Ceza stelt zich voor...

Ceza

New member
Hallo allemaal,

Na weken meegelezen te hebben op dit forum en de examenperiode achter de rug is, lijkt het me een goed idee om me te registreren. Er heerst hier een sfeer die mij erg aanspreekt: mensen die hun hele leven 'verkeerd' hebben gegeten en geleefd maar desondanks bereid zijn om af te leren en vervolgens opnieuw te leren. Geen sprake van in mijn omgeving.

Ik ben Tolunay. Ik ben geboren in 1996 en ik woon in Almelo.
Vorige week heb ik het voortgezet onderwijs afgerond en nu heb ik lekker lang vakantie! Eigenlijk heb ik al vakantie sinds eind mei.
In September begin ik aan de opleiding Fysiotherapie.
Mijn interesses zijn o.a. gezondheid, voeding, het menselijk lichaam, beweging en leren hoe ik mijn ideale-leven kan realiseren.

Geschiedenis van mijn leefstijl en voedingspatroon

Standaard 7-8 sneetjes brood per dag enz.

Klachten
vermoeidheid(verergerd in hooikoortsseizoen)
val moeilijk in slaap(al jaren!)
vermoeidheid bij het opstaan(zelfs na 10 uurtjes slaap, op tijd naar bed!)

Ik weet dat ik bijnieruitputting heb omdat ik het vragenlijstje uit Bijnieruitputting zorgvuldig heb beantwoord en ik scoor heel hoog op bijnieruitputting.

Kort mijn voedingspatroon van vandaag

9.15 Sole + ACV + glas water

9.45 Ontbijt
4 gehakt muffins(kaas ui boter) met rijstwafels. Vit C en AOV adrenal 1 cap.
Cal: 420 ; vet: 30; eiwit: 27; koolh:25.

12.30 Lunch
Smoothie(kwark,bio volle yoghurt, kokosmelk, slagroom, 1/2 kleine banaan, eidooier, kaneel, nootmuskaat en vit c)
Cal: 630 v: 40; e:27; k:31.

15.00 Snack
Rijstwafel met geraspte cheddar kaas en roomkaas. Schaaltje bio yoghurt met 1/4 banaan en kaneel. Vit C + adrenal.
Cal:320; v:20; e:12; k:20.

17.30 avondeten
Bio kipdijfilet in boter gebakken met keltisch zeezout en gebakken zoete aardappels in boter.
cal: 520; v:27; e:24 k:50.

19.45 snack
Rijstwafels met plak kaas en cheddar kaas. Zoete aardappel frites en eetlepel kokosolie.
cal: 480 v:34 e:14 K: 30

totaal 2370 vet 151 eiwit 104 kh:152

Ik zal er nog een aantal bij posten omdat ik sinds afgelopen weken wat serieuzer eet en nu ik meer tijd heb echt gebruik wil maken van deze vakantie om te genezen!

Vanwege hooikoorts heb ik afgelopen week heel weinig slaap gehad. Dat is echt te merken deze week. Hooikoorts is nog erger, meer vermoeidheid, denk niet helder etc.

Normaal slaap ik rond 21.00-22.00 maar nu met zomertijd kom ik niet eerder in slaap dan 23.00 uur. Wat te doen?
Probeer zoveel mogelijk uit te slapen, afgelopen weken rond 8uur-10uur wakker.
Meestal voor 9uur wakker, dan ga ik eerst een half uur wandelen voor het ontbijt. Ik beweeg 3 keer in de week dmv bodyweight training (calisthenics).

Ik heb afgelopen november 2 uur gefietst naar een bioboer die rauwe melk verkoopt. Gelijk 20 liter ingeslagen; ouders waren er niet tevreden mee haha.
Maar zodra ik mijn rijbewijs heb mag ik er met de auto zelf naar toe gaan en halen wat waarschijnlijk pas in 2016 zal worden.


 
Welkom Ceza,

Ik persoonlijk zou zoet fruit, dus die bananen (zetmeelbommen), vervangen door zuur fruit. B.v. een zure appel (Grannny Smith).
Zie ook wat hierover geschreven is op www.voedingisgezondheid.nl waar nog meer tips op staan (daar heb je vast al op gelezen?)
Zoet fruit is niet goed voor ons.
Fruit = fructose. Teveel fructose consumptie vervet de lever, omdat de lever deze opslaat.

Waar haal jij je ijzer uit? Orgaanvlees is de beste bron van ijzer, met name lever.

Verder vroeg ik mij af of je je tanden ook al met fluoridevrije tandpasta poetst, dat zou ik anders meteen gaan doen.

En, ben je al met de rauwe melk begonnen?
 
Hoi Ceza, welkom!
Er is hier lekker veel leesvoer, laat het eens rustig tot je doordringen.

Het valt me op dat je heerlijk eet. Er is nog wel wat bij te schaven, maar dat komt vanzelf. Wat me wel opvalt is dat je alles uit telt. Misschien probeer je iets teveel de controle te houden? Volg je gevoel, kijk waar je trek in hebt en let niet teveel op de cijfers.

Verder plaats ik hieronder wat zinnen uit je bericht die me heel erg opvielen:

Ik weet dat ik bijnieruitputting heb [...]

Meestal voor 9uur wakker, dan ga ik eerst een half uur wandelen voor het ontbijt [...]

Ik beweeg 3 keer in de week dmv bodyweight training [...]

Ik heb afgelopen november 2 uur gefietst naar een bioboer

Als je wandelt voordat je ontbijt vraag ik me af waar je de energie vandaan haalt. Dit put mijns inziens je bijnieren alleen maar meer uit. Eerst brandstof erin (ontbijt dus) en 20 minuten later een klein stukje rustig wandelen.
Het 2 uur fietsen is natuurlijk echt te zot voor woorden. Verder lijkt me de training ook wat overdreven.

Je hebt veel te doen gehad met je examentijd en je hebt nog hele plannen met studies. Een (behoorlijke) tand terug en wat rustiger aan doen is mijn advies :)

Dat je laat slaapt en 's ochtend er niet te branden bent kan wijzen op wat issues met je schildklier.

Geniet van je vakantie, doe lekker rustig aan en geniet van het heerlijke eten (bij het lezen ervan kreeg ik er al zin in :) )
 
Ik heb ook wel eens 2 uur gefietst hoor naar een bioboer hoor, zelfs 3.
Soms is de bushalte zo'n stuk van de bioboer dat je nog maar beter kunt gaan fietsen.

Gefeliciteerd met je diploma trouwens!
 
k heb ook wel eens 2 uur gefietst hoor naar een bioboer hoor, zelfs 3.
Soms is de bushalte zo’n stuk van de bioboer dat je nog maar beter kunt gaan fietsen.

Prima, maar vraag je dan ook niet af waar de bijnieruitputting en alle verdere klachten vandaan komen.
Alleen jezelf goed voeden is dan dweilen met de kraan open.
 
Hey Tolunay,

2 a 3 uur rustig op het fietsje 1 x in de week rauwe melk halen, daar van beweer ik wel dat het gezond is en doe dit zelf sinds 19-2-2014. Zolang je er geen belastende cardio training van maakt zie ik het probleem niet zo.

Van uit wapf perspectief heb ik wel de volgende vraag over jouw voeding.

Je eet behoorlijk wat zuivel maar is dit afkomstig van grasgevoerde dieren en niet gepasteuriseerd?

Kip is mager eiwit rijk vlees en de vraag is hier ook of de kip gras/insect gevoerd is of dat ie mais en graan krijgt. Die vraag zou je ook kunnen stellen bij het ei wat je eet.

Mijn nachtrust is er op vooruit gegaan door iets meer eieren te gaan eten en te zorgen dat deze eieren van vrije boerderij kippen afkomstig zijn, daarnaast zorgt magnesium olie ook voor een goeie diepe slaap.

1 van de dingen die de productie van testosteron ten goede komt is slapen, ik heb het idee dat je lichaam dit zelf wel snapt.

Door je training vraag je misschien meer van je lichaam dan dat je het aan voeding geeft. Testosteron productie, is sterk afhankelijk van de inname zink.

Vette vis/ eieren / grasgevoerd vlees/ pecannoten allemaal bronnen van zink.

Zink doet veel meer als testosteron alleen, ook je immuunsysteem heeft dit keihard nodig. Dus daar kan je maar beter niks van te kort komen.

Minder stress, minder trainen, meer zink, meer vet.

Roomboter/ kokosolie/niervet overdrijf er maar eens mee.
 
Ik herken wel wat dingen in het verhaal van Ceza, inderdaad de gepasteuriseerde volle bioyoghurt is niet ideaal voor je darmen...
Kip zou ik inderdaad niet doen. Dit verteer je niet goed.

 
Even voor de volledigheid, testosteron wordt geproduceerd in de bijnieren en teelballen. Dus teveel fysieke inspanning en te weinig juiste voeding kan voor uitgeputte bijniertjes nooit een goed idee zijn.
 
2 a 3 uur rustig op het fietsje 1 x in de week rauwe melk halen, daar van beweer ik wel dat het gezond is en doe dit zelf sinds 19-2-2014. Zolang je er geen belastende cardio training van maakt zie ik het probleem niet zo

Ik zie het probleem wel bij iemand die zelf schrijft dat ze vermoeid is en eerst wil herstellen.
 
Hey Heksje,

Ceza zegt "Ik ben Tolunay"
Nou dat is bij mij in de buurt gewoon een Turkse jongensnaam.

Ceza
"Ik beweeg 3 keer in de week dmv bodyweight training (calisthenics)."
Met mogelijke bijnier uitputting, een niet al te zinkrijk voedingspatroon, lijkt me zoveel krachttraining erg slecht voor de bijnieren.

Als je dan toch perse krachttraining wilt doen, doe dan 1 x in de week en ga 2 uurtjes rustig fietsen naar de boer om rauwe melk te halen. Rauwe melk is ook erg goed voor de testosteron productie.

Kijk bij iemand die geheel uitgeput is en geen fysieke inspanning kan hebben dan is het een ander verhaal. Dit is iemand die lichamelijk nog wel wat inspanning aan kan, maar zichzelf te veel pusht.

2 keer krachttraining in ruilen voor een 2 uurtjes fietsen, lijkt mij juist een goed stapje terug.

 
Met bijnieruitputting moet je niet een stapJE terug doen, maar een enorme STAP! Rust, rust en nog eens rust is het devies.

Mike

 
Ceza zegt “Ik ben Tolunay”
Nou dat is bij mij in de buurt gewoon een Turkse jongensnaam.

O, dat kan. Geen idee, maar als het belangrijk is dan maken we er "hij" van.
 
Een jongen van 19, die verantwoording neemt voor z'n gezondheid door zijn voeding met zorg te kiezen (kan nog beter) maanden lang koud douchen (was ander topic) en een heleboel krachttraining. Die doet in ieder geval ergens z'n best om een man te zijn/worden.

Maar als het echt belangrijk is, dan laat ik het aan hemzelf om dat nog duidelijk te vermelden, het viel me gewoon op meer niet.


 
Weten jullie wat mij opvalt aan deze topic?...dat die 19 jarige jongen na zijn voorstelstukje verder niet is komen opdagen, hij heeft de vragen niet beantwoord, misschien dat hij alleen meeleest, maar ik zou als ik jullie was wachten tot hij weer boven water komt, anders is het verstandiger om de energie niet verder in deze topic te verspillen...althans zo denk ik erover.
 
Inderdaad YT, dat bedacht ik me ook al. Misschien neemt de topicstarter nu echt goede rust ;)
Maar eens bezien of er een terugkeer van Ceza plaatsvindt.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.510
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan