bijnieruitputting en h202? - voorstellen Floortje

FloortjeL

New member
Hallo allemaal!

Na veel rondstruinen op dit forum, heb ik me dan toch eindelijk maar aangemeld. Alle berichten die ik hier lees interesseren me ontzettend, zo informatief allemaal.

Sinds een paar dagen ben ik bekend met het fenomeen bijnieruitputting, waar ik dus nu mee te dealen heb. Ontzettend overwerkt, jaar in jaar uit ontzettend ondervoed geweest (dat is al meer dan zeven jaar geleden, maar heeft absoluut nog impact op wie ik nu ben en hoe mijn gezondheid zich voortzet) en nu de officiele diagnose burn-out. Inmiddels al een paar maanden verder na deze diagnose, maar sinds een paar dagen pas bekend met de bijnieruitputting. En ik snapte er maar niets van, waarom het fysiek maar niet beter ging.

Inmiddels voedingsadviezen gekregen vanuit verschillende hoeken. Ik ben geconfronteerd met mijn te magere levenswijze, mijn te hoge fruit consumpties en tekorten aan magnesium, zink en ijzer.

Mijn bloedwaarden waren allemaal prachtig, terwijl er dus echt wel meer onder zit. Zo zie je maar dat je nooit tevreden moet zijn als je bloedwaarden wel goed 'lijken' te zijn.

Veel wijzer ben ik al, en na mijn bezoek aankomende week bij orthomoleculair arts hoop ik ook nog weer verder te komen.

Moeilijk om te investeren in de juiste eet- en leefgewoonten, bij zo'n diagnose. Ik dacht namelijk, na jaren investeren in mijn levenswijze, dat ik al op het juiste pad was. Maar niets bleek dus minder waar..

Ik zal dus ook, zo blijkt, mijn vegetarische levenswijze goed om moeten gooien. Heel moeilijk..

Inmiddels lees ik veel over h202. Nu vraag ik mij af: is dat in mijn geval aan te raden? Is dat voor bijnieruitputting een aanrader?

Ik hoop op reacties!

OP naar de gezondheid!

Floortje

 
Hallo Floortje en welkom,

H2O2 kan gerust met bijnieruitputting wel oppassen dat je niet meteen te veel wil i.v.m. detox reakties.

Deze site ken je al neem ik aan?

http://www.voedingisgezondheid.nl/Bijnieren_hoofd.html

Daar staat ook een link naar het e book over bijnieruitputting.

En kijk eens op het 'alleen lezen forum'.

Weet je al een beetje hoe je je dieet wil gaan aanpassen?

In ieder geval succes !

Remco

 
Hallo Remco,

Bedankt!

Ja, die site kende ik al! Ook het e-book heb ik al gedownload, erg informatief en zeker de moeite waard nog eens goed door te lezen..

Ik vind het tot nu toe nog moeilijk hoe ik mijn dieet aan wil pakken en vooral aan wil passen.

Ik begin mijn dag met sole van keltisch zeezout, en daarbij vaak een glas water met citroen.

Bij mijn ontbijt ben ik al begonnen met het laten liggen van fruit. Ik eet nu havermout (met water) wat ik 's avonds klaarmaak. Met daarin kaneel, chia-seeds en hennepzaadjes. Ook de rozijnen laat ik nu voor wat het is, jammer genoeg..

Daarbij voeg ik wel noten!

Tussendoor: vind ik nog wat moeilijk. Ik hunker erg naar m'n koekjes die ik voorheen altijd knabbelde bij mijn koffie.

Ik houd het nu bij thee, met daarbij wat noten en zaden. Hier loop ik nog wat in vast, want wat is nog meer mogelijk?

Als lunch maak ik nu graag een groene smoothie, waarbij ik kaliumrijke fruitsoorten laat liggen. Ik kies voor groene bladgroenten en voeg graag wat superfoods toe (Maca, tarwegras).

Hierbij vermoed ik dat ik nog wat vet moet toevoegen..

Ook vind ik quinoa rijstwafels erg lekker met geitenkaas en kiemen.

Als tussendoor in de middag neem ik graag kefir met daar doorheen noten en een stuk fruit, wat geraspte kokos en chiaseeds/hennepzaad.

Soms wissel ik de lunch om met dit tussendoortje, dus: of een groene smoothie, of een rijstwafel met geitenkaas.

Als avondeten moet ik me gaan wagen aan vlees, al vind ik dat nog moeilijk. De wilde vis eet ik wel of tofu/quorn als vleesvervanger.

Ik eet veel groenten en daarbij voeg ik goede vetten toe als kokosolie. Om het op smaak te maken gebruik ik verse kruiden, keltisch zeezout en verse peper.

's Avonds hou ik er ook van om nog wat te nemen voor het slapen gaan. Hier ben ik nog niet helemaal uit wat dat voor mij zal worden.. ik ben nog zo zoekende!

Inmiddels nuttig in aan supplementen:

1000 mg magnesium

100 mg zink

biergisttabletten

chlorella en spirulina

1000 mg vitamine C

75 mcg b12 (straks niet meer nodig vermoed ik)

Ik weet nog niet hoeveel water ik per dag nu mag nuttigen, en in wat voor hoeveelheden ik koolhydraten toe moet voegen (kamut, spelt, boekweit), omdat ik dat altijd erg moeilijk heb gevonden.

Ook vraag ik mij af (jaja, ik vraag me veel af ;-)) hoeveel fruit nou aangeraden wordt, aangezien ik nogal houd van fruit!!!!

Alle adviezen zijn welkom, en ik sta natuurlijk ook open voor... kritiek! ;-).

Ik doe er nu echt alles aan om aan te sterken want OH wat voel ik me beroerd. Als ik alleen al typ zie ik alles dubbel......

Floortje

 
Hoi Floortje, welkom!

Oei, waar te beginnen? Wat kun je beter weglaten: veel noten en zaden, bevat veel fytinezuur. Tofu is soja, vol schildklieronderdrukkers (goitrogenen) net als maca, lijkt me niet handig dat je je hormoonbalans nog verder gaat verstoren. Tijd om je peperdure superfoods te vervangen door traditioneel superfood: gefermenteerde levertraan, bottenbouillon, eieren, boter, slagroom en misschien beginnen met kip? vaker wilde vis en vet (orgaan)vlees.

Ik zou zeggen ga nog wat lezen, zodat je zelf beter geïnformeerd en wellicht gemotiveerd raakt. Ik kom ook van een vegetarisch menu en smul intussen van stoofpotjes, leverworst en spek met ei.

 
Je zit qua denken nog volop in je vegetarisme. Tanja heeft gelijk: weg met die 'superfoods'. Wil je een echte superfood die de plantaardige doet verbleken? Lees dit dan maar eens:

https://www.fatsforum.nl/topic/vergelijking-brood-met-dierlijk-voedsel-lever

http://freetheanimal.com/2011/04/nutrition-density-challenge-fruit-vs-beef-liver.html

Quote:
Now let’s have some fun with the liver: 2,640%! No, that’s not a typo: Two Thousand Six-Hundred Forty Percent! (55,403 / 21), almost 25 times as much nutrition as the bread. Think of that the next time you hear nonsense about “superfoods”—and it’s always some silly berry, or leaf, or something else that while decent, never holds a candle to animal foods in terms of nutrition. When is that last time you heard of any animal food being referred to as a superfood in any mainstream outlet? Probably never. That’s how backwards everything is and just another example of what you’re up against.


Door je vegetarisme draai je volledig op glucose i.p.v. vet. Lees hier meer over waarom vetverbranding superieur is aan suikervergisting:

https://www.fatsforum.nl/topic/vetverbanding-en-suikervergisting

https://www.fatsforum.nl/topic/de-bron-van-alle-kwaad-suiker-zetmeel-en-koolhydraten

Dat je je slecht voelt en dubbel ziet, heeft te maken met een voortdurend schommelende bloedsuikerspiegel. Deze is maar op 1 manier stabiel te krijgen: eet volop dierlijke vetten en eiwitten.

Tanja geeft ook terecht aan dat je jezelf aan het volladeb nent met plantaardige gifstoffen (antinutrienten). Ze noemt al fytinezuur in granen, noten, zaden, pitten, bonen en peulvruchten. Daarnaast moet je ook oppassen voor neurotoxines in nachtschades, goitrogenen (schildklieronderdrukkers) in kruisbloemigen en oxaalzuur in o.a. spinazie en chocola. Als liefhebber van 'superfoods' zul je wel gecharmeerd zijn van de rauwe cacao en ongetwijfeld gaat er ook rauwe spinazie in je groene smoothie. Beiden bevatten oxaalzuur, waar je nierstenen van kunt krijgen.

Als je werkelijk jezelf wilt helen, dan zal het roer radicaal om moeten: weg van de planten en op naar het dierlijke voedsel. En niet alleen een stukje vlees of vis bij het avondeten, daar ga jij het niet mee redden!

Mike

 
Floortje,

Ik ben het met Tanja eens maar van vegetarisme naar bottenbouillon is misscien een te grote stap ineens...

Over het algemeen zou ik veel meer dierlijk vet aan je dieet toevoegen.

En je maaltijden zouden ongeveer van hoog naar laag vet daarna eiwit en dan khd moeten bevatten

Daarbij zou het totale gehalte aan khd niet groter dan 100 gram (over de hele dag) moeten zijn maar voor jou mag dat in het begin nog wel wat meer zijn.

En eieren en kaas mis ik ook.

Quote:
's Avonds hou ik er ook van om nog wat te nemen voor het slapen gaan. Hier ben ik nog niet helemaal uit wat dat voor mij zal worden.. ik ben nog zo zoekende!



Een goed stuk rauwe kaas met een glas rauwmelkse kefir misschien?

Dit is zo'n beetje het voedsel dat in principe allemaal oke is. Bedankt Amancay!
Quote:
Wat eet ik nu zoal: 'Vis, rundvlees, lamsvlees, kipvlees, eendvlees, wildvlees, roomboter rauw of niet, boerenkaas van schaap of geit of koe, rauwe melk van buffel of koe of geit of schaap, uien, bleekselderie, prei, bloemkool, zoete aardappels, brocoli, kefir, yoghurt, creme fraiche, levertraan, biergist, lever, niertjes, hart, acerola, groene thee, eieren, zuurkool, reuzel, rundervet, lamsvet, kokosolie, rode palmolie, kiwi's, citroensap, appelazijn, bottensoep, orgaan preparaten, keltisch zeezout als sole en als toevoeging bij het eten, zwarte peper'


Persoonlijk zou ik alle zaden, havervlokken en noten meteen weglaten maar als dat niet kan dan zoveel mogelijk minderen.

Fruit beperken tot zuur fruit en het niet overdrijven.

 
Als je voldoende dierlijke vetten binnen krijgt, dan heb je ook geen behoefte meer aan tussendoortjes bij de thee enzo. Kijk eens naar de yoghurtsmoothie van Mike op de site www.voedingisgezondheid.nl . Kan je uren op vooruit. Heel veel tips al lijkt me zo, succes!

 
FloortjeL,

Ter motivatie : ik heb mij eind vorig jaar ook zo hondsberoerd gevoeld vanwege een soortgelijk eetpatroon. Ik heb toen radicaal het roer omgegooid vier maanden geleden en het voelt zoveel beter al.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.881
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan