Egel heeft ontstoken kies (TA stelt Wortelkanaalbehandeling voor)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Egel
  • Startdatum Startdatum

Egel

New member
Dag!
Ik ben Egel en heb een probleem met een kies. Daar zit een ontsteking in (tot onder in de wortels zo wijst de foto aan) en de tandarts stelt voor daar een wortelkanaalbehandeling uit te voeren.

Ik heb afgelopen dagen het boek van Ramiel Nagel gelezen en het heeft veel bij me losgemaakt.

Kan ik zelf de ontsteking behandelen dmv voeding? De kies is in mijn vroege jeugd al 'vakkundig' uitgehold en voorzien van Amalgaan (zoals veel andere kiezen :( daar zit en flink trauma).

Ik heb ook online gespeurd naar alternatieve geneeswijzen om een wortelkanaalbehandeling te voorkomen maar ik wordt er niet wijs uit en heb helaas geen volledige dagen de tijd om alles door te lezen (ook als ik hier op het forum de zoekfunctie gebruik komt er veel boven).
Misschien dat iemand heel gericht daar iets over kan zeggen.

Deze tandarts is ook aangesloten bij een holistische praktijk, maar toch ben ik toen ik thuis kwam daar verder over na gaan denken (het gemak waarmee de wotelkanaalbehandeling wordt voorgesteld en geen alternatieven aangeboden werden verwondert me in het licht hiervan) en nu twijfel ik of ik niet eerst met de voedingsadviezen van WP aan de slag moet om te kijken of ik de onsteking zelf kan genezen. (Ik ben daar overigens direct mee begonnen voor zover ik de producten kon vinden).

Is dat uberhaupt mogelijk? Ik kom dat amper tegen in de literatuur. Zie enkel als alternatief de kies te laten trekken. De kies is overigens erg verzwakt. Ik heb door mijn angst en trauma te lang geen tandarts bezocht en er zit een flink gat aan de zijkant en als gevolg daarvan is ook een stuk afgebroken.

Alvorens ik de tandarts ga bellen om mee te delen dat ik eerst een kies besparende behandeling wil, zou ik dolgraag hier wat meer gerichte informatie willen vinden.

Dank alvast voor jullie meedenken, tips, adviezen en linkjes naar juiste topics!
 
Is de amalgaan er ooit al uitgehaald?
Heb je pijn aan die kies?
 
Dag liesje, dank voor je reactie. Nee, bij mijn weten is deze amalgaan nog de originele.
De kies doet soms pijn (na het afbreken van een stukje kies kreeg ik een aantal dagen daarna last ervan) en toen heb ik de tandarts gebeld.
Ik heb niet echt pijn maar voel wel af en toe een ongemakkelijk gevoel dat komt en gaat.
 
Onlangs had ik ook een ontsteking onder een wortel en dat was niet prettig. Deze kies is inmiddels gerepareerd.
Als je hier leest over amalgaan (kwik) dan wil je dat NIET in je mond hebben. Dit lijkt me een hele goede reden om de kies te laten behandelen. met het risico dat het niet lukt. Een achterste kies mis je misschien ook niet zo erg.

 
Aangezien het de achterste kies betreft is de goedkoopste en meest effectieve 'behandeling' simpelweg het laten trekken van dit element. Zo te lezen valt de kies niet meer te redden en om cosmetische redenen hoeft er geen duur implantaat voor in de plaats, want je ziet de kies toch niet. Wel dient de kies vakkundig getrokken te worden, waarbij het volledige wortelvlies dient te worden verwijderd en er voor- en nabehandeling dient plaats te vinden met ozon. Ik ken maar 1 tandarts in NL die dit zo profi doet en dat is Peter Dros in Kerkdriel: www.biologischetandarts.nl.

Mike
 
@liesje @fatsnotbad (dank voor jullie reacties) nee, het is niet een achterste kies. Het is de eerste grote kies, dus de middelste kies onderin. Die zie je dus wel helaas bij praten en lachen...

@liesje: Waarmee is dat behandeld dan? Wortelkanaalbehandeling? of een andere methode? En had je daar ook al een vulling in of was het een nog onbehandelde kies?

En idd ik ken de gevaren van amalgaamvullingen, helaas bezit ik er veel, ben in de jaren 80 volledig uitgeboord en gevuld... hadden mijn ouders maar van WP geweten :(
Ik heb daar ook al veel overgelezen en daar gaan we ook mee aan de slag maar het is nu eerst dit probleem dat opgelost moet worden denk ik.

Waar het mij om gaat is, heeft het zin om door strikte WP eetstijl te gaan volgen om deze kies (of wat er van rest) nog te redden zodat ook geen wortelkanaalbehandeling nodig is en ook niet getrokken hoeft te worden. In hoeveel tijd zou zoiets duidelijk kunnen zijn? Ik lees over minimaal 6 maanden en los van dat ik gewoon op een ander eetpatroon over moet en wil voor mijn algehele gezondheid, is dat natuurlijk niet ingewikkeld en ook te overzien.

Dank weer voor jullie hulp, tijd en moeite. Doet me goed.

@fatsnotbad: als ik jou zo beluister is dat geen optie en is de kies sowieso verloren. Kun je uitleggen waarom?

Ik was net een topic aan het lezen over het boek Root Canal Cover Up maar dat ging al gauw over andere dingen. Staan daar voorbeelden in van natuurlijke genezing?
 
En dank voor de link naar deze tandarts in Kerkdriel. Idd stuk informatiever dan die van de holistische praktijk hier.
 
Laat Peter Dros er naar kijken en jou adviseren. Mijn inschatting is dat de kies eruit moet. De reden staat in Root Canal Coverup: het is zinloos om een wortelkanaalbehandeling uit te voeren, omdat er miljoenen tandbuisjes in de kies zitten die geinfecteerd zijn en alleen volledige verwijdering van het element de infectiehaard (focus) weghaalt, waarbij de bacterien ook nog via het bloed kunnen afreizen en bepaalde organen kunnen infecteren (zoals het hart!).

De beste maar ook duurste oplossing is een zyrkonium-implantaat. Als dat financieel geen optie is zal ook Peter Dros een wortelkanaalbehandeling adviseren. Volgens hem win je hiermee 15 tot 20 jaar en de hedendaagse wortelkanaalbehandelingen hebben niet meer dezelfde toxische vloeistof als voorheen. Peter geeft je realistisch advies en hij is werkelijk complementair, waarmee ik bedoel dat hij niet tegen reguliere behandelingen noch tegen alternatieve is en je optimaal kan adviseren op basis van je wensen en financiele mogelijkheden.

Mike
 
@fatsnotbad; super dank voor je antwoord en suggestie. Ben jij zelf bij hem onder behandeling geweest of leden van dit forum naar hem doorverwezen met goede resultaten?
Ik ga in ieder geval verder navraag bij hem doen en overleg voeren bij eigen tandarts. Begrijp nog niet alles en het wordt me niet duidelijk of de ontsteking van binnen uit zelf te genezen is, maar ik vermoed van niet :(

@ liesje: dank, ik kan niet vinden wat je bedoelt maar wellicht omdat ik geen lidmaatschap heb van die site.
 
Als je klikt op die website is inderdaad niet alles te lezen zonder lid te zijn.
Maar dat artikel over tandglazuur is een groot deel te lezen. (even zoeken waar dat staat)
bv staat er je mond spoelen met bicarbonaat tegen de zuren.
 
Niets is onmogelijk, maar mij is het niet gelukt om een ontsteking van mijn kies weg te krijgen. Niet met wp eten, met mijn eigen kennis en niet met het protocol en de tips van Ramiel Nagel, hoewel ik daar niet heel lang superstrikt in ben geweest. Geef het een kans, wie weet.
Mijn kies is intussen getrokken, wortelkanaal zag ik het nut niet van in, moet er toch een keer uit.
 
@liesje Dank, ik ga nog even speuren daar.

@tanja: oke, wie weet idd. Ik ga het bespreken. Heb in elk geval de behandeling voor nu even afgezegd en aangegeven dat ik eerst goed geïnformeerd wil worden over het totaal aan mogelijkheden vanuit de holistische aanpak.
Mocht je tips en aanbevelingen hebben, dan hoor ik ze graag. Ik weet niet of je hier via een persoonlijk bericht kunt uitwisselen, maar als dat kan is dat ook goed.
Of als je tips hebt waar ik verder meer kennis en informatie op kan doen.

@fatsnotbad: ik heb zijn site goed doorgelezen en de vragenlijst bekeken of het iets voor je is. Wat ik begrijp is dat ik er enkel terecht kan voor het geheel, niet voor 1 enkele kwestie of second opinion. (wat ik begrijp want je wil je praktijk gewoon stabiel runnen en niet op basis van losse klanten). En vooral dat er een flink kostenplaatje aan het geheel zit.
Ik hou die slag even om de arm nadat ik verder gesproken heb met mijn tandarts over de mogelijkheden binnen de praktijk. Dan kan ik hopelijk een betere afweging maken.
(en een financieel plan opstellen, want wordt grotendeels niet vergoed door de zorgverzekeraar begrijp ik en eventueel overstappen of uitbreiden van polis zal dan een keuze zijn om te maken).
 
hoi Egel,

Hier een goed artikel die een praktisch antwoord geeft op al je vragen.

Het is geschreven door een holistische tandarts die op de hoogte is van Dr Price en dr Meinig waarvan de laatste ook research heeft gedaan ivm wortelkanaalbehandelingen. Hij is het eens met de meeste problemen die zij hierover aankaarten, maar hij doet meestal toch nog wortelkanaalbehandelingen omdat in de tijd van Price en Meinig ze geloofden dat geen enkel middel de infectie steriel kon maken, zegt deze tandarts dat er wel een goed desinfectiemiddel is, nl. calciumhydroxide die een hoge kans heeft om alles te steriliseren. Hij erkend het probleem dat het heel moeilijk is om alle minuscule kanaaltjes bacterievrij te maken , maar volgens research met calcium hydroxide neemt hij aan dat er een hoge kans is dat het gedeelte dat de wortel van de kies omringd ook geneest.

Calcium hydroxide lost ook alle weefsel op die in de kanaaltjes meestal achterblijven na de procedure op voorwaarde het er lang genoeg in blijft, daarom laat hij de medicatie minstens een maand in de tand zitten en soms bij ernstige gevallen, desinfecteert hij opnieuw met calcium hydroxide (en tegenwoordig mengt hij het met chlorhexidine) in meerdere behandelingen. Verder is calcium hydroxide niet-toxisch en stimuleert het het genezingsproces rond de geïnfecteerde wortel.

Indien je een kies laat trekken zonder ze te laten vervangen, kan dit ook problemen geven met je tandvlees, cranio-sacrale en chiropractische problemen, problemen met je beet en verminderde kauw capaciteit.

Sommige patienten zijn ook allergisch aan zirconium en titanium implantaten. Zo zie je maar, dat je kies laten trekken ook niet het ideale alternatief is.

BTW meestal wordt Biocalex (ook gekend als Endocal) gebruikt bij wortelkanaalbehandelingen wat deze tandarts NIET aanbeveelt.

 
@isigny Oh wat ben ik blij met je post! Hier heb ik heel veel aan. Op de website van mijn holistische tandarts wordt dit niet genoemd. Ik zal dit dus aankaarten in het gesprek.
Dank je wel!
 
Graag gedaan, Egel! :-)

Ik ben ook wel eens benieuwd wat je vervolgens gaat beslissen en wat je tandarts hierover zegt, dus hou ons op de hoogte!
 
@isigny dat doe ik zeker!
Het artikel helpt me enorm in mijn worsteling. Ik worstel ontzettend met alle informatie die ik de laatste dagen tot me genomen heb (en hoe alles met alles verbonden is en hoe weinig ik weet en hoe onoverzichtelijk dat weer is. Hoe alles te interpreteren, de keuze tussen laten trekken (en wat dan!) of niet en het geloof in de kracht van het eigen helend vermogen van mijn lichaam mits voorzien van de juiste voeding (en rust).

En alle info die anderen nog hebben of mee willen geven is meer dan welkom en wordt met deel dank aanvaard!
 
Ik was bij de fysio en die vertelde mij dat zijn dochter een epileptische aanval had gekregen.
Ze had een beugel geplaatst gekregen. Ik zei dan hebben jullie die er zeker uit laten halen? Ja dus.
Een ding is zeker, wat ik vroeger ook niet wist is dat tanden en kiezen in verbinding staan met de rest van het lichaam (eigenlijk logisch als je het eenmaal weet).
Als ik zoek op calcium hydroxide krijg ik ook ned. info te zien. Mijn (biol.)tandarts is All Dente te Bloemendaal. Rustige man, ik ben tevreden over hem. Want de laatste kies die is behandeld daar had hij langdurig werk aan om hem ook te behouden. Tijdens zo,n zitting stuur ik positieve gedachten. Baat het niet dan schaadt het ook niet.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan