Even voorstellen: Kees

keesclaassen

New member
Ik ben al zo’n 30 jaar geïnteresseerd in gezonde voeding. Het begon met afvallen door een vastendieet, waarbij ik een Ankertje-boek (G. Hamburger) las waarin stond dat je beter een gezond eetpatroon kunt volgen dan af en toe afvallen. En dat vlees eten ongezond is. Dus ging ik vegetarisch eten, vis nog wel, maar dat verdween later ook uit mijn eten.
Vervolgens ontdekte ik via een kookcursus de macrobiotiek. Een erg leerzame periode, maar toch wel “te principieel”. Ook verdiepte ik me in Ayuerveda (de oude Indiase keuken van de Veda).
Ongeveer 10 jaar geleden liet mijn nieuwe huisarts mijn bloed onderzoeken en ontdekte een behoorlijk tekort aan vitamine B12. Mijn vegetarische dieet zou de oorzaak kunnen zijn. De wereld op z’n kop. Ik had overigens geen symptomen van dat tekort. Na een aantal spuiten ben ik weer vlees en vis gaan eten.
Een aantal jaren geleden kocht ik het boek van Weston Price (8e druk). Heel boeiend.
Intussen volg ik al weer jaren de berichten van Mercola over voeding en gezondheid. Zo kwam ik erachter dat vetten wel en koolhydraten niet zo gezond zijn.
Het boek van Remko Kuipers (Oerdieet) was een nieuwe eye opener. Samengevat: eet alles en zoveel je lust áls het maar als voedsel herkenbaar is door de jager-verzamelaars van 10.000 jaar geleden. Linkt heel logisch. Dan vallen brood en pasta weg.
Onlangs gaf Mike Donders (in het kader van GVA) een lezing bij mij in de buurt. “Weg met alle principes en dogma’s”. Kijk naar de praktijk, de effecten. Granen maken niet ongezond.
Zo is de cirkel weer rond.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan