Even kennismaken: Annemieke

Quote:
Dierlijke eiwitten zijn niet enkel een halleluja-verhaal maar er zitten ook ter dege nadelen aan. Ik heb alleen niet veel zin daar op in te gaan als mijn keuzes niet gerespecteerd worden.


Misschien heb ik wel meer respect voor je door je te willen waarschuwen. Uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen keuzes, daar ga ik niet over. Jij betrekt de discussie al vrijwel meteen op het onderwerp 'respect'. Dus als ik je waarschuw heb ik geen respect? Ik zie de logica even niet.

En welke nadelen kleven er precies aan dierlijke eiwitten? Bedenk dat er ontzettend veel pseudo-wetenschap is in de vegetarische/veganistische wereld, die vooral bedoeld is om de eigen overtuiging te staven i.p.v. de feiten. Feit is dat er geen evolutionaire geschiedenis van vegetarisme bestaat bij de mens. Feit is dat je in de wilde natuur je geen vegetarisme kunt veroorloven en hopeloos zou wegkwijnen door voedingstekorten. Een uitstekende website die de pseudo-wetenschap die er in vegetarische kringen heerst op basis van feiten onderuithaalt is www.beyondveg.com.

Momenteel ben ik Eat Fat Get Thin aan het vertalen van Barry Groves. Hij schrijft hierin het volgende over dierlijke eiwitten:

Quote:
In de voedingswereld gaan er bepaalde stemmen op die verkondigen dat de consumptie van eiwitten tot botontkalking zou leiden.

Dit vraagstuk is vooral interessant vanuit het oogpunt van onderzoek naar paleolithische voeding [de voeding die de holenmens tot zich nam, tijdens het Stenen Tijdperk], en wel om twee redenen, die verband houden met elkaar.

De eerste reden is dat schattingen van de hoeveelheid dierlijke eiwitten die ten minste de laatste 1,7 miljoen jaar van de menselijke evolutie onderdeel heeft uitgemaakt van het menselijk eetpatroon (vanaf de periode van Homo erectus, de rechtopstaande mens) vele malen hoger uitvallen dan die nu als ‘gezond’ wordt beschouwd door sommige sectoren van de hedendaagse wereld van voedingsonderzoek.

De tweede reden is dat het fossiele bewijs aantoont dat paleolithische mensen een hogere botdichtheid hadden, die robuuster was en meer bestand tegen breuken dan botten van de moderne, westerse mens.


Hier een goed artikel van Barry Groves over vegetarisme:

http://www.second-opinions.co.uk/naiveveg.html

Quote:
Er zijn meer wegen die leiden naar Rome. En er zijn meer manieren om gezond te blijven zonder dat je vlees eet.


Nee, die zijn er niet. Als jij alles uit je huidige voeding wist te halen wat je nodig hebt, zou je je niet verdiepen in het boek van Ramiel Nagel omdat je gebitsproblemen hebt. Nagel ontraadt de lezer terecht een vegetarisch voedingspatroon.

Vegetariers en veganisten proberen zich te onttrekken aan de naturlijke cyclus van leven en dood. Als jij onder de grond komt te liggen, zullen de wormen geen gewetensbezwaren hebben om zich aan jouw vlees tegoed te doen. Dit is de natuurlijke orde van de dingen.

Bastiaan noemde al Leirre Keith, die 19 jaar lang veganist was en zichzelf volledig sloopte op deze 'voeding'. Zij schreef het briljante boek The Vegetarian Myth. Voor dit forum heb ik al eerder een aantal citaten uit dit boek vertaald, die ik in deze post uit een andere topic op een rijtje heb gezet:

https://www.fatsforum.nl/topic/maagzuur#post-762

En in deze post uit een andere topic twee door mij vertaalde citaten uit het schitterende boek The Meat Fix van John Nicholson, die 26 jaar vegetarier was en zichzelf sloopte op deze 'voeding':

https://www.fatsforum.nl/topic/weinig-libido#post-24482

Mike

 
Annemiek, als jij een weloverwogen keuze hebt gemaakt, deel die dan ook met ons. Alleen als wij naar elkaar toe helemaal eerlijk en open zijn kun je een open discussie krijgen.

Maar jij verteld niet waarom je deze keuze hebt gemaakt.

en als je hier wat langer leest zul je merken dat hier nooit zoete broodjes worden gebakken, maar ik ben nog geen ander forum tegengekomen waar zo eerlijk met elkaar wordt omgegaan als hier. Alles is erop gericht om mensen te helpen, zodat ze zelf hun lichaam leren kennen en weten wat ze het beste kunnen eten om zich zo gezond mogelijk te voelen.

 
Ik heb zo'n vermoeden dat Annemieke haar vooroordelen tegen dierlijke eiwitten baseert op de pseudo-wetenschap van Colin T. Campbell, die geisoleerde caseine (melkeiwit) voerde aan ratten en hier kanker mee op kon wekken. Een ander geisoleerd melkeiwit, wei, geeft echter het tegenovergestelde effect! En wie eet er nu eigenlijk geisoleerde melkeiwitten?

The China Study van Campbell is zo'n beetje de 'bijbel' van de veganisten geworden. Denise Minger, een blogster op het internet die destijds 23 jaar was en een voorliefde had voor statistiek, bleef menige nacht op om zich te verdiepen in Campbell's eigen ruwe data. Ze zette deze uit op een grafiek en...tromroffel...kwam uit op exact het tegenovergestelde resultaat van Campbell! Dierlijke producten verlaagden juist het risico op kanker, hart- en vaatziekten en andere potentieel dodelijke aandoeningen!

Kortom, Campbell heeft de boel belazerd en heeft zeer selectief naar het 'bewijs' gekeken. Het geniale stuk dat Denise Minger schreef waarin ze haar bevindingen uiteenzette, vind je hier:

http://rawfoodsos.com/2010/07/07/the-china-study-fact-or-fallac/

Ze heeft ook een geniaal artikel geschreven voor Wise Traditions, het kwartaalblad van de WAPF:

http://www.westonaprice.org/vegetarianism-and-plant-foods/the-china-study-myth

Zoals eerder gezegd, er is sprake van ontzettend veel pseudo-wetenschap in vegetarische/veganistische kringen. Je moet wel heel veel kromme logica hanteren om te verantwoorden dat je tegen de natuur en de menselijke evolutie in gaat.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.860
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan