De biologie als levende alchemische transmutator (en de wonderen van lavasteenmeel)

G

Guest

Guest
http://www.lavabv.nl/index.php?id=13

Ik zie dit tegenwoordig steeds vaker besproken worden, er is blijkbaar nog enigszins hoop voor bepaalde rigide linker hersen denkers :lol:.

Lees ook over de compost thee(ben ik echt een fan van) en de toepassing van lavasteenmeel in de landbouw (dit ben ik ook al een tijdje van plan toe te passen in het volkstuintje!). Hier begint men langzaam maar zeker ook door te krijgen dat de NPK bemestings theorie best wel een zeer onvolledige waarheid is.

Peace

 
Zeemineraalverdunningen op basis van Keltisch zeezout in zoet water zijn goedkoper en effectiever.

Mike

 
Pas ik zelf ook wel toe. Maar ik ben nog steeds niet overtuigd van jou visie(als ik het nog goed heb begrepen uit een aantal radio shows) op zeemineralen als exclusieve ("externe") meststof.

Als ik op kleigrond bijvoorbeeld slechts enkele keren per jaar verdund kzz kan geven zijn het minder minderalen(in massa) die de bodem in komen dan dat ik er uit zou halen met groente en fruit dat groeit en wordt geoogst lijkt me. Vooral als verschillende planten andere mineralenbehoeften hebben. Dus ik vraag mij best wel af hoe je dit ziet.

Verder verbeterd lavasteen ook de structuur van de bodem, werkt het als onder andere ph buffer en zorgt het voor een goede leefomgeving voor bodemorganismen.

Peace

 
Zowel bij lava als bij zeemineralen gaat het om mineralen die je toevoegt aan de bodem, dus het basisprincipe is hetzelfde. Als je kijkt naar omgevingen die ziekte of gezondheid produceren dan zul je moeten constateren dat ziekte een probleem is van het land, niet van de zee.

In de zee komt geen ziekte voor en alle planten- en dierenleven is groter en leeft minimaal 2 keer zo lang. Er zijn zelfs reusachtige zeeschildpadden gevonden die zeker 400 jaar oud waren! Uiteraard heb ik het dan over een zeeomgeving die niet door de mens is verziekt en vervuild.

Dus de mineraalrijke en zuurstofrijke omgeving van de zee bevordert gezondheid en langlevendheid. Waarom dan niet meteen zeemineralen in de vorm van zeezoutverdunningen gebruiken als voedsel voor landbodems? Immers, landbodems veroorzaken wel ziekte en zorgen ervoor dat het planten-, dieren- en mensenleven kleiner is en minder lang leeft.

Dit komt natuurlijk omdat de mineraalsamenstelling van het land minder compleet is. De oorzaak hiervan is regenval, waardoor er mineralen wegspoelen van het land. En waar spoelen deze mineralen naartoe? Juist, naar de zee! Overigens is het interessant om te vermelden dat Weston Price ook constateerde dat er meer tandbederf en andere vormen van degeneratie plaatsvonden in regenachtige gebieden en ook hij gaf als verklaring het wegspoelen van mineralen uit de bodem door regen.

Om de bodem te remineraliseren moet je een zo compleet mogelijk mineralencomplex toedienen. Waarom dan kiezen voor een mineralencomplex van het land? Begrijp me niet verkeerd, lavagrond is bijzonder rijk aan mineralen en is zeer gezond, maar eveneens bekend van mensen die op lavagrond leven (zoals in Indonesie) is dat deze grond arm is aan jodium, waardoor er veel krop (struma), zwakzinnigheid en zelfs vreemde, schubachtige huidaandoeningen te zien zijn. Mijn punt is dat er veel landbodem is op basis van lava die weliswaar rijk is aan mineralen, maar niets, maar dan ook niets, kan tippen aan de mineralenbalans van de zee!

De voordelen die je noemt van lavasteen (verbetering van de bodemstructuur, ph-buffer en verbeterde leefomgeving voor bodemorganismes) zijn eveneens verbonden aan zeemineralen. En bij kleigrond moet je sowieso slechts enkele keren per jaar remineraliseren, of je nu met lava werkt of met zeemineralen. Dit komt omdat klei nu eenmaal zeer dicht is van structuur en mineralen vasthoudt, die niet zo snel wegspoelen door neerslag.

Je bereikt hierdoor met minimale toediening maximale effecten, kwaliteit boven kwantiteit, omdat de mineralen lang blijven hangen en dus voortdurend beschikbaar blijven voor de bodem en de plantenwortels. En, net als met mensen, is de voedingsbehoefte minder groot dan je denkt, het gaat om voedingsWAARDE. Als de voedingswaarde hoog genoeg is kunnen de planten meer doen met minder (net als mensen). Opnieuw kwaliteit boven kwantiteit dus.

Aangezien veel mineralen in zoutvorm voorkomen (ook in lavasteen!) moet je voorzichtig zijn met overdosering, want anders krijg je verzilting van de bodem. Als jij de illusie hebt dat je vaker per jaar lavasteen kunt toedienen moet ik je teleurstellen, want dan ben je evengoed de klei aan het verzadigen met mineraalzouten.

Als we al met al de balans opmaken is de onontkoombare conclusie dat zeemineralen superieur zijn aan zelfs de allerbeste landmineraalcomplexen, omdat de balans van macro- en micro-elementen in de zee nu eenmaal 100% compleet is en die in het land niet. Daarom worden organismes op het land ziek, zijn ze kleiner en leven ze korter.

Vraag jezelf af waarom er in de prehistorie gigantische hagedissen (dinosaurussen) en gigantische olifanten (mammoeten) rondliepen en de planten en bomen eveneens reusachtig waren en waarom dit nu niet meer het geval is. Het antwoord is: meer mineralen in de bodem. En waar zijn al die mineralen nu dan naartoe? Juist ja, de zee! Juist door zeemineralen te herintroduceren op het land (in de juiste verdunningen uiteraard) zijn landbodems weer compleet te maken. De natuur doet dan de rest (structuur, pH, bodemorganismes), het enige wat wij moeten doen is de omstandigheden scheppen. En, zoals gezegd, behalve dat zeemineraalverdunningen effectiever zijn, zijn ze ook nog eens goedkoper dan die dure lavasteen en is de voorraad eindeloos!

Mike

 
Quote:
Als ik op kleigrond bijvoorbeeld slechts enkele keren per jaar verdund kzz kan geven zijn het minder minderalen(in massa) die de bodem in komen


Mike,

Had dit ook niet temaken met het hoge natriumgehalte in (keltisch) zeezout? Als je sole in een juten zak laat uitlekken dan lekt het natriummolecuul weg en de andere 83 mineralen blijven er wel in. Hierdoor kun je vaker of een hogere dosis zeezout aan je planten geven.

 
Ja, je kunt zeezout in een juten zak doen en deze dichtgebonden 2-3 minuten onderdompelen in water. De kleine natriumkristallen lekken dan door de juten zak heen in het water en wat overblijft is natriumarme zeemineralen.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.858
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan