Lievergezond
Well-known member
Elon Musk bemoeit zich met dreigende uitzetting van Audrey (19) uit Denemarken: ‘Dit is waanzinnig’
Elon Musk krijgt de nodige kritiek, omdat hij een meisje dat uit Denemarken dreigt te worden gezet, puur op haar uiterlijk beoordeelt. ‘Wie qua looks een 8 of meer scoort, zou een uitzondering moeten krijgen’, schreef de Tesla-ceo in een inmiddels verwijderd bericht op X.
Audrey Morris (19) en Elon Musk. © RV / Getty ImagesAudrey Morris (19) en Elon Musk.
Elon Musk bemoeit zich met dreigende uitzetting van Audrey (19) uit Denemarken: ‘Dit is waanzinnig’
Elon Musk krijgt de nodige kritiek, omdat hij een meisje dat uit Denemarken dreigt te worden gezet, puur op haar uiterlijk beoordeelt. ‘Wie qua looks een 8 of meer scoort, zou een uitzondering moeten krijgen’, schreef de Tesla-ceo in een inmiddels verwijderd bericht op X.
30 december 2025
De bijhorende emoji moest duidelijk maken dat het om een grapje ging, maar Audrey Morris (19) is er toch niet helemaal van gediend. „Dit is waanzinnig”, zegt ze tegen The Daily Beast.
„Ik was niet echt verbaasd over zijn reactie. Zodra mijn zaak in de pers kwam, ging het enkel nog over mijn witte huid en blonde haren. Dat net Musk zich ermee bemoeit, is wel gek.”
© X
Morris betreurt dat de aandacht niet gaat naar haar goede resultaten op school of het feit dat ze in Denemarken opgegroeid is. „Stel je voor dat hij naar mijn academische studie verwezen had... Hoe cool zou dat geweest zijn? Dat had me echt vooruit kunnen helpen. Dan had ik een sterkere zaak gehad”, laat ze weten. „Maar als dit ervoor zorgt dat mijn zaak meer aandacht krijgt, kan ik er wel mee leven. Dan is het niet erg dat ik me nu een beetje moet schamen.”
Tien jaar
Audrey woont sinds haar 9de in Aarhus, de tweede grootste stad van Denemarken. Ze verhuisde van Los Angeles naar Europa, omdat moeder een wetenschappelijke studie wilde afronden.
Audrey Morris (19). © RV
Haar moeders papieren kwamen snel in orde, maar Audrey kreeg enkel een verblijfsvergunning voor tien jaar als meereizend kind. Die termijn is nu verstreken.
Adreswijziging
De problemen kwamen aan het licht toen Audrey op kamers wilde gaan wonen en dus een adreswijziging moest doorvoeren. Volgens de regels van haar tijdelijke verblijfsvergunning is ze echter verplicht om bij haar moeder te blijven wonen.
Audrey pleit voor meer menselijkheid in het inburgeringsproces. „Een pietluttig detail zorgde ervoor dat mijn hele leven op zijn kop werd gezet. In mijn gedachten was ik al mijn verhuizing aan het voorbereiden”, zegt ze. „Nu moet ik vrezen om uitgezet te worden. Mijn grootouders en enkele vrienden wonen in de Verenigde Staten, maar Denemarken is mijn echte thuis. Deenser dan ik kan een buitenlander niet zijn.”