dagmenu bij te weinig maagzuur / opgeblazen maag

Jacqueline K

New member
Hallo allemaal, ik ben Jacqueline, 44 jaar oud en ik ben eigenlijk nooit ziek geweest. Tot 2 maanden geleden, na een behoorlijk stressvol jaar.

Ik werd wakker met ademhalingsproblemen, hop naar de dokter, longen geluisterd, hartfilmpje gemaakt. Niks aan de hand, kwam waarschijnlijk door het stoppen met roken 2 maanden daarvoor, mogelijk in combinatie met een virus. Oké gelukkig.

Volgende dag geen last meer van m'n longen, maar wel een enorme opgeblazen maag. De dag daarna ook, ik kon geen hap eten. Dus weer naar de dokter. Dokter heeft de maag beluisterd en bevoeld en schreef mij voor omeprazol voor 2 weken. Ik had al het 1 en ander gelezen over maagzuurremmers en was daar uiteraard niet zo van gecharmeerd, dus ik besloot ze niet te nemen. De opgeblazen maag bleef en een paar dagen later had ik heel erge maagbrand. Het straalde alle kanten uit, hartkloppingen (van de angst?). Wederom naar de dokter, uit ellende toch maar begonnen met de omeprazol. Geen maagbrand meer, maar ik had het gevoel dat m'n hele spijsvertering stil lag door die pillen. Te weinig maagzuur? Na 1 week ben ik ermee gestopt en ben gestart met zink-l-carnosine. Geen maagbrand en m'n spijsvertering kwam weer op gang. Ontlasting laten testen, geen h. pylori aangetroffen. Ik besloot om het een paar weken aan te kijken en ondertussen te zoeken naar een natuurlijke behandelwijze.

Door mijn zoektocht kwam ik via voedingisgezondheid.nl op dit forum terecht. Het vetrijke dieet spreekt me aan. Normaal gesproken eet en drink ik alleen volle producten en gebruik roomboter. De laatste 2 maanden durfde ik dat niet meer omdat het zowat op elke andere site wordt afgeraden… en dus heb ik vooral 'maagsparend' gegeten in kleine hoeveelheden op meerdere momenten per dag. Maar de opgeblazen maag is er nog steeds, af en toe een paar dagen niet, maar dan eet ik weer iets 'verkeerds' of teveel en dan ben ik weer terug bij af. Zoals nu.

Wat het onderliggende probleem is weet ik (nog) niet. Lever/gal/pancreas, bijnieren, gluten of stress, het kan allemaal. Ik ben wel van plan om binnenkort hiervoor naar een natuurgeneeskundige te gaan.

Om te ont-stressen ben ik begonnen met yoga en tai chi en mindfullness. Maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen met m'n dieet. Ik wil graag over op het vetrijke dieet, maar ik kwam vandaag niet verder dan een roerei in de roomboter. Kan iemand mij misschien op weg helpen met een voorbeeld dagmenu?

Groeten Jacqueline
 
Hallo Jaqueline,

Wat een nare situatie. Ik denk dat je op dit forum wel goed zit met jouw overtuiging van het eten van vetten.
Maar wellicht heb je moeite met het verteren van vetten. Neem je ook gefermenteerde producten? En appelazijn opgelost in water? Voor de vertering van eiwitten zou je eens kunnen overwegen om betaine hcl te nemen. Er is daarvan ook variant met enzymen van het merk now. Heb je dit wel eens gelezen?

http://www.voedingisgezondheid.nl/Bijnieren_ebook.html

 
Hallo Binc, dank je wel voor je reactie.

sinds kort staat yoghurt weer op m'n menu, maar verder gebruik ik nog geen andere gefermenteerde producten. Zuurkool eten durf ik eerlijk gezegd nog niet.
Ik gebruik regelmatig appelazijn in water, maar meestal pas na het eten als het 'zwaar' valt. Misschien kan ik het beter voor het eten innemen?

Ik heb het stuk over de bijnieren gelezen. Goed mogelijk dat daar de oorzaak van mijn maagprobleem ligt. Daarom gelijk maar een afspraak gemaakt met een natuurgeneeskundige.
Als ik echt te weinig maagzuur heb, dan is betaine hcl wel nodig. Bedankt voor de tip!
 
Hoe ziet een dagmenu voor jou er dagelijks uit?

Appelazijn idd beter voor het eten. In combi met sole.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan