Ed hier : Begonnen met low carp - high fat dieet

Ed Bijman

New member
Hallo,

Ik ben Ed, 43 jaar en al mijn hele leven bezig om dingen tot in het oneindige uit te zoeken.

Omdat ik toch al minder jeugdig lijk te worden, toch maar iets aan mijn voeding aangepast om mogelijk het ouder worden een beetje af te remmen.

Vele websites bekeken, boeken gelezen (Voedselzandloper) en het was pas Mike Donkers die me pas echt overtuigde.

Ik heb dan ook gekozen, voor een eetgewoonte met zo min mogelijk koolhydraten en moet zeggen dat het in het begin toch best wel lastig was, om los te komen van een mogelijke suikerverslaving.

Nu, 2 weken later, voel ik me veel stabieler, minder ups en downs en maak me om weinig dingen meer teveel druk.

Wat ik nog wel eet aan koolhydraten, is fruit met een lage GI.
Gedroogd fruit, vruchtensap neem ik niet meer. Wel nog soms chocolade met minstens 70% cacao en af en toe een droge rode wijn. Merk trouwens wel, dat ik stukken sneller aangeschoten word, ook al is dat al na 2 wijn.

Hoop hier mensen te treffen, waar ik van kan leren.
 
Hoi Ed,

De GI is niet zaligmakend. Fruit mag dan een lage glykemische index hebben, het heeft wel een hoge fructose-index, wat weer belastend kan zijn voor je lever. Het ligt er ook een beetje aan welk fruit je tot je neemt. Zure appels, citrusvruchten en alles in de bessenfamilie zijn OK.

Mike
 
Welkom Ed,

Goed dat je preventief aan je gezondheid werkt met voeding en fijn dat je je al zo snel beter voelt en nu al de rust ervaart. Je kunt ook dingen als zoete aardappel of andere knolgewassen, pompoen of quinoa/boekweit e.d. als koolhydraatbron gebruiken.
 
@fatsnotbad : Aha, dus ik mag concluderen dat fruit met relatief veel fructose, eigenlijk stiekeme dikmakers zijn en eigenlijk bedoeld zijn om een vetvoorraad aan te leggen om de winter door te komen ? Altijd merkte ik wel dat appels nooit vullen en bananen juist wel.

@Tanja : Thanks, die zoete aardappelen ga ik vanavond eten. Wat ik wel merkte, als we het hebben over innerlijke rust, dat ik me snel toch wel druk kan maken, maar dat de rust toch sneller terugkeert.
 
Aha, dus ik mag concluderen dat fruit met relatief veel fructose, eigenlijk stiekeme dikmakers zijn en eigenlijk bedoeld zijn om een vetvoorraad aan te leggen om de winter door te komen ? Altijd merkte ik wel dat appels nooit vullen en bananen juist wel.

Klopt. En fructose is vooral een leververvetter en dat wil je niet.

Mike
 
Het klinkt trouwens ontzettend tegenstrijdig:

Een gezond ogende appel, die je lever kan vervetten. Of is dat alleen pas, als je heel erg veel appels eet ?

Ik vraag me af, of de lever de fructose om kan zetten naar glucose, wanneer je een lage bloedsuikerspiegel hebt.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.628
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan