Mike
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik zie iets anders dan sommigen in dit fragment.
Ik zie de diplomacratie in actie.
Ik zie de verheffing op steroids.
Meritocratie die leidt tot morele verhevenheid.
Waar in vroeger tijden je je nooit in één generatie kon opwerken van horige tot landsheer (laat staan landsvrouwe) is er de afgelopen halve eeuw een nieuwe, schijnbaar “self-made” klasse met academische bul ontstaan met huizenhoge spatjes, torenhoge pretenties.
Velen verachten hun afkomst.
Ik moet denken aan de brugklas.
Als eerste in mijn familie ging ik naar het vwo.
Een kakschool zei iedereen.
Ik merkte dat mijn vader het er moeilijk mee had.
Een mate van jaloezie, dat speelde mee, maar ik werd ook zo’n onverbiddelijke belerende wijsneus met mijn culturele referenties aan de eettafel, zo’n lul de behanger met mijn gedweep met Goethe en de Grote Drie en al m’n geouwehoer over racisme en homofobie dat ik me met terugwerkende kracht alsnog voor de bakkes zou willen slaan.
Inmiddels heb ik ook een serieuze bril en woon ik niet meer in Brabant maar in hartje centrum van de hoofdstad.
Het stikt hier van de provinciale social climbers, zoals ik.
Velen zijn als bekeerlingen tot een geloof: 1000 keer geloviger en badinerender tegen ongelovigen dan the real thing.
Mijn vader ervaart na zijn pensioen een gevoel dat zijn waardigheid en de samenleving die hij liefheeft hem zijn afgepakt.
Als hij PVV zou stemmen, zou ik dat begrijpen, maar dat is het niet.
Hij moet stemmen wat hij wil.
Wel baart me zorgen als hij in algoritmische konijnenholen valt nu hij een tablet heeft gekocht en ’s avonds van filmpje naar filmpje scrollt.
Ik ben vaak boos geweest.
We hebben tegen elkaar geschreeuwd.
“Papa, je hebt Joodse kleinkinderen, godverdomme, pas op, geloof niet alle bagger die je ziet.”
We zijn het vaak pertinent oneens, maar ik houd van mijn vader.
En ik weet het oprecht ook niet.
Ik weet meer niet dan wel.
Hoe het tij te keren zodat die val in waardigheid die hij ervaart, die ik ook zie, kan worden bestreden.
Eén ding zou ik niet doen: met mijn serieuze bril bij HUMAN, met mijn door eeuwenlange Brabantse genenmix getekende gezicht, mijn vader te kakken zetten.
Lang leve de vaders
Ja, ik heb Marcus Howouer wel vaker geïnterviewd.
Hij doet wel vaker extreme uitspraken.
Hij heeft ook wel een omstreden verleden.
Eh maar dit verleden dan, nou ja, hij is wel eens met een vuurwapen opgepakt.
Of hij mocht geen minister-president worden vanwege de AIVD; die had wat verdenkingen tegen de beste man.
Hij zou wat banden hebben met een buitenlandse inlichtingendienst.
Hm hm.
Eh maar daar gaat het niet over.
Dit gaat over iemand die gewoon ferme uitspraken maakt.
Nou, dat maakt denk ik wel uit, want hij heeft banden met de entiteit waardoor in 1948 700.000 Palestijnen zijn verdreven.
Maar kijk, waar het item over gaat, is dat Palestijnen op dit moment de grootste groep mensen zijn die asielaanvragen in Nederland indienen.
En Marcus Howouer demoniseert enerzijds de Palestijn, maar hij steunt ook de reden, de motor van dat geweld waardoor mensen gaan vluchten.
En dat zie je op rechts heel veel.
Dat is niet uniek aan Marcus Howouer.
Eh maar het was een opmerkelijke situatie en daarom vroeg ik zo vaak: geweld, geweld, geweld.
En hij blijft het bevestigen.
Ik vind het gek voor iemand die zijn woorden zo goed afweegt dat hij dan hier zo ontzettend ver gaat.
Maar waarom is het zo gek?
Hij steunt toch Israël?
En Israël pleegt toch al heel lang een genocide?
Dat zien we toch met z’n allen?
Ik vind het niet heel vreemd dat deze man consequent is.
Hij is eindelijk een keer eerlijk.
Ja.
Ja.
Ja.
Tot nu toe heeft hij die grenzen heel duidelijk weten te bewaken.
Floor zei dat natuurlijk als geen ander.
Misschien is hij ook nooit zo kritisch bevraagd.
Dat is het misschien ook wel.
Want hij is natuurlijk wel bij heel veel talkshows geweest, maar het is nooit over een aantal aspecten uit zijn verleden gegaan.
Bijvoorbeeld: waarom droeg hij een vuurwapen bij de RAI?
Eh hè, met welke activiteiten was hij bezig?
Hij heeft een heel interessant verleden.
Dus ik vind wel, maar in deze kwestie vind ik dat eigenlijk irrelevant.
Want het gaat vooral om die uitspraken die hij bij jou heeft gedaan.
Jij zegt eigenlijk: het komt door mij dat hij deze uitspraken doet.
Ik betwijfel dat.
Ik denk dat hij dat misschien wel echt gepland heeft.
Van: ik moet dat nu gaan vertellen.
Ik moet die grens opzoeken waar Floor het ook over heeft.
Die wil hij dus altijd zo goed opzoeken.
Zou dat ook kunnen?
Nou, wat ik zei: ik vind het niet verbazingwekkend dat iemand die onvoorwaardelijk achter Israël staat dit soort geweld steunt.
Precies.
Maar dit gaat wel heel ver.
Dit heb ik zelf nooit eerder gehoord.
Nou ja, wat Israël doet gaat verder.
Want ik houd het niet alleen bij woorden.
Daar gaan ook echt mensen dood.
Maar wat een politicus daarover zegt in Nederland is eigenlijk zelden zo ver gegaan als dit.
Nou ja, wij blijven wapensystemen kopen van een land waarvan we zien dat ze genocide plegen.
Ik vind dat persoonlijk extremer dan deze uitspraak.