Even voorstellen: Daan

Daan

New member
Hallo allemaal, mijn naam is Daan.

Veel van jullie zijn me niet onbekend omdat ik al een tijdje rondkijk op het forum. Want de onderwerpen voeding en gezondheid interesseren me meer en meer. Om die reden heb ik bijvoorbeeld gesprekken gevoerd met Mike, Ron en Geertje. Maar de vragen blijven komen, dus hopelijk kan ik die hier soms ook stellen.

Ik probeer zo gezond mogelijk te eten, maar wel op een manier dat het nog leuk blijft. Ik eet gezond uit preventief oogpunt: ik heb nergens last van en merk zelden of nooit als ik iets eet dat goed of slecht voor me is. Voor de ochtend heb ik de slowjuicer, in de middag glutenvrij boekweitbrood, 's avonds biologische groenten, biologisch vlees (zoals spek) of vis en crème fraiche.

Suikers, fructose mijd ik zoveel mogelijk. Zo nu en dan rauwe melk, regelmatig kaas en eieren, roomboter, een zelfgemaakte appeltaart met amandel- en kokosmeel met kokosbloesemsuiker. Verder het bekende werk: avocado's, chia-zaden, gojibessen, niet te veel fruit, haring, beetje honing, stuifmeelkorrels, sole, oppassen voor gluten en transvetten. Supplementen in de vorm van magnesiumcitraat, D3, zink, cod liver oil, vitamine c, beetje chlorella.

Over (rauwe) melk gesproken. Zaterdag las ik in de krant: 'Transvet uit melk is even ongezond als industrieel transvet'. Een citaat uit een column van Martijn Katan. Hij heeft de bron bij zijn bewering vermeld. Betekent dit nu oppassen voor (rauwe) melk?

En doe ik m'n best om glutenvrij brood te eten in de vorm van boekweitbrood (wat overigens erg lekker is - Vlaamsch Broodhuys), lees ik een ingewikkeld, maar interessant artikel deel1, deel 2 over het gevaar van lectines. Is dat inderdaad een serieus probleem volgens jullie?

Tot spreeks!

Daan

 
Quote:
Over (rauwe) melk gesproken. Zaterdag las ik in de krant: 'Transvet uit melk is even ongezond als industrieel transvet'. Een citaat uit een column van Martijn Katan. Hij heeft de bron bij zijn bewering vermeld. Betekent dit nu oppassen voor (rauwe) melk?


Jarenlang heeft men het gevaar van transvetten niet willen onderkennen, want dan zou de complete handel in plastic, plataardige kunstboter instorten. Dankzij de volhardendheid van enkele integere wetenschappers, zoals Mary Enig, zijn we zo langzamerhand doordrongen geraakt van het gevaar van transvetten.

Nu kunnen het Voedingscentrum en Katan er niet meer omheen en de eerste strategie is om transvetten gelijk te stellen aan verzadigde vetten. Transvetten zijn minstens zo gevaarlijk als verzadigde vetten luidt het nieuwe mantra. En natuurlijk grijpen ze dan ook natuurlijke transvetten (2-3%) die in de melk en het vlees voorkomen van herkauwers.

Als natuurlijke organismes, zoals bijv. koeien, zelf transvetten aanmaken, dan moet daar een goede en logische reden voor zijn. Er is echter geen enkele goede of logische reden om kwetsbare onverzadigde platenvetten industrieel te bewerken tot transvetten.

Alles wat de mens doet dat tegennatuurlijk is, is een overtreding van natuurwetten waarvoor we een heftige prijs moeten betalen met onze gezondheid. Wat is dan natuurlijker? Natuurlijke transvetten drinken in rauwe melk of gesmolten tupperwarebakjes op je brood smeren?

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.458
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan