Cortisol, voorstellen Kneel

Kneel

New member
Hallo allemaal,

Ik ben Kneel en ik lees steeds vaker mee op dit forum. Hier ben ik erachter gekomen wat bijnieruitputting is en daarmee vallen heel veel puzzelstukjes in elkaar voor wat mijn klachten betreft.

Kort gezegd: ik heb astma en allergieën en gebruik om een aanval en/of ontsteking te voorkomen al jarenlang inhalatiepoeder, zijnde corticosteroïden. Daar komt bij dat ik van nature niet goed met stress kan omgaan en veel pieker. De laatste 5 maanden ben ik, vermoedelijk door een stressvolle periode die ik niet meer goed aankan, erg vermoeid, slaap ik slecht en voel ik me nooit uitgerust waardoor ik mijn bed uitrol ipv spring.

Conclusie (voor zover ik het begrijp): doordat mijn bijnieren niet genoeg cortisol aanmaken, heb ik astma ontwikkeld. Ironisch genoeg zijn mijn bijnieren nu ook nog eens lui door de corticosteroïden en met stress erbij zit ik nu met de gebakken peren, al dan niet tijdelijk ;-)

Mijn vraag is nu: ik krijg wel cortisol door de inhalatiemedicijnen maar zou ik desondanks om een en ander wat te bespoedigen ook gebruik kunnen maken van adrenal? Wordt dat niet teveel?

Ik heb The Adrenal Reset Diet van Alan Christianson en Adrenal fatigue van Wilson gelezen. Tot nu toe heb ik een totaal verkeerde voedingswijze gehanteerd, zoals 's morgens fruit met kokosolie (fout) en zo min mogelijk koolhydraten (ook fout). Omdat ik niet goed tegen radicale veranderingen kan, probeer ik nu langzaamaan een en ander te veranderen. The Adrenal Reset Diet geeft goede voorbeelden maar ik blijf het lastig vinden om de juiste hoeveelheid aan koolhydraten te gebruiken. Vorig jaar zat ik nog op Paleo maar dat blijkt totaal niet geschikt voor mij (ik kon niet meer sporten en verloor aan spierkracht).

Ik had al op bed moeten liggen nu, dus ik laat het hier even bij. En jaja, ik moet ook aan yoga gaan doen enzo. Ga ik doen.

Ben heel benieuwd hoe jullie dit zien. Heb het gevoel dat ik mezelf tegenspreek dus, shoot!
 
Kneel, het woord moeten is voor mij persoonlijk een jeukwoord. Je doet Yoga omdat je er plezier in hebt, dan wordt het een gewoonte en een levensstijl.
Als je het doet omdat het moet zul je meer stress ervaren en het niet volhouden.

Astma kan gerelateerd zijn aan melkproducten en dan bedoel ik gepasteuriseerde melk uit de supermarkt.

 
welkom kneel,
6 weken geleden kon ik niets meer.
laatste 3 jaar heel veel stress gehad en mijn lichaam blokkeerde op een dag gewoon.
ikzelf had wel het gevoel dat ik heel veel tekort kwam aan voedingstoffen maar welke of hoe ik dit kon verhelpen daar had ik geen idee van.
als eerste heb ik alles geschrapt wat op mijn agenda stond en niet perse moest!
mijn lichaam gaf aan dat het niet meer kon en daar heb ik naar geluisterd.
veel rust genomen en zelfs in de middag wanneer mogelijk was naar bed gegaan.
verder heb ik veel gelezen hier en als eerste alle voedingsadviezen opgevolgd.
ik heb het gevoel dat de sole die ik de eerste tijd veel heb gedronken mijn tekorten aan mineralen al een heel eind op peil hebben gebracht.
ik knap met de dag op en mijn energie gaat ook gestaag vooruit.
probeer echt naar je lichaam te luisteren die geeft namelijk zelf aan dat je moe bent en probeer dan ook je rust te nemen waar het kan en goede voeding te consumeren.
en inderdaad laat het woord moeten varen en probeer te genieten van de dingen die je doet in plaats het als een last te ervaren wat weer veel stress met zich meebrengt.
silvia
 
Welkom Kneel,

Ik sluit mij aan bij de adviezen hierboven. Als je gestrest ben moet je ontspannen. En als yoga jou daar bij helpt is dat alleen maar goed maar anders moet je het niet doen. Ik zou als ik jouw was zeker met adrenal beginnen en uiteindelijk dit langzaam vervangen in plaats van de cortisol, dit kan van zelf gaan. Adrenal is gedroogde bijnier en het legt deze niet stil, maar ondersteunt ze en laat ze zeg maar parttime werken waardoor ze bij kunnen komen. Als je hier een uitgebreide beschrijving geeft van wat je gemiddeld op een dag eet, met hoeveelheden erbij dan kunnen we je daar ook meer richtlijnen en ideeën bij geven.
 
geeft dit boek meer inzichten dan Wilsson ?
of is het allemaal een beetje hetzelfde ?
The Adrenal Reset Diet van Alan Christianson
 
@vetje: zelfs longartsen ontraden het drinken van melk. Ik drink het dan ook nooit. We kunnen wel een boom opzetten over 'moeten' maar dan liever in een ander topic :)
@duimpje: hou vol! Ik neem je adviezen ter harte.
@kaas: ik ga er nog even op googlen. Mijn eetlijst post ik nog wel een keer. Voornamelijk probeer ik de suikerspiegel laag te houden met vet. Is ook beter voor de bijnieren.
@Hans: Christianson heeft het boek recent geschreven (2014) waardoor er ook over bijvoorbeeld kokosolie wordt gesproken. Dat mis je bij Wilson (ik meen 2001), maar zijn uitleg vond ik professioneler. Chrisianson geeft gedetailleerde voedingsadviezen maar hij doet ook beweringen op basis van testen die hij op zichzelf heeft uitgeprobeerd, wat ik dubieus vind. Zijn boek is te downloaden.

Wat ik overigens vergeten ben is om het e-boek van Mike Donkers te noemen. Zeer nuttige info, waarvoor veel dank. En dank voor de reacties.

Ik ben er ook wel achter dat extreem sporten kan leiden tot uitputting. Heb ik gedaan, zonder enige begeleiding noch voldoende rust. Tja. Het was wel erg leuk.
 
Hoi Kneel,

Er zit een wereld van verschil tussen gepasteuriseerde supermarkt melk en rauwe melk van koeien die echt goed te eten hebben gehad. Hier weten longartsen echt helemaal niks van af. Met goede rauwe melk kan je ook slijm kwijt raken (je krijgt wel eerst meer omdat het er uit komt), maar je kan ook dingen zoals kefir, yoghurt of kaas van rauwe melk eten of ook dat weg laten.

Je zou ook kunnen kijken naar Buteyko, dat zijn oefeningen voor een betere ademhaling. In het topic ademhaling op het forum is er meer over geschreven.
 
Kneel, welkom

Eerst maagzuur vermeerderen/versterken.
Dan graag een overzicht van wat je eet en drinkt, je schrijft 'mijn eetlijst post ik nog wel een keer'. Maar probeer dat gewoon zo snel mogelijk te doen. Daar is vaak al heel veel winst te behalen als we daar adviezen op los kunnen laten. Een suikerspiegel laag houden is niet de issue, in balans moet-ie zijn.

Lia
 
@mike
bedankt.
nog een vraagje
als ik wat extra koolhydraten ga eten , gaan de suiker spiegel s toch weer pieken
voor de bijnieren zou dat moeten , maar voor de insuline juist weer niet
 
Poekie
ik eet meest eiwit en vet, en at te weinig KH
gaat eigenlijk al 6 weken prima, maar nu gaan de eieren, vet en vlees me tegenstaan en slaan op de maag
ik krijg er behoorlijk last van
terwijl ik eigenlijk de KH maar net wat aan het opvoeren ben
dat betekent een kleine schep basmati bij hete eten
of bioogarde enzo
maar echt niet zo veel
 
Sole heb ik wel regelmatig gedaan, echter momenteel niet.
Ga ik weer doen.
Hoe moet dat met appelazijn ?
 
Hierbij dan mijn eetlijstje. Het wijkt ook weleens af maar grotendeels is het als volgt:

Ontbijt: sole en verder niets maar sinds ca. een week geweekte havermout, verwarmd met kokosmelk en proteinepoeder en als toevoeging blauwe bessen en kaneel
Tussendoor: 2 kopjes koffie, halve boterham met kaas of pindakaas maar soms ook een kaasstengel
Lunch: 2 boterhammen (spelt) of rijstwafel met avocado dip of tonijn uit blik, kruidenthee. In het weekend roerei met fruit.
Tussendoor: fruit met kokosolie
Diner: groente met vlees, olijfolie/mayo sausje of pesto en nu doe ik daar ook quinoa bij
Tussendoor: geitenyoghurt met honing of banaan/cacaopoeder of 3 rijstwafels met chocolade. Ik hou erg van zoet, dat blijkt wel.

Supplementen: Levertraan (3x per week) en Vitamine B12 van Hans Reijnen maar daar ben ik mee gestopt omdat ik daar zoveel van aankom. Van overigens alle supplementen die ik dagelijks neem gaat mijn stofwisseling omlaag. Verder drink ik uitsluitend water.

Sport nu al een week niet en doe daarvoor in de plaats 10 x de zonnegroet, dagelijks.

Tot zover en ben benieuwd naar jullie reacties.
 
Stop ook met de zonnegroet, dat je dat zelfs 10 keer per dag doet...1 keer is al te veel voor jou! Wat je moet doen is lekker rustig wandelen (beste zoveel mogelijk in een natuurgebied), zoek rust en ontspanning op. Verder is je voeding natuurlijk niet op orde, je neemt te vaak op een dag voeding met lading aan koolhydraten en jaagt zo onnodig je suikerspiegel omhoog, nergens voor nodig tenzij je aan topsport doet en dus vaak moet trainen. En verder mis de dierlijke vetten die jou juist met de tijd stressbestendiger zullen maken, dus je hebt flink wat werk aan de winkel, succes ermee.
 
YT, dat begrijp ik niet. Men zegt dat ik juist carbs moet eten omdat wanneer de suikerspiegel te laag wordt, je lichaam cortisol moet gaan aanmaken. Dat is mijn geval lastig omdat die aanmaak niet goed verloopt.

Maar de meningen hierover zijn dus verdeeld?
 
Kh-bronnen die jij consumeert, volgens je eigen beschrijving:

havermout
blauwe bessen
boterhammen of rijstwafels
kaasstengels
fruit, waaronder bananen
honing
chocola
quinoa

Je schrijft ook:



ik hou erg van zoet, dat blijkt wel.

Daarnaast zie ik nog koffie en eiwitpoeder, beide zeer belastend, vooral met zwakke bijnieren. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat je aan 'dopamine surfing' doet. M.a.w. je zoekt suikerkicks op en gaat van de ene naar de ander.

Mike
 
Kneel,

Je hebt cholesterol en vitamine a nodig om o.a. cortisol aan te maken. Bovendien kan je lichaam vet ook als brandstof gebruiken als je dus meer vet eet, ben je minder afhankelijk van suiker als brandstof en blijft uiteindelijk je bloedsuikerspiegel stabieler.


Kijk dit filmpje maar eens over waarom vet zo goed is. Je moet het hele filmpje echt kijken. Maar als je echt geen tijd hebt kan je ook het stukje na 1 uur even kijken, maar kijk daarna de rest een andere keer.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan