Even voorstellen: Alex

Lexie

New member
Hallo allemaal, ik ben Alex, 28 jaar en heb al sinds mijn 14 de auto-immuunziekte myasthenia gravis. De symptomen die ik voornamelijk heb zijn: snel moe, weinig spierkracht, dubbelzicht en een hangend ooglid. Ik ben op zoek naar een levenswijze die ervoor kan zorgen dat ik mij minder moe voel en de ziekte hopelijk in remissie gaat.

De komende jaren ga ik er even tussenuit en hoef ik mij van werken dus niets aan te trekken. Zo heb ik meer tijd om mij te focussen op het verbeteren van mijn gezondheid. Aangezien ik nu nog thuis woon (in september niet meer) eet ik ’s avonds wat de pot schaft. De andere maaltijden heb ik zelf onder controle.

Even mijn momentele levenswijze schetsen:
- slapen van 2u (’s nachts) tot 12u
- menu 12u: sinds kort groenten (uit de diepvries) gewokt met een stukje vlees erbij of 2 eieren, daarbij water of thee, binnenkort liefst vervangen door kefir (afgelopen week gedaan)
- menu 15u: havermoutpap bereid met water en bosvruchten (uit de diepvries) en een kop thee
- menu 18u: wat de pot schaft
- tussendoortjes: walnoten met een stuk fruit (appel, appelsien of kiwi)
- supplementen: visoliecapsules voor extra omega-3 en vitamine D

Toen ik nog werkte begon ik mijn dag met een kom havermoutpap met sojamelk en bosvruchten. ’s Middags at ik iets van het restaurant, meestal een warm gerecht afgewisseld met rauwkost van de saladbar. ’s Avonds at ik een warm gerecht bereid door één van mijn ouders. Een dessertje stond bijna dagelijks op het menu.

Toen ik nog naar school ging at ik ’s morgens en ’s middags boterhammen met beleg en ’s avonds warm. Tussendoor at ik geregeld een koekje. Zoete dranken zoals frisdrank of Fristi dronk ik regelmatig.

Wat jullie medisch moeten weten: mijn thymus is verwijderd (daar heb ik nu spijt van), ik heb vaak corticosteroïden genomen in het verleden. Die neem ik nooit meer wegens de vele neveneffecten. Nu neem ik Neoral en Imuran. Beide zijn middelen die het immuunsysteem onderdrukken. Neoral wordt volledig afgebouwd. Imuran is bedoeld om levenslang zonder symptomen te leven, maar met een verzwakt immuunsysteem. Neoral en Imuran zijn vrij nieuw voor mij. Ik neem deze medicijnen ongeveer 5 maanden, voorlopig zonder resultaat wat normaal is volgens de arts. Het kan wel 9 maanden duren voor de symptomen verdwijnen.

Tips om mijn gezondheid te verbeteren zijn welkom. :)

 
Welkom Alex,

Heb je je al een beetje ingelezen op dit forum? Ik mis namelijk de vetten en dus vetoplosbare vitaminen in de voeding. Ik lees dat je al aan de kefir bent, maak je die zelf? Immunosuppresiva lijken mij funest voor je gezondheid en je immuunsysteem dat toch al niet goed functioneert. Ik zou zelf GAPS of AIP protocol gaan volgen en een goede natuurarts zoeken die je kan begeleiden.

Je slaap ritme is ook niet zo gezondheidsbevorderend, maar dat snap je denk ik zelf ook wel.
 
Dag Tanja,

Bedankt voor je reactie. De komende weken ga ik mij zeker inlezen. Het zal wat langer duren omdat lezen door mijn oogspierproblemen zeer lastig is.
De kefir heb ik kunnen proberen via een vriend. Het was kant en klare kefir van rauw power. Ik woon in België en kan die hier dus niet kopen. Momenteel ben ik dus op zoek naar een alternatief.
Wat vetten betreft, kokosolie is onderweg. Dat is hopelijk al een verbetering. Volstaat het om hier mee te bakken of moet ik het echt gaan binnen lepelen?

Ik hoop dat ik een goede natuurarts kan vinden in de regio Antwerpen want ik ken werkelijk niemand die ooit met succes in behandeling is geweest bij een natuurarts.

GAPS en AIP hebben mij alvast aan het zoeken gezet. Bedankt voor de tips.
 
In Dongen Noord Brabant zit Dr Sprangers. Als je in je buurt niks vindt is dat mssn een optie. Ik kom al een tijdje bij hem en ben erg tevreden. Schappelijke prijs ook en hij nemt echt de tijd en moeite voor je.
 
De kefir heb ik kunnen proberen via een vriend. Het was kant en klare kefir van rauw power. Ik woon in België en kan die hier dus niet kopen. Momenteel ben ik dus op zoek naar een alternatief.

Als je wel aan rauwe melk kunt komen, dan kan je kefir ook zelf maken door het een dag te laten staan met kefirkorrels erin. En dan na die dag de korrels er weer uit te zeven en voor de volgende hoeveelheid melk gebruiken. Ik heb nu geen kefir korrels (ik kan toch niet tegen rauwe melk ben ik een tijd geleden achter gekomen), maar andere forum leden wel en zij kunnen je ook wat op sturen.


Wat vetten betreft, kokosolie is onderweg. Dat is hopelijk al een verbetering. Volstaat het om hier mee te bakken of moet ik het echt gaan binnen lepelen?

Allebei kan als je het maar binnen krijgt, je kan als je dat wilt zo nu en dan een lepel nemen. Verder kan je ook roomboter, ghee (kan je ook zelf maken van roomboter) en allerlei andere soorten dierlijk vet (ossewit, reuzel, eendenvet, enz.) gebruiken. Wat ook handig is om genoeg vet in maaltijden te krijgen is een saus maken met kokosmelk, yoghurt, crème fraîche enz. (en natuurlijk kruiden) en dat door het eten te doen.

Voor je ogen kan je ook kijken naar Karin Hogenboom of de methode van Bates (die gebruikt Karin hogenboom ook). Het zijn vooral oefeningen om je ogen en oogspieren te ontspannen en ze hiermee beter te krijgen. Door dat je weinig spierkracht heb ook in de spieren van je ogen zo te lezen, zullen deze meer moeite moeten doen gedurende de dag waardoor ze ook meer vermoeit zijn en meer spanning in zin hebben. Alle mensen met slechte ogen ook als je alleen een bril hebt hebben te veel spanning in hun ogen.
Je kan ook best veel informatie vinden op youtube. Voor uitgebreidere informatie moet je vaak wel gaan lezen. Maar voor de algemenere informatie is ook veel op youtube te vinden.

Ik zou als ik jouw was ook aan GAPS of AIP beginnen.
 
Ok, Knofje, Dr. Sprangers is genoteerd voor het geval...

Kaaskanlekkerzijn, rauwe melk is een probleem in België. Vandaag zag ik wel dat men waterkefir in mijn lokale biowinkel verkoopt.
Mijn ogen zijn inderdaad erg vermoeid op het einde van de dag. Ik zal eens wat filmpjes kijken op youtube over de methode van Bates. Bedankt voor de tip.
 
Ik bedoelde trouwens dat je over heel veel dingen informatie op youtube kan vinden. Ik vind het makkelijker dan hele stukken tekst lezen. Maar dat is niet omdat ik problemen met mijn ogen heb.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.513
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan