel leuk om ze zo bezig en bewust te zien!

En ik zal je zeggen dat ik heel trots ben op ons kroost, want ze zijn niet kinderachtig en lusten best rauwe haring, eten boter gewoon zo en proberen bijna alles uit. Dus wat wil je nog meer?

:-D Even een lofzang van een trotse moeder, maar als ik zie wat sommige kinderen meekrijgen en hoe die er uit zien... sorry, maar dat breekt mijn hart! Donkere kringen onder de ogen, erg mager, sloom, hyperactief, droog huidje.... Er zit nog een knul bij hem in de klas en diens moeder is ook niet van het bewerkte en die kinderen zien er dus ook goed uit. Heldere ogen, eigenwijs, sterk... Wat een verschil!

Dus, ik hoop dat ik je zo een beetje een antwoord heb kunnen geven ;-)

Leuk van je te horen en we spreken elkaar vast gauw weer.

Groenten

Heleen

 
Kennen jullie elkaar soms?

Heleen, je bent goed bezig! Ik wil wel nog even het WAPF-standpunt over water drinken verduidelijken. De WAPF is van mening dat overmatige waterconsumptie de maagsappen verdunt (er is een regelrechte epidemie van te weinig maagzuur!) en elektrolyten afvoert uit het lichaam. Beter is het om rauwe melk te drinken of voedingsrijke 'bone broths' (beestenbottenbouillons).

Mike

 
Leuk Heleen, en veel dingen erg herkenbaar.

Ik denk inderdaad ook dat de basis erg belangrijk is. Niet alleen wat voeding betreft, maar ook qua opvoeding. Bij ons heeft de oudste een moeilijke periode doorgamaakt vanaf zijn veertiende, ik heb mij echt zorgen gemaakt.

Mijn broer zei toen al: dit jong ontspoort niet, daarvoor is hij te intelligent en is zijn basis te goed.

Destijds dacht ik: jij hebt gemakkelijk praten, maar hij heeft wel gelijk gekregen.

Ik denk dat dit met voeding ook is, ik weet zeker dat ze zich altijd de smaken en de kennis kunnen herinneren van wat ze nu eten/proeven/leren.

ook al zouden ze tijdelijk helemaal ongezond gaan eten/mcdonalds/pizza's/gemakvoedsel, dan nog denk ik dat ze weer uitkomen bij hun basis.

Die is dus mega belangrijk.

 
De WAPF is van mening dat overmatige waterconsumptie de maagsappen verdunt (er is een regelrechte epidemie van te weinig maagzuur!) en elektrolyten afvoert uit het lichaam.

Dan blijft natuurlijk de vraag....wat is overmatig? Dat zal per persoon verschillen,naar gelang diens omstandigheden,dus hoe kom je er dan achter wanneer je overmatig water consumeert? Zo heeft mn behandelaarster aangegeven dat ik puur 2lit. water per dag moet drinken om alles af te voeren. Dat is echt een opgave voor me dat ik het liefst z.s.m. achter de rug heb,aangezien ik water zo saai vind en liever verschillende soorten thee afwissel.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.690
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan