Aardbevingen ten gevolge van gaswinning in Groningen

Lievergezond

Well-known member
Er was hierover eerder een aparte rubriek, maar sinds de hack is die weg. Tot dusver stonden berichten hierover in het onderwerp Schaliegas, maar die rubriek dekt de lading niet.
Inmiddels worden als gevolg van de trillings'- en verzakkingsschade huizen ontruimd van instortende huizen in Groningen: http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/nam-laat-huis-slopen-in-zeerijp-13156393.html
Mensen mogen hun huis ineens niet meer in en krijgen zwijggeld door de NAM uitbetaald als zij instemmen met uitkoop.
Gisteravond was er weer aandacht voor de Groningse kwestie in een fictieve serie, "De Fractie" genaamd: zie bij 10 min. en 40 sec.
http://www.vpro.nl/programmas/De-Fractie/seizoen-2/7.html
Daarin wordt volledige ontruiming van de provincie Groningen gesuggereerd en Groningen wordt dan een locatie voor een kerncentrale!
Fantastisch idee!
Je kunt zeggen: het is maar een fictief programma, maar hoe fictief dit is, is maar de vraag.
Plus het is een manier van het Nederlandse publiek proberen te bewerken door dit soort ideeen acceptabel maken via fictie.
Knap staaltje neurolinguistic programming!
 
maandag 19 oktober 2015, 20:14
Sympathisant voert miniatuurprotest voor Schokkend Groningen
DENHAAG - Actiegroep Schokkend Groningen voert al lange tijd protest tegen de aardgaswinning in onze provincie. De groep probeert hiermee de problematiek onder de aandacht van politiek Den Haag te brengen.
Zaterdag bereikte een protest een ander deel van Den Haag: Madurodam. Een sympathisant van Schokkend Groningen plantte dertig miniatuurspandoeken van de actiegroep in de miniatuurstad.

Dat meldt de actiegroep op Twitter.

De spandoeken werden korte tijd later verwijderd door medewerkers van Madurodam. http://tinyurl.com/nqqovep


 
Nee, nou heb je me echt overtuigd van de vechtlust van de Groningers!

Mike, voor we eventueel langs elkaar heen gaan praten: had je het idee dat ik je wilde overtuigen van de vechtlust van de Groningers?
Zoja wat gaf je dat idee?
 
Dat is tot nu toe het patroon dat je vertoont inderdaad. Ik zie alleen maar passiviteit. Wil je de grootste aardbeving ooit in Groningen? Blaas dan de NAM op!

Mike
 
Dat is tot nu toe het patroon dat je vertoont inderdaad. Ik zie alleen maar passiviteit.

Mike, dan nogmaals de vraag van mij aan jou waar volgens jou uit zou blijken dat ik jou wil overtuigen van de vechtlust van de Groningers.

 
Jij maakt onderscheid tussen verschillende regio's en in bepaalde regio's zouden ze nogal revolutionair ingesteld zijn. Ik heb je toen gewezen op dat Monty Python-filmpje dat in 1979 al liet zien dat de 'revolutie' vaak beperkt blijft tot het bewijzen van lippendienst en niet meer dan dat. Je wierp je zelfs op als een soort 'Groningen-expert' en liet mij weten dat ik niet wist waar ik over praatte. Ik zie wat ik zie: passievelingen die gelaten toestaan dat de overheid uiteindelijk de provincie gaat ontruimen om daar ongestoord hun gang te kunnen gaan, let maar op!

Mike
 
Jij maakt onderscheid tussen verschillende regio’s en in bepaalde regio’s zouden ze nogal revolutionair ingesteld zijn.

Juist Mike. M.a.w. ik heb je dus nooit willen overtuigen van DE vechtlust van DE Groningers.
 
Allemaal details die er niet toe doen. De hoofdzaak is dat er te weinig gebeurt en als er al activistische regio's zijn, waarom zijn deze dan niet solidair en doen ze niets?

Mike
 
waarom zijn deze dan niet solidair en doen ze niets?

hoi Mike, dezelfde reden als waarom de rest van Nederland de Hoogelanders laat stikken: zij ervaren de lasten niet. Maar ja, de Hoogelanders zelf ervaren de lasten als het goed is wel, al krijg je soms niet die indruk als je met ze praat. Dan lijkt alles koek en ei. Alsof er geen echt probleem is: de NAM en de Nederlandse regering als weldoener.
 
Lievergezond,

Mijn punt is dat jij in regionale mentaliteitsverschillen blijft hangen, terwijl ik een algehele passieve mentaliteit bespeur bij Nederlanders in het algemeen en Groningers in het bijzonder. Er is een Engelstalig motto dat als volgt luidt:



Dissent is the highest form of patriotism

Vertaling: publieke ongehoorzaamheid is de hoogste vorm van vaderlandsliefde.

De calvinistische mentaliteit, die we vooral in het noorden terug zien, is dat vaderlandsliefde neerkomt op het verdedigen van kerk en staat. Dat is een collectivistische mindset. Bovenstaande uitspraak is een Amerikaanse en zij hebben een traditie van individualisme, waarbij je je moet verdedigen TEGEN kerk en staat als deze niet het belang van de individuele burger dienen. Dat is het verschil waar ik je op probeer te wijzen en daarmee overzie je het grotere plaatje i.p.v. te vervallen in provinciale of regionale verschillen.

Mike
 
fatsnotbad,

Het lijkt me beter dat je eerst eens De Graanrepubliek van Frank Westerman gaat lezen voordat je dit soort rare dingen zegt over zo een gevoelig dossier. Of zeg anders liever niks, dat kan ook he.
 
Mijn punt is dat jij in regionale mentaliteitsverschillen blijft hangen, terwijl ik een algehele passieve mentaliteit bespeur bij Nederlanders in het algemeen en Groningers in het bijzonder.

hoi Mike, ik maak kanttekeningen bij het feit dat jij het hebt over DE Groninger. Wat de aardbevingen aangaat, wordt -zoals reeds door mij gezegd- in Groningen vooral het Hoogeland getroffen. Ik zie persoonlijk niet direct in waarom inwoners uit de gebieden die daarbuiten vallen principieel solidairder moeten zijn met de Groningers uit de door aardbevingen getroffen gebieden dan de gemiddelde andere Nederlander: als het gaat om wel de lusten niet de lasten van de aardgaswinning gaan de gemiddelde Nederlander en de niet-Hoogelandse Groninger gelijk op.
 
Zie de kwestie rondom de Bundy-ranch in Amerika. Gewapende Amerikanen uit het hele land verklaarden zich solidair met deze veeboer, wiens runderen al in beslag waren genomen door de overheid en er was al een begin gemaakt met het afmaken van zijn vee. De overheid was er ook niet voor teruggeschrokken om militair in te grijpen en dit is door de massale opkomst van burgers UIT HET HELE LAND voorkomen. Als het een Nederlandse boer overkomt (denk aan boer Kok) is er geen hond in Nederland die zich openlijk solidair verklaart met onrecht dat éen hardwerkende familie wordt aangedaan. Dat is dus het verschil in mentaliteit en jij verwoordt het als geen ander:



Ik zie persoonlijk niet direct in waarom inwoners uit de gebieden die daarbuiten vallen principieel solidairder moeten zijn met de Groningers uit de door aardbevingen getroffen gebieden dan de gemiddelde andere Nederlander

Mike
 
Mike ik ben nog even terug gaan lezen bij het topic "de relatie tussen mensen en varkens" waar we het ook al hadden hierover. Toen zei ik dat het oostelijke deel van Groningen dat niet getroffen wordt door de aardbevingen, dat daar een andere mentaliteit vigeert dan op het Hoogeland: namelijk eentje van anarchisme versus de gezagsgetrouwe Hoogelandse mentaliteit. Toen zei je dat je je dan afvroeg waarom die Oostgroningse, niet Hoogelandse anarchisten zich dan niet solidair met de Hoogelanders opstellen: in theorie misschien een goede vraag, maar anarchisme (en strijdbaarheid, die "dissent" waarover je het hebt) en solidariteit met andermans lot zijn in zowel in theorie als in de praktijk jammer genoeg twee verschillende dingen.
 
Het grote plaatje overzien is blijkbaar niet jouw sterkste punt. Je blijft maar verzanden in details.

Mike

 
Het grote plaatje overzien is blijkbaar niet jouw sterkste punt. Je blijft maar verzanden in details.

Hoi Mike, ik vroeg me af wat er voor nodig kan zijn om mensen op de been te krijgen om zich effectief in te spannen voor het eigen lot en dat van de gemeenschap. Anarchisme of strijdlust (jouw "dissent") is volgens mij daarvoor niet de enige belangrijke voorwaarde.
Oprechte vaderlandsliefde is wat mij betreft inderdaad een andere belangrijke factor. Wat mij betreft ontbreekt het daar in Nederland zeker ook aan. Dat ben ik 100 procent met je eens.
 
Vaderlandsliefde: ik moet het ergens toch nog hebben zitten. Als ik in het buitenland ben en ik kom een Nederlander tegen, dan probeer ik wel eens mijn snor te drukken. Ik weet ook niet zo goed 1, 2, 3 waar ik trots op kan zijn als Nederlander.
 
De Groningse aardbevingsproblematiek is doorgedrongen tot Den Haag. Of beter gezegd, tot Madurodam. Daar waren tientallen spandoeken van Schokkend Groningen achtergelaten. Dat meldt de actiegroep op Twitter.

Schokkend-GroningenActiegroep Schokkend Groningen protesteert al geruime tijd tegen de gaswinning in Groningen en probeert de problematiek onder de aandacht te brengen van politici in Den Haag.
Afgelopen zaterdag liet een sympathisant van Schokkend Groningen dertig kleine spandoekjes achter in het miniatuurpark.

Op Twitter is te zien dat er een spandoekje pal voor de maquette van het Hoofdstation van Groningen is geplant.

Deze actie kwam ook als verrassing voor Schokkend Groningen. ”We wisten er niets van, tot we door iemand getipt werden via Facebook,” vertelt John Lanting van Schokkend Groningen. ”Iemand wilde in Den Haag aandacht vragen voor de aardbevingsproblematiek.”

De spandoeken zijn korte tijd later verwijderd door personeel van de miniatuurstad. Medewerkers van Madurodam waren niet blij met de actie. Volgens een woordvoerster is de miniatuurstad een vrolijk park voor kinderen en daarmee geen platform voor politieke discussies.

”Madurodam was not amused. Ze wilden niet betrokken worden in de discussie en geen partij zijn in het gasdebat. Maar dat zijn ze wel, want ze zijn gebruiker van Gronings gas.” Lanting is verbaasd over de manier waarop Madurodam reageert. ”Ik heb contact gezocht met Madurodam en hen ervan proberen te overtuigen dat zij de realiteit onder ogen moeten zien. Maar ze wilden niet eens vertellen hoeveel Groningse gebouwen er in het park staan. We hoopten namelijk dat ze de gebouwtjes in de steigers wilden zetten of dat er miniatuurtjes gestut zouden worden. Want dat is de werkelijkheid in Groningen.” http://www.groningerkrant.nl/2015/10/schokkend-groningen-madurodam/
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.802
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan