Even voorstellen en tips gevraagd

o en o

Well-known member
Beste forumleden,

Sinds een jaar of vier lees ik regelmatig mee op dit zeer informatieve forum.
Maar gezonde voeding had al veel langer mijn interesse, vooral ook omdat mijn man al jaren last van allerlei kwaaltjes had waar de huisarts niets mee kon (toen waren wij nog wat naïever).
Op een gegeven moment werd internet een welkome bron van informatie, maar er staat helaas ook een hoop onzin op.
Toen op een gegeven moment 1 van mijn gezinsleden heel hardnekkige roos kreeg (we waren al op sls vrije shampoo overgestapt, maar niets hielp), heb ik mijn zoektocht geïntensiveerd en kwam op de site “voeding is gezondheid” terecht en uiteindelijk op dit forum.
Wij hebben stukje bij beetje ons voedingspatroon aangepast en voelen ons hier prima bij. Met als grote plus, dat na een tijdje consumeren van rauwmelkse kefir de roos verdween als sneeuw voor de zon. Ook de bouillon en gefermenteerde producten zijn bij ons een vast onderdeel van het menu. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat er zeker nog wel verbeterpunten zijn, maar ik vind het soms wel lastig met 2 tieners in huis om deze voedingswijze te volgen, zeker als ze eens een keer buiten de deur eten, bij vrienden of familie. Het is wel heel mooi om te zien dat zijzelf dan proberen om de beste/ minst slechtste keuze te maken. Maar het blijft soms lastig om bij mensen die zich regulier voeden, je eigen patroon te volgen zonder je de hele tijd te moeten verdedigen (mij maakt het niet zoveel uit, maar ik begrijp dat dat op die leeftijd soms wel vervelend is).
Ik ben benieuwd hoe andere forumleden hiermee om gaan, dus tips zijn welkom.
Ook ben ik benieuwd hoe het gebruik van adrenal cortex bevalt, want bij 1 van ons is de bijnieruitputting nog niet volledig genezen.
Wellicht nog andere tips en/adviezen in deze.
Alvast bedankt voor het lezen.

Groetjes, O en O
 
Hoi O en O en welkom :-)

Buiten de deur eten is moeilijk en ik vind het al een hele prestatie dat de minst slechte keuze gemaakt wordt. Prima toch? Geen stress hierom is veel belangrijker dan die ene maaltijd of dat ene drankje.
Jezelf verdedigen is uiterst stressvol, en zeker al voor tieners. 100% perfectie bestaat niet, maar wel het juiste pad voor jezelf. Ons lichaam kan veel hebben, zeker als we ons daar eens niet druk om maken ;-)
 
maar ik vind het soms wel lastig met 2 tieners in huis om deze voedingswijze te volgen, zeker als ze eens een keer buiten de deur eten, bij vrienden of familie. Het is wel heel mooi om te zien dat zijzelf dan proberen om de beste/ minst slechtste keuze te maken. Maar het blijft soms lastig om bij mensen die zich regulier voeden, je eigen patroon te volgen zonder je de hele tijd te moeten verdedigen (mij maakt het niet zoveel uit, maar ik begrijp dat dat op die leeftijd soms wel vervelend is).

Hoi

Welkom,
...hier ook twee tieners in huis en het is inderdaad lastig om ze van alle "lekkers" af te houden.Ook omdat ik de enige ben die het belang van WAPF inzie dus er wordt nog wel eens wat vaak rotzooi in huis gehaald of door hun zelf gekocht. Ik heb daar geen grip op maar zorg er iig voor dat ze elke dag een vette smoothie krijgen op basis van Yoghurt (eigengemaakt) met o.a. levertraan, eierdooiers,Sole, soms Jodium, halve banaan (anders krijgen ze het niet weg) bosbessensap, soms kokosolie of slagroom en soms vit C. Voor de rest ontbijten ze met yoghurt en krijgen ze desembrood. Als ik zie wat er in verloop van tijd in het dieet verbeterd is stel ik me daar mee gerust.


 
Hoi heksje en johnny,

Dank jullie voor het welko,begrip en de bemoedigende woorden.
Ik ben blij dat het ook voor anderen wel eens lastig is met het buitenshuis eten.
Gelukkig vinden mijn tieners het WAPF eten meestal lekker, dus thuis gaat het prima.
Nu het kouder is, vinden de smoothies helaas wat minder aftrek, eigenlijk ben ik de momenteel de enige die hem nu eet.
Bij ons maken we hem meestal met 1 zure appel en citroen, geklopte slagroom zonder suiker, yoghurt,
soms wat kefir, créme fraiche of kokosmelk, kaneel en 's zomers met wat bessen of aardbeien.
'S winters nemen ze liever een omelet of roerei als ontbijt of lunch.
De uitdaging ligt bij ons niet echt in de kinderen hun houding naar WAPF, maar meer in hoe de buitenwereld er tegen aan kijkt.
Hun leeftijdsgenoten zijn vaak verrassend tolerant en kijken na verloop van tijd niet gek meer op als ze hen een lunch met curry & basmatirijst o.i.d. zien eten
Sommigen vinden het zelfs wel een goed idee om die eeuwige boterham eens te vervangen en proberen het ook.
Maar het lastigst zijn de 40+, daar hebben al die "voedings"campagnes best wel effect gehad
en het meest irritant zijn wel degene die als een soort missionaris je proberen over te halen als ze door hebben dat jij een andere visie op voedsel hebt.
In onze omgeving hebben wij ook een aantal van dit soort en toen wij net met rauwe melk begonnen waren,
was er een hoop commentaar, nou drinken wij dit al bijna 4 jaar en zijn nog steeds in leven en niet al te vaak ziek, dus is het gezeur hierover wel stukken minder.
Bovendien zijn de kinderen er gek op, zodra er een nieuwe fles aangebroken gaat worden
zijn ze er als de kippen bij om als eerste de slagroom in hun kop te gieten.
Nou schreeuw ik het niet van de toren hoe wij ons voeden, maar om het te verzwijgen als het ter sprake komt gaat mij wat te ver.
Dus daar ontstaan wel eens lastige situaties, het is wel grappig hoe wij daar allemaal anders mee omgaan.
Want stress is zeker iets wat ik probeer te voorkomen.
Zo heb ik voorgesteld om voor het kerstdiner met de familie 2 soepen te verzorgen,
de meesten vinden mijn soep erg smaakvol en ik vertel meestal maar niet dat ik de bouillon van koeienknie trek,
want vreemd genoeg vinden mensen dat een bizar idee en soep uit een pakje volstrekt normaal.
Dan hebben wij in ieder geval een voedzaam bordje soep en kiezen uit de andere gerechten de beste alternatieven.
Ik weet, het is wat water bij de wijn doen, maar om de hele tijd met de familie in de clinch liggen is ook niet echt relaxed.
 
Ik lees veel herkenbaarheid in je post O en O, de missionarissen heb ik niet veel moeite mee want de lessen van Weston Price zijn logisch en klink klaar dus voor mij zijn de kritieken goed te weerleggen en ik ga ook echt niet mijn gelijk proberen te halen. Neemt niet weg dat ik iedereen graag adviseer wat te doen bij welvaart ziekte. Als je verder kijkt zie je dat we bewust ziek gemaakt worden en dat probeer ik wel voorzichtig uit te leggen. Maar dan nog halen de meesten hun schouders op.

We moeten het zelf doen maar ben dankbaar dat ik op het spoor van dit forum ben gekomen, het verlengt op een goede manier mijn leven en van mijn gezin.


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan