Darmen & depressie

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Dag allemaal,

Hier een 35 jarige man. Al enkele maanden kamp ik met een flinke depressie. Hiervoor heb ik verschillende medicatie gekregen (anti depressiva en pammetjes). Pas geleden heb ik besloten dat medicatie niet de oplossing is en dus heb ik e.e.a. al afgebouwd. Enkele maanden terug ben ik begonnen met WAPF. Ik eet nog niet volledig WAPF maar probeer het zoveel mogelijk.

Vandaag heb ik een esteck bodyscan laten doen. Dit omdat ik zo gespannen ben en blijf, ongeacht wat ik doe (wandelen, etc.). En ook heb ik al geruime tijd last van darmklachten. Bij de huisarts heb ik ontlasting laten testen en die gooit het op prikkelbare darmen. Al jaren let ik netjes op wat ik eet maar toch zet het geen zoden aan de dijk. Zo eet ik geen suiker, vrijwel geen brood, geen koffie maar thee van de natuurwinkel etc.

Wat eet ik nu? Vaak een in roomboter gebakken ei als ontbijt. Elke dag 1 a 2 stuks fruit. Groenten koop ik vaak (biologisch). Vooral broccoli is een favoriet. Dit combineer ik met rundvlees die ik koop bij de biologische boer. Heel soms een boterham voor de snelle hap. En om de zoveel tijd maak ik weer een voorraad bottenbouillon. En ook drink ik waterkefir (tegen melk kan ik niet goed).

Terug naar de scan. Het volgende kwam eruit (volgende week krijg ik het rapport en dan zal ik e.e.a. aanvullen):

- Opstijgende dikke darm is ontstoken (fase 1);
- Serotonine is te hoog, dopamine te laag;

Dit zijn de twee dingen die mij het meest zij bijgebleven. En zoals gezegd, volgende week zal ik e.e.a. aanvullen. Mijn vragen alvast:

Vraag 1: wat kan ik aan mijn darmen doen (die staan namelijk weer in verbinding met je brein/emotie) ?
Vraag 2: hoe verlaag je je serotonine? Ik had zelf deze topic al gevonden maar helaas staat er niet veel in: https://www.fatsforum.nl/topic/te-hoog-serotonine-gehalte/

Heel erg bedankt alvast!
 
1) veel gefermenteerd voedsel eten, zoals bv zuurkool. En je hersenen zijn ook dol op verzadigd vet en kokosolie en cholesterol. Veel bottensoep eten.
2) geen idee, maar belangrijke bouwstenen voor hormonen is vitamine A en cholesterol. Ik zie geen levertraan op je lijstje staan. Die met boterolie is de beste.
 
Kokosolie kan ik nog gaan gebruiken inderdaad. Zuurkool kan ik helaas niet tegen (krijg ik flinke diarree van).

Levertraan met boterolie heb ik in huis (van Green Pasture). Ik zal deze weer gaan gebruiken. Toentertijd mee gestopt omdat ik niet meer wist waar mijn darmen van slag raakten.
 
Probeer eens rauwe yoghurt van de geitenboerderij of rauwe geitenmelk. Hoop dat er een boerderij in de buurt is. Hier in het Amsterdamse bos kan ik het kopen.
Ik krijg overal diaree van, ook een keer van zuurkool.
Ik heb een boek gelezen over tarwe. Hoe dat gemanipuleerd is in de loop der jaren, dan wil je geen tarwe meer. Weet de titel niet meer, zoek eens in de Bib.
Nog een titel die ik wel zelf heb gekocht: de darm denkt mee.
 
Rauwe yoghurt/melk van de geitenboerderij kan ik proberen. Daar ga ik naar op zoek.

Het boek de darm denkt mee heb ik al. Evenals darmklachten (van Saskia van As). Maar hierin staan niet echt antwoorden voor een ontstoken opstijgende dikke darm.

Tarwe eet ik dus al heel weinig :)
 
hoi Into the Wild, een opstijgende dikke darm? Wat een "aparte" diagnose. Waarom stijgt een darm op? Ik ben "benieuwd" of het rapport uitwijst wat daar de oorzaak van is. Ik heb die scan ook laten doen eerder, en ik heb me veel aangetrokken van de aanbevelingen en daar ben ik nog altijd dankbaar voor omdat het sindsdien al stukken beter met me gaat. Je serotonineprobleem heeft vast ook de oorzaak in die dikke darm omdat 90 procent van de serotonine door de darmen wordt aangemaakt. Ik heb wel ervaring met een opstijgende maag trouwens: dat is ook bepaald geen pretje.
 
Boek over gaps dieet ga ik over nadenken. Dankjewel :)

Sorry dat ik het niet heel duidelijk heb verwoord. Maar bedoelde het opstijgende gedeelte van de dikke darm. Excuus.

@Lievergezond, ik had inderdaad gelezen dat jij ook die scan hebt laten doen. Maar jij kampt(e) met hele andere problemen he?
 
En kan je teveel aan serotonine krijgen door ontstoken dikke darm? Lijkt me eerder dat je dan te weinig hebt? Iemand die dit weet?
 
hoi into the wild, misschien is je serotonineoverschot een overblijfsel van het SSRI-gebruik in het verleden?

[...] SSRI's juist het gebruik van serotonine proberen te beperken door het selectief op te nemen en te reguleren. Dit is een mooi voorbeeld van het serotonerge syndroom (overschot aan serotonine). http://tinyurl.com/q2fwnup

Ik kampte i.d.d. met andere problemen dan jij.
Wel fijn dat / als je het rapport van de e-steck scan in handen kan krijgen, want de gerichte aanbevelingen voor voeding (wat je beter kan introduceren en/of elimineren) en supplementen kunnen je denk ik wel een stuk verder brengen.
 
Ja mijn vermoeden is ook dat het door de ssri komt. Ik heb trouwens wel een hard hoofd in het rapport. Bij degene wie ik ben geweest ging het voornamelijk over enzymtherapie (die je daar natuurlijk weer moet afnemen). Het zal dus een kwestie worden van zelf antwoorden zoeken.

Volgende week ga ik sowieso langs de huisarts om doorverwezen te worden naar maag darm en lever arts. Wil toch zwart op wit hebben wat er aan de hand is. Ook al heb ik het niet zo op regulier. Hopelijk vind ik hier op het forum wat antwoorden :)
 
Je serotonine kan ook te hoog zijn door het gebruik van de anti-depressiva (serotonine syndroom). In mijn ogen moet je helemaal terug naar de basis. ik heb zelf jaren gepuzzeld over wat er aan de hand was en ben nu bij Mike z'n manier van eten uitgekomen na al jaren lang gluten arm te hebben gegeten. Dit bevalt heel goed. Maar ondanks dat ik al jaren gluten arm at (het was nooit 100%) bleef ik mijn darmen beschadigen. Daarnaast wist ik wel zo ingeveer dat ik niet tegen koemelk kon maar ging dan maar weer lactose veije melk nemen. Ben er sinds kort achter dat mijn probleem is dat ik niet tegen de GROTE EIWITMOLECULEN kan.(gluten en caseine) Deze worden niet verteerd en die zitten dus in gluten (graanproducten) en in alle producten van koemelk (dus ook kefir!!!) Dat houd in dat ik wel tegen de lactose in melk kan maar niet tegen de caseine in melk, kaas etc. Zolang ik ( en jij misschien ook wel) dit toch blijf eten, zal mijn darmwand geirriteerd of zelf een lekkende darmwand blijven. Een lekkende darmwand zorgt ervoor dat er gifstoffen in je bloed komen en daarmee ook in je hoofd. En omdat je darmen ook een soort van hersenen zijn, en deze constant geirriteerd zijn, wordt je daar niet blij van. Ik ben naast het eetvoorschrift van Mike, ook begonnen aan paardenmelk (hier zitten niet die grote eiwitten in). Je zou denk ik ook melk of kefir kunnen halen vij een boer die A2 koeien houdt (Guernsey of Jersey koeien) omdat daar ook die eiwitten niet inzitten. Wat heel belangrijk is denk ik dat je je heeeeeeeel streng aan je dieet houdt ( misschien verdraag je net als ik wel een heleboel andere voeding niet meer omdat je ondertussen natuurlijk een geirriteerde, spastische duuuuuuh darm hebt. Dit maakt het verwarrend. Eet zo "zacht" mogelijk eten, ( dus eerder wortel dan voerenkool)goed gekookt. Verder kan het zijn dat je door de darmen veel goede voedingsstoffen bent verloren en is het misschien nodig een tijdje extra vit. en menralen in te nemen. Verder zou ik goed de dingen lezen over bijnieruitputting (had ik door alle stress, opstapeling van alles, ook niet weten wat mijn lijf nou deed??), kijken hoe het met je schildklier gesteld is en wat organen gaan zuiveren zoals lever, gal, nieren etc. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
groet Ilse
 
Voor als je die nog niet ontdekt had, ga eens naar de site"voedingisgezondheid.nl" Daar staat alles zo duidelijk. Is de theorie van Mike, maar door Lia en Cor erg duidelijk opgeschreven! Ik vind hem super.
groet Ilse
 
Even 2 zaken rechtzetten:

1. Caseine in A2-koeienmelk is even groot, maar het is een oorspronkelijker eiwit van koeien die niet zover zijn doorgefokt op meer melkproductie.
2. Wortel en boerenkool zijn allebei vrij harde groenten, die een langere bereidingstijd vergen.

Mike
 
Ben er sinds kort achter dat mijn probleem is dat ik niet tegen de GROTE EIWITMOLECULEN kan.(gluten en caseine) Deze worden niet verteerd en die zitten dus in gluten (graanproducten) en in alle producten van koemelk (dus ook kefir!!!)

Maar is het met kefir niet zo dat het door het proces wel goed verteerd?
 
@IlseS: heel interessant je verhaal. Kom veel herkenbare dingen tegen. Waar ik niet precies tegen kan bij de melk is mij onbekend. Volgens mij ben ik ooit getest op lactose intolerantie en hier kwam niets uit. Misschien is het inderdaad de caseine. Ik gebruik daarom ook waterkefir. Hoe valt de paardenmelk bij jou? En zitten er goede bacteriën/vetten in paardenmelk (of wat is de reden dat je het drinkt)? Ik heb in ieder geval wat aan je verhaal. Dankjewel! Ik heb al e.e.a. gelezen op voedingisgezondheid.nl.

@fatsnotbad: het gekke is dat ik heel goed tegen wortel kan. Ook rauwe.

Maar om even terug te komen op de ontstoken dikke darm. Wat zet nou echt zoden aan de dijk? Sowieso elke dag bottenbouillon denk ik? En wellicht een domme vraag, maar ik heb altijd gelezen en gehoord dat een prikkelbare/gevoelige darmen vet niet zo leuk vinden. Geldt dit alleen voor de verkeerde vetten? En hoe zit het met gezonde vetten?

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken!

 
Ik denk dat dat vooral over bewerkte vetten gaat en gefrituurde rommel. Vet smeert de boel en goede vetten (kokosolie en grasboter, levertraan/boterolie) zijn goed voor de darmen en de bacteriën in de darmen.

Er wordt ook wel beweerd dat je meer vezels moet eten, daar luister je toch ook niet naar? Zeker de onoplosbare vezels uit volkoren granen maken de darmwand kapot rauwe groenten is ook niks vooral de zelfgemaakte bottenbouillon hersteld de slijmvliezen.

PDS is voorstadium van ontstekingen in de darm, je bent dus met ontsteking in de darm al ver van huis en zoals ik al eerder zei, serieus aanpakken, geen half werk, GAPS.

 
Over onoplosbare vezels ben ik het totaal met je eens. Daar luister ik inderdaad niet naar. Tegen rauwe groenten kan ik ook niet, dus daarom kook ik het altijd. Ga denk ik toch het GAPS boek bestellen.
 
Even een korte check voordat ik de Nederlandse vertaling bestel van Gut and Psychology Syndrome. Staan hier veel tips in? Ik heb ondertussen al 3 boeken besteld die gaan over de darmen (waaronder de darm denkt mee), en dit viel heel erg tegen. Vaak veel dure en moeilijke woorden maar geen concrete oplossingen/aanpak.

Hoe zit dat met dit boek?
 
Deze week ga ik trouwens vragen naar een doorverwijzing voor een maag darm en lever arts. Om vast te stellen dat er inderdaad sprake is van een ontstoken dikke darm. Hoewel ik niet 100% tegen regulier ben, ben ik vaak wel tegen die mogelijke oplossingen waarmee ze komen. Zoals medicatie. Stel er is sprake van een ontstoken dikke darm en ze schrijven medicatie voor, is het dan verstandig om het wel of niet te nemen? Ben benieuwd naar jullie mening.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan