Colloquial voorstellen, PDS en Gilbert

Colloquial

Well-known member
Hoi beste forumleden, mijn naam is Tom (man van 20 jaar) Ik lees sinds 2014 geregeld mee op het forum en ben sindsdien grotendeels overgeschakeld op biologische voeding.
Vanaf mijn geboorte heb ik spijsverteringsproblemen. De laatste jaren ben ik me steeds slechter gaan voelen.

Vorig jaar werd er bij mij prikkelbaar darmsyndroom en het Syndroom van Gilbert vastgesteld. Ik heb steeds vaker geelzucht en voel ik me erg moe. Dit is vooral merkbaar na een nacht slecht slapen. Overdag heb ik dan ook last van mijn darmen (bloating en winderigheid.) Ik merk dat ik niet helder meer kan denken als ik me zo voel ,ik word er neerslachtig van , en is er een constant gevoel van stress (vaak zonder echte oorzaak). Door al deze klachten ben ik vaak thuis geweest van school en heb dit jaar dan ook niet gehaald.Uitgaan,sport of een bijbaan is op dit moment niet mogelijk. Ook heb ik sinds enkele jaren huisstofmijt allergie ik denk dat dit een gevolg is van mijn steeds wordende conditie.

Wat ik meestal eet is het volgende:

S’ochtends vaak witbrood met geitenkaas/jam/bio-pindakaas.

In de middag ook vaak brood altijd met organisch vleesbeleg. Vaak eet ik er dan ook nog een banaan en wat noten bij.

S’avonds eet ik vaak volgens het FODMAP dieet. Mijn moeder en ik hebben ons hier enigszins in verdiept. Het moeilijke is dat veel voedsel wat goed is voor de lever ,juist afgeraden wordt bij prikkelbaar darm syndroom.

Op het moment eet ik nog regelmatig zuivel (yoghurt) graan en nachtschades.
Ik wil graag mijn overstap maken naar volwaardige voeding zoals orgaanvlees en van het brood af indien nodig. Het probleem is echter dat ik op het moment moeite heb met het verteren van grote hoeveelheden vet en eiwit. Ik neem aan dat mijn darmen al behoorlijk zijn aangetast en mijn darmflora ook niet naar behoren is.

Mijn vraag is: of ik eerst mijn darmen of mijn lever moet aanpakken, en met welk soort voedsel ik dat het beste kan doen. Verder zijn al de tips welkom over supplementen of het gebruik van probiotica.

Alvast bedankt,
Tom
 
Hallo Tom,

Bij darmproblemen zou ik in ieder geval stoppen met brood eten. De gluten daarin kunnen voor problemen zorgen.

Dit topic is voor jou denk ik wel interessant:
https://www.fatsforum.nl/forums/topic/kwikontgifting-mn-trip-naar-gezondheid-watisgezond/
 
Welkom Tom,

Zo jong en al zoveel klachten... Begin met de spijsvertering aanpakken, zodat je de volwaardige voeding beter kunt opnemen.
Bitterstoffen, probiotische en enzymrijke voeding.
 
Wellicht eerst maag en darmen aan pakken. Wat zijn exact je klachten voor wat betreft slechte eiwitvertering?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.195
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan