Eten (en gezondheid) in literatuur/films...

G

Guest

Guest
Toen ik ben begonnen aan het boek van Price moest ik vrij snel denken aan een van mijn lievelingsboeken uit de jeugd: Heidi :) Zeker toen ik las dat boerenkinderen snel last kregen van tandbederf en andere ziektes als ze eenmaal naar de stad waren verhuisd herkende ik het stukje waarin Heidi naar de stad wordt meegenomen om Clara gezelschap te houden en dan ziek wordt.

Als jullie zo'n oud boek leezen of een oude film kijken valt het eten en gezondheid jullie ook zo op? Ik ben er nu erg op gericht merk ik en ik vind het leuk om paralellen te trekken met WAPF maar ook met de huidige normen.

Heidi kreeg van opa geitenmelk, oude, donker gele kaas en veel boter. Peter kauwde aan gedroogd vlees en bij Peter thuis aten ze geloof ik zuurdesem roggebrood wat voor oma te hard was. Heidi wilde zachte witte broodjes voor oma meenemen uit de grote stad.

Clara kon weer lopen nadat ze de zomer in de bergen met goede voeding en leuk gezelschap had doorgebracht en Heidi hielp opa weer gezond worden met verschillende thee soorten die ze in de bergen verzamelde.

Hebben jullie ook van die voorbeelden?

 
Ik heb nog een inkoppertje: De stam van de holebeer van Jean M Auel en de rest van de reeks die ik verslonden heb in mijn jeugd. Had toen al een fascinatie voor primitieve natuurvolkeren. Totaal geromantiseerd uiteraard, maar wat heb ik genoten. Daar moet ik nu nog wel eens aan terugdenken inderdaad.

 
Heidi, ja geweldig, ik zat altijd aan de buis gekluisterd. Mijn grootste droom als kind was om naar Heidi in de bergen te gaan.

Leuk opgemerkt Catalina, die overeenkomsten met WAP voeding.

 
Rapunzel heeft wel eens eerder Little House on the Prairie genoemd. Daarin komen ook oude voedselwijsheden aan bod. Dat mag dan waar zijn, maar de zoetsappigheid bij dit soort programma's druipt er wel af!

Mike

 
Quote:
Hebben jullie ook van die voorbeelden?


Heb geen voorbeelden, maar moest ineens denken aan:

Bartje; Ik bid niet veur bruune bonen!!!

 
Quote:
Rapunzel heeft wel eens eerder Little House on the Prairie genoemd. Daarin komen ook oude voedselwijsheden aan bod. Dat mag dan waar zijn, maar de zoetsappigheid bij dit soort programma's druipt er wel af!


De boeken daarentegen zijn helemaal niet zo zoetsappig en sentimenteel. Bovendien is dat geen jaren '70 TV versie van de werkelijkheid, maar puur de herinneringen van Laura Ingalls en haar dochter Rose. Je leest hoe ze zich zorgvuldig voorbereiden op de lange winter, en hoe blij ze in de lente zijn met afwisseling van voedsel. Vader jaagt, moeder maakt desembrood, alles wordt gebakken in spekvet, ze maken zelf boter... erg WAPF allemaal. Deze reeks ga ik zeker aan mijn kinderen voorlezen.

 
Voor de Laura Ingalls fan's, er is ook een kookboek: the little house cookbook. Ik heb de Nederlandse versie. Ik heb hem nu niet bij de hand maar het staat mij bij dat er wel veel recepten in staan waarin suiker wordt gebruikt.

Zijn er ook forumleden die misschien wel eens zich hebben verdiept in middeleeuwse kookboeken?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.472
Berichten
501.611
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan