Complotdenkers?


Twee Duitse stiefzusjes die door de vader van de één en de moeder van de ander waren ontvoerd naar Paraguay, kunnen weer terugkeren naar Duitsland. Dat heeft de kinderrechter in de Paraguayaanse hoofdstad Asunción bepaald.


De vader en de moeder hadden hun dochters uit eerdere relaties in november ontvoerd naar Paraguay. Ze hadden tegen hun ex-partners gezegd dat ze met Clara (10) en Lara (11) een tripje naar Londen zouden maken. De ex-partners, die in Essen en München wonen, sloegen alarm toen de meisjes niet werden teruggebracht.


Complotdenker​


In een afscheidsbrief had het stel geschreven dat de kinderen waren meegenomen om te voorkomen dat zij zouden worden ingeënt tegen het coronavirus. Een van de ontvoerders is Andreas Egler, een voormalige profvoetballer. Hij staat bekend als antivaxxer en complotdenker.


Lange tijd was onduidelijk waar de vier verbleven. Er werd een internationaal arrestatiebevel uitgevaardigd. Na verloop van tijd bleken ze in Paraguay te zitten, waar wel meer Duitse complotdenkers hun toevlucht hebben gezocht. Toen Duitse media vorige maand over de zaak berichtten, startten de Paraguayaanse autoriteiten een klopjacht.


'Laat ons met rust'​


Op 2 juni brachten Egler en zijn vrouw Anna een video naar buiten waarin ze vroegen de klopjacht te staken. "Laat ons alsjeblieft met rust, we willen niet langer gezocht worden", smeekten de kinderen. Egler zei: "Wij willen dat de wereld weet dat wij geen misdadigers zijn, dat wij goede mensen zijn." Zijn vrouw voegde eraan toe: "We wilden onze kinderen alleen beschermen, meer niet."


Naar aanleiding van de video kwamen er onderhandelingen op gang, die ertoe leidden dat Egler en zijn vrouw zich meldden bij de Paraguayaanse autoriteiten. Ze werden vastgezet, de kinderen werden opgevangen. Hun andere ouders konden met hen bellen en kwamen vanuit Duitsland naar Paraguay om met hun dochters te worden herenigd.


Rechter​

Nu de kinderrechter in Asunción heeft bepaald dat er geen reden is de meisjes langer in Paraguay te houden, zullen ze waarschijnlijk komende week terugvliegen naar Duitsland. Egler en zijn vrouw zijn volgens hun advocaten bereid om zich voor de Duitse rechter te verantwoorden.
 
🤡


Complottheorieën​

De politica reageert ook nog even op de mensen die denken dat ze wordt beïnvloedt door complottheorieën. "Alsjeblieft, hou op over die complotten. Ik word er krankjorum van. Het is echt een standaardzin. Ik word niet gebeld Klaus Schwab of Bill Gates en ik ben niet aangesloten bij forums of verenigingen."

"Echt, stop met die domme complottheorieën. Dat ik geacht wordt om iets te zeggen of dat iemand tegen mij zegt dat ik voor of tegen moet stemmen. Echt, stop daarmee", sluit Van der Plas af.
 

En hij geeft bronnen aan.
Hij wil ons nu als leugenaars neerzetten door op fakeplaatjes de nadruk te leggen, terwijl het daar helemaal niet om gaat. Het gaat om het probleem van de boeren en niet om de geschoten plaatjes.

Dorothé
 
Laatst bewerkt:

En hij geeft bronnen aan.
Hij wil ons nu als leugenaars neerzetten door op fakeplaatjes de nadruk te leggen, terwijl het daar helemaal niet om gaat. Het gaat om het probleem van de boeren en niet om de geschoten plaatjes.

Dorothé
Het gaat inderdaad om de boeren, maar toch moet er voorzichtiger mee omgesprongen te worden met die plaatjes inderdaad wel ja. Zoals je ziet geeft het alleen maar een voedingsbodem. Zoals wij fakeplaatjes van hun weerleggen, doen zij dat idem, hun volste recht. Daarom gebruik je verstand en gebruik alleen actuele fotos van welke je de oorsprong kent, simpel. Enzij die dat niet doen, moeten daar op gewezen worden, en willen ze daar niet aan meewerken zijn het desinformanten, punt amen en uit.
 
Maar wat is dat wakker worden nou helemaal? Voor de een is het de onthulling van een waarheid, of openbare erkenning daarvan, iets wat hij/zij altijd al heeft geweten. Voor de ander slaat het compleet de grond onder z’n voeten vandaan, omdat de vaste waarden waarmee hij is opgevoed niet blijken te bestaan. In die laatste categorie valt soms mijn huidige staat van zijn en het valt niet mee om nog ergens houvast te vinden, laat staan tot een zinnig gesprek te komen met een mede-wakkere in een wereld die schijnbaar nog in coma verkeert

 

VN verklaart oorlog aan ‘gevaarlijke’ complottheorieën: ‘Wereld wordt niet heimelijk gerund door elite’​

Het VN-agentschap heeft een heuse campagne gelanceerd die mensen moet helpen om complottheorieën te herkennen, debunken en te melden (!) om te voorkomen dat ze zich verder verspreiden.
Ja, echt.
En als je iemand tegenkomt die denkt dat de wereldelite samenzweert om de macht te consolideren of gebeurtenissen te sturen, dan moet je actie ondernemen! Als je een complotdenker tegen het lijf loopt, mag je volgens het VN-agentschap onder geen beding in discussie gaan. De complotdenker zal namelijk zeggen ‘dat jij onderdeel bent van het complot en dat geloof versterken’. Bovendien zal de complotdenker zijn of haar denkbeelden ‘waarschijnlijk vurig verdedigen’. Dat is natuurlijk uit den boze.
In plaats daarvan moet je ‘empathie’ tonen, de complotdenker ‘niet ridiculiseren’ en als je een journalist bent, moet je hem of haar ‘rapporteren’ op social media en ‘contact opnemen met je lokale of nationale persraad of ombudsman’.

Zaten we toch allemaal fout. Gelukkig is er niks aan de hand.:cool:
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan