Erica stelt zich voor

Hallo,

Via een kennis ben ik in aanraking gekomen met dit forum. Ik lees nu al een tijdje mee. Ook heb ik al wat gelezen op voedingisgezondheid. Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Erica en ik ben 24 jaar oud. Ik ben noodgedwongen gestopt met mijn werk, omdat dit niet meer ging.
Ik heb al een paar jaar enorme vermoeidheidsklachten, waarschijnlijk omdat ik al jaren verkeerd/te weinig eet. Bij mijn ouders aten we altijd veel vegaburgers en werd er weinig vlees gegeten. Mijn moeder was zo goed als vegetarisch en bracht dit ook 'n beetje op mij over. IK vind veel vlees eten ook niet zo lekker.

Als ik zelf iets wilde bereiden in de keuken dan mocht dit eigenlijk niet. Mijn moeder wilde altijd extreem de controle hebben over het koken. Ik heb dan ook weinig geëxperimenteerd met koken laat staan dat ik goed op de hoogte ben van culinaire hoogstandjes.

Ik hoop dat ik me toch snel wat beter kan gaan voelen door simpele aanpassingen, want ik ben het moe zijn zat. Nu heb ik de neiging om maar niets te eten, maar dat kan natuurlijk niet want dan raak ik nog meer ondervoed!

Ik loop vast bij hulp van diëtisten. Al zou ik graag wel hulp van een dietiste willen hebben maar ik zou dan niet weten wat voor soort dietiste dat zou moeten zijn, want tot nu toe hebben hun diëten nog niet gewerkt. Momenteel heb ik echt het gevoel dat ik een burnout heb, daarmee bedoel ik dat ik bijna niets meer voor elkaar krijg, zo moe ben ik! Een vriend van mij zegt dat ik veel vezels moet eten in de vorm van volkorentarwebrood voor mijn darmen maar dat werkt averechts.

Dit is nu wat ik op een dag ongeveer eet
(ik begin niet met water met appelazijn erin want dit valt niet goed bij mij).

O: roggebrood met roomboter en geitenkaas
1 koffie met creamer, 1 zwarte koffie (helaas, maar anders heb ik helemaal geen energie)

L: courgettesoep door te bakken: roomboter met een uitje, daar courgette bij, kokosmelk, paar scheppen bottenbouillon (lukt nog niet zo goed, het is wat waterig, iets wat ik wel bij meer mensen op het forum lees), evt wat schenkelvlees gebakken in roomboter.
Witte basmatirijst met roomboter en geraspte 48+ kaas erdoorheen, of een gekookt eitje.

T: glas kefir met daardoorheen 2cm volle yoghurt, 2 rauwe eieren en een schepje creme fraiche plus een zure Granny Smith appel.

D: witte basmatirijst/quinoa met schenkelvlees+spekjes+een paar champignons gebakken in roomboter, geraspte kaas erbij en courgette gebakken in roomboter. En nog een stukje biologische runderleverworst met roomboter erop.

T: schaaltje volle yoghurt gemengd met rauwemelkse kefir met 3 gekookte eitjes.

Tussendoor drink ik water met sole.

Dit was gemiddeld 1 dag, soms wijk ik daar wat van af.

Ik zou het waarderen als iemand tijd heeft om mij wat advies te geven, in de vorm van wat simpele aanpassingen die voor mij haalbaar zijn.

Alvast bedankt!



 
hoi Erica, welkom!
Misschien heb je een b12-tekort?
Heb je jezelf laten testen op voedselallergieen? (omdat je kampt met zoveel vermoeidheid).
 
Nee ik heb mezelf niet laten testen op voedselallergieen. Ik heb vorige week wel bloed laten prikken om te kijken of ik tekorten heb.
Er was een tijdje terug wel al iets aangetoond van lichte bloedarmoede.

Hoe moet ik mijn b12 aanvullen? Supplementen?
Ik zou eigenlijk de b12 het liefste uit voeding halen; welke voeding kan ik het beste nemen om dit aan te vullen?
 
Hoi Erica,

Fijn dat je dit forum hebt gevonden. Wat erg dat je op zo'n jonge leeftijd al te kampen hebt met een burnout! Hoe lang eet je al op deze manier en wat at je daarvoor? Heb je veel stress (gehad)?

Als je dan toch koffie drinkt, drink het in ieder geval met heel veel room. Dus gooi die creamer je huis uit, dat is suiker (wel eens de ingrediënten gelezen?).
Je kunt prima een heel rauw ei door de yoghurt doen, maar sommige mensen krijgen dit niet weg ivm vertrering of smaak.
Bottenbouillon maken gaat vanzelf beter als je het vaker doet, doe er in ieder geval veel gewrichten in dat geleert beter. Ook zonder gelatine krijg je belangrijke mineralen binnen hoor :)

B12 zit onder andere in eieren en rood vlees.

 
Hoi Bloempje,
Bedankt voor je berichtje. Ik eet nog niet zo lang op deze manier hoor, nu ongeveer 3 maanden.
Daarvoor at/dronk ik:
- havermoutpap uit een bakje, tarwebrood soms
- op mijn 19e veel popcorn/ijs/light frisdrank
- een jaar lang zeer veel koffie overdag en weinig eten
- tarwebrood, karnemelk, magere yoghurt, fruit in de periode dat ik naar een reguliere dietiste ging
- aardappels/groente/vegetarische burgers
- later soms zuurdesembrood, tonijn uit een blikje, aardappels, groente, soms een gehaktbal

Met room door de koffie bedoel je gewoon slagroom neem ik aan?
Ja ik heb ook best veel stress gehad.

Wat mij erg frustreert is, dat diëtistes totaal niet op de hoogte zijn van weston price voeding.
 
Welkom Erica:
Je doet vooral veel dingen goed!
(luister naar jezelf, niet naar diëtisten en vrienden)

Over eiwit:
https://www.fatsforum.nl/topic/rauwe-eieren/page/7/#post-125389
Ook hebben sommige problemen met het verteren van rauw eiwit.
Je zou de dooiers rauw kunnen nemen en dan 's avond het eiwit zacht bakken.
Maar deels rauw en deels gekookt zoals jij doet is ook prima als dat goed voelt.

Bij bouillon is vooral de "prutteltijd" van belang, denk aan minimaal 12 uur.

vragen:
Hoe lang eet je al zo? (antwoord is er ondertussen hierboven al: geef het tijd)
Heb je ondergewicht?
Andere klachten naast de moeheid?
 
Welkom Erica, complimenten voor je voedingspatroon!
Enkele jaren geleden is bij mij een ernstig B12-tekort vastgesteld. Ik kreeg van de huisarts enkele injecties en ben daarna overgegaan op pillen. Met beide was m'n bloedgehalte flink hoog. Vanaf die tijd zijn bepaalde vermoeidheidsklachten verleden tijd.
Ik haal B12 ook liever uit voeding, maar weet niet of mijn spijsvertering daarvoor optimaal genoeg werkt. Zodra mijn wandeltempo vertraagd naar 'zeer laag', slik ik weer een tijdje B12-pillen.
 
Bedankt voor je bericht, Jp.

(de stress had/heeft te maken met mijn ouders, mijn studie en mijn huidige woonsituatie).
Het is ook zwaar voor mij nu, het gevoel alles alleen te moeten doen. Gelukkig heb ik iig dit forum gevonden!

Je zou de dooiers rauw kunnen nemen en dan ‘s avond het eiwit zacht bakken.
Dat avidine verhaal heb ik wel eens gehoord ja. Maar als je alleen maar kefir (betwijfel of dit goed is met mijn buikklachten, maar ik neem het wel) met een eidooier neemt, drink je dus eigenlijk alleen maar vet. Ik krijg dan een opgezette buik en wil altijd meteen het eiwit er ook rauw bij maar ik begrijp nu dus dat ik dit beter niet te vaak kan doen.

Antwoord op de vragen:
Nee geen ondergewicht, wel overgewicht!
Andere klachten: maag/buikpijn, dikwijls zeer droge huid op handen, nu een opgezwollen blaasje aan de binnenkant van mijn onderlip (en regelmatig koortslippen)

Bij de bouillons heb ik wel moeite met het verteren, er moet veel vet in de vorm van slagroom/kokosmelk bij.
 
@Jupiter. Bedankt voor je compliment. Fijn dat je vermoeidheidsklachten verleden tijd zijn! Ik moet nu eerst het bloedonderzoek afwachten vd huisarts.

 
Mijn laatste vraag voor nu even: hoeveel rauwe eieren/eigelen gooien jullie door een beker kefir? Want bij de verhoudingen ben ik nogal aan het puzzelen.
 
Kefir heeft mij van mijn buiklachten afgeholpen.
Kefir (van rauwe melk) is een mix van koolhydraten, eiwitten en vet. (net als melk alleen dan voorverteerd)
In rauwe melk wordt soms rauw ei gedaan om het beter makkelijker te verteren, bij kefir is dat niet nodig. (mag wel, maar voor de eiwitten hoef je het niet te doen)

Met jouw (en dat geldt/gold voor velen hier) voedingsgeschiedenis heb je grote kans op enkele tekorten.
Met supplementen kan je die versneld wegwerken. Met voeding heeft ook mijn voorkeur, maar serieuze tekorten wegwerken kan heel lang duren en is soms bijna onmogelijk.

edit: Na je laatste vraag: Ik drink ongeveer 0,75 liter kefir (zonder iets) met een stuk kaas erbij. (ik had ondergewicht dus neem nogal veel)
 
Hoi,
waterige soep heb ik ondervangen door meer schenkels en mergpijpjes te gebruiken.
 
Kefir heeft mij van mijn buiklachten afgeholpen.
Kefir (van rauwe melk) is een mix van koolhydraten, eiwitten en vet. (net als melk alleen dan voorverteerd)
Net even geprobeerd: als ik een glas kefir drink krijg ik een erg opgeblazen buik en wat wazig zicht. Ik verteer het kennelijk op deze manier niet zo goed.

waterige soep heb ik ondervangen door meer schenkels en mergpijpjes te gebruiken.
mergpijpjes geven toch juist niet zoveel gelatine? Eerder meer gewrichten/ossenstaart erbij doen toch?
 
@thy - is de melk en yoghurt/kefir van gasgevoerde koeien?

probeer eens geitenmelk en geitenyoghurt.

 
@Liesje ja, van grasgevoerde koeien. Ik neem aan dat je RAUWE geitenmelk/geitenyoghurt bedoeld. Dat is hier niet zo te krijgen eigenlijk. Drink jij dit zelf ook (ipv rauwe koemelk)?

@Jp: wat eet jij verder op een dag?

Ik ondervond wat problemen met het maken van een vette saus bij het eten. Het is nu voornamelijk alleen kokosmelk zoals ik al typte. Een beetje saai. Dus groente, rijst, vlees kokosmelk. Iemand tips?
 
@thy, ja ik heb mazzel, er is hier een geitenboerderij, biologisch dynamisch.
Probeer anders eens alleen de koeienyoghurt, want dat is gefermenteerd.
Room (koeien) vind ik erg lekker, maar gaat bij mij absoluut niet vanwege de lactose-vertering.
 
Kefir is toch ook gefermenteerd?? Ik dacht juist dat gepasteuriseerde koeyoghurt werd afgeraden hier.
Hebben ze bij die geitenboerderij geitenkefir dan, of eet je alleen geitenyoghurt.

Liesje zou je mij een kijkje kunnen geven in jouw dagmenu?
En is het goed om rijst/groente/vlees allemaal bij elkaar te eten?
 
Gepasteuriseerde koemelk-yoghurt wordt inderdaad afgeraden. Volgens mij is gefermenteerd iets anders.
Geitenboerderij heeft geen kefir, alleen rauwmelkse yoghurt. Ik zou het zelf kunnen maken van de geitenmelk. maar kefir vind ik te zuur.
Bovendien gebruik ik maar 1 liter yoghurt per week tot nu toe.
Mijn dagmenu zal ik later posten.
 
Hoi Erica,

hoe uit deze vermoeidheid zich bij jou?
Ik ben aan het herstellen (hopelijk) van bijnieruitputting en mijn vermoeidheid zit vooral in mijn hoofd: wazig zien, slecht zicht, vlekken zien, zwaar overprikkeld zijn, ogen dichtknijpen tegen de indrukken/licht, etc.

Hopelijk heb jij net zoveel aan het forum als ik!!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan