Bijnieren, darmen & schildklier

Movemind

New member
Hoi allemaal!

De afgelopen maanden heb ik al vaak verschillende topics gevolgd op dit forum. Zoals velen heb ik al veel antwoorden gevonden, maar met elk antwoord kwam er ook wel veer een nieuwe vraag. Dus dit leek mij een goed moment om ook lid te worden van dit forum.

Ik ben Jurriaan (m), 30 jaar oud.

Ik ben in mijn herstel van een bijnieruitputting. Ik heb waarschijnlijk van jongs af aan al verzwakte bijnieren gehad, maar de laatste jaren ben ik uitgeput.

Ik heb al behoorlijke stappen gemaakt in de weg naar mijn herstel. Ik eet inmiddels zoveel mogelijk volgens WAP. Helaas heb ik een aantal intoleranties opgebouwd door mijn jarenlang negeren van bepaalde klachten. Ik ben nu bezig om mijn bijnieren, darmen/maagzuur, en schildklier te herstellen.

Ik heb alleen moeite te voelen wat wel en niet goed is. Ik probeer naar mijn gevoel te luisteren, maar ik merk dat ik niet helemaal weet wat dat gevoel mij wil zeggen. Dit is een proces wat ik zelf moet volgen, maar misschien kunnen jullie mij helpen met wat tips.

Ik heb het vermoeden dat het steeds beter gaat met de gezondheid van mijn bijnieren, maar dat ik parasieten heb opgelopen. De volgorde in het herstel is volgens mij eerst de bijnieren en dan de parasieten. Ik zit nu alleen een beetje te worstelen met mijn dieet.

Ik heb een intolerantie opgebouwd voor de meeste zuivel. Ik heb rauwmelkse producten geprobeerd, maar ook daar lijk ik niet geweldig op te reageren. Roomboter en Ghee lijkt ook geen succes te zijn. Deze groep valt op dit moment voor mij af.

Door de combinatie van bijnierenuitputting en parasieten vallen er ook nog heel veel andere voedingsmiddelen af. Ik lijk op alle graan soorten niet lekker te reageren. Nachtschades en alle ondergrondse groentes heb ik uit mijn dieet gehaald muv wortels. (principes van Paul Chek)

Diverse vlees soorten zoals lam en kalf, maar ook varken en rund zitten voor mij ook tegen intolerantie aan, dus deze probeer ik niet te vaak te eten.

Wat ik op dit moment wel redelijk kan verteren zijn de volgende voedingsmiddelen:

Gevogelte
Vis (de meeste soorten)
Brocolli
Bloemkool
Andijvie
Witlof
bleekselderij
Avocado
Kokosolie (te veel geeft volgens mij ook problemen)
Palmolie
Olijfolie

Nu bedacht ik mij ineens dat deze groentes en avocado's heel veel kalium bevatten. Volgens mij is dat niet goed voor mijn bijnieren. Dit bracht mij bij de volgende vragen:

1. Sinds dat ik mijn dieet heb aangepast (1,5 maand geleden) heb ik een moeilijke ontlasting (onregelmatig, soms 2 dagen niet, harde droge ontlasting, groen van kleur, niet gemakkelijk eruit). Dit komt volgens mij doordat mijn ontlasting te droog is. Zou dit door de hoeveelheid kalium kunnen komen? Ik drink wel voldoende (niet te veel) water met Sole. Ik neem daarnaast ook veel meer goede vetten.

2. De lijst van voedingsmiddelen die 'goed' voor me zijn lijkt steeds meer uit te dunnen. Ik ben bezig met mijn darmen te versterken, maar ik krijg veel van hetzelfde binnen. Gaat dit op termijn niet nog meer problemen opleveren? Hebben jullie tips om dit eventueel anders aan te pakken?

3. Ik lees regelmatig tegenstrijdige berichten hoe met intolerantie om te gaan. Ik heb intolerantie voor de meeste eiwittenbronnen. De meeste noten, zuivel, granen, eieren. Zijn er hier mensen of kennen jullie voorbeelden die hun intolerantie hebben overwonnen door bijvoorbeeld met rauwe melk te werken?

Hier laat ik het even bij. 3 vragen in mijn eerste bericht lijkt mij wel even genoeg. Ik ben heel erg benieuwd naar de reacties.

Bij voorbaat dank dat je even de tijd neemt om mijn verhaal te lezen.

Jurriaan


 
Welkom Jurriaan,
Zowiezo kost herstel tijd. Echt niet van de ene dag op de andere verbetering. Parasieten kun je laten controleren. Dan weet je voor eens en vooral of je daar iets aan moet doen. Ben je in het buitenland geweest waardoor je aan parasieten denkt? of bedoel je candida?
Voor melk en boter kun je geitenmelk proberen. geitenboter kun je bestellen.
Voor de schildklier kun je meteen bij het wakker worden je temperatuur opnemen. moet minstens 36,5 zijn.
Maak een lijst van wat je eet per dag en voeg langzamerhand dingen toe die je niet vertrouwt om uit te proberen.
Succes.
 
Welkom Juriaan,

Goed dat je zelf aan je herstel werkt. Intoleranties hebben dezelfde oorzaak, darmen. Dus parasieten zou ik zeker ook naar kijken, want als de voeding niet wordt opgenomen kun je nog zo gezond eten, maar dat brengt niks.

Verdraag je bouillons? Herstellen van slijmvliezen is essentieel.
 
Dank voor je reactie Liesje! Ik heb het inderdaad over candida. De temperatuurmeting doe ik inderdaad. Die is goed op het moment. Ik ben ook al bezig geweest met rotatie dieet in combinatie met de voedsel intolerantietest weet ik inmiddels wat beter wel en niet kan eten.

Ik denk dat ik nu te maken heb met een overschot aan candida. Brainfog, obstipatie, midden in de nacht wakker worden, vieze tong, weinig energie etc. Klachten die er ook waren door de bijnieruitputting. Wat er eerst was is moeilijk te zeggen.

Ik zal de geitenboter eens proberen!

 
Tanja, bedankt voor je reactie!

Ja ik probeer 1 tot 2 keer in de week bouillons te trekken, Daarnaast gebruik ik dagelijkst gelatine van great leaks.

Ben jij bekend met detoxen voor schimmels en parasieten? Zo ja, zou het volgen van een detox te belastend zijn voor mijn bijnieren? Ik heb mijn voedingspatroon al schimmel/parasieten proof, maar ben benieuwd of ik nog meer maatregelen kan nemen. Ik gebruik inmiddels ook probiotica.
 
"Ik heb het vermoeden dat het steeds beter gaat met de gezondheid van mijn bijnieren, maar dat ik parasieten heb opgelopen."

Heb je het vermoeden dat je parasieten hebt.. of is je ontlasting onderzocht en weet je het zeker? Nogal een verschil ;)
 
Als de temp in de ochtend goed is (hoeveel?) dan zou de schildklierwerking dus goed zijn.
Candida kan zeer hardnekkig zijn. dus de suiker is dan uit je dieet?
Zelf heb ik voor het eerst een ontlasting-onderz. gedaan omdat ik andere klachten had en toen bleek er ook candida te zijn.
Ik heb jarenlang tetracycline geslikt op advies van een huidarts, niet wetende dat dat eigenlijk een antibiotica is.
In 2009 heb ik weer een antibiotica gekregen in het ziekenhuis, sindsdien laat ik ieder jaar mijn ontlasting onderzoeken. Candida nog steeds aanwezig. Al die tijd al probiotica genomen en nu Candiplex Strong erbij.
Snachts wakker worden (rond 3 uur) is het omslagpunt van de lever. Organen hebben een eigen ritme of zoiets.
 
Hoi Evert,

ja dat is zeker een verschil! Ik ga op dit moment van het ene onderzoek naar het andere en ik betaal klauwen met geld. Ik probeer eerst zoveel mogelijk informatie te verzamelen zodat ik wat gerichter kan onderzoeken. Her en der hoor ik ook wel dat niet alle darmonderzoeken een duidelijk resultaat geven. Maar aangezien jullie allemaal over darmonderzoek beginnen zal dit vast de moeite waard zijn.


 
@ Liesje,

ik zat met mijn temperatuur tussen 36,5 en 36,8. Heb drie dagen achter elkaar gecheckt. Uit mijn laatste bloedonderzoek kwam wel een trage schildklier werking (2,7). Sindsdien gebruik ik jodium druppels en het lijkt wel aan te slaan dus.

Suiker helemaal uit mijn dieet. Ik gebruik momenteel ook alleen bovengrondse groentes. Ook geen pseudo granen. Probiotica van perfect health. (human probiotic support)
 
Als de schildklier goed is dan is de bijnieruitputting ook goed. Want het houdt verband met elkaar. Dan zou je je dus een heel stuk beter moeten voelen als je het vergelijkt met destijds.
Als jouw ontlasting vroeger altijd goed was dan zou het nu ook wel weer goed moeten komen. Ik heb inmiddels ook gelezen dat de voeding en supplementen wel kunnen worden ingenomen maar misschien niet in de cellen terecht komt. En door mijn operatie en darmen van slag dacht ik dat kan bij mij heel goed het geval zijn. Maar hoe bewijs je zoiets? Niet dus.
En geen mens is hetzelfde.
Hoe denk je trouwens aan candida gekomen te zijn? Heb je veel antibiotica geslikt?
 
Men is hier geen voorstander van fruit maar zelf eet ik het wel iedere ochtend. Het was altijd een appel, nu een banaan en (als ik het kan krijgen) papaya (Appie hein) vanwege de enzymen die daar inzitten.
Mijn vader heeft een periode veel fruit gegeten en kreeg diaree. Ook van te veel vitamine C en/of magnesium kan dat het geval zijn. Misschien kun je via die weg iets proberen. Dan bitterzout, zodat je een keer goed leeg bent. Wel thuis blijven als je dat genomen hebt.
Leverdrankje: 2 rauwe eigelen, sap van een grapefruit plus 2 eetlepels olijf-olie. Klinkt misschien niet lekker maar is heerlijk.
Voor het gemak neem ik zelf uit de winkel ter plaatse geperst sinasappelsap i.p.v. grapefruitsap. Ik doe er dan wel citroensap bij want het moet een beetje zuur zijn.
Ja movemind, hier moet je wezen, hier moet je zijn. ha ha.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan