Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik ben al meer dan 20 keer in Beijing geweest de afgelopen 15 jaar, ken daar inmiddels vrij veel mensen en ik heb nog nooit iemand over een sociaal krediet systeem gehoord, is echt allemaal onzin.
Beetje simplistisch gesteld. Ik heb in China gewerkt. Chinese werknemers zijn niet vrij om zomaar elke baan te kiezen die ze willen en zeker niet als ze in het buitenland willen werken. Communicatie zoals internetgebruik en telefoon worden gecontroleerd. Kortom, het is een enorm groot land en niet alles is controleerbaar en als je wegkijkt is er nergens een probleem. Maar Rudy Baaten heeft wel gelijk dat de EU steeds meer gaat lijken op de kritiek die ze zelf hebben op het Chinese systeem. De EU is hard op weg een communistisch geleide dictatuur te worden waar vrijheid steeds meer wordt ingeperkt.
rudi heeft gelijk ik ben zelf de laatste twee jarr naar china geweest voor werk en het is er veiliger dan waar ik nu woon in australie en om het land binnen tekomen is ook erg makelijk gaa nu maar eens naar america dan moet je all je multimedia all opgegeven
Ik ben veel in Taicang geweest in de jaren 2008-2018, veel vrijheid genoten, nooit het gevoel gehad dat ik belemmerd of bespied ben.
Je moet eens aan Rudy vragen hoeveel hij betaald krijgt voor deze propaganda. Want ik heb precies het tegenover gestlede aan ervaring. ^Wang Na^ Ik heb jarenlang in Shanghai gewoont en woon nu in Hong Kong. Controlle in China is overal. Als je 2 keer een verkeersovertreding maakt, mag je een half jaar niet meer auto rijden. Die verkeersovertreding was het overschreiden van een streep op de weg. Er is een groot verschil tussen China en Hong Kong. Maar ook in Hong Kong wordt de controle vergroot. Als je kijkt naar de regels die er zijn om in China te mogen wonen, zijn die heel streng. Zo moet je 5 aan één stuk in CHina wonen, aantonen dat je realtie hebt met een Chinese familie, aantonen dat je een stabiel inkomen hebt, aantonen dat je geen strafblad hebt in het land van herkomst. Het verbaast mij dat deze man sinds 2024 in China woont daar niets over zegd. Een buurman van mijn man in Nederland heeft persoonlijke ervaring met het systeem. Hij is getrouwd met een Chinese vrouw en bezoek China dus regelmatig. Hij heeft gezien dat overtreders van verkeersdeelnemers op grote displays als slecht voorbeeld ten toon gesteld worden. Dat begint al op het vliegveld. Je ziet dat ook in deze video.
Deze meneer lijkt heel veel op mij, ik ben ook 8 x in China geweest.
En ja ik heb speciaal filmpjes gemaakt dat ik meerdere keren door het rode stoplicht loop.
En ik ben 12 jaar geleden getrouwd met een Chinese vrouw.
Vaak bij de ouders op bezoek geweest die zelfs lid zijn van de partij, maar daar merk je niks van.
En op straat zijn inderdaad 2x zoveel cameras zolang jij geen diefstal pleegt of inbraken doet berovingen, of hele rare verkeers overtredingen maakt enz dan laten de cameras jou ook met rust.
Je moet je als buitenlander wel registreren bij het plaatselijke politie kantoor als je bij iemand prive blijft overnachten.
Voor een hotel overnachting wordt dat voor jou geregeld.
En sinds kort Visa vrij voor 15 dagen, dus wil je 30 dagen even naar Vietnam of Hongkong je stempeltje halen en weer terug.
Heerlijk echt Chinees eten en betaalbaar €4
Zeer goedkoop openbaar vervoer €0,20 en voor ouderen geheel vrij.
Voor ouderen is er museum korting of vrije intree.
Bij elke woonwijk heb je een conciërge wachter met poort, soms een winkeltje en de post.
Bijna alles electrisch op straat dus weinig straat lawaai.
Heerlijke massage en betaalbaar.
Iets bestellen is zeer snel en binnen 24uur binnen.
Je mag gewoon een scooter huren en rijden op de straat.
Overal schone openbare toiletten, wel je eigen wc papier mee nemen, vroeger niet altijd aanwezig.
Geld ook voor servetjes bij een restaurant.
Als je de bekende westerse websites wilt zien dan moet je wel een vpn hebben, en elke Chinees heeft wel een vpn.
Sommige restaurants hebben een borden en bestek service zodat je een voorverpakt setje krijgt die na die tijd naar een afwas service gaat.
Namaak is er in overvloed tekoop, de kans dat je iets westers origineels koop is moeilijk je moet je waar wel eerst goed checken.
En wat betreft de sociale punten systeem is inderdaad een keer uitgetest in 1 stad, wat een hilarischna effect had toen een mini busje met Reclame van een lokale beroemdheid door de voetgangers camera reed werdt aangezien voor een overtreding.... Dus de beroemdheid kreeg een onbedoelde bon in de bus en toen ging het nieuws snel rond ( staat ook wel ergens op YouTube).
En wat vindt ik van China? Nou... Ik was opgevoed met de Europese en Amerikaanse ideeën over China... Conclusie: er is niet veel van waar wat het westen wil beweren.
O ja vissen langs de waterkant terwijl er bordjes hangen ( verboden te vissen) iedereen doet het... Dat moet je in Nederland niet doen.
Muziek maken in het openbaar mag daar, hier kan dat niet.
Daar mag je met bier en drank op straat, hier niet.
Nou zo eerst maar even.
Ik had de video al eens gezien maar ben nu de reacties eronder aan het lezen. Een greep uit de reacties:
Zoveel mensen, zoveel meningen/ervaringen. Lastig.![]()