B
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.

Complotspuier Sven Hulleman aangehouden wegens mishandeling:
Niels Rigter
’Als ik je doodmaak en hier begraaf, komt niemand er achter’
De aanhouding draait om een aangifte van een 25-jarige autistische man, die enkele maanden verbleef in de Franse boerderij van Hulleman. Afgelopen maart gingen familieleden erheen om hem er weg te halen. Ze troffen hem onderkoeld, verward en vermagerd aan. Zijn handen waren kapot.
De jongeman sliep er op een niet-geïsoleerde vliering, onder dunne dekens. Hij werd er volgens zijn aangifte vernederd en bedreigd, vaak impliciet. „Dan zei Sven zomaar ineens: als ik je nu doodmaak en je hier begraaf, zal nooit iemand erachter komen.” Hulleman gaf hem naar eigen zeggen geregeld slaag, zogenaamd voor zijn eigen bestwil, wat een keer uitmondde in een mishandeling.
Braamstruiken
Het slachtoffer had Hulleman leren kennen via diens ’preken’ in podcasts en op YouTube. Hij ging met hem mee naar Frankrijk, omdat hij er dacht mee te helpen aan het stichten van een zelfvoorzienende boerderij. Hij werd echter vooral ingezet om op Hullemans honden en kinderen te passen en met de hand braamstruiken te rooien. Volgens de jongeman hield Hulleman hem daar op een sadistische manier klein en afhankelijk.
![]()
De vliering van Hullemans huis in Frankrijk waar de autistische jongen moest slapen.
Hullemans kinderen van drie en zes, die hij had met z’n overleden ex-vriendin, zijn inmiddels via de Raad voor de Kinderbescherming elders ondergebracht. Er waren volgens betrokkenen ernstige zorgen over hun welzijn en veiligheid.
Geld binnenhalen met een loterij
De boerderij in de Franse streek Auvergne kocht Hulleman eind 2021 op naam van de stichting Pad der Natuurlijke Energie. Voor die stichting, die ’verloren gewaande kennis en wetenschap’ wil herontdekken voor biodynamische landbouw, was hij die zomer al bezig geld binnen te halen met een loterij. Uiteindelijk leverde de loterij zo’n 750.000 euro op.
Omdat Hulleman en kompanen de besteding van de loterijtonnen nooit verantwoordden, legde de Kansspelautoriteit het Pad der Natuurlijke Energie een dwangsom op van 60.000 euro. Dat geld is nog altijd niet betaald.
![]()
Hulleman in een Facebook-post waarin hij de loterij aankondigt voor Stichting Pad der Natuurlijke Energie
Volgens Sven Hullemans vader Bert is er sprake van een misverstand. „De aanhouding heeft plaatsgevonden op basis van leugens. Mijn zoon zou iemand een klap hebben gegeven, een drugsverslaafde die mijn zoon heeft proberen te helpen.”
De Hullemans kondigen op hun beurt een aangifte aan wegens smaad. Wat het loterijgeld betreft: „Als je beschuldigt, moet je met bewijzen komen. Tot nu toe heb ik van de Kansspelautoriteit geen bewijzen gezien.” Hij wijst ook op foto’s die bewijzen dat de hoofdprijs, een camper, gewoon is uitgereikt. Over het lot van zijn kleinkinderen wil hij niks zeggen.
Corona en 5G-lantaarns
Jurist Sven Hulleman (46) verwierf vooral in coronatijd enige bekendheid, onder meer met een mislukte massaclaim voor gedupeerde horecaondernemers. Ook had hij een voorbeeldbrief opgesteld die zijn volgers naar gemeenten konden sturen met vragen over lantaarnpalen waarin 5G-zenders zouden zitten die de zenuwstelsels van burgers zouden manipuleren.
De lampen zouden bovendien zo fel zijn dat die de menselijke huid konden verbranden. Zeker negentien Brabantse gemeenten voelden zich overstelpt met informatieverzoeken over deze vermeende spieklantaarns, meldde Omroep Brabant. „Dit zijn de wapens van de Derde Wereldoorlog. Overheden zetten dit in tegen de bevolking”, zei Hulleman toen.
Van Haga
Zakelijk en politiek mislukten er ook enkele avonturen, zoals de aankoop van een hotel en een Kamerlidmaatschap – Hulleman stond voor de Kamerverkiezingen in 2023 op de kandidatenlijst van BVNL van Wybren van Haga. Ook sprak hij op lezingen voor FvD-jongeren.
Hulleman verbindt in zijn monologen op YouTube en in z’n podcasts maatschappijkritiek met esoterische of religieuze theorieën waarin geregeld tempeliers, vrijmetselaars en samenzweringen van bankiers en grote bedrijven de revue passeren. Volgens kennissen voelt Hulleman zich verwant aan graaf Dracula, Jezus en de achttiende-eeuwse alchemist Saint Germain.
Sven Hulleman was onbereikbaar voor wederhoor.
In juni is Hulleman in de podcast geweest bij Jonathan. Zelf nog niet geluisterd. Tijdens Covid luisterde ik heel graag naar Hulleman.
Ik had deze uitzending destijds met bewondering bekeken. Heel interessant!