'Even' voorstellen: watisgezond?

100leven

New member
Na maanden op dit forum te hebben rondgekeken, zal ik me maar eens voorstellen.
Ik ben Mark, 41 jaar en heb sinds ongeveer m’n 15e huidproblemen: acné, droge schilverhuid die snel vet wordt en roos.
Vooral die schilverhuid wist ik niet mee om te gaan. Ik schrubde elke morgen al die schilvers er vrij ruw af, zodat ik er rood uitzag. Maar hey, geen schilvers!
Ik verdroeg ook geen zalfjes op m’n gezicht omdat het zo gevoelig was.

M’n zelfvertrouwen duikelde naar beneden. Was ik de eerste jaren van de middelbare school nog 1 van de populairste jongens van de klas, door m’n huidproblemen ging ik me steeds meer afzonderen en situaties vermijden.

Allerlei dermatologen kwamen met zalfjes die niet hielpen. Nog naar een homeopaat geweest toen ik 21 was die voedingsadviezen gaf (geen zuivel meer bijv.). Hielp allemaal niet of nauwelijks.

Het probleem beheerste m’n leven, het werd een obsessie: m’n ochtendritueel bedroeg op een gegeven moment zo’n uur of 3 (in het ergste geval) in de badkamer. Behalve dat IK er gek van werd, was het voor m’n toenmalige vriendin natuurlijk ook geen pretje. We konden nooit eens ergens vroeg heen, want ik was nog bezig. Leverde veel stress op.

In 2010 had ik na weer een aantal therapiën gevolgd te hebben (regulier en alternatief) een doorbraak via een psycholoog die heel simpel ging kijken, stap voor stap, wat ik nou allemaal met m’n huid aan het doen was. Toen merkte ik dat ik m’n huidprobleem deels in stand hield door er zoveel mee bezig te zijn. Ritueel is sindsdien een stuk korter (nog steeds lang voor een man overigens), maar het probleem was daarmee niet verdwenen, wel minder.

Vorig jaar ontdekte een dermatoloog dat ik een milde vorm van rosacea heb. En inderdaad, alles wat ik in de folder las, had ik ook last van: roodheid door een heleboel triggers als zon, wind, overgang koud/warm, kruidig eten, histaminerijk voedsel (chocola). Plus het gevoel dat je zand in je ogen hebt bij een opvlamming. Het zit dus ook in m’n ogen, die dan ook tranen en ze zijn erg lichtgevoelig, vooral als ik moe ben. Ook vaak witte afscheiding in m’n oog waarbij ik soms ’s nachts wakker wordt omdat het brandt in m’n ogen. Dus na al die jaren, was er eindelijk een diagnose.

Dermatoloog schreef me antibiotica voor + zalfjes en hij had goede hoop dat het daarmee voorgoed verdwenen zou zijn. Ik strubbelde nog tegen wat betreft de antibiotica, maar hij verzekerde dat het geen kwaad kon…. Na 7 maanden (!) antibiotica bleek het alleen symptoombestrijding te zijn, want toen ik er mee stopte (ze wilde nog 5 maanden doorgaan ermee, maar dat heb ik gelukkig geweigerd), kwam het gewoon weer terug, misschien wel erger.

Ik werd door een andere therapeut doorverwezen naar een orthomoleculair therapeut om te kijken wat die kon betekenen. Er werd puur op basis van m’n symptomen (geen verder (bloed)onderzoek) geconstateerd dat ik een lekkende darm had/heb. Ik kreeg een heel supplementenpakket voorgeschreven plus ik moest het paleo dieet volgen. Sinds eind vorig jaar ben ik daarmee begonnen.

Ik viel als een razende af en ik woog al weinig (59,7 kg bij 1.80 m). Na een paar maanden woog ik nog maar 53,2 kg en was ik echt bezorgd en voelde me waardeloos. Een vriend vond me er elke keer slechter uitzien als hij me zag. Het leek wel of ik anorexia had, zei hij. Ik ben toen wat meer koolhydraten gaan nemen in de vorm van bataat, witte basmatirijst en quinoa en toen kwam ik weer een kilo aan, maar nog steeds veel te licht. Op dat gewicht zit ik nog steeds (zo'n 54 tot 54,5 kg).

Kreeg verder nog meer klachten als eczeem op m’n rechterwang wat heel langzaam aan het helen is. Ook op m’n borstbeen eczeem. Slapen ging slecht (had ik al jaren last van overigens), zeker toen ik na een blaasontsteking telkens moest plassen ’s nachts. Ik dacht eerst dat de blaasontsteking nog niet helemaal weg was en ben weer cranberry pillen gaan slikken, maar later las ik dat het ook te maken kan hebben met zouttekort. Kan kloppen, want ik nam vrijwel geen zout meer. Sole maar weer gaan gebruiken sinds vandaag. Had ik al eerder geprobeerd, maar leek me ook een gejaagd gevoel te geven 's nachts. Toch maar weer proberen.

Omdat ik zoveel klachten had of kreeg, besloot ik maar eens een bloedonderzoek te doen via de reguliere huisarts. Daar kwam uit dat m’n leverwaardes te hoog waren. Vandaar wellicht m’n witte tong en slechte adem wat ik al jaren heb. Bij nader onderzoek bleek dat ik geen hepatitis had. Doorverwezen om echo te laten maken in ziekenhuis. Daar viel ook niets op te zien, dus nu word ik volgende week waarschijnlijk doorverwezen naar internist. Nieren en schildklier functie waren OK volgens bloed- en urinetest.

Zijn jullie er nog?

In 2005 gebeten door besmette teek waar ik volgens dokter relatief snel bij was en de 2 weken antibiotica zouden me waarschijnlijk geen nadelige effecten moeten opleveren. Moeilijk aan te geven met al m’n gezondheidsproblemen, maar ik heb niet het gevoel dat Lyme me actief parten speelt. Ik denk namelijk dat m’n klachten veroorzaakt worden door bijnieruitputting. Kom ik zo op terug.

In 2012 zijn m’n beide ouders overleden, 4 maanden na elkaar. Vriendin (met borderline) die haar eigen problemen had, besloot in die periode dat ze alleen door wou gaan.
Het lijkt of het echte verdriet van dit alles nog niet aan de oppervlakte is gekomen, maar dat komt ook misschien omdat het zowel voor mij als m’n jongere zus, ook als een soort bevrijding voelt. Voelt raar (en ook wel hard) om te zeggen. We zijn, vooral door m’n moeder die een zware jeugd heeft gehad, heel beschermend opgevoed. M’n vader was een alleskunner en ook een voorbeeld voor me. Dit is helaas pas na z'n dood goed tot me doorgedrongen. We leken veel meer op elkaar dan ik dacht.

Er was altijd een vangnet en dat voelde ook beklemmend, hoewel ze uit liefde handelden en we mooie momenten hebben gedeeld. Nu moeten we het wel alleen doen en dat voelt ook wel goed. Alsof we op een bepaalde manier nu pas volwassen worden.

In die periode, kreeg ik last van overspannen bekkenbodemspieren. Na meting bleek dat deze spieren 10x zo strak stonden in ruste, dan gemiddeld. In 2004 had ik dit ook gehad in minder mate en ik was er toen na anderhalve maand bekkenbodemfysio van af. Nu duurt het al 2 jaar.

Weer allerlei (reguliere en alternatieve) therapiën gevolgd voor die bekkenbodemtoestand, ook naar een psycholoog geweest (voor EMDR, ze dachten aan een trauma wat verwerkt moest worden, maar zo voelde dat niet en het hielp ook niet). Meditatie en yoga of andere ontspannende therapiën hielpen nog het best, maar nooit langdurig.

Dit jaar maar eens een foto laten maken van het bekkenbodemgebied (en ook onderrug, want daar had ik ook meer last van gekregen, was altijd al zwak punt), maar daar was naast wat natuurlijke slijtage van onderste rugwervel niets op te zien. Verwezen naar fitness fysio om algehele spiergezondheid eens op te krikken. Vond ik op zich fijn, want ik had al 2 jaar niet gesport en was zo slap als een vaatdoek. Fysio ging eerst m’n spierspanning en -kracht eens bekijken. Op welke spier in m’n lichaam hij ook een vinger legde, er volgde meteen een overdreven reactie van die spier en het werd ook meteen rood. Oftewel al m’n spieren stonden enorm strak gespannen.

Zelf wat zitten onderzoeken, onder andere op dit forum, en las dat dat wel eens met een magnesiumtekort te maken kon hebben. Eerst magnesiumcitraat geprobeerd. Dat hielp, maar als ik daar teveel van nam, werd ik onrustig ’s nachts, gek genoeg. Toen Zechsal magnesiumolie en vlokken en dat werkte prima! Spierspanning verdween, in bekkenbodemgebied nog niet volledig, maar zelfs daar merk ik wat ontspanning.
Nu neem ik naast het smeren van magnesiumolie ook 1 schepje magnesiumcitraat. 1 probleem minder zo lijkt het! :)

Begin ook weer wat spiermassa op te bouwen nu met de fitness fysio wat ik heel langzaam opbouw.

Ik heb sinds het paleo dieet vaak last van verstopping. Na inname van gebroken lijnzaad een paar dagen geleden en magnesiumcitraat + minder grote porties bij avondeten gaat dit beter. Ik las echter op dit forum dat lijnzaad ook niet gezond is (neeeee!), maar dat het in combinatie met vet voedsel zoals kwark of yoghurt geen kwaad kan. Ik wil het straks door de guacamole mengen bij het avondeten, want stoelgang verloopt weer moeizaam.

Sinds dit jaar heb ik zo’n beetje al m’n verzorgingsproducten vervangen door natuurlijkere varianten. Tandpasta zonder fluoride (Weleda), shampoo zonder troep (van Pure Nuff Stuff) en voor m’n rosacea gebruik ik dagelijks een zonnebrandcreme (Suncare SPF15 van Uncover). Zon is namelijk zo’n beetje de nummer 1 trigger voor rosacea. Het liefst doe ik niets op, want die creme maakt m’n huid nog wat vetter dan dat ie vanzelf al wordt gedurende de dag.

Ok, ik denk dus dat m’n klachten veroorzaakt worden door bijnieruitputting veroorzaakt door de jarenlange (misschien al wel 20 jaar) stress die m'n huidproblemen, het onbegrip in m'n omgeving en de leugens (ik schaamde me vaak om de waarheid te vertellen wat betreft m'n ochtendritueel) met zich meebrachten. Mike had dit ook al eerder geconstateerd. Genoemde symptomen kloppen namelijk: vermoeid, slecht slapen, versnelde schildklier/spijsvertering, huidproblemen, geïrriteerd, spierkrampen door magnesiumtekort, slecht functionerende lever, nauwelijks prikkels/stress aankunnen.

2 weken terug toen ik door de stress van dat leveronderzoek weer eens slecht sliep en de volgende dag een vriend op bezoek kreeg en hij iets van tegengas gaf, werd ik al emotioneel en barstte bijna in tranen uit. Elke prikkel die ook maar iets van stress kan oproepen, is al teveel op zo’n moment. Zo erg heb ik dat nu niet, omdat de stress nu weer minder is en ik me weer relaxed voel, maar het ligt dus nogal aan de oppervlakte allemaal.

In een volgende post kom ik met m’n voedingspatroon, eerst eens boodschappen gaan doen :)
Voor nu heb ik alvast 1 vraag: als het bijnieruitputting is (en denken jullie ook dat dat zo is?), is het dan verstandig om met die fitness fysio door te gaan? Het is 2 x per week, zo’n 45 minuten per keer. We bouwen het langzaam op, zonder tijdsdruk. Ik vind het eigenlijk wel fijn om weer actief lichamelijk bezig te zijn en weer wat aan te sterken, maar kan het kwaad in verband met m’n eventuele bijnieruitputting?

Ik hoor het graag van jullie en eventuele andere op- of aanmerkingen.
 
hoi watisgezond, welkom hier,
toevallig vandaag dit gelezen: http://stevenvrancken.com/de-blog/eczeem/eczeem-genezen-mogelijk/?fb_action_ids=222851167924765&fb_action_types=og.likes
Misschien heb je er wat aan.
Steven heeft zo goed als zijn hele leven aan eczeem geleden en heeft het zelf opgelost met voeding en zijn muziek.

 
Bedankt voor de link, Marijan!
Mooi verhaal, hij was er qua eczeem een stuk erger aan toe dan ik. Maar ik heb ook gemerkt dat als ik minder suikers eet (uit fruit bijvoorbeeld), dat dat m'n huid ten goede komt.

Muziek is ook zeer belangrijk voor mij. Ik maak ook zelf muziek, maar ben al een tijdje niet creatief meer bezig. Ik hoop dat ik me snel weer beter voel en de creativiteit terugkeert.

 
Dan nu m'n voedingspatroon:
Meeste supplementen komen via orthomoleculair therapeut.
Alle producten zijn zo veel mogelijk biologisch.

Ontbijt:

- Sole (vandaag weer aan begonnen)
- magnesiumcitraat (olie al ingesmeerd voor douchen)
- multivitamine Men's One van Rainbow Light
- visolie capsule
- boekweit crackers en/of witte rijstwafels en/of zwart brood (glutenvrij) van Damhert met kipvleeswaren, guacamole, jam, basilicumspread, soms honing
- banaan en/of kiwi
- groene thee supplement

Lunch:

- om de dag omelet met ui, soms met witlof, vegetarische stukjes (zonder soja en gluten)
- rucola sla (niet dagelijks) met komkommer, olijven, extra vierge olijfolie, guacamole, pesto
- appel of peer

Avondeten:

- wilde zalm of kip of soms iets vegetarisch
- bataat, witte basmatirijst of quinoa
- groente
- guacamole en soms appelmoes of bio mayonaise
- kruiden
- leverreinigingscapsules van Now (Liver Detoxifier & Regenerator)

Ik bak in ghee of kokosvet.

Tussendoor water, thee (groene thee en zonder cafeïne) en soms een sapje (blauwe bessen, cranberry)

Nu heb ik ook een tijdje terug weer yoghurt geprobeerd bij het ontbijt. Vond ik erg lekker met bosvruchten. Maar ik weet nog steeds niet of de caseine die daar in zit, gezond is. Ik lees dat A1 beta caseine slecht is en A2 gezond. Ik nam demeter yoghurt bij een zorgboerderij hier in Breda en ik weet niet van welk soort koeien dat komt en of er dus A1 of A2 caseine in zit. Kan ik die yoghurt maar beter niet nemen?

 
Watisgezond,

Je eet wel erg weinig vet en veel fruit.
Ik mis eieren, orgaanvlees, kaas, slagroom.
Eet in plaats van de vitaminepillen orgaanvlees zoals lever.
Laat die vegetarische ballen liggen waar ze liggen: in de supermarkt. Het is geen voeding, maar in elkaar geknutselde vulling.

 
Edwin,

Fruit wil ik inderdaad wat afbouwen.
Eieren zitten in de omelet die ik om de dag met lunch eet. Vaker of meer eieren trek ik op dit moment niet. Krijg ik last van m'n buik/darmen van.

Kaas is hetzelfde verhaal als de yoghurt wat ik aangaf: welke caseine zit waarin?
Yoghurt verteer ik beter op het ogenblik dan kaas, dus ik zou liever volle yoghurt nemen.

Ik weet dat vegetarische producten hier niet goed vallen. Het zijn overigens niet de vegetarische ballen die ik neem, maar bijvoorbeeld http://www.vivera.com/product/lupine/we-love-nature-stukjes/]deze[/url]. Ik neem dat voor de afwisseling. Orgaanvlees staat me nog tegen, moet ik me nog in verdiepen van hoe en wat en waar te krijgen.

Ik zit te denken om Adrenal Cortex te gaan nemen. Lees ik goeie ervaringen over hier en elders.
En wellicht levertraan in plaats van visolie.

 
Welkom watisgezond,

De visolie zou ik vervangen door gefermenteerde levertraan. Ik krijg honger als ik lees dat je crackers met jam eet als ontbijt, je wilt toch aankomen? Waarom alleen kip en vis? Geen vlees of lekkere stoofpotten met een vette saus? Als je geen melk wilt gebruiken dan kun je kokosmelk of bouillon als basis gebruiken. Heb je last van zuivel of is dat nog steeds op advies van die homeopaat? Je zou anders kefir kunnen maken van rauwe melk.

 
Je krijgt klachten door kaas, eieren (en melk?). Dat lijkt op een maagzuurtekort, waardoor de eiwitten niet goed worden verteerd.

Orgaanvlees staat je tegen, maar je eet wel dit:

We Love Nature Roerbakstukjes

38% lupinemeel, water, erwteneiwit, 7% marinade (raap-olie, gedroogde groenten [ui, paprika, knoflook], kruiden en specerijen, zout, suiker, paprika-extract, natuurlijk knoflookaroma, natuurlijk citroen-limoen aroma), raapolie, aroma, maltodextrine, ijzer, vitamine B12.

 
Dag Tanja,

Wat eet jij dan als ontbijt?

Rood vlees eet ik niet vanwege de (vele) negatieve berichten erover. Waarschijnlijk betreft dit voornamelijk bewerkt vlees en niet van grasgevoerde runderen. Ik zal eens kijken bij de biologische slager wat ze daar hebben aan vlees en hoe duur dat is. Biologische kip was daar bijvoorbeeld 3x zo duur dan in de supermarkt.

Ik ben pas sinds een paar maanden echt zelf aan het koken, met verse producten. Voor mij is het allemaal nog niet zo vanzelfsprekend hoe je bepaalde sauzen maakt enzo. I'm learning! ;-)

Zuivel ben ik in dubio over vanwege de caseine waar ik over schreef (A1 of A2). Daar las ik over op dit forum. Als A1 caseine zo slecht is, wil ik wel weten of dat niet in de zuivel zit die ik neem. Ik ga eens navragen bij de boerderij waar ik de yoghurt haalde of zij dat weten (welk koeienras).

 
Je kan je wel helemaal blindstaren op A1- of A2-caseine, maar uit je voedingspatron blijkt een neiging naar vegetarisme, niet per se uit overtuiging maar omdat je zware (dierlije) eiwitten niet goed kunt verteren. Deze categorie noemen we hier een https://www.fatsforum.nl/topic/verplichte-vegetarier]verplichte vegetarier[/url]. Dat wijst op een flink maagzuurtekort, dat weer wordt veroorzaakt door verzwakte of uitgeputte bijnieren, al of niet aangeboren. Chronische stress dus. Herken jij jezelf hierin? Ik wel als ik je eerste post hier lees.

Mike

 
He Edwin,

Eiwitten zijn inderdaad een probleem op het ogenblik, al dan niet door lekkende darm. Maagzuur kon je aanmaken met sole las ik, dus dat heb ik gisteren weer genomen, maar net als de vorige keer dat ik het probeerde, had ik vannacht weer een verhoogde hartslag. Ik moest niet naar de wc vannacht, dus dat is mooi meegenomen. Ik wil het vandaag nog een keer proberen, maar als ik dan komende nacht weer van die hartkloppingen krijg, dan moet ik iets anders verzinnen. Heb je suggesties?

Ik had ook een zout-achtige smaak in m'n mond vannacht.

 
He Mike,

Verteren van allerlei soorten eiwitten lijkt moeizaam te gaan, ook plantaardige. Het wisselt ook. Soms als ik wat teveel witte rijst op heb, krijg ik enorme maagkrampen (vooral ook met witte rijst in een restaurant).

Yoghurt ging juist wel goed, maar toen las ik over dat A1/A2 caseine verhaal.

Uitgeputte bijnieren door langdurige stress herken ik me zelf wel in, zoals ik in m'n introductie schreef.
Balen dat ik van die hartkloppingen krijg bij sole... Wat kan nog meer maagzuur stimuleren?

 
Mark,

Uit je introductie bespeur ik een jeugdtrauma, waarbij je van een van de populairste jongens in de klas je in jezelf terugtrok door je huidproblematiek. In die terugtrekkende en vasthoudende energie zit je nu nog steeds. We kunnen wel naar voeding en dranken gaan kijken, maar volgens mij moet jij eerst een zogeheten blokkerende programmering wegwerken. Het heeft met zelfbeeld en zelfvertrouwen te maken, accepteren wie je bent, of je er nu 'mooi' uitziet of niet.

Mike

 
Watisgezondheid,
Al die negatieve studies over rood vlees worden door de echte experts van tafel geveegd omdat ze altijd slecht zijn uitgevoerd en er heel duidelijk naar een bepaalde uitkomst is toegewerkt (nl rood vlees = slecht). Daarbij zijn die uitkomsten dan in absolute getallen zo minimaal dat ik mij daar niet druk over zou maken zelfs als ik die flut onderzoekjes zou geloven.

Vlees en dus ook het gevreesde 'rode vlees' heeft altijd op het menu gestaan van de mens maar nu zou het opeens bij meer dan 400 gram per week dodelijk zijn?
Net zoals het belachelijke idee dat verzadigd vet hart en vaat ziekten zou veroorzaken bestaat hier geen enkel bewijs voor en als je logisch nadenkt zou het wel heel bizar zijn dat iets waarmee wij als mens letterlijk zijn groot geworden nu ineens niet goed voor je zou zijn.

 
Mike,
Allereerst wil ik zeggen dat ik het fijn vindt dat je (en anderen!) tijd en energie steekt in mijn 'problematiek'.

Achter dat huidprobleem schuilt inderdaad waarschijnlijk meer dan puur alleen de huidklachten. Een therapeut heeft wel eens gezegd dat ik veel te veel ophang aan hoe ik er uitzie. Dat ik het groter maak dan het werkelijk is. Klopt denk ik wel.

Toen ik vorig jaar voor m'n bekkenbodemklachten werd doorverwezen naar psycholoog (er werd gedacht aan trauma door verlies van m'n ouders), ging het al snel over m'n huidklachten en hoe ik daarmee omging. Ze probeerde toen terug in de tijd te gaan en via EMDR (lampjes volgen met je ogen) de emotionele lading van vroegere gebeurtenissen af te halen. Dat lukte echter niet. Als ik het er met iemand (vriend of therapeut) over heb, voel ik het meteen een stuk minder zwaar. Alsof ik het dan zelf ook doorzie en zo'n EMDR op dat moment ook niet nodig is.

Ik vind het kennelijk moeilijk om dat gevoel continu vast te houden. Zeker met die bijnieruitputting waarbij het al snel te veel is.

Een deel van m'n stress over m'n huid is 'terecht' en ik kan er slecht uitzien, zeker na een stressvolle situatie. Ik geef bijvoorbeeld ook les en vooral vroeger had ik dan na afloop van zo'n les een vuurrood hoofd (stress is ook trigger voor rosacea).
Ook heb ik vroeger 2 keer van iemand te horen gekregen: "hey, heb jij een huidziekte ofzo?". Oef, dat hakte er dan natuurlijk behoorlijk in. Precies m'n zwakke punt.

Oftewel: ik beeld het me niet allemaal in.

Aan de andere kant: als ik geen stress heb en goed geslapen (en niet teveel rosacea triggers), dan ziet de wereld en ik er heel anders uit. Ik straal dat dan ook uit. Dat merk ik ook aan de mensen die ik dan ontmoet (spiegels).

Eerlijk gezegd zit ik niet te springen om weer een therapie te moeten volgen. Behoorlijk therapie-moe (ook financieel) aan het raken namelijk. Maar als jij denkt dat het wegwerken van een blokkerende programmering mij helpt, dan hoor ik graag meer hierover.

 
Oftewel: ik beeld het me niet allemaal in.

Dat beweer ik zeer zeker niet. Je bent echter eerlijk genoeg om toe te geven dat je huidklachten verergeren door stress en minder erg worden door rust. Heb je de huidproblematiek gekregen na het verlies van je ouders? Dat hakt er natuurlijk wel in qua emotioneel verlies en zou veel verklaren.

Mike

 
Pike,

Gaan die onderzoeken ook niet over bewerkt rood vlees?
Dat is blijkbaar heel anders dan grasgevoerd vlees.

Net iets over gelezen hier.

 
Mike,
Nee, m'n ouders zijn eind 2012 pas overleden en ik heb de huidklachten sinds m'n pubertijd, zo'n 25 jaar geleden.

Maar sinds 2012 heb ik en m'n ouders verloren (en vriendin weg) en heb ik 7 maanden antibiotica kuur gehad en ben ik een compleet nieuw (paleo) dieet begonnen. Dus er is emotioneel en lichamelijk ook wel behoorlijk wat gebeurd sinds die tijd. Vandaar dat 1 en ander misschien in een versnelling is gekomen (bijnieruitputting, eczeem).

 
Ik ontbijt met kefir of een kefirsmoothie: rauwmelkse kefir met slagroom, meestal aangevuld met levertraan, rozenbottelpoeder, kaneel, curcuma, sole, kokosolie, olijfolie en wat zuur fruit(aardbeien, frambozen, bessen, ananas, kiwi), soms wat geweekte pompoenpitten of paranoten.
Er staan op dit forum of op de site van mij/poekie genoeg recepten om van te leren.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.510
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan