Bijnieruitputting; voor jullie al heel bekend, voorstellen Sonja

SonjaH

New member
Goedemorgen,

Het is al uitvoerig behandeld in diverse onderwerpen, maar toch wil ik mijn verhaal met jullie delen.

Ik ben nu 52 jaar en sinds ik me kan herinneren zit ik niet goed in mijn vel.

De laatste jaren ben ik me erg in gezondheid gaan verdiepen en langzaamaan is het me duidelijk geworden wat het probleem is.

Ik heb al van kinds af aan chronische oorontstekingen (met eczeem) en al zo lang ik me kan herinneren is mij hiervoor hormoonzalf voorgeschreven.

Dit gebruikte ik dus al zo'n slordige 30 jaar, toen ik me ging verdiepen in de materie.

Mijn filosofie is dat dit mijn bijnieren volledig overbelast heeft en al dat al mijn klachten hiermee te maken hebben. Met alle doktoren, huisartsen, kno-artsen en chirurgen, heb ik de discussie gevoerd; en allemaal verklaarden ze me voor gek.

Maar ik bleef bij mijn standpunt, kon het alleen niet overbrengen bij de artsen.

Nu ben ik het boek aan het lezen over Bijnieruitputting en vallen alle puzzelstukjes zo'n beetje in elkaar.

Er zijn vele middelen, die je kunt gebruiken. Maar... wat is de schade na 30 jaar hormoonzalf smeren? Is dit überhaupt nog te herstellen? En.. waar begin ik in vredesnaam?

Misschien kunnen jullie me een beetje op weg helpen.

Ik lees veel over verschillende vormen van vitamine C, over bijnierconcentraten en allerlei middelen. Maar wat nu echt goed is, is me nog niet helemaal duidelijk.

Graag jullie advies!

Hartelijke groet,

Sonja

 
Welkom Sonja! Jij komt niet toevallig hier via FaceBook?

Andere leden zullen je nog uitgebreider welkom heten en in gaan op je situatie.

 
Hallo Sonja,

Welkom hier, in onderstaande link het E-book van Mike over bijnieruitputting en tevens de site van Poekie, daar vind je ook heel veel informatie:

http://www.voedingisgezondheid.nl/Boeken_E-books.html

Quote:
Ik lees veel over verschillende vormen van vitamine C, over bijnierconcentraten en allerlei middelen. Maar wat nu echt goed is, is me nog niet helemaal duidelijk.



Je dieet en voldoende rust is nog veel belangrijker dan allerlei vitamines in potjes.

Wat eet en drink je zoal op een dag?

Veel mensen gebruiken dit bijnierconcentraat:

http://www.iherb.com/Nutricology-Adrenal-Natural-Glandular-150-Veggie-Caps/45935

Verder zou ik je levertraan/boterolie van Greenpastures aanraden en een vitamine C, welke vorm precies maakt niet zo heel veel uit als het maar van een goede bron komt.

Heb je nog meer klachten? Last van de darmen bijvoorbeeld?

 
Hee Pike,

Dank voor je uitgebreide antwoord.

Om antwoord te geven op je vraag over voeding:

ik eet voornamelijk biologisch (vlees, vis, noten, fruit), zo min mogelijk koolhydraten, geen brood.

Drink alleen water, zowel gekookt als mineraalwater.

Verder gebruik ik pure Aloe Veragel, probiotica, vitamine C, mineralen, visolie en een aparte drank op basis van L-arginine.

Rust is een eeuwig issue hier; ik werk 7 dagen per week, van 7.00 uur in de ochtend tot een uur of 23.00 in de avond.

Verdere klachten: tja.... CVS, artrose, auto-immuunziekte, verminderde longfunctie. Lijkt me genoeg!

Het bijnierconcentraat wat je noemt, is te bestellen bij Iherb, zag ik. Is dat makkelijk te bestellen en wat zijn de verzendkosten? En zit hier adrenaline in?

Fijn dat jullie meeleven!

 
@ SonjaH,

Hoe grag ik ook mijn werk doe,ik werk toch echt om te leven en niet andersom.Ik weet niet welk werk je doet,maar rust/recreatie spelen een belangrijke rol om je gezondheid optimaal te behouden maar ook om een completer leven te hebben.Pike geeft dit ook aan.Met al die supplementen krijg je misschien het idee dat je het probleem oplost terwijl je alleen maar bezig met 'to beat a dead horse'.

ad

 
Sonja, welkom.

Quote:
Verdere klachten: tja.... CVS, artrose, auto-immuunziekte, verminderde longfunctie. Lijkt me genoeg!



Ik vind die opsomming heel heftig maar gezien het aantal uren dat jij werkt en de rust die ontbreekt......

Ik kan me helemaal aansluiten bij Ad, jeetje wat een uren maak jij Sonja.

Dat is niet gezond hoor, dit (voeding Weston Price, supplementen enz.) gaat niet werken voor jou. Dus wij kunnen allerlei adviezen aan jou geven maar jij geeft je lichaam niet de gelegenheid om te herstellen d.m.v. vele uren werken (16 uur) en amper vrij (8 uur).

Zo zie ik het, maar is jouw leven.

Lia

 
Quote:
Rust is een eeuwig issue hier



Welke rust? Om te herstellen van een bijnieruitputting heb je heeeeeel veel rust nodig. Ik ben het eens met Ad en Poekie, hier valt niet tegenop te eten/slikken.

 
Dag Sonja,

Eerst en vooral een heel oprechte welkom. Hier ben ik ervan overtuigd dat er vanaf nu nog veel meer voor je op zijn plaats zal gaan vallen.

Quote:
Rust is een eeuwig issue hier; ik werk 7 dagen per week, van 7.00 uur in de ochtend tot een uur of 23.00 in de avond.


Vooral niet te veel hooi op je vork nemen,...

In het verleden hier ook nog zo'n periode gehad toen ik een buitendienstfunctie met veel te lange reistijden had. Is het mogelijk om je werk anders in te richten, zodat er meer tijd over blijft om te rusten ?

Quote:
Verdere klachten: tja.... CVS, artrose, auto-immuunziekte, verminderde longfunctie. Lijkt me genoeg!


De verminderde longfunctie kan er op duiden dat de hormoonzalf je schildklierfunctie ontregeld heeft. Al gedacht in de richting van een te langzaam werkende schildklier ?

In dat geval is er 1 middel goed en dat is het natuurlijke Armour Thyroid.

Hier vraag ik me met de dag meer af wanneer de dokters van tegenwoordig een keer verbanden gaan leggen tussen bijwerkingen van voeding /medicijnen en gezondheidsklachten.

 
Mijn eigen ervaring: Ik eet al heel lang goed, doe aan yoga en meditatie, maar heb ook een erg druk leven gehad. Ben beetje jonger dan jij en heb lang door kunnen gaan (dankzij goed eten, yoga etc), maar ben er toch in februari onderdoor gegaan door gebrek aan echte "nietsdoen" tijd. 22 jaar volgehouden, uiteindelijk breek je jezelf af.

Ik kan niet zien waarom jij het zo druk hebt. Ik vond het (en vind het nog steeds, al werk ik op dit moment niet meer) moeilijk om mijn tijd niet praktisch (en vol) in te plannen. En toch is dat ook echt heel erg noodzakelijk. Alleen goed eten (en yoga en meditatie) kan niet voorkomen dat je toch stukloopt. Niets doen moet echt.

 
Sonja,

Ja de rustfactor is erg belangrijk en dat krijg jij eigenlijk helemaal niet vrees ik.

Maar dat weet jezelf natuurlijk ook wel, vaak is het moeilijk om dit anders in te richten maar in dit geval is de werkdruk wel erg extreem. En dat met al jou klachten.

Quote:
ik eet voornamelijk biologisch (vlees, vis, noten, fruit), zo min mogelijk koolhydraten, geen brood.

Drink alleen water, zowel gekookt als mineraalwater



Dit is nogal vaag. Is dat heel veel noten en fruit met een beetje vis en nog minder mager vlees of het omgekeerde?

Kan je een dagmenu weergeven?

Quote:
Het bijnierconcentraat wat je noemt, is te bestellen bij Iherb, zag ik. Is dat makkelijk te bestellen en wat zijn de verzendkosten? En zit hier adrenaline in?



Ja hier zit adrenaline in en sommige mensen reageren daar minder goed op. Er is ook nog een ander preparaat waar dit niet het geval bij is maar de naam daarvan ben ik even kwijt. Misschien dat iemand anders dat weet?

Bij Iherb zijn de verzendkosten heel laag dus dat is het probleem niet, en je kunt zo bestellen dan heb je ze binnen een week.

Je hebt dan wel een creditcard nodig.

 
Hoi Pike, dat is Adrenal Cortex.

Adrenal: glandular van hele bijnier: medulla en cortex.

Adrenal Cortex: cortex.

De bijnierschors (adrenal cortex) produceert aldosteron en cortisol. De medulla onder de bijnierschors produceert adrenaline.

Van bijnierextract kun je een gejaagd gevoel krijgen. Volgens Dr. Wilson komt dat omdat het gehele bijnierextract ook de adrenalineproductie stimuleert. Volgens hem is het beter om bijnierschorsextract te nemen omdat je bij bijnieruitputting voornamelijk de cortisolproductie wil stimuleren. Adrenaline werkt voor vecht-vlucht reactie, hetgeen je eigenlijk juist niet wilt bij bijnieruitputting, cortisol werkt stressverlagend.

Maar Adrenal Cortex is veel duurder.

http://www.adrenalfatigue.org/adrenal-rebuilder

 
Ik ben het geheel met jullie eens..

De factor rust is hier een belangrijke!

Ik run een hondenpension aan huis en ben dus altijd omringd door mijn werk; kom er niet los van. Dit is eigenlijk vanzelf zo gegroeid en duurt nu al ruim 20 jaar.

Maar.. zelfs ik leer. Ik ben me er inmiddels van bewust dat dit zo niet kan, en ben rustmomenten aan het inbouwen. Nu run ik een niet alledaags pension, waarbij de klantvriendelijkheid soms nogal ver gaat. Mensen weten dat ze altijd op me kunnen rekenen, en dat kan ik merken ook. Maar we zijn op weg naar een totale verandering in mijn/ons leefpatroon.

Dus er wordt aan 'gewerkt'...

Mijn verminderde longfunctie is 22 jaar geleden ontstaan door een vogelallergie.

Dit werd niet herkend door artsen (maar wie verbaast dat nog) en dus lieten ze me doorlopen, tot ik er letterlijk bij neerviel. Het eindresultaat was dat ik 70% procent longinhoud overhield.

Of dit dus te maken heeft met schildklierproblemen, zou ik niet weten.

Voeding:

ik neem minimaal 1x per dag een fruitshake, eet noten tussendoor en dagelijks vlees.

Een aantal keren per week vis.

In de ochtend wisselt het van fruit tot yoghurt/kwark.

Ik vertrouw het niet helemaal om adrenaline in te nemen; liever een middel zonder dus.

Mocht iemand mij aan een merk kunnen helpen, graag

 
Hebben jullie nog een tip over vitamine C gebruik? Hoeveel gram per dag en welk merk bevelen jullie aan. Ik heb nu poeder, maar het is alleen ascorbinezuur. Helaas dus zonder bioflavonoïden

 
Oké Tanja.. dank je!

Weet je ook hoeveel je dan binnenkrijgt met een lepel?

Lijkt me wat lastig te doseren...?

En wat is een kefirsmoothie? Sorry.. ben nog leek hierin

 
De noten sowieso helemaal weglaten. Deze zitten boordevol omega 6 en fytinezuur.

Fytinezuur rooft mineralen en de overdaad omega 6 is ontstekingsbevorderend.

Een fruitshake is ook geen goed idee omdat hier heel veel (fruit)suiker inzit wat een je bloedsuiker te veel opjaagt,

Een zuur stuk fruit kan eventueel wel.

Probeer je maaltijden te laten bestaan uit het grootste deel vetten dan eiwitten en een beetje koolhydraten.

Dus vooral eieren, vlees, vis, en groenten met weinig koolhydraten.

Yoghurt/kwark is ook goed maar nog veel beter is rauwe melkkefir:

http://www.rauwpower.nl/kefir/

 
Quote:
Weet je ook hoeveel je dan binnenkrijgt met een lepel?


Er staat op de verpakking 1-2 theelepels per dag, maar hoeveel mg vit C dat is weet ik niet. Ik haal ook vetoplosbare vit C uit rauwe melk en ga ervan uit dat dit samen met de poeder voldoende is. Ik ben niet zo van de cijfers en afmeten moet ik bekennen.

Een kefirsmoothie is in mijn geval een blender met 2/3 melkkefir met meestal een kiwi en appel/besjes(frambozen/aardbeien/bramen/rode bessen) el palmolie, el kokosolie, scheut olijfolie, el kaneel, de rozenbottelpoeder, levertraan/boterolie en nog wat kruiden. Soms gaan hier nog wat geweekte (para)noten doorheen en rauwe eieren. Hiervan krijgt het hele gezin een groot glas.

Je kunt nog meer variëren, er zijn er ook veel die Mike's yoghurtsmoothie als inspiratie gebruiken.

https://www.fatsforum.nl/topic/mikes-yogurtsmoothie

Misschien is het voor jou handig om je wat te gaan inlezen op Poekie's site waar veel informatie bij elkaar is gezet.

Daar zul je ook vinden dat we hier niet zo van de fruitshakes zijn ;)

 
Wow... dank je Pike. Dat is een heel andere insteek dan wat ik tot nog toe geleerd heb.

Ik wist niet beter dan dat fruit, noten en groente het beste voor je was.

De laatste tijd eet ik dus juist meer noten.

Ik neem aan dat je minder fruit eet zolang de bijnieren niet op orde zijn?

Ik vraag me nu wel af wat ik in vredesnaam als ontbijt kan nemen? Help...?

En doe je wel iets door de yoghurt of is dit niet verstandig?

 
Ja die moddervette smoothies die ik net voor je heb zitten uittypen natuurlijk, of (gebakken) eieren.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan